Diskutera – Bra och dåligt med Game Awards-nomineringarna!

Medlem

The Jeff Show med Min vän Kojima.

Medlem

Överlag tyckte jag det såg bra ut.

Medlem

Jag är mot tävlingar. Om ett spel passar mig så behöver det absolut inte vinna några priser. Men endå lite roligt med olika evenemang. Mycket för att branschen drar in så mycket pengar så då kan dom ju bjuda lite anställda så att dom får lite skoj för pengarna också.

Medlem

Känns som om det hade mått bra av att ta bort en del kategorier. "Most anticipated game" är ju som upplagt för framtida besvikelse.

I övrigt så förutsätter jag nog att Baldurs Gate 3 tar hem storslam. Känns ju helt ärligt som om det är den enda värdiga vinnaren av följande.

Best Narrative
Best Music
Best DIrection
Best Performance

Ser nog även BG3 som favorit till GOTY, även om Zelda såklart kan trycka sig in där. Jag är personligen inte helt såld på Breath/Tears förändringarna där många specialverktyg försvunnit, men det är andra som gillar det, och det är ett extremt välgjort spel. Kan nog även känna att, bortsett från att de är i princip samma stil some Breath, så har Tears en väldigt fin och sammanhållen "art direction", så tänker att Tears nog bör vinna där. Om vi inte tar upprepningen i beaktning då.

Sound design känns ganska givet för Dead Space. Spelet var otroligt i den aspekten redan 2009, och är ännu bättre nu.

I övrigt är det tyvärr rätt många kategorier där jag varken bryr mig eller kan uttala mig. "Best Fighting" eller "Best Racing" har jag ingen åsikt om, mer än att baserat på de nominerade så kan man ju anta att det var ett svagt år för de genrerna?

Liknande gäller alla esport kategorierna.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Deekar:

Har inte sagt att det är GOTY men det är fortfarande obegripligt att det inte har en enda nominering. Jag menar, Starfield och en Cyberpunk 2077-expansion (ett flertal nomineringar dessutom) är med.

Vilken kategori ska det in i och vilket spel plockar du i så fall bort därifrån?

Medlem
Skrivet av fanbot:

Vilken kategori ska det in i och vilket spel plockar du i så fall bort därifrån?

Best Action/Adventure till exempel. Tycker Hogwarts var bättre än Jedi Survivor till exempel även fall Jedi Survivor är ett bra spel och det tror jag majoriteten tycker också. Spider-Man 2 är mega, Zelda är meh men kan ändå förstå den. Resten har jag inte spelat i den kategorin så kan inte uttala mig om dem. Skulle kunna slänga in det i Best Action också.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Best Action/Adventure till exempel. Tycker Hogwarts var bättre än Jedi Survivor till exempel även fall Jedi Survivor är ett bra spel och det tror jag majoriteten tycker också. Spider-Man 2 är mega, Zelda är meh men kan ändå förstå den. Resten har jag inte spelat i den kategorin så kan inte uttala mig om dem. Skulle kunna slänga in det i Best Action också.

Jo, men nu skrev du att det var obegripligt att det inte var nominerat. Från ett utifrånperspektiv om vi nu ska resonera kring begriplighet så är Jedi Survivor hyfsat rosat och har dessutom en poäng bättre Metacritic-snitt än Hogwarts. Resten av spelen i den kategorin har alla blivit unisont hyllade. Nu vet jag inte hur nomineringsprocessen gick till men sett till vilka titlar som slutade upp i Best Action känns det väl som att Harry Potter inte var valbar för den kategorin.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det borde ha fått varit med, men remakes ska få vara med också tycker jag om de tillför tillräckligt mycket nyheter vilket jag ändå vill hävda RE4 gjorde. Grafiskt, kontrollmässigt, story och diverse annat Inte helt olikt RE2R, om än att originalet kom till PS1.

Ahh ska inte yttra mig för mycket när jag varken spelat remake eller originalet Läser mest på att det är just en remake. Dead space hade ju även en lyckad. Så fortsätter denna trend kanske remake blir en egen kategori?

Anyways, är ju inte en popularitets-tävling iaf (diskussionen mellan hogwarts och jedi survior)


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Moderator | Testpilot
Skrivet av dTexN:

Ahh ska inte yttra mig för mycket när jag varken spelat remake eller originalet Läser mest på att det är just en remake. Dead space hade ju även en lyckad. Så fortsätter denna trend kanske remake blir en egen kategori?

Anyways, är ju inte en popularitets-tävling iaf (diskussionen mellan hogwarts och jedi survior)
https://i.imgur.com/RP7lNhB.png

Pratade om just detta med några andra, och det är ju skillnad på remakes.

