Att bli nykter

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det låter som en sund inställning. Och grattis i efterskott!

Tack! Och tack!

Skrivet av Oakenborn:

Det är nog det bästa med att bli äldre. Man bryr sig inte lika mycket om vad andra gör eller tycker.

Hehe, faktiskt! Den där ängsligheten från tonåren är som bortblåst och det är väldigt befriande!

Skrivet av Zontos:

Tror det är ganska vanligt, tyvärr. Många ensamma killar som inte riktigt vet hur man gör, men att de går så långt att de blir incels är förhoppningsvis ovanligt i jämförelse. Tänker lite på Ameican Pie ibland och likvärdiga filmer som jag och mina barndomskompisar såg som unga, att de framstår att killen bara får tjejen utan att göra något. Tror sånt kan påverka ens i hur man vill ragga osv. Lite Ot men jag har reflekterat länge över det.

Filmen har ju annars budskapet att den snyggaste inte behöver vara den man blir kär i.

Jag är på sätt och vis incel, då det betyder typ ofrivilligt ensam, men jag är inte våldsam kvinnohatare för det. Riktigt så bränd i huvudet är jag inte. Än, i alla fall.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag är på sätt och vis incel, då det betyder typ ofrivilligt ensam, men jag är inte våldsam kvinnohatare för det. Riktigt så bränd i huvudet är jag inte. Än, i alla fall.

Hälsosam inställning - fortsätt med den. Hat löser ingenting.

Jag träffar visserligen också definitionen då jag praktiskt inte kan hitta det jag vill ha, men det är mina egna preferenser - sa för 30 minuter sedan nej till en tjej på OkCupid som ville ha barn och uppenbarligen inte hade läst min profil. Så... "Volcel" kanske är ett bättre ord.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tack! Och tack!

Hehe, faktiskt! Den där ängsligheten från tonåren är som bortblåst och det är väldigt befriande!

Jag är på sätt och vis incel, då det betyder typ ofrivilligt ensam, men jag är inte våldsam kvinnohatare för det. Riktigt så bränd i huvudet är jag inte. Än, i alla fall.

Undvik allt som är giftigt på internet och jobba med ditt självförtroende, det är nog det du ska göra.

Medlem

Fin berättelse. Värmer att höra. Känner väldigt igen mig i din beskrivning av din personlighet att göra allt eller inget och att bli intensivt intresserad i nya grejer med jämna mellanrum. Nåt som hjälp mig mycket mot ångest och depression har varit löpning. Inte någon ansträngande sorts löpning då utan så kallad LIT - low intensity training - där man aldrig blir flåsig utan bara joggar i ett makligt behagligt tempo. Jag märker att mitt huvud "fungerar" otroligt bra när jag är i rörelse, jag FÅR energi av det; känner mig ofta produktiv och får lust att ta tag i vardagsbestyr efter en joggingtur, tex. Och löpning, kontra att bara ta promenader, blir inte långtråkigt, utan stimulerar och inger en känsla av stolthet och som att jag förverkligar mig själv på nåt vis. En pulsklocka med GPS och ett konto på Strava, där du kan följa din egen konditionsutveckling och hitta rundor att springa av att se var andra i ditt område springer, gör det hela ännu roligare.
Hehe. Var bara menat som ett möjligt tips men blev långt och ingående.

Lycka till på resan. Håller tummarna för att det fortsätter gå din väg.

Medlem

Bra gjort! Är själv två år vit, det är en kamp som är väl värd att kämpa, jag önskar dig all lycka och styrka för fortsatta framsteg!

Medlem
Skrivet av Zontos:

Undvik allt som är giftigt på internet och jobba med ditt självförtroende, det är nog det du ska göra.

Menar du... att jag ska ha ett liv... utanför internet? Kan jag knappt tänka mig.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

En ganska tillnyktrande (pun intended) video om vad som händer med kroppen när du konsumerar alkohol.

Varning: Filmen är gjort av en patolog så den kanske inte passar alla.

https://www.youtube.com/watch?v=6q1RH8A3O3c

En halvtimma med riktiga människokadaver var ingen höjdare. Stängde efter 3 min


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Är på dag 11 just nu. Känns jäkligt bra. Istället för att dricka så knarkar jag spel.

Ironiskt nog så avnjuter jag Disco Elysium just nu. Känner igen mig så väl i många av tankarna kring droger, sprit och rock n roll. Har levt så i över 15 år. Otroligt träffsäkra dialoger och skeenden. Fantastiskt spel såhär 20 timmar in.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Är på dag 11 just nu. Känns jäkligt bra. Istället för att dricka så knarkar jag spel.

