John Romero var en väletablerad spelutvecklare redan innan han, Carmack och de andra startade id Software och försörjde sig bland annat på att pitcha spel- och kodprojekt till tidningar. Långt innan disketter och cd-skivor fanns som bihang och läsarna tvingades skriva av källkoden från tidningen. Under den perioden skapades Dangerous Dave, ett plattformsspel som var en smärre teknisk bedrift när det begav sig och som senare skulle bli en superhit i bland annat Indien. Han minns också hur han han fick i uppdrag att porta Might & Magic 2 från Apple II till Commodore 64, vilket bland annat innebar att bygga ett eget fysiskt gränssnitt av telefonkablar för att föra över informationen mellan enheterna.

I en intervju med Medium-publikationen Superjump minns Romero tillbaka till den tiden men förmedlar också sina korvören kring nutida saker såsom cloud gaming. Han tycks inte tro att det är ett direkt hot mot redan etablerade plattformar, snarare en ny vertikal.

I think cloud gaming serves a different market segment — it’s a new vertical. People who don’t have the money for great PCs and don’t want to fill their hard drive or wait for games to be installed. It’s like a PC version of a console experience, but the killer is the latency. Luckily, that’s been getting better.