Diskutera – Är free to play-spel på tillbakagång?

Medlem
Skrivet av norrby89:

Tillbakagång? Sen när har dom tappat till å börja med?

Var ju en fråga och inte ett påstående och det fanns två exempel i artikeln.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Nu är mina barn för små. Men jag tänker att vill de ha skins och skit får de önska sig det till jul/födelsedag eller spara veckopengen.

Jag tänker att det är så jag också hade gjort. Nu har jag dock inga barn så jag ska inte säga att det är enkelt på något sätt, men det funkade iaf på mig när jag var liten. Fick klippa gräs, tömma diskmaskin, städa, diska på krogen, osv, för att få pengar till det jag ville ha. Klart att man blev lite bortskämd ibland, men överlag var regeln: jobba för att få pengar/saker.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av spikes:

Men gör det någon profit?

https://steamdb.info/app/2325290/charts/

Har ju svårt att tro att spelarbasen kan betala många löner...

Det är stort i länder och klientel där folk (många tjejr) inte spelar på PC utan folk spelar på mobil, padda eller Switch (Japan, Indonesien, Filippinerna, Latinamerika, Sydkorea, USA, EU) .

I Asien och USA har de kört konvent och de har en merch-butik där de säljer saker riktigt saftigt i likhet med de saftiga IAP-kostnaderna. De säljer ett season pass som gäller så länge säsongen pågår. Tror de flesta som köper saker köper bara det. Men givetvis finns folk ”whales” som måste samla o köpa allt och det är väl dom de livnär sig på mest skulle jag tro.

Jag är kluven till om jag ska köpa nåt som tack för min speltid, men jag vill heller inte stödja sådan här F2P online FOMO som stressar många.

Men så länge man har rätt inställning och bara går in för att chilla o skiter i att samla allt och istället bara njuta av den unika chilla stämningen så finns det något unikt där som man inser troligen inte skulle vara möjligt om det hade varit ett betalt spel.

Kan även passa på att nämna att Journey på PS4 av samma utvecklare faktiskt fungerar online utan PS+ och det är en rejält kort men fin upplevelse. Men Sky är mer chill.

Medlem
Skrivet av Famipan:

Jag är kluven till om jag ska köpa nåt som tack för min speltid, men jag vill heller inte stödja sådan här F2P online FOMO som stressar många.

Ja, allt mobile är så sjukt predatory i sin MTX att jag bojkottar av ren princip faktiskt...

Det är trist faktiskt, finns säkert massa guldkorn där med, men tänker inte stödja sättet dom tjänar sina pengar på. :/

Medlem

Min torra hot take är att F2P kommer fortsätta flytta ut på mobilmarknaden med ett fåtal kassakor kvar på konsol och PC. Det kommer inte försvinna helt men guldruschen kommer innebära att vi blir av med en del av dem. Om Gud vill.

Medlem

Säkerligen svår marknad att slå sig in på. Och tur är väl det! Låt de stora jättarna fortsätta att dominera, det kan visa resten av spelbranschen att det inte är lönt att fokusera på sån skit så de kan göra andra typer av spel istället. Till exempel inom grenar där marknaden är mer lättåtkomlig.

Jag tror tyvärr att barn och unga är en lukrativ målgrupp dock, många föräldrar viker sig nog och öppnar plånboken bara det blir tyst på tjatet…

12
Skriv svar