Ironiskt nog så avnjuter jag Disco Elysium just nu. Känner igen mig så väl i många av tankarna kring droger, sprit och rock n roll. Har levt så i över 15 år. Otroligt träffsäkra dialoger och skeenden. Fantastiskt spel såhär 20 timmar in.

Grymt bra jobbat, Freakon, och härligt att det känns bra!

Medlem
Skrivet av Freakon:

Är på dag 11 just nu. Känns jäkligt bra. Istället för att dricka så knarkar jag spel.

Ironiskt nog så avnjuter jag Disco Elysium just nu. Känner igen mig så väl i många av tankarna kring droger, sprit och rock n roll. Har levt så i över 15 år. Otroligt träffsäkra dialoger och skeenden. Fantastiskt spel såhär 20 timmar in.

Känns som ett perfekt spel att spela i det läget tänker jag mig. Bra jobbat med 11 dagar!

Grymt jobbat, keep it up!

Medlem

Vad glad man blir när medlemmar här vågar öppna sig. Du inspirerar säkert många andra att komma till insikt med sina vanebeteenden. Det är säkert en del i helandeprocessen för dig också kan jag tänka?

Bra jobbat!

Och du.... vi är många introverter här ute i verkligheten.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Känns som ett perfekt spel att spela i det läget tänker jag mig. Bra jobbat med 11 dagar!

Tack! Och ja, spelet känns som skapat för sådana här lägen. Väldigt kul och givande.

Dag 14 idag


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Grymt bra jobbat, Freakon, och härligt att det känns bra!

Tack!

Två veckor idag. Blir bara lättare och lättare. Känns bättre och bättre.

Äntligen. ❤


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skrivet av Zontos:

Det har suttit inne ett tag men slänger frågan här ändå för att kunna reflektera. Har länge velat vara nykter i längre perioder när jag går ut, för ibland när jag festar så känner jag mest ”vill inte”. Var ute nykter förra helgen men den här blev det några bärs, det vore kul att vara nykter fram till jul egentligen.

Men ni som har haft nyktra perioder hur har ni ställt upp målen? Verkar ha svårt att vara det mer än en eller två helger i rad.

Jag har en vit månad per år, och den tar jag slumpmässigt att t.ex nu denna månaden gör jag det, och då blir det inte ens en liten öl, går ut med polare och dricker ingen alkohol då, har inte varit svårt alls under dom åren jag har gjort det, har till och med varit så att jag nån gång öppnat en öl där hemma för att komma på att jag inte ska dricka, för att då bara hälla ut den..


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Jag har en vit månad per år, och den tar jag slumpmässigt att t.ex nu denna månaden gör jag det, och då blir det inte ens en liten öl, går ut med polare och dricker ingen alkohol då, har inte varit svårt alls under dom åren jag har gjort det, har till och med varit så att jag nån gång öppnat en öl där hemma för att komma på att jag inte ska dricka, för att då bara hälla ut den..

Jag blir faktiskt aldrig sugen på att dricka alkohol hemma, ibland kanske det kan kännas att det vore gott med en öl till maten men jag låter alltid ölen stå i skafferiet i månader innan jag dricker det. Gå ut och hänga är olika men nu kändes det som att det var så onödigt.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Det har suttit inne ett tag men slänger frågan här ändå för att kunna reflektera. Har länge velat vara nykter i längre perioder när jag går ut, för ibland när jag festar så känner jag mest ”vill inte”. Var ute nykter förra helgen men den här blev det några bärs, det vore kul att vara nykter fram till jul egentligen.

Men ni som har haft nyktra perioder hur har ni ställt upp målen? Verkar ha svårt att vara det mer än en eller två helger i rad.

Du "vill inte" för att du helt enkelt känner att du druckit för mycket? Du får gärna utveckla lite mer och berätta om ditt förhållande till alkoholen. Nedan följer lite personliga reflektioner jag fick av ditt inlägg.

Mål kan ju vara att man börjar med en vit vecka, sen en vit månad, sen ett vitt halvår osv. Är en storm som man måste rida ut, helt enkelt. Till slut kommer du känna att du inte behöver alkoholen mer. Du kommer känna att du inte vill bryta ditt "nyktra streak" som jag kallar det. Det blir en tävling mot dig själv och demonerna.

Som jag skrivit tidigare i tråden så kokar allt ner till ren jävla vilja. Antingen dricker du, eller så dricker du inte. Kan låta enkelt och banalt, men det är faktiskt så det är. Ge blanka fan i det bara.

