Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem

Verkar som AI kommer spela stor roll kring konsolen (mer än DLSS då) - men vad kan det betyda? Kommentarer till videon föreslår röstassistent (tänk: Siri eller Alexa) som kan hjälpa till om en fastnar på en nivå eller pussel (något de var inne på redan med Wii U), autogenererade banor, VR med guideassistent, samtal med NPCs som inte är scriptade eller bara bättre "medspelare" där AI uppenbarligen spelar stor roll. Vad tror ni?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/r_BINEEP_tg

Verkar som AI kommer spela stor roll kring konsolen (mer än DLSS då) - men vad kan det betyda? Kommentarer till videon föreslår röstassistent (tänk: Siri eller Alexa) som kan hjälpa till om en fastnar på en nivå eller pussel (något de var inne på redan med Wii U), autogenererade banor, VR med guideassistent, samtal med NPCs som inte är scriptade eller bara bättre "medspelare" där AI uppenbarligen spelar stor roll. Vad tror ni?

Hehe, tror inte på nått av det kommer implementeras i någon större omfattning. Röstassistent är väl i såna fall det enda man kan ta som ens en millimeter realistiskt. AI-generering förekommer ju förvisso redan i mängder med spel, så det blir nog i såna fall konventionellt utfört på konsolens CPU.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Eller så blir det en tryckkänslig skärm, de har ju sökt om patent för tryckkänslig skärm så kanske kommer de göra den mer lik en iPad (de gillar ju att gå efter Apple-design redan rent historiskt!) Om så är fallet hoppas jag innerligt att de också har vanlig kontrollmetod (Joy-cons, Pro-controller) för enbart touch är inte hållbart för "big gaming" imo.

Switch har ju redan en touch skärm, menar du en skärm som har någon typ av haptic feedback?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Switch har ju redan en touch skärm, menar du en skärm som har någon typ av haptic feedback?

Känns totalt onödigt om det skulle inkluderas, hur ofta använder man pekskärmen på Switch, förutom att skriva på tangentbordet ibland?

Medlem

Är det värt att köpa en Switch 2023? Har blivit lite sugen på sistone. Skulle främst lira Mario Kart, eventuellt lite annat också. Lutar i sådana fall mot orginalet då jag främst skulle spela på tv:n och det enda som är bättre med OLED-modellen är skärmen?

Eller är det bara dumheter att köpa nu? Tänker att den kanske är föråldrad väldigt snart om Switch 2 släpps. Plus att orginalet kanske droppar i pris rejält om 2:an släpps.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Känns totalt onödigt om det skulle inkluderas, hur ofta använder man pekskärmen på Switch, förutom att skriva på tangentbordet ibland?

Precis, i Mario Maker är det väl typ enda spelet där touch är ett måste för att bygga banor och då lättast med en Stylus Penna.

Sen finns ju även touch i Captain Toad men båda dessa titlar var byggd för WiiU. Inget man måste ha med i framtida spel och det gör ju bara ett hinder vid dockad till tvn.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Mr_Drake:

Är det värt att köpa en Switch 2023? Har blivit lite sugen på sistone. Skulle främst lira Mario Kart, eventuellt lite annat också. Lutar i sådana fall mot orginalet då jag främst skulle spela på tv:n och det enda som är bättre med OLED-modellen är skärmen?

Eller är det bara dumheter att köpa nu? Tänker att den kanske är föråldrad väldigt snart om Switch 2 släpps. Plus att orginalet kanske droppar i pris rejält om 2:an släpps.

Det finns ett gäng bra spel som du absolut borde kolla in.

Mario Kart 8
Mario Odyssey
Super mario 3d world bowsers fury
Zelda links awakening
Zelda Breath of the Wild
Zelda Tears of kingdom
Metroid Dread
Metroid Prime Remastered
Pikmin 3, Pikmin 4

För att nämna några.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Mr_Drake:

Är det värt att köpa en Switch 2023? Har blivit lite sugen på sistone. Skulle främst lira Mario Kart, eventuellt lite annat också. Lutar i sådana fall mot orginalet då jag främst skulle spela på tv:n och det enda som är bättre med OLED-modellen är skärmen?

