Snabbkollen – Betalar du mer för att spela tidigare?

Robot
Snabbkollen – Betalar du mer för att spela tidigare?

Eller sparar du pengar och väntar till den riktiga releasen?

#snabbkollen


Medlem

Väldigt ledande fråga och svar måste jag säga

Medlem

Oftast inte. Beror lite på. Har nog aldrig gjort det förr men gjorde det på WRC. Men det var mest för att det ingick.

Men det var inte på grund av några dagar early access utan för att man fick med kommande säsonger DLC, och jag vet att det är ett spel jag kommer spela mycket (vilket visat sig stämma också).

Medlem

Beror ju på vad det är för spel. Skulle det va typ World of warcraft skulle jag nog betala mer men om det va ett random singleplayer spel så nej.

Dock så spelar jag inte Wow eller andra mmo längre...

KoP
Medlem

Skulle aldrig komma på tanken att betala extra för att få spela ett spel 3-5 dagar tidigare. Tid har man gott om.

Hade tänk mig att jag skulle haft en Series X vid detta laget så att jag hade kunnat spela Starfield och Alan Wake 2 som jag såg fram emot. Men dom planerna gick i stöpet.

Medlem

Brukar ingå andra extrasaker i den versionen där man får spela tidigare så är det ett spel som jag ser fram emot och tänker mig spela länge så ja.

Skulle det bara varit att kunna spela tidigare och inga extrasaker ingår så skulle jag nog inte

Medlem

Är det ett spel jag har väntat länge på så brukar det ibland klia för mycket men det är undantaget som sker någon gång per årtionde.

Medlem

Svaret blir, Ja. Då många av de Spel som även har Early-Access är på "Deluxe" / "Ultimate" utgåvorna av spelet, så kommer det med då de brukar ha "Season Pass"/lite kommande DLC med direkt ist för att behöva köpa det senare, så jag brukar oftast gå för big boy utgåvan direkt så "Allt" är köpt på en gång, önskningsvis, sedan så är det klart vissa spel som släpper mer content lr sido stuff som ändå kostar som blir alternativt

Diablo 4 te.x hade med Early, inget relevant imo men var kul att få spela spelet så fort det gick då jag längtat efter spelet, men hade det inte varit Early Access så hade det ändå kvittat då jag köpte Ultimate Edition för att visa mitt Intresse.

Baldur's Gate 3, hade skaffade Early-Access i Maj då jag var osäker på om jag skulle ha pengar till att köpa det ifall något annat kul som jag kanske skulle köpt så fixade det i förväg.


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem

Jo, ifall det är ett spel jag ser fram emot. Ogillar att det är ett koncept som finns.
Men det är en öm punkt det där, att få känna att man är först och 'exklusiv' ger en viss glädjekick.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

It's not a lake, it's an ocean

Jag gjorde det genom att köpa samlarutgåvan av Starfield. Men det är första gången.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Om det ingår när man förhandsbokar och det *verkligen* är en utvecklare jag vill stödja så till den grad att jag kan köpa grisen i säcken, så visst. Finns i princip inga sådana utvecklare kvar för mig längre dock. WH40k: Rogue Trader är egentligen det enda spel jag förhandsköpt i år.

När det kommer till mer "regelrätta" (alltså indiespel i en lägre prisklass som har ett intressant och lovande koncept) early access-spel så slår jag med jämna mellanrum till - då är det dock inte alltid jag spelar så mycket innan spelet faktiskt släpps, vill inte gärna ha cliffhangers i eventuell story.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Betalar inte för spel med early access, tidiga DLC, preorder bonusar, cash shop etc och har inte gjort det på länge.

Medlem

Jag vägrar, av flera skäl. Jag stödjer inte utstuderad girighet, när man verkligen känner att utvecklare lägger hinder i vägen eller liknande enkom för att man ska öppna upp plånboken. Det gäller även dessa 'early access' på 3 dagar eller vad det är, samma med förbokning ar av spel som förmodligen inte ens släpps fysiskt.
Att låta de som betalar extra spela tidigare är bara en fin omskrivning för att de som inte betalar extra får vänta med att spela. Det låter bättre för utvecklarna/utgivarna. Man skjuter upp tillgången helt enkelt. Men, jag har heller inget emot att vänta några dagar extra, ofta fungerar knappt spelen eller servrarna den första veckan(tyvärr).

Medlem

Skulle aldrig köpa ett spel tidigare, eller dag 1. Vill inte blir lurad.

Medlem

Jag betalar mindre för att spela senare.
Har ingen panik och väntar gärna nått år tills priset är runt hundringen för en fysisk utgåva.
Enda undantaget är GTA men de kommer ju inte så ofta

Moderator | Testpilot

Jag skulle nog säga att svaret är ja bara av det faktum att jag köper diverse AAA-spel. Priserna har gått upp så då betalar jag mer.