Dead Space remaken är grym, men också mest bara ett grafiskt lyft ifrån originalet, det är liksom den stora grejen med att det är lite ny story.

Resident Evil 2 Remake är otroligt mer imponerande då originalet släpptes på PS1 och remaken blev något helt nytt. Lånar perspektivet från original Resident Evil 4, men med en helt annan kontroll metod.

Resident Evil 4 Remake är lite åt Dead Space-hållet, men annorlunda nog i mitt tycke för att det ska kunna räknas med som ett GOTY. Helt nytt och bättre grafiskt, ny kontrollmetod som inte alls är lik originalet, storyn är annorlunda, vissa områden är borta och andra omgjorda och diverse annat. Alltså inte bara ett grafiskt lyft.

Är väl det som gör det där så jobbigt. Vissa remakes är 1:1, vissa är lik men gör tillräckligt mycket nytt, och andra som Final Fantasy 7 Remake är inte lik originalet alls.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Pratade om just detta med några andra, och det är ju skillnad på remakes.

Dead Space remaken är grym, men också mest bara ett grafiskt lyft ifrån originalet, det är liksom den stora grejen med att det är lite ny story.

Resident Evil 2 Remake är otroligt mer imponerande då originalet släpptes på PS1 och remaken blev något helt nytt. Lånar perspektivet från original Resident Evil 4, men med en helt annan kontroll metod.

Resident Evil 4 Remake är lite åt Dead Space-hållet, men annorlunda nog i mitt tycke för att det ska kunna räknas med som ett GOTY. Helt nytt och bättre grafiskt, ny kontrollmetod som inte alls är lik originalet, storyn är annorlunda, vissa områden är borta och andra omgjorda och diverse annat. Alltså inte bara ett grafiskt lyft.

Är väl det som gör det där så jobbigt. Vissa remakes är 1:1, vissa är lik men gör tillräckligt mycket nytt, och andra som Final Fantasy 7 Remake är inte lik originalet alls.

Är nog rätt svårt att dra en tydlig linje för remakes.

Som du nämner är ju RE2 egentligen ett helt annat spel än originalet. Det enda det delar är ju att det är samma story i stort.

Tittar vi t ex på RE4 istället så är det ju rätt likt originalet, men inför ändå en del nytt. Jämför det med RE2 och RE3 som mekaniskt är väldigt lika varandra och delar av spelet utspelar sig på samma polisstation. Eller för den delen, vad är skillnaden på FIFA 19 och FIFA 18? Det är ju i mångt och mycket samma spel med några få förändringar.

Om FIFA 18 och FIFA 19 är två olika spel, då är Dead Space och Dead Space Remake definitivt två olika spel liksom. Så jag landar ändå i att en remake ska få stå på egna ben.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Det mest spännande med hela galan är för mig att void kommer avslöja släpp datumet för ready or not där och kanske till och med släppa det då

Medlem

Kan inte påstå att jag bryr mig så mycket och jag fattar inte grejen med "bästa action-spelet" för vad tusan är det egentligen? Allt och inget kan proppas in i den kategorin.
Kan krasst konstatera att jag spelat ett dussin spel i år men inte ett enda som är med i listan. Vilket främst beror på att jag har en enorm backlog. Håller på med Miles Morales för stunden!

NuZ
Testpilot

RE 4 eller Alan Wake årets spel


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Personligen hade jag haft med Hogwarts Legacy som nominerad.

Tror min topp 3 i år är:
1. Baldurs Gate 3
2. Hogwarts Legacy
3. Spider-Man 2

Medlem
Skrivet av noreason:

Bryr mig inte överhuvudtaget, är bara en medioker populär tävling, och det som är populärast är sällan det bästa.

Hade de gått enbart på popularitet så hade väl Hogwarts Legacy och Starfield dominerat stort, vilket inte är fallet. Tittar du på GOTY-nomineringarna så är både BG3 och Alan Wake 2 ganska nischade titlar som verkligen inte är för den breda massan.

Medlem

Känns som nomineringarna ligger i linje med mina åsikter.

Alan Wake 2 är nog GOTY med Baldur's Gate strax efter.

Med det sagt känns det som ribban ligger relativt lågt.

Rätt off topic men:
Spelade nyss om Mass Effect Andromeda, och det är fan svinbra.
Hade det släppts idag hade det nog kunnat bli GOTY för mig.
Känns som det blev typ helt sänkt för att det råkade ha lite wonky ansiktsanimationer.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Tears of the Kingdom är Goty för mig, Alan Wake är en värdig tvåa. RE4 remake älskar jag men det känns inte helt rätt att det är nominerat, FFXVI är ändå ett spel som släpptes i år och är ett bra spel, det borde vart med.