Eller är det bara dumheter att köpa nu? Tänker att den kanske är föråldrad väldigt snart om Switch 2 släpps. Plus att orginalet kanske droppar i pris rejält om 2:an släpps.

Ja, klart det är värt det då den haft 6 år nu av ständigt växande utbud av bra spel, det är ju nu Switch egentligen är som bäst då det finns så enormt mycket kvalitetsspel att välja på oavsett smak och genre. Ingen som vet om eller när en uppföljare släpps, eller hur den blir vad gäller ex. bakåtkompatibilitet.
Tycker spelkonsoler handlar om bra spel, finns inget som hindrar att köpa en Switch nu och kanske köpa uppföljaren om 3 år?

Medlem
Skrivet av lonian:

Switch har ju redan en touch skärm, menar du en skärm som har någon typ av haptic feedback?

Skrivet av Majoren:

Känns totalt onödigt om det skulle inkluderas, hur ofta använder man pekskärmen på Switch, förutom att skriva på tangentbordet ibland?

Ja, jag var otydlig. Som jag förstått det (utifrån patent alltså) vill de ha en device som är mer lik iPad där en t.ex. styr Mario Kart genom att trycka och dra med fingret på skärmen. Personligen ser jag inte heller någon vinst med det då det inte är lika exakt som en handkontroll så jag hoppas det är någonting de bara har experimenterat med men inte kommer implementera. Eller om de gör det, låter en ha joy-cons och/eller Pro-controller-liknande kontroll också. För även om det är funktionellt på iPhone/iPad är det inte alls samma sak som t.ex. MK8.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, jag var otydlig. Som jag förstått det (utifrån patent alltså) vill de ha en device som är mer lik iPad där en t.ex. styr Mario Kart genom att trycka och dra med fingret på skärmen.

Om det är ett patent så kan det vara ett mobil spel de snackar om likaväl, det är inget nytt revolutionerande kontrollmetod hursom. Skulle de få för sig att göra detta ändå skulle folk inte fatta grejen utan bara fortsätta att spela på sina mobiler i stället.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, jag var otydlig. Som jag förstått det (utifrån patent alltså) vill de ha en device som är mer lik iPad där en t.ex. styr Mario Kart genom att trycka och dra med fingret på skärmen. Personligen ser jag inte heller någon vinst med det då det inte är lika exakt som en handkontroll så jag hoppas det är någonting de bara har experimenterat med men inte kommer implementera. Eller om de gör det, låter en ha joy-cons och/eller Pro-controller-liknande kontroll också. För även om det är funktionellt på iPhone/iPad är det inte alls samma sak som t.ex. MK8.

Jo, men den typen av patent tas ju hela tiden, som jag lyft förr så är det mest click-bait youtubers som drar fram alla typer av obskyra patent Nintendo tar och helt utan belägg sätter dem i sammanhang med Switch 2 för att få klick på videon. Nintendo tar givetvis massvis med patent på AI-teknologi, alla möjliga olika kontrollmetoder osv osv, lejonparten av patenten används aldrig till något reellt.

Nintendo har ju som bekant R&D avdelningar, så är ganska givet att de experimenterar med allt mellan himmel och jord. Betyder ju inte att Switch 2 kommer ha pulsmätare, luftfuktighetsmätare, fingeravtrycksläsare etc.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, men den typen av patent tas ju hela tiden, som jag lyft förr så är det mest click-bait youtubers som drar fram alla typer av obskyra patent Nintendo tar och helt utan belägg sätter dem i sammanhang med Switch 2 för att få klick på videon. Nintendo tar givetvis massvis med patent på AI-teknologi, alla möjliga olika kontrollmetoder osv osv, lejonparten av patenten används aldrig till något reellt.