Med det sagt har jag tänkt mer på spels priser (även indie i vissa fall) och valt att vänta om det blivit för dyrt. Var nog FF7R-remaken på PC som fick mig att börja tänka

EDIT: Jag läste rubriken helt fel. Tyckte det stod "Betalar du mer för spel än du gjorde tidigare"


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Nu svarade jag "nej" på denna frågan, men det har ju ändå hänt en eller två gånger.
Det beror ju såklart på _vilket_ spel vi talar om ^^

Medlem

Aldrig, Early Access är ett otyg och med tanke på hur trasiga och ofärdiga spel är vid release nuförtiden så är det verkligen inget jag vill stödja med mina pengar.

Medlem

Det gör jag nog ganska ofta när det går och spelet är intressant nog. Gillar att vara tidigt ute och undvika spoilers eller få ett litet försprång i multiplayer.

Medlem

Nån gång har jag väl gjort det, typ World of Warcraft hade väl nån grej, om det var att man fick spela beta eller vad fan det var.
Early Access spel räknar jag inte som att "betala mer".

Medlem

Jag väntar hellre med att spela nya spel, tills dom fått sig ett par patchar och förhoppningsvis gått ned i pris. Har inget behov att vara först att spela.

Nåt jag ALDRIG förstått, är bonus-skins och liknande man får i spelet. Tror aldrig jag använt dessa prylar, jag vill spela originalet, så som alla spelar spelet och inte har massa bonusvapen, hästar osv som ingen annan har. Då är det kanske enklare än det annars vore, och det vill jag inte. Jag vill ha den riktiga upplevelsen, ingen pay2win, även om det nu inkluderas i boxen.

Medlem

Svarade nej, är aldrig tillräckligt stressad att det måste spelas tidigare, har alltid annat att göra.

Är dock helt ok med att företag tar ut en avgift om folk är beredda att betala för något sånt meningslöst.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Eller sparar du pengar och väntar till den riktiga releasen?

#snabbkollen


Tvärtom… jag inväntar 80-90% rean!

+ billigare
+ bättre spel

Senaste fynd = MASS EFFECT 1-3 för ca. 100 kr

Cyberpunk börjar bli aktuellt för mig nu.
Baldur’s Gate 3 kan jag vänta 2-3 år på.
Har en backlog på 20+ spel i vilket fall.
50+ spel ifall jag lånar spel ifrån vänner.

Spel som jag köpt på release eller nära inpå:
- Zelda: Totk
- Mario Wonder
- Elden Ring
- Death Stranding
- MGS Master Collection (men refunda)


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Nuförtiden är ju spel i regel bättre ju längre man väntar, och eftersom jag lider av kronisk backlog så har jag sällan bråttom.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Aldrig, Early Access är ett otyg och med tanke på hur trasiga och ofärdiga spel är vid release nuförtiden så är det verkligen inget jag vill stödja med mina pengar.

Håller med dig 100%

Medlem

Svarade nej

Enda gången jag betalar för att få tidig tillgång för AAA spel är om det kommer som bonus tillsammans med eventuell rabatt på spelet. Då är det rabatten jag är ute efter och tillgången är ett plus i kanten.

Eller om det är en indie utvecklare som gör ett spel som jag vill stötta. Då handlar det mer om att stötta projektet än den tidigare tillgången.

Medlem

Skulle aldrig betala enbart för att spela tidigare, men det finns vissa undantag:
1) Det ingår DLC/Expansioner som jag skulle köpt ändå (ex Starfield, där jag köpte premium upgrade och ser fram mot expansionen och 100% hade köpt den fristående annars. Att jag dessutom var gräsänkling den helgen gjorde inte valet svårare...)
2) Det är multiplayer och timing med kompisar gör det extra priset värt det för att få ihop ett event (ex D4 där vi satt tillsammans fysiskt hela helgen, vilket är helt sjukt att vi fick till då flera är småbarnsföräldrar osv)

Medlem
Skrivet av Håkan:

Nåt jag ALDRIG förstått, är bonus-skins och liknande man får i spelet. Tror aldrig jag använt dessa prylar, jag vill spela originalet, så som alla spelar spelet och inte har massa bonusvapen, hästar osv som ingen annan har.

Jag håller verkligen med.

Sånt där tycker jag är så himla konstig grej — jag har ju köpt spelet för att spela och lägga massa tid på det och så får jag bonusgrejer som innebär att jag inte kommer att spela lika mycket i praktiken om jag använder dessa grejer.

Det är som att utvecklaren säger "kul att du köpte vårt spel, men nu vill vi att du inte ska spela det lika länge som alla andra." 🤦‍♂️😄

Medlem

Just nu säger jag nej.
När nästa WoW-expansion kommer säger jag ja.
(Och jag är inte klar med Dragonflight än)


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Inte en chans. Väntar så pass länge på spel att ett par dagar extra inte spelar någon som helst roll.

12
Skriv svar