Diskutera – Bra och dåligt med Game Awards-nomineringarna!

Robot
Diskutera – Bra och dåligt med Game Awards-nomineringarna!

Baldur's Gate 3 och Alan Wake 2 dominerra, Starfield, Diablo 4 och Jedi: Survivor ligger efter. Rätt? Fel? Tyck till!

#diskutera, #game-awards, #årets-spel


Medlem

Jag tycker att det var alldeles för få nya IPn. Lite trist. Samtidigt som branschen ser ut så och det satsas mest på säkra kort så det är förståeligt.
Sen känns det som att metacritic är recensenters samlade betyg, medan det här är vissa utvalda recensenters samlade åsikter. Vi vet väl redan var de flesta står? Det bästa med showen brukar vara att kolla på utvalda trailers dagen efter.

Medlem

Bryr mig inte överhuvudtaget, är bara en medioker populär tävling, och det som är populärast är sällan det bästa.

Medlem

Bryr mig egentligen bara om en nomination och det är FF7 Rebirth.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag tycker att det var alldeles för få nya IPn. Lite trist. Samtidigt som branschen ser ut så och det satsas mest på säkra kort så det är förståeligt.
Sen känns det som att metacritic är recensenters samlade betyg, medan det här är vissa utvalda recensenters samlade åsikter. Vi vet väl redan var de flesta står? Det bästa med showen brukar vara att kolla på utvalda trailers dagen efter.

Håller helt med.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Många märkliga nomineringar i år; Att Cities Skylines 2 nominerades är ju skandal, likaså att XTQZZZ nominerades och står kvar efter att själv ha bett om att tas tas bort. Gillar att Starfield inte lyckades snålåka på fake-hype till fler nomineringar när spelet hör hemma i 2011, bra även att Baldur's Gate 3 står med flera nomineringar i kategorier det helt klart förtjänar att ta hem.

Quake-konnässsör

Game of the Year: Baldur's Gate 3
Best Game Direction: Alan Wake 2
Best Narrative: Cyberpunk 2077 Phantom Liberty
Best Art Direction: Alan Wake 2 (eller Hi-Fi Rush), lite kluven på denna
Best Score and Music: Final Fantasy XVI, Composer Masayoshi Soken (Soken is god)
Best Audio Design: Alan Wake 2
Best Performance: Idris Elba, Cyberpunk 2077 Phantom Liberty
Innovation in Accessibility: Forza Motorsport
Games for Impact: Inget av spelen känner jag igen, tycker om djur så väljer Terra Nil
Best Ongoing: Final Fantasy XIV
Best Community Support: Final Fantasy XIV ( Förstår inte varför Destiny 2 är här )
Best Independent Game: Dave the Diver
Best Debut Indie Game: Dredge
Best Mobile Game: Hmm, ja.... vi säger väl Final Fantasy VII: Ever Crisis
Best VR / AR: Gran Turismo 7
Best Action Game: Ghostrunner 2
Best Action / Adventure: Resident Evil 4
Best RPG: Baldur's Gate 3
Best Fightning: Mortal Kombat 1
Best Family: Sonic Superstars
Best Sim / Strategy: Company of Heroes 3
Best Sports / Racing: Forza Motorsport
Best Multiplayer: Baldur's Gate 3
Best Adaptation: Castlevania: Nocturne
Most Anticipated Game: Like a Dragon: Infinite Wealth
Content Creator of the Year: Ironmouse är den enda jag känner igen
Best Esports Game: Counter-Strike 2
Best Esports Athlete: Don't care
Best Esports Team: Don't care
Best Esports Coach: Don't Care
Best Esports Event: Don't Care, Evo 2023 kanske, enda som jag kan tänka mig se på

Skrivet av kebbe:

Många märkliga nomineringar i år; Att Cities Skylines 2 nominerades är ju skandal, likaså att XTQZZZ nominerades och står kvar efter att själv ha bett om att tas tas bort. Gillar att Starfield inte lyckades snålåka på fake-hype till fler nomineringar när spelet hör hemma i 2011, bra även att Baldur's Gate 3 står med flera nomineringar i kategorier det helt klart förtjänar att ta hem.

Ja, vet inte heller varför Cities Skylines 2 ligger med, ihop med de stora problem det har. Lika intressant är det att Destiny 2 ligger med på Best Community Support. Har inte hela deras community varit emot dem sedan Lightfall eller vad den senaster "expansionen" heter.