Nintendo har ju som bekant R&D avdelningar, så är ganska givet att de experimenterar med allt mellan himmel och jord. Betyder ju inte att Switch 2 kommer ha pulsmätare, luftfuktighetsmätare, fingeravtrycksläsare etc.

Självklart kommer inte alla patent användas - till nästa konsol eller alls - men precis som jag gjort denna tråden för att det är spännande att följa rykten, läckor och hacks för att bena ut vad nästa konsol kan handla om så har dessa Youtubers specialintresse i TV-spel och Nintendo så inte konstigt att det används för att försöka förstå vad som väntar. Och på tal om rykten verkar nästa konsol få ett större Donkey Kong-spel, kanske även i 3D (även om jag föredrar sidoscrollande personligen):

Medlem
Medlem

Verkar som "New Nintendo Switch" får 5nm processor från Samsung och att konsolen har börjat massproduceras. Konsolen kan alltså lanseras redan i år! Den beräknas bli starkare - och med bättre batteri - än Steam Deck och i klass med Xbox Series S i dockat läge!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/qnyrLJ92XZ0

Verkar som "New Nintendo Switch" får 5nm processor från Samsung och att konsolen har börjat massproduceras. Konsolen kan alltså lanseras redan i år! Den beräknas bli starkare - och med bättre batteri - än Steam Deck och i klass med Xbox Series S i dockat läge!

Hmm...undrar om Samsungs bästa noder är lika pressade upp i pris som TSMC, eller om de valt Samsung just för att undkomma den tuffa konkurrensen?
Ja, att den måste ha signifikant bättre batteritid än Steam Deck, det är ju ett absolut måste... de kan ju omöjligt gå tillbaka till 2,5h som på 2017-Switch, den måste ju åtminstone matcha Switch 2019/Switch Oled med 4 timmars batteritid som ca. minimum.

Hoppas det blir samma eller liknande display som på Switch Oled. Fullständigt strålande spelkonsolskärm och känns för min del som att de kan hålla fast vid 720p vid bärbart spelande även med Switch 2, och lägga krutet på grafik och batteritid. Grådassig LCD är däremot något jag inte kan tänka mig gå tillbaka till nu när jag haft min Switch Oled ett bra tag. Något jag dock verkligen skulle uppskatta vore VRR i både dockat - och bärbart läge. Vore ju kung om det faktiskt var inbyggt i skärmen så man kan åtnjuta det även om man inte har det på TV:n

Undrar om Nintendo kommer våga höja ingångspriset med Switch 2 avsevärt, vilket ju blir avgörande för hur ambitiös prestanda konsolen kommer kunna ha. I och med läget idag där både PS5 och Serie X ökar i pris långt efter release så känns det nog ändå faktiskt gångbart för Nintendo att lansera Switch 2 för 399 dollars, kanske t.om. 450 dollars funkar, speciellt om original-Switchen för 299 hänger med ytterligare några år för alla familjer som bara vill köpa något billigt och lite enklare duger. Kan ju vara smart, speciellt om de får svårt att få ut den nya konsolen från fabriken i tillräckliga mängder, så finns i alla fall gamla billiga Switchen för barnfamiljerna att kränga.

Medlem

Verkar inte som "New Nintendo Switch" får 5nm LPP SoC i alla fall, utan kanske 7-8nm. Så vi får sänka förväntningarna något verkar det som. Men det blir ändå ett ordentligt lyft från nuvarande 16nm (20 på icke-OLED).

Medlem

Karusellen fortsätter snurra kring vilket SoC "New Nintendo Switch" kommer använda... men verkar som den kommer landa kring PS4 Pro-prestanda i alla fall. Vilket inte är så illa.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/53CK-vY_Vm4

Karusellen fortsätter snurra kring vilket SoC "New Nintendo Switch" kommer använda... men verkar som den kommer landa kring PS4 Pro-prestanda i alla fall. Vilket inte är så illa.