Medlem

Som jag nämnt tidigare lite skämtsamt(fast ändå inte;P) så är det för få Armored Core 6 och Lies of P nomineringar.

Ge mig Elden Ring expansions-trailern och om gudarna är villiga Silksong-trailer med releasedatum så blir jag mer än nöjd.

Utöver det, överraska mig.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Jag vet inte om jag hade velat gå upp och ta emot priset för "Most Anticipated" om jag var spelutvecklare. No pressure...

Medlem

finner det så komiskt varje år best multiplayer game och dom har varken league eller dota eller cs i dom kategorierna like wtf?

Medlem
Skrivet av FuzioN:

finner det så komiskt varje år best multiplayer game och dom har varken league eller dota eller cs i dom kategorierna like wtf?

Nu är ju inte dom släppta i år, så därför. Även om det såklart skulle gå att ha med CS i år då det ändå släppts som nytt. Alla dom spelen hamnar i bästa e-sport spel istället som fokuserar på spel som spelas men som inte är släppta i år.

Medlem
Skrivet av fanbot:

Jo, men nu skrev du att det var obegripligt att det inte var nominerat. Från ett utifrånperspektiv om vi nu ska resonera kring begriplighet så är Jedi Survivor hyfsat rosat och har dessutom en poäng bättre Metacritic-snitt än Hogwarts. Resten av spelen i den kategorin har alla blivit unisont hyllade.

Jo det är väl sant men det skiljer ganska mycket på Userscore om man kollar där. 6,4 vs 8,5🤷🏼‍♂️ Dessutom blev Hogwarts mycket hyllat överlag. Tror folk bara inte minns det så bra då de kom så jäkla tidigt på året.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Jo det är väl sant men det skiljer ganska mycket på Userscore om man kollar där. 6,4 vs 8,5🤷🏼‍♂️ Dessutom blev Hogwarts mycket hyllat överlag. Tror folk bara inte minns det så bra då de kom så jäkla tidigt på året.

Juryn som tar fram nomineringar består av kritiker och baseras inte på public votes.

Medlem
Skrivet av fanbot:

Juryn som tar fram nomineringar består av kritiker och baseras inte på public votes.

Jo tack, jag vet. Men med tanke på att de fått tid att reflektera över spelen och sett hur populära de varit bland spelare så kan man väl ändra åsikt😅

Jag älskade FF16 och gav det högt betyg och tyckte det var bättre än Hogwarts Legacy men nu med lite distans till dem så har jag ändrat åsikt. Tycker Hogwarts Legacy var roligare.

https://www.gamereactor.se/the-game-awards-latsas-som-att-hog...

Medlem

Artikeln blir ju helt bisarr då GR själva nominerat 20+ spel till sitt "årets spel" utan att Hogwarts Legacy är med.

https://www.gamereactor.se/detta-ar-nomineringarna-till-arets...

Medlem
Skrivet av Deekar:

Jo tack, jag vet. Men med tanke på att de fått tid att reflektera över spelen och sett hur populära de varit bland spelare så kan man väl ändra åsikt😅

Jag älskade FF16 och gav det högt betyg och tyckte det var bättre än Hogwarts Legacy men nu med lite distans till dem så har jag ändrat åsikt. Tycker Hogwarts Legacy var roligare.

https://www.gamereactor.se/the-game-awards-latsas-som-att-hog...

Min poäng var att du skrev att det var obegripligt att Hogwarts inte fick någon nominering. Personligen är jag inte intresserad av varken Star Wars eller några jaga pluppar på karta-spel, men oavsett hur man än vrider och vänder på det så är det i princip målfoto mellan Hogwarts och Jedi med någon kritikermässig pyttefördel för sistnämnda. Kanske inte så obegripligt ändå?

Angående Gamereactor-länken: Svensk spelkritik behöver höja nivån.

Medlem
Skrivet av Margy:

Artikeln blir ju helt bisarr då GR själva nominerat 20+ spel till sitt "årets spel" utan att Hogwarts Legacy är med.

https://www.gamereactor.se/detta-ar-nomineringarna-till-arets...

Haha ja men de va väl mer en rapportering. Men lite komiskt nu när du säger det.

Medlem
Skrivet av Margy:

Artikeln blir ju helt bisarr då GR själva nominerat 20+ spel till sitt "årets spel" utan att Hogwarts Legacy är med.

https://www.gamereactor.se/detta-ar-nomineringarna-till-arets...

Bisarra rubriker och artiklar är väl mer regel där tyvärr.

12
Skriv svar