Medlem
Skrivet av almblad:

Game of the Year: Baldur's Gate 3
Best Game Direction: Alan Wake 2
Best Narrative: Cyberpunk 2077 Phantom Liberty
Best Art Direction: Alan Wake 2 (eller Hi-Fi Rush), lite kluven på denna
Best Score and Music: Final Fantasy XVI, Composer Masayoshi Soken (Soken is god)
Best Audio Design: Alan Wake 2
Best Performance: Idris Elba, Cyberpunk 2077 Phantom Liberty
Innovation in Accessibility: Forza Motorsport
Games for Impact: Inget av spelen känner jag igen, tycker om djur så väljer Terra Nil
Best Ongoing: Final Fantasy XIV
Best Community Support: Final Fantasy XIV ( Förstår inte varför Destiny 2 är här )
Best Independent Game: Dave the Diver
Best Debut Indie Game: Dredge
Best Mobile Game: Hmm, ja.... vi säger väl Final Fantasy VII: Ever Crisis
Best VR / AR: Gran Turismo 7
Best Action Game: Ghostrunner 2
Best Action / Adventure: Resident Evil 4
Best RPG: Baldur's Gate 3
Best Fightning: Mortal Kombat 1
Best Family: Sonic Superstars
Best Sim / Strategy: Company of Heroes 3
Best Sports / Racing: Forza Motorsport
Best Multiplayer: Baldur's Gate 3
Best Adaptation: Castlevania: Nocturne
Most Anticipated Game: Like a Dragon: Infinite Wealth
Content Creator of the Year: Ironmouse är den enda jag känner igen
Best Esports Game: Counter-Strike 2
Best Esports Athlete: Don't care
Best Esports Team: Don't care
Best Esports Coach: Don't Care
Best Esports Event: Don't Care, Evo 2023 kanske, enda som jag kan tänka mig se på

..
Best Itemization: Every game but Diablo IV.

Medlem

Borde väl inte skriva i tråden alls då men, jag bryr mig inte om dessa typer av rewards helt enkelt. Spelar de spel som tilltalar mig i alla fall. Kanske kul för de som vinner att få lite extra "erkännande" men men.

Mycket mer intresserad av vår egen lista för året

Medlem

Kan tycka det är lite tråkigt att hogwarts blivit uteslutet helt.
Visst, det bidrog inget exceptionellt. Men de lyckades ändå leva upp till förväntningarna och släppte ett fullt fungerande spel samt feature-complete. Vilket i sig är rätt sällsynt.

Tycker ej att ett remake ska få platsa till GOTY. (RE4)

Ser fram emot showen. Tror gameawards var den bästa spelshowen förra året. Jag menar.

Awards och tacktal.
Publik
Nya Trailers och reveals
Orkestern.

Hoppas vi äntligen får se expansionen till Elden Ring


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Starfield borde självklart får nominering bästa spel. Sen tycker jag Game Awards bör flyttas till början av nästa år, 2023 är ju inte slut vad händer med tex Avatar Frontiers of Pandora får det chansen att nomineras nästa år istället eller ryker alltid december spelen?

Medlem

För lite Phantom Liberty. Bör ha fått bäst musik nominering också.
För mycket Starfield. Varför ens RPG nominering där?

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Starfield borde självklart får nominering bästa spel. Sen tycker jag Game Awards bör flyttas till början av nästa år, 2023 är ju inte slut vad händer med tex Avatar Frontiers of Pandora får det chansen att nomineras nästa år istället eller ryker alltid december spelen?

Funderade på det tidigare idag. Kollade vad Cyberpunk 2077 fick för nomineringar men spelet släpptes ju exakt samma dag som TAG var.
Så ett år senare fick de sina nomineringar.

Håller med om att det bör sändas efter året precis som Academy Awards och annat för filmer.

Hittade inte Hogwart's Legacy i nomineringarna, men Goodbye Volcano High är det?
Tokarna på Resetera måste jubla nu.

Moderator | Testpilot
Skrivet av dTexN:

Kan tycka det är lite tråkigt att hogwarts blivit uteslutet helt.
Visst, det bidrog inget exceptionellt. Men de lyckades ändå leva upp till förväntningarna och släppte ett fullt fungerande spel samt feature-complete. Vilket i sig är rätt sällsynt.

Tycker ej att ett remake ska få platsa till GOTY. (RE4)

Ser fram emot showen. Tror gameawards var den bästa spelshowen förra året. Jag menar.

Awards och tacktal.
Publik
Nya Trailers och reveals
Orkestern.

Hoppas vi äntligen får se expansionen till Elden Ring

Det borde ha fått varit med, men remakes ska få vara med också tycker jag om de tillför tillräckligt mycket nyheter vilket jag ändå vill hävda RE4 gjorde. Grafiskt, kontrollmässigt, story och diverse annat Inte helt olikt RE2R, om än att originalet kom till PS1.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är det torsdag natt mot fredag kl 01.30 eller fredag till lördag 01.30? 😅


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Är det torsdag natt mot fredag kl 01.30 eller fredag till lördag 01.30? 😅

Galan brukar alltid vara på torsdagar (lokal tid).