Jo, det kändes som att ”Series S-prestanda” var för bra för att vara sant. 😔

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jo, det kändes som att ”Series S-prestanda” var för bra för att vara sant. 😔

Vi kan nog glömma konsol i år i alla fall! För nu verkar de ha börjat om från scratch? Med egen SoC? Som kan bli SXS-stark men antagligen inte för Nintendo är "effektiva" (läs: snåla) så vi bör nog fortsatt räkna med PS4 Pro-prestanda. Typ. Frågan är om den ens släpps 2024?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/53CK-vY_Vm4

Karusellen fortsätter snurra kring vilket SoC "New Nintendo Switch" kommer använda... men verkar som den kommer landa kring PS4 Pro-prestanda i alla fall. Vilket inte är så illa.

Tror i slutändan den kommer landa kring Steam Deck prestanda, men förhoppningsvis då med Switch Oled-skärmen och batteritiden, 4-7h. Att Nintendo skulle välja ett high-end chip om de har billigare alternativ de kan välja på tror jag är uteslutet. Personligen så är jag mer än nöjd om den blir kraftfull ungefär som Steam Deck, så den hanterar multiplattformsspel lite bättre, men som sagt med den bättre skärmen och batteritiden från Switch.

Det viktiga enligt mig är inte att nå 4k120fps, för det är ändå ett helt orealistiskt mål för en måttligt prissatt bärbar spelmaskin. Däremot stabilt omkring 1080p och stabila framerates, det är vad jag tror och hoppas Switch uppföljare får.

Sen gillar jag personligen Switchens UI/operativsystem skarpt, det är snabbt och väldigt tydligt. Men jag hoppas ändå också på en bitvis återgång till de lite mer lekfulla UI som 3DS och Wii U hade. Om de landar i nått mellanting där de inte behöver tumma på rappheten i operativsystemet, men gör att det känns lite mer "Nintendo" snarare än så avskalat, vore trevligt. Och eShopen borde få tillbaka hissmusiken

Medlem

Ja, hoppas verkligen de går med OLED-skärm direkt! Tror inte den kommer vara 4k, i bästa fall 1080p, men i dockat läge borde vi kunna få 4k60 iaf med DLSS. Det borde väl inte vara alltför orealistiskt? I vilket fall såg ju det mesta bra ut redan på Switch på min 4k led så borde ju inte vara något problem om de fuskar lite med uppskalningen till och från. Viktigast är nog att det inte dippar så mycket som en del Switch-spel gjorde vid en del belastning (framförallt mycket fiender på skärmen samtidigt). Men runt Steam Deck-prestanda vore ju inte så pjåkigt alls. Sen skulle jag gärna se Virtual Console göra återkomst, som komplement till NSO och eShopen. Skulle vilja ha permanent tillgång till Super Mario World för att kunna spela bärbart t.ex. utan onlineemuleringen. Men det kan jag nog fortsätta drömma om så länge de försöker hävda mervärde för det i NSO.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, hoppas verkligen de går med OLED-skärm direkt! Tror inte den kommer vara 4k, i bästa fall 1080p, men i dockat läge borde vi kunna få 4k60 iaf med DLSS. Det borde väl inte vara alltför orealistiskt? I vilket fall såg ju det mesta bra ut redan på Switch på min 4k led så borde ju inte vara något problem om de fuskar lite med uppskalningen till och från. Viktigast är nog att det inte dippar så mycket som en del Switch-spel gjorde vid en del belastning (framförallt mycket fiender på skärmen samtidigt). Men runt Steam Deck-prestanda vore ju inte så pjåkigt alls. Sen skulle jag gärna se Virtual Console göra återkomst, som komplement till NSO och eShopen. Skulle vilja ha permanent tillgång till Super Mario World för att kunna spela bärbart t.ex. utan onlineemuleringen. Men det kan jag nog fortsätta drömma om så länge de försöker hävda mervärde för det i NSO.

