Den nya versionen av Nintendo Switch ska släppas i oktober, och den främsta uppgraderingen är en större OLED-skärm istället för LCD samt mer internt lagringsminne. Dessa förbättringar kommer även med ett pris som är $50 högre än den vanliga variantens. De senaste rapporterna pekar även på att Nintendo kommer att göra en ordentlig vinst på varje såld enhet, eftersom den uppgraderade modellen bara kostar runt $10 mer att tillverka än den gamla.

Det är Bloomberg som rapporterar att den nya skärmen från Samsung är $3–5 dyrare än LCD-varianten, medan det utökade lagringsutrymmet lägger till $3,5 på tillverkningspriset. LAN-porten och det nya stativet lägger i sin tur till några dollar, vilket gör att vi landar på runt $10, eller 85 kronor.

Nintendo säljer sedan tidigare den vanliga Switch-varianten med en vinst på runt $40, så OLED-versionen ser ut att dubbla detta, åtminstone sett till det amerikanska priset. I kontrast säljer både Sony och Microsoft sina senaste maskiner med förlust, i hopp om