Cyberpunk 2077 är ett riktigt bra spel, men dess släpp lär gå till historien som något av en katastrof, med förseningar i sista minuten, en nästintill ospelbar Xbox One-version, nedtagning från Playstation Store och en uppsjö andra problem.

Spelets skick ledde till att CDPR blev tvungna att lägga all fokus på att fixa problem istället för att lägga till mer material, och nu medger en av utvecklarna att multiplayer var en av de saker som fick läggas på hyllan efter spelets släpp. I en intervju med Eurogamer säger Philipp Weber från CDPR att de efter släppet prioriterade att få den huvudsakliga upplevelsen att fungera bra, och att projekt som multiplayer därför fick skjutas åt sidan.

Det har aldrig riktigt blivit klarlagt hur multiplayern till Cyberpunk 2077 var tänkt att fungera, men det har låtit som att det var tänkt att vara ett helt separat spelläge som sedan växte till att bli ett helt fristående spel. I efterhand har dock CDPR skiftat i denna fråga och sagt att de istället för att satsa på en enda stor online-upplevelse ska fokusera på att ta fram online-teknik som sömlöst kan integreras i utvecklingen av alla deras spelserier.