"Du måste tro på en kraft större än dig själv" är ett citat som jag läst någonstans, minns inte var, förmodligen är det något bibliskt/religiöst från början. Kan låta flummigt, men tycker nog att det ligger mycket i de orden ändå.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Det har suttit inne ett tag men slänger frågan här ändå för att kunna reflektera. Har länge velat vara nykter i längre perioder när jag går ut, för ibland när jag festar så känner jag mest ”vill inte”. Var ute nykter förra helgen men den här blev det några bärs, det vore kul att vara nykter fram till jul egentligen.

Men ni som har haft nyktra perioder hur har ni ställt upp målen? Verkar ha svårt att vara det mer än en eller två helger i rad.

Jag tog det som ett nyårslöfte/paus. Det är som många andra skriver, jobbigt i början till att bli mindre jobbigt ju längre tiden går.

Jag är snart uppe i 11 månader utan en droppe alkohol och mår riktigt bra. Vid 00-slaget på nyårsafton ska jag unna mig ett glas och några öl.

Därefter kommer jag fortsätta med längre vita perioder, dock inte lika långa som år.

Lycka till med att hitta ditt sätt!

Medlem

Nu är jag på dag 30 nånting. Inte en droppe alkohol.

Känns bra och i stunder helt fantastiskt. Minnen och känslor som jag hade glömt bort ploppar fram då och då. Vissa dåliga, men den stora majoriteten bra. Ex nostalgi hade jag inte kännt på riktigt visade det sig.

Mycket svårt att sätta ord på precis hur det känns utöver ovan, men kan säga som så att jag är mycket nöjd och mår bara bättre och bättre. Spelar spel som en tok och betar av backloggen. Att man jag sover sämre och äter godis/dricker energidryck som aldrig förr, det är nästa problem att ta tag i. Men det tar vi lite längre fram.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Du "vill inte" för att du helt enkelt känner att du druckit för mycket? Du får gärna utveckla lite mer och berätta om ditt förhållande till alkoholen. Nedan följer lite personliga reflektioner jag fick av ditt inlägg.

Mål kan ju vara att man börjar med en vit vecka, sen en vit månad, sen ett vitt halvår osv. Är en storm som man måste rida ut, helt enkelt. Till slut kommer du känna att du inte behöver alkoholen mer. Du kommer känna att du inte vill bryta ditt "nyktra streak" som jag kallar det. Det blir en tävling mot dig själv och demonerna.

Som jag skrivit tidigare i tråden så kokar allt ner till ren jävla vilja. Antingen dricker du, eller så dricker du inte. Kan låta enkelt och banalt, men det är faktiskt så det är. Ge blanka fan i det bara.

"Du måste tro på en kraft större än dig själv" är ett citat som jag läst någonstans, minns inte var, förmodligen är det något bibliskt/religiöst från början. Kan låta flummigt, men tycker nog att det ligger mycket i de orden ändå.

Det blev mycket, men fick någon märklig dödsångest en gång efter någon öl och igår så höll jag mig till typ mellanöl. Lite svårt att beskriva egentligen, det hände inget allvarligt dock. Blev lite virrig under sista timmen men det lugnade ner sig efter lite trevlig musik hemma.

Ja det var lite flummigt formulerat men jag tror jag förstår hur du tänker, förut så hade jag en period då jag tränade ofta. Nu har jag inte den ekonomin och är arbetslös, då kanske det också lätt blir att de negativa effekterna blir tydligare.

Skrivet av Aggur:

Jag tog det som ett nyårslöfte/paus. Det är som många andra skriver, jobbigt i början till att bli mindre jobbigt ju längre tiden går.

Jag är snart uppe i 11 månader utan en droppe alkohol och mår riktigt bra. Vid 00-slaget på nyårsafton ska jag unna mig ett glas och några öl.

Därefter kommer jag fortsätta med längre vita perioder, dock inte lika långa som år.

Lycka till med att hitta ditt sätt!

Nice! Förut hade jag perioder där jag inte drack något alls under en sommar, kanske smakade folköl, då var man också mer aktiv ute.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Nu är jag på dag 30 nånting. Inte en droppe alkohol.

Känns bra och i stunder helt fantastiskt. Minnen och känslor som jag hade glömt bort ploppar fram då och då. Vissa dåliga, men den stora majoriteten bra. Ex nostalgi hade jag inte kännt på riktigt visade det sig.

Mycket svårt att sätta ord på precis hur det känns utöver ovan, men kan säga som så att jag är mycket nöjd och mår bara bättre och bättre. Spelar spel som en tok och betar av backloggen. Att man jag sover sämre och äter godis/dricker energidryck som aldrig förr, det är nästa problem att ta tag i. Men det tar vi lite längre fram.

