Ordlig.se - Wordle på svenska

Medlem

Roligt spel! Önskar att man kunde få två ord per dag i varje fall.
Jag lyckades få ihop det på sista raden

🟨⬜️🟨⬜️⬜️🟨
⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️
⬜️🟨⬜️🟨⬜️⬜️
⬜️⬜️🟩🟨🟨⬜️
⬜️⬜️🟩🟩🟨🟩
🟩🟩🟩🟩🟩🟩

Medlem
Skrivet av Mcord:

Artikel i GP idag. Kanske bakom betalvägg.
Kul att det uppmärksammas!

https://www.gp.se/livsstil/skaparen-bakom-svenska-wordle-vers...

Hej

Ja det stämmer att det där är om mig och ordlig.se

Synd att det hamnade bakom betalvägg, men men.

Medlem

Så enkelt, så kul. Frugan höll på att bli galen på slutet när hon bara hade en chans kvar och jag redan löst det. 20 minuter senare så trillade poletten ner och husefriden var åter

Önskemål: Gärna en check att "Du har redan gissat på detta ord". Hade satt första bokstäverna idag och arbetade med slutet. Lyckades köra två gissningar på samma ord i följd. Klarade mig ändå på sista försöket, men hade kunnat varit ett snäpp bättre

Medlem

Nej, gick inte riktigt idag…
⬜️🟨⬜️⬜️⬜️⬜️
⬜️⬜️⬜️⬜️🟨🟨
⬜️🟨⬜️⬜️⬜️🟩
🟨⬜️🟨⬜️⬜️🟩
⬜️⬜️⬜️🟨🟩🟩
⬜️🟩🟩🟩🟩🟩

Men jag satte wordl på fjärde raden i varje fall.

Medlem
Skrivet av MasonDixon:

Roligt spel! Önskar att man kunde få två ord per dag i varje fall.
Jag lyckades få ihop det på sista raden

🟨⬜️🟨⬜️⬜️🟨
⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️
⬜️🟨⬜️🟨⬜️⬜️
⬜️⬜️🟩🟨🟨⬜️
⬜️⬜️🟩🟩🟨🟩
🟩🟩🟩🟩🟩🟩

Finns ordel.se och originalet på engelska också

Medlem

ordlig.se nr 26, 6/6

⬜🟨⬜⬜⬜
🟨⬜⬜⬜🟩
⬜⬜🟨⬜🟩
⬜🟨🟩⬜🟩
⬜⬜⬜🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Medlem
Textenfrån GP om ordlig skaparen

Här är texten från GP - tack för Ordlig.se äntligen något man kan lira med alla möjliga

Skaparen bakom svenska Wordle-versionen: ”Vill inte ha cred”
LivsstilMiljontals människor ägnar dagligen tre minuter av sin vakna tillvaro åt att lösa ordpusslet Wordle – som är årets första internettrend. Göteborgaren Bertil Wennerberg tog tillfället i akt och släppte nyligen en svensk version.
– Spelet tjatar inte och kräver inget. Det tror jag är en anledning till att det känns så fräscht, säger han.
ANNONS

Filip Mitrovic
Nicklas Elmrin
09:25 - 30 jan, 2022
Den som regelbundet scrollar i Twitter-flödet har med största sannolikhet inte kunnat missa de gröna, gula och gråa fyrkanter som cirkulerat på tidslinjen den senaste tiden.
Årets första internetfenomen heter Wordle – ett simpelt ordpussel som är gratis och går ut på att försöka gissa ett ord på fem bokstäver. Man har sex försök, kan bara spela en gång om dagen och den som klarar utmaningen får en möjlighet att dela sitt resultat, både i privata chattar men också på sociala medier.
Svårare än så är det inte, likt många andra trender som uppstår i www-sfären.
ANNONS

Det engelskspråkiga spelets popularitet har också gjort upphov till flera nya språkvarianter och en sådan version skapades i Göteborg under julledigheten.
LÄS MER: Gav bort spel i julklapp – rasar mot innehållet: ”Chockerande”
Bertil Wennerberg, 37, är systemutvecklare på Skatteverket till vardags och var en av många som i slutet av 2021 började undra över de kvadratiska bilderna i sitt flöde.
– Jag började se det på sociala medier i slutet av december. Uppenbarligen har det funnits längre än så men det var väl omkring där som det exploderade, säger han och fortsätter:
– De första dagarna som jag började se fyrkanterna tänkte jag inte mycket mer på det. Men de började dyka upp rätt ofta och många verkade tycka att det var kul. Jag provade själv att spela några dagar och delade också det här visuella resultatet.

