Vi har kommit till näst sista dagen och trots att vi svenskar bröstat upp oss rejält (minns 30 bästa svenska spelen!) har en av våra grannar visat en kärvhet vi kanske inte räknat med. Men! Det återstår alltjämt tio guldmedaljer, och hälften av dessa delar vi ut idag.
Bästa simulationen och bästa hjärngympan står på dagordningen, liksom något som är extremt prestigefyllt: bästa utvecklaren. Det finns flera duellanter, men bara en guldmedalj i varje gren.
Reglerna är precis som de varit hela veckan: varje land får bara skicka en deltagare i varje gren, och ett spel får bara delta i en genre (pussel, action, mmo, etc.). Det går däremot bra att tävla i andra kategorier, så som grafik och musik. Länkar till tidigare dagar hittar du här:
BÄSTA SIMULATIONEN
Härmar verkligheten.
DCS: F-14 Tomcat
Top Gun-planet återgivet på närmast löjlig detaljnivå gör bokstavstrogna MÖP:ar nöjda. Som bonus har det en flygkänsla att dö för. Extremt utmanande, och enormt belönande. Och så heter ai-piloten Iceman. Bara en sån sak.
What the Golf
Golf har simulerats så länge det funnits datorspel. Men inget lika kreativt som här, där en strid ström av oväntade händelser får dig att pausa mitt i slaget och utbrista ett kärnfullt "Vad ända in i golf?!"
Cities: Skylines
Det här är varför Maxis misslyckades med att ta död på stadsbyggargenren. En värdig fortsättning på Will Wrights ursprungliga verk, komplett med trafikkaos och naturkatastrofer. Colossal Order hade abslut gehör för sin genre.
Fishing: Barents Sea
Du fiskar, i Barents hav. Namnets ärlighet har en naiv charm: spelet är precis vad det lovar. Fiska, rensa och uppgradera skepp – det är nischat, och det är spot-on.
🥇 Guld: Cities: Skylines – för att det förvaltar ett arv
🥈 Silver: DCS: F-14 Tomcat – för den enorma trovärdigheten
🥉 Brons: What the Golf – för vad hände precis?
MEST IKONISKA MOBILSPEL
Spel för er guys som har mobiler.
Candy Crush Saga
Att matcha tre lika symboler var inget nytt när Candy Crush Saga släpptes, men Kings tolkning blev så populär att det fortfarande kan ses spelas av grannen på bussen när du åker till jobbet. Inte minst av folk som skulle säga "Nej" om du frågar dem om de gillar spel.
Subway Surfers
Att det finns en lockelse i spel utan slut visar Subway Surfers med all önskvärd tydlighet: häromåret hade det laddats hem 2,7 miljarder gånger. Där snackar vi genomslag!
Angry Birds
Hur någon fick godkänt för idén – skjuta förbannade fåglar på gröna grisar som stulit ägg – är ett mysterium. Men underhållningsvärdet var och är skyhögt, och gjorde Angry Birds till en ikon för det tidiga smartphone-spelandet.
My Child Lebensborn
Ett emotionellt krävande spel om att uppfostra "tyskebarn" är totala motsatsen till bilden av mobilspel som lättsamt tidsfördriv. Men livet är inte alltid kul, och det här spelet ger en smärtsam inblick i hur utanförskap känns.
🥇 Guld: Candy Crush Saga – för att det var och är överallt
🥈 Silver: Angry Birds – för lika brett som smart smartphone-spelande
🥉 Brons: Subway Surfers – för att det kommer surfa för evigt
BÄSTA RACINGSPELET
Fossildriven förflyttning framåt.
GTR 2
Tredje spelet från västgötska Simbin är en viktig byggsten för vår tids simracing. Tillsammans med den tidens rattutveckling bidrog det till att göra spelen mer trovärdiga. En bra sak i dessa sammanhang.
Flatout
En 12-åring ser ett folkrace, får sen fria tyglar att göra ett racingspel. Det hade kunnat resultera i Flatout en arkadracer där barnsligheter som "bilbälte" och "säkerhetstänk" inte tillåts dämpa galenskaper som bowling medelst förare som flyger genom vindrutan.
🥇 Guld: Flatout – för att underhållningsvärde slår allt
🥈 Silver: GTR 2 – för att det tar racing på allvar
🥉 Brons: – Tyvärr inte
BÄSTA PUSSELSPELET
Gymnastisk som får hjärnan att svettas.
Teardown
Pixlar och polygoner i all ära. Det är något alldeles särskilt med voxlar. Teardown är ett voxel-pussel där lösningen handlar om kreativt fördärv. Egensinnigt och djupt tillfredsställande.
Inside
Ett pusselspel där gåtorna och frågeställningarna går bortom det faktiska spelet. Visst, Inside handlar precis som Limbo om att överleva, men också om att reda ut pusslet det lämnar dig med.
Trials Evolution
Egentligen var det fulländat redan i Trials HD, men Evolution tog det ett viktigt steg längre, till co-op. Men grunden är densamma: ett fysikpussel där rytm och balans är A och O. Redlynx har haft svårt att överträffa detta trots flera försök, men det kanske inte ens går?
Shadow Puppeteer
En idé lika enkel som briljant. Du och (helst) spelare två lirar som en liten pojke, med twisten att den ena är gossen och den andra är skuggan. Det saknar polering men tar igen det i kreativitet.
🥇 Guld: Inside – för pusslet både i spelet och i dig
🥈 Silver: Trials Evolution – för en perfekt balans
🥉 Brons: Teardown – för förstörande förströelse
BÄSTA UTVECKLAREN
Studion som gjort bäst spel, kort och gott!
Dice
Med Battlefield-serien ritades hela fps-kartan om: större, öppnare, fler sätt att spela. Den satte ett avtryck som i högsta grad märks än i dag. Med andra ord: Dice la grunden för dagens mp-shooters.
Io Interactive
Square Enix dumpade dem när Hitman sålde dåligt. Io:s svar? Två Hitman till – och de var riktigt, riktigt bra. Att åstadkomma det efter en nära döden-upplevelse säger något om kvalitén på den här studion.
Remedy Entertainment
Andra anpassar sina storspel för att maximera försäljningen, men Remedy gör sin grej. De gör skeva, egensinniga spel som inte smeker medhårs, och de gör det på ett sätt som är omöjligt att inte älska.
CCP Games
Att bygga och hålla något så komplext som Eve Online igång i över två decennier imponerar i sig. Än mer imponerar att det görs av en studio från ett land som inte har fler invånare än Malmö.
Funcom
Norges två främsta bidrag till spelhistorien är att förnya äventyrsgenren och bygga grunderna för mmo-genren innan WoW klev in och dominerade. Och båda bidragen står Funcom för.
🥇 Guld: Dice – för att ha skapat den moderna mp-shootern
🥈 Silver: Remedy – för att de gör sin grej
🥉 Brons: Io – för att kreativa lönnmord är kul
Guld 🥇 | Silver 🥈 | Brons 🥉 | ||
---|---|---|---|---|
1 | Sverige | 8 | 8 | 3 |
2 | Finland | 7 | 6 | 2 |
3 | Danmark | 3 | 2 | 9 |
4 | Norge | 1 | 3 | 4 |
5 | Island | 1 | 1 | 1 |
Medaljligan bygger på antalet vunna guldmedaljer. Är guldskörden mellan två länder lika stor räknas silvren, därefter brons. Är medaljfördelningen oavgjord blir placeringen densamma.