Gött! Snart blir det 60 dagar och sen 300 👍

Medlem

Bra jobbat. Att ta sig ur ett beroende är inte enkelt oavsett vad det är men för din egen fysiska och psykiska hälsa var detta säkerligen rätt beslut.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Inte vad jag vet. Borde finnas. Har själv haft tankar i många år att göra en simulator där man spelar en hemlös. Balansen mellan mental smärta och uppgivenhet kombinerat med den tillfälliga upplyftande effekten av droger och sprit. Mätare som håller koll. Ett intag av alkohol försämrar ditt omdöme men samtidigt kanske ger dig energi att orka tigga/leva. Centralstimulerande kan skapa tillfälle för arbete, men klarar man av arbetet med ett beroende av CS?

Max Payne är väl det närmsta annars, då det behandlar drogmissbruk?

Eller Hellblade, ej spelat, men det behandlar psykisk ohälsa iaf.

Hellblade rör psykos på ett imponerande sätt (kolla making of)
Celeste handlar om panikångest
Gris om depression
Bound om skillsmässa
Vet inte om missbruk. Ot så handlar Godzilla med Eminem om hans alkoholism

Så imponerad av er som klarat bryta mönstren och tagit er ur skiten!

Medlem

Hej allihop! Dags för en uppdatering

10 månader som nykter nu och det känns fantastiskt! För varje månad som går så känns det allt mer naturligt och årsdagen närmar sig på allvar nu. Samtidigt har det hänt mycket tråkigt under hösten och för ca 3 månader sedan förlorade jag en familjemedlem som stod mig oerhört nära och var en av mina bästa vänner.
P.g.a. detta har jag inte varit lika närvarande här i tråden, eftersom det varit för emotionellt påfrestande då det trots allt kräver en del av en att skriva av sig såhär. Med det sagt är det även väldigt skönt och det har varit viktigt för mig och all er respons har haft en enorm betydelse. Även om jag inte skriver så kikar jag ofta in här och läser

Där och då, i september, hamnade jag givetvis i en svacka som jag nu kämpar för att ta mig ur. I början tänkte jag "fan ta den här skiten, nu super jag ner mig!". Jag tror ni kan lista ut hur det hade slutat om jag gett efter för det infallet. Det var den största utmaningen sedan jag slutade dricka. Längtan efter den där känslan när oron och ångesten rinner av en var stark. Det är en känsla som bara berusningsmedel kan ge men den är som bekant flyktig och ytterst förrädisk. Men, jag stod emot och det är jag stolt över för samtidigt som jag hade (och fortfarande har) stor sorg så kände jag under de där första veckorna hur suget efter att kröka till det riktigt ordentligt var högst närvarande. Jag försökte t.o.m. rättfärdiga det för mig själv genom att överväga att ta en öl eller whiskey efter begravningen som en hyllning till min familjemedlem, kanske för att det då skulle kännas som ett undantag som var okej att göra under omständigheterna. Så blev det som tur var inte!
Nu har det gått en tid och det känns som sagt allt mer naturligt att inte dricka och mer och mer som ett självklart val. Jag var rädd att suget skulle hålla i sig längre än vad det gjorde men sedan det släppte har det känns ännu lättare. Allt tv-spelande som den här årstiden inneburit har såklart gjort sitt

Så hösten har varit tuff men jag har tagit mig igenom det med nykterheten i behåll. Nu stundar en jul som på många sätt kommer att bli annorlunda för mig och min familj men som jag ändå ser fram emot.

Jag önskar er alla en god jul och ett gott nytt år!

Chefredaktör
Skrivet av Knalle:

Hej allihop! Dags för en uppdatering

10 månader som nykter nu och det känns fantastiskt! För varje månad som går så känns det allt mer naturligt och årsdagen närmar sig på allvar nu. Samtidigt har det hänt mycket tråkigt under hösten och för ca 3 månader sedan förlorade jag en familjemedlem som stod mig oerhört nära och var en av mina bästa vänner.
P.g.a. detta har jag inte varit lika närvarande här i tråden, eftersom det varit för emotionellt påfrestande då det trots allt kräver en del av en att skriva av sig såhär. Med det sagt är det även väldigt skönt och det har varit viktigt för mig och all er respons har haft en enorm betydelse. Även om jag inte skriver så kikar jag ofta in här och läser