Bertil Wennerberg snickrade ihop en svensk Wordle-version i mellandagarna: ”Det har inte varit enormt många timmar. Några dagar under ledigheten och ytterligare några kvällar efter det.” Bild: NICKLAS ELMRIN
Så många spelar den svenska versionen
Bertil registrerade domänen ordlig.se i början av januari och gjorde till en början inte mer än att skicka länken till familj och vänner. Efter att ha delat sin version på olika forum har användarantalet stigit ordentligt.
Måndagen 17 januari hade Ordlig omkring ett tusen dagliga användare. En vecka senare är siffran uppe i det fyrdubbla. Konceptet är detsamma som Wordle, med skillnaden att Bertils version hämtar sitt dagliga ord från SAOL, Svenska Akademiens ordlista över svenska språket.
– Det finns nog en del som kommer ihåg Lingo, ett tv-program som gick på 1990-talet och var hyfsat populärt. Det är inte svårare än så, att man ska försöka gissa ordet på så få försök som möjligt. Varför så många tycker att det är så roligt kan man verkligen fundera över, säger Bertil Wennerberg.
ANNONS

Just i jämförelsen med Wordle vill Bertil vara tydlig med en sak.
– Jag tar ingen cred för den här idén. Det ligger helt hos skaparna. Alla andra varianter som finns på olika språk visar lite på hur internet är som bäst.
Enligt New York Times är hjärnan bakom originalet Josh Wardle, en amerikansk utvecklare som släppte den första versionen av spelet i oktober 2021. Den 1 november hade Wordle lite färre än 100 användare – i dag är det flera miljoner.
Wardle har i intervjuer efteråt berättat att han medvetet gjorde tvärtemot hur de flesta mobilspel tas fram i dag, med en affärsmodell som av kritiker beskrivits som parasitisk. Det var något som lockade Bertil Wennerberg.
– Den analys jag har gjort är att rätt många andra internetfenomen, inte minst spel, kräver rätt mycket av dig. De vill att du ska lägga ner mer och mer tid, gärna pengar också. Och så försöker de alltid locka tillbaka dig. Wordle vill bara att du – om du vill – ska lägga tre minuter om dagen. Sedan är du färdig och får komma tillbaka imorgon. Men det tjatar inte och kräver inget. Det tror jag är en anledning till att det känns så fräscht.
LÄS MER: Lootboxes: Miljardindustrin som tog över datorspelen

Ordlig.se har över 4000 dagliga användare: ”Det är många flera användare än vad jag någonsin hade hoppats på. Trevliga användare också, de hör av sig med konstruktiv feedback”, säger skaparen Bertil Wennerberg Bild: NICKLAS ELMRIN

Synpunkter från spelare har lett till att han lagt till ett spelläge för färgblinda, samt några funktioner för att förbättra användarvänligheten. Bild: NICKLAS ELMRIN

Ordlig.se har över 4000 dagliga användare: ”Det är många flera användare än vad jag någonsin hade hoppats på. Trevliga användare också, de hör av sig med konstruktiv feedback”, säger skaparen Bertil Wennerberg Bild: NICKLAS ELMRIN
1/2

Förlustaffär trots tusentals användare
Den som snabbt hoppar på en trend har ofta också möjligheten att kapitalisera på den.
Så är inte fallet med Ordlig.se, enligt Bertil Wennerberg. Han tjänar i dagsläget inga pengar på sina tusentals användare, främst då han aktivt valt att inte introducera reklam i spelet, något som blivit marknadsstandard för mobilspel.
Kostnaderna för att äga domänen, samt att ha en server som kan skicka, hantera och ta emot information från användare, gör att han i dagsläget går med förlust.
ANNONS

– Det är många som har föreslaget att jag borde lägga till reklam. Men det är ett spel som inte kräver så mycket av sin server och då blir det inte så dyrt. Börjar det bli en mängd användare och mer komplext så kanske man behöver överväga det. Men det är långt dit och jag har egentligen svårt att se att det skulle bli så.

Inaktiv

ordlig.se nr 26, 5/6

⬜⬜🟩⬜⬜
⬜⬜⬜🟨⬜
⬜⬜🟨⬜⬜
🟨🟨🟨⬜🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Medlem

ordlig.se nr 26, 6/6

⬜🟨⬜⬜🟩
🟨⬜⬜⬜🟩
⬜⬜⬜🟩🟩
⬜⬜🟨🟩🟩
⬜🟨⬜🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

innan jag ens har kokat morgonkaffet, annars hade jag tagit det på första.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av blizzard:

Så enkelt, så kul. Frugan höll på att bli galen på slutet när hon bara hade en chans kvar och jag redan löst det. 20 minuter senare så trillade poletten ner och husefriden var åter

Önskemål: Gärna en check att "Du har redan gissat på detta ord". Hade satt första bokstäverna idag och arbetade med slutet. Lyckades köra två gissningar på samma ord i följd. Klarade mig ändå på sista försöket, men hade kunnat varit ett snäpp bättre

Låter rimligt, ska lösa det!

