Phantom Liberty släpptes under natten och ett stort antal Cyberpunk-spelare har därmed åter satt sina fötter i Night City. Inför expansionen har även Cyberpunk 2077 fått en riktigt saftig gratisuppdatering, som passande nog kallas för 2.0. Denna släpptes redan i förra veckan och finns tillgänglig för samtliga spelare (förutom på PS4 och Xbox One) – oavsett om man väljer att skaffa expansionen eller ej. Därför ska vi nu reda ut vad som faktiskt ingår i uppdateringen och hur det funkar. Och det är en del.

Patch 2.0 är här, och den är gratis.

"En form av slow motion-liknande effekt i eldstrider"

Till att börja med har vi ett antal stora, direkt uppenbara förändringar. Här ingår det nya färdighetsträdet, som på många sätt fungerar liknande som tidigare men som samtidigt genomgått rätt radikala förändringar (och alla dina poäng har därmed nollställts, så du får välja din build på nytt i pågående saves). Det är förändringar som åtminstone enligt undertecknad är till det bättre. Färdigheterna är nu indelade i olika nivåer, där man efter att ha nått nivå 4, 9, 15 och 20 i en av grundegenskaperna (Cool, Body, Reflexes och så vidare) låser upp möjligheten att skaffa kraftigare färdigheter. Dessa är även nu mer tydligt differentierade och påverkar upplevelsen desto mer.

Det finns alldeles för många för att gå igenom här, men exempelvis så kan man låsa upp en form av slow motion-liknande effekt i eldstrider (tänk dead eye i Red Dead Redemption eller bullet time i Max Payne) eller att springa rakt in i fiender och knocka omkull dem. De som vill spela netrunners är de som bör bli allra gladast av den här delen av uppdateringen, då denna spelstil mer eller mindre helt omdesignats och –balanserats.

Kläder är numera mest kosmetiska. Istället påverkar cyberware dina stats.

Kläder har även de ändrats. Nu är de mer eller mindre enbart kosmetiska (det finns undantag med mindre bonusar). Istället är det cyberware som påverkar dina stats på alla möjliga sätt. Totalt kan man låsa upp 21 olika slots fördelade på nio olika kategorier. Det innebär förstås en satans massa kombinationer och utökade möjligheter till att specialisera din build – samtidigt som du nu kan klä dig hur du vill, när du vill utan att det påverkar dina egenskaper.

"Nytt för patch 2.0 är även fordonsstrider"

Nytt för patch 2.0 är även fordonsstrider. En länge eftertraktad funktion som många förväntade sig skulle finnas redan när spelet släpptes. Nu gör den till sist det, och striderna funkar ändå förvånansvärt bra, tycker jag själv. Det är ett intuitivt system som inte alls har varit så buggigt som jag hade fruktat, även om det förstås finns saker att förbättra.

Ett annat nytt tillskott som nog ännu fler har sett fram emot är förändringen av hur lagens långa arm fungerar i Night City. Glöm tiden då poliser plötsligt materialiserade ur tomma intet framför ögonen på dig efter att du gjort något fuffens. Numera har Night City en polis som i mångt och mycket påminner om GTA-spelens dito. Begår du ett brott blir du efterlyst och polisbilar tar sig till brottsplatsen för att leta rätt på dig. Det finns fem olika nivåer på efterlysningarna med gradvis ökande tilltag från ordningsmakten så som vägspärrar, där den femte innebär att man får de ökända MaxTac-poliserna (tänk SWAT på steroider) efter sig.

Det är ett system som funkar långt, långt mycket bättre än vad som fanns tidigare. Visst finns det fortfarande saker att förbättra (exempelvis patrullerande poliser som har en tendens att bara stå och titta på när en eldstrid sker framför ögonen på dem), men överlag är det ett väldigt stort steg framåt. Även för en sådan som mig som egentligen inte brytt sig om polisen i spelet särskilt mycket är skillnaden markant.

Men vänta, det finns mer! Däribland en lång radda mindre AI-förändringar som tillsammans gör upplevelsen desto trevligare. Fiender agerar lite mindre korkat i strider och är bättre på att flankera eller nyttja sina färdigheter vid sidan om att skjuta (så som att kasta granater eller använda netrunner hacks). Förare i trafiken har äntligen vett nog att byta fil om trafiken står still, eller att försöka undvika krockar. Trafiktätheten påverkas numera av tiden på dygnet, och vägen står inte längre tom när man får skjuts under uppdrag. Detta är bara ett litet axplock av alla AI-förändringar.

Gränssnittet har också uppdaterats en hel del. Journalen ser annorlunda ut, färdighetsträden, vapnens egenskaper och… ja, det mesta. Det är mer överskådligt och tydligt, inte minst den (enligt mig) förhatliga telefonmenyn som numera fungerar desto bättre. Menyerna är helt enkelt bättre nu, och ser fräschare ut.

"Night City har aldrig varit så underhållande"

Nu har jag nämnt en hel del, men samtidigt finns det så mycket mer som har förändrats. Numera kan du använda rökgranater och lyssna på fler radiostationer. Lootsystemet har förändrats, craftingen likaså. Eller bara det faktum att vi inte längre hamstrar första hjälpen-kit – de nyttjar numera en cooldown istället för att staplas på hög.

Det är för mycket som har hänt för att gå igenom allt i denna artikel, men kontentan är hur som helst att patch 2.0 är ungefär så mycket som man över huvud taget kan förvänta sig av en gratisuppdatering – och mer därtill. Om jag personligen inte blev helt övertygad av Phantom Liberty så är 2.0 en helt annan best. Night City har aldrig varit så underhållande att röja runt i som det är nu.