Där och då, i september, hamnade jag givetvis i en svacka som jag nu kämpar för att ta mig ur. I början tänkte jag "fan ta den här skiten, nu super jag ner mig!". Jag tror ni kan lista ut hur det hade slutat om jag gett efter för det infallet. Det var den största utmaningen sedan jag slutade dricka. Längtan efter den där känslan när oron och ångesten rinner av en var stark. Det är en känsla som bara berusningsmedel kan ge men den är som bekant flyktig och ytterst förrädisk. Men, jag stod emot och det är jag stolt över för samtidigt som jag hade (och fortfarande har) stor sorg så kände jag under de där första veckorna hur suget efter att kröka till det riktigt ordentligt var högst närvarande. Jag försökte t.o.m. rättfärdiga det för mig själv genom att överväga att ta en öl eller whiskey efter begravningen som en hyllning till min familjemedlem, kanske för att det då skulle kännas som ett undantag som var okej att göra under omständigheterna. Så blev det som tur var inte!
Nu har det gått en tid och det känns som sagt allt mer naturligt att inte dricka och mer och mer som ett självklart val. Jag var rädd att suget skulle hålla i sig längre än vad det gjorde men sedan det släppte har det känns ännu lättare. Allt tv-spelande som den här årstiden inneburit har såklart gjort sitt

Så hösten har varit tuff men jag har tagit mig igenom det med nykterheten i behåll. Nu stundar en jul som på många sätt kommer att bli annorlunda för mig och min familj men som jag ändå ser fram emot.

Jag önskar er alla en god jul och ett gott nytt år!

Så jävla starkt jobbat! BRAVO!!!!
Fint att se att du klarat dig även i de mörkaste stunderna. Fortsätt kämpa, tror på dig!

Medlem
Skrivet av Knalle:

Hej allihop! Dags för en uppdatering

10 månader som nykter nu och det känns fantastiskt!

Bra kämpat kamrat! Jag är med dig, bara 15 dagar kvar nu!!

God Jul!

Medlem

Bra kämpat @knalle och beklagar sorgen!

En grej jag tänkte på förut som kanske passar här, hur ser ni på bruk av alkohol kring jultider? Tror man lätt dricker mer än vad man vill/behöver då.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Bra kämpat @knalle och beklagar sorgen!

En grej jag tänkte på förut som kanske passar här, hur ser ni på bruk av alkohol kring jultider? Tror man lätt dricker mer än vad man vill/behöver då.

Jag hade min negativa spiral kring alkohol i tonåren och hade turen att ha människor omkring mig som sa ifrån innan det gick för långt. Så jag blev inte beroende av alkohol. Med det sagt så har jag lovat mig själv att mina barn aldrig ska behöva se sin pappa påverkad av alkohol (som du kanske listat ut så har jag själv fått göra det en hel del). Det jag ville säga är att jag tycker att om det finns barn med i bilden så bör de vuxna avstå helt från alkoholen.

Sen vill jag passa på att säga grattis till @knalle som kämpat vidare trots svåra omständigheter. Och jag beklagar sorgen.

Medlem

Uppdatering.

Klarade runt 40 dagar helt utan alkohol. Drack en gång, höll upp en vecka, drack två gånger, höll upp tre dagar, drack....

Ja, ni fattar.

Slutade med all form av medicin för några veckor sedan. Slutat att arbeta.

Och just nu sitter jag på Psykakuten då min läkare ansåg mig vara hypomanisk.

Jag har det jättebra. Eget rökbås, fika och kaffe. Papper och pennor så att jag kan rita. Har en syrra som glider in och fyller på kaffe och bjuder på cigg. Dealen är att det jag ritar ska hon få. Fick också möblera om ett rum för att råda bot på rastlösheten.

Godkände att bli tvångsinlagd så nu sitter jag här utan möjlighet att lämna. Känns konstigt men samtidigt tryggt.

Snart kommer överläkare och sedan ska jag läggas in på avdelning 56. Ska få sömntabletter och mat.

Wish me luck.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Uppdatering.

Klarade runt 40 dagar helt utan alkohol. Drack en gång, höll upp en vecka, drack två gånger, höll upp tre dagar, drack....

Ja, ni fattar.

Slutade med all form av medicin för några veckor sedan. Slutat att arbeta.

Och just nu sitter jag på Psykakuten då min läkare ansåg mig vara hypomanisk.

Jag har det jättebra. Eget rökbås, fika och kaffe. Papper och pennor så att jag kan rita. Har en syrra som glider in och fyller på kaffe och bjuder på cigg. Dealen är att det jag ritar ska hon få. Fick också möblera om ett rum för att råda bot på rastlösheten.

Godkände att bli tvångsinlagd så nu sitter jag här utan möjlighet att lämna. Känns konstigt men samtidigt tryggt.

Snart kommer överläkare och sedan ska jag läggas in på avdelning 56. Ska få sömntabletter och mat.

Wish me luck.

Lycka till! Låter jobbigt men se framåt härifrån


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skriv svar