Haha, du menar du tror inte skärmen kommer vara 4k?
Nä, det är nog i alla fall helt uteslutet. 720p duger gott tycker jag för en 7 tum skärm, tycker skärmens själva kvalitet är viktigare och där har åtminstone jag inget att anmärka på Switch oled, de får gärna återanvända skärmen från Switch oled, om det kan hjälpa att hålla ner konsolens pris. 4k60 levereras på PS5 ofta bara i performance mode, tror inte Switchen kommer kunna ha allt för sofistikerade uppskalningsmöjligheter och 60fps kommer definitivt heller inte bli standard, spelkonsoler trillar förr eller senare alltid tillbaka till 30fps som grund i de mer sofistikerade spelen.

Egentligen rätt sjukt att vi förr betalade både 40 spänn per styck för NES-spel och minst 100 för N64-spel på virtual console. Nä, det får de gärna begrava som enskild tjänst, men låt gå att de som vill kan få köpa spelen som vi andra spelar "gratis" på Switch Online, om de nu vill betala en massa extra. Kan förstå tänket med att man vill ha spelen köpta separat och med separat spelikon etc, själv kommer jag dock inte gå tillbaka till att köpa gamla spel, jag är nöjd med hur det funkar på Switch.

Medlem

Kanske inte blir så illa med prestandan i alla fall!

Medlem

Hum, ska Nintendo ge sig på VR? Ett nytt patent som godkändes igår visar: "An example of an image display, system includes google apparatus having a display section". Från 1:46 ungefär.

Medlem

Devkit har skickats ut till utvecklare - "New Nintendo Switch" nära?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/axEUaYWezcM

Devkit har skickats ut till utvecklare - "New Nintendo Switch" nära?

Devkits har inte nyligen skickats ut - det var tydligen en fälla för att gallra ut "läckare" som inte bekräftar källor. Men devkits ska ha skickats ut för flera månader sedan så kanske inte är så illa ändå.

Medlem

Kodnamn Hawk, "New Nintendo Switch" tycks vara redo för lansering (eller allra minst utannonsering) till julhandeln. 4k30 PS4-prestanda så de har antagligen tagit nedlagda "Switch Pro" och stuvat om för en ny konsol istället. Vilket är rätt förståeligt. Fortsatt ryktas den ha ray-tracing men då det är väldigt krävande lär väldigt få spel faktiskt använda det (vilket jag utgått från början) och även om det inte nämns här är det väl fortsatt förutsatt att någon slags DLSS används. Den tycks få en OLED-skärm från start också! Allt enligt en nedtagen 4chan-tråd som lär fått besök från Nintendo och deras beryktade ninjor.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/Oh1DnzxpAs0

Kodnamn Hawk, "New Nintendo Switch" tycks vara redo för lansering (eller allra minst utannonsering) till julhandeln. 4k30 PS4-prestanda så de har antagligen tagit nedlagda "Switch Pro" och stuvat om för en ny konsol istället. Vilket är rätt förståeligt. Fortsatt ryktas den ha ray-tracing men då det är väldigt krävande lär väldigt få spel faktiskt använda det (vilket jag utgått från början) och även om det inte nämns här är det väl fortsatt förutsatt att någon slags DLSS används. Den tycks få en OLED-skärm från start också! Allt enligt en nedtagen 4chan-tråd som lär fått besök från Nintendo och deras beryktade ninjor.

Intressant, men hade hoppats på lite mer i prestanda väg. Kanske något starkare än ”Pro/One X”, eller deras kapacitet som lägst.

Medlem

Gärna en stationär igen, en ny GC. Det skulle vara trevligt om nästa mariospel är lika läckert som filmen. Det blir det troligtvis inte men man kan ju alltid hoppas.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Intressant, men hade hoppats på lite mer i prestanda väg. Kanske något starkare än ”Pro/One X”, eller deras kapacitet som lägst.

Det har tydligen framkommit som fejk news. Vi kan nog räkna med PS4 Pro-prestandan.

Skriv svar