Medlem

Hogwarts Legacy kanske inte är årets spel men det är fan skandal att de inte ha en enda nominering!

Medlem

Bra att Starfield inte är nominerat som året spel.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Hogwarts Legacy kanske inte är årets spel men det är fan skandal att de inte ha en enda nominering!

Man ska nog ta dessa nomineringar med en stor nya salt. Pretentiösa priser framröstade av pretentiösa människor.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Hogwarts Legacy kanske inte är årets spel men det är fan skandal att de inte ha en enda nominering!

Jag har inte spelat det men det känns som att en stor del av uppskattningen av detta spel hänger på Harry Potter-licensen?

Hur stor succé hade detta spel varit utan att vara kopplat till Harry Potter? Jag misstänker att om det varit utan licens och kallats "Wizard School" eller något dylikt hade det varit bortglömt.

Vad borde det vara nominerad i för kategorier där det är bättre än något spel som fått en nominering?

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag har inte spelat det men det känns som att en stor del av uppskattningen av detta spel hänger på Harry Potter-licensen?

Hur stor succé hade detta spel varit utan att vara kopplat till Harry Potter? Jag misstänker att om det varit utan licens och kallats "Wizard School" eller något dylikt hade det varit bortglömt.

Vad borde det vara nominerad i för kategorier där det är bättre än något spel som fått en nominering?

Världen är otroligt vacker. Underbara miljöer, combat är inget speciellt men den är tight och rolig. Spelet var generellt jävligt kul att spela!
Tror definitivt att det hade funkat bra utan licensen men vad gör det egentligen? Finns väl en stor anledning till att Harry Potter är så populärt? Och gör man ett spel i den världen bra så ska väl de hyllas lika mycket som något annat. Så du borde verkligen spela spelet om du har den fördomen att det är hyllat bara för Harry Potter-licensen.

Säger inte att det är GOTY, för det är det heller inte för mig men det borde definitivt varit nominerat! Lätt topp 3 roligaste spelen i år.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag har inte spelat det men det känns som att en stor del av uppskattningen av detta spel hänger på Harry Potter-licensen?

Hur stor succé hade detta spel varit utan att vara kopplat till Harry Potter? Jag misstänker att om det varit utan licens och kallats "Wizard School" eller något dylikt hade det varit bortglömt.

Vad borde det vara nominerad i för kategorier där det är bättre än något spel som fått en nominering?

Detta går ju dock att säga för nästan alla spel på listan? Är ju uppföljare allihopa eller del av en serie.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Detta går ju dock att säga för nästan alla spel på listan? Är ju uppföljare allihopa eller del av en serie.

Nu har det ju kommit en mängd Harry Potter-spel tidigare av tveksam kvalitet och det känns som att detta är det första som når upp till att vara "bra"?

Som sagt, jag kan inte göra en rättvis bedömning då jag inte spelat det men det ser inte ut som något vars gameplay sticker ut på något sätt alls?

Medlem
Skrivet av Margy:

Nu har det ju kommit en mängd Harry Potter-spel tidigare av tveksam kvalitet och det känns som att detta är det första som når upp till att vara "bra"?

Som sagt, jag kan inte göra en rättvis bedömning då jag inte spelat det men det ser inte ut som något vars gameplay sticker ut på något sätt alls?

Precis, du har inte spelat det.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Precis, du har inte spelat det.

Var är det klart bättre än andra nominerade spel?

Medlem
Skrivet av Deekar:

Precis, du har inte spelat det.

Det har jag och min åsikt är att det inte hör hemma på listan över Goty, förstår de som tycker om det såklart men jämfört med de nominerade(har spelat alla förutom Baldurs Gate) så platsar det inte.

Medlem
Skrivet av Margy:

Galan brukar alltid vara på torsdagar (lokal tid).

Tack för info👍


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av Margy:

Var är det klart bättre än andra nominerade spel?

Skrivet av lasselason:

Det har jag och min åsikt är att det inte hör hemma på listan över Goty, förstår de som tycker om det såklart men jämfört med de nominerade(har spelat alla förutom Baldurs Gate) så platsar det inte.

Har inte sagt att det är GOTY men det är fortfarande obegripligt att det inte har en enda nominering. Jag menar, Starfield och en Cyberpunk 2077-expansion (ett flertal nomineringar dessutom) är med.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Har inte sagt att det är GOTY men det är fortfarande obegripligt att det inte har en enda nominering. Jag menar, Starfield och en Cyberpunk 2077-expansion (ett flertal nomineringar dessutom) är med.

Ja det borde nog vart nominerat i någon kategori kan jag med tycka, spelet är ju omtyckt av så många, både kritiker och spelare.

12
Skriv svar