Medlem
Skrivet av MasonDixon:

Roligt spel! Önskar att man kunde få två ord per dag i varje fall.
Jag lyckades få ihop det på sista raden

🟨⬜️🟨⬜️⬜️🟨
⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️
⬜️🟨⬜️🟨⬜️⬜️
⬜️⬜️🟩🟨🟨⬜️
⬜️⬜️🟩🟩🟨🟩
🟩🟩🟩🟩🟩🟩

Det här får jag nog tyvärr säga nej till.

En trend som den här har en begränsad livslängd redan som det är och jag tror den riskerar att förkortas ytterligare om vi kör fler än ett ord per dag.

Men uppskattar ändå förslaget!

Medlem

ordlig.se nr 26, 4/6

⬜⬜🟩⬜⬜
⬜🟨🟩⬜⬜
⬜🟨🟩⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Medlem

ordlig.se nr 26, 4/6

⬜⬜⬜⬜🟨
🟨🟨⬜⬜🟩
⬜🟨🟩🟨🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Medlem

Första misslyckandet idag 😢

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

ordlig.se nr 26, 2/6

⬜🟩⬜🟨🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Edit: Detta kallas för en omvänd Johansson-Sundelius.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Skägg.
10 Chambers

Jag fortsätter att vara pantad.

ordlig.se nr 26, ❌/6

⬜⬜⬜⬜🟩
🟨⬜⬜⬜🟩
🟩⬜⬜⬜🟩
🟩⬜⬜⬜🟩
🟩⬜🟨⬜🟩
🟩⬜⬜⬜🟩

Skrivet av Gustav Höglund:

ordlig.se nr 26, 2/6

⬜🟩⬜🟨🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Edit: Detta kallas för en omvänd Johansson-Sundelius.

DET ÄR MÅNDAG!


signatur
Medlem

ordlig.se nr 26, 5/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜🟨⬜🟨
🟩⬜⬜⬜🟩
🟩⬜⬜⬜🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Dagens var riktigt klurig!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Idag tog det tid, trodde jag skulle kunna ta det på gissning tre, men hade tydligen hjänsläpp

ordlig.se nr 26, 5/6

🟨⬜⬜⬜⬜
🟩⬜⬜⬜⬜
⬜⬜🟨⬜🟩
⬜⬜🟩🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Medlem

ordlig.se nr 26, 5/6

🟨🟨⬜⬜⬜
⬜🟨🟩⬜⬜
⬜⬜🟩🟩⬜
⬜⬜🟩🟩⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Efter fyra försök så tog jag paus och gick ut en sväng, sedan prickade jag rätt ord.

Medlem

Gick förvånansvärt bra!

ordlig.se nr 26, 3/6

⬜⬜⬜🟨⬜
⬜🟩🟩🟩⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Medlem

ordlig.se nr 26, 3/6

🟨⬜⬜⬜🟩
⬜🟩🟩🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Medlem

ordlig.se nr 26, 5/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜🟪
⬜⬜🟨⬜🟪
🟪⬜🟨⬜🟪
🟪🟪🟪🟪🟪

Medlem

nästa så jag missade denna gången

ordlig.se nr 26, 6/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜🟨⬜🟩🟩
⬜⬜⬜🟩🟩
🟨⬜⬜🟩🟩
⬜🟩🟩🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Medlem

ordlig.se nr 26, 4/6

⬜⬜🟩⬜⬜
⬜🟨⬜⬜⬜
⬜⬜⬜🟨🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Inaktiv

ordlig.se nr 27, 6/6

⬜🟨⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜🟨
⬜⬜⬜⬜⬜
🟨🟨⬜⬜⬜
🟩⬜🟨⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Idag var det riktigt nära att det skulle gå åt satan men sen drog jag en chansning på sista försöket och lyckligtvis satt den.

Skägg.
10 Chambers

Inte helt dum i ansiktet idag.

ordlig.se nr 27, 4/6

⬜⬜⬜⬜🟨
⬜⬜🟨🟨⬜
🟨🟨🟨⬜🟨
🟩🟩🟩🟩🟩


signatur
Medlem

ordlig.se nr 27, 5/6

⬜⬜🟨⬜🟩
⬜🟨⬜⬜🟩
🟩⬜⬜⬜🟩
🟩⬜⬜⬜🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Det syns när kaffet kickade in!

Medlem

ordlig.se nr 27, 3/6

🟨⬜⬜⬜🟨
🟩⬜⬜🟨⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Gick bättre idag.

Medlem

Shit, jag har bara en gissning kvar idag och håller på att bli galen.

Får samma bokstav vara med flera gånger? Alla ord jag gjort tidigare dagar har haft unika bokstäver på varje plats

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Shit, jag har bara en gissning kvar idag och håller på att bli galen. Får samma bokstav vara med flera gånger? Alla ord jag gjort tidigare dagar har haft unika bokstäver på varje plats

Ja, en bokstav kan vara med flera gånger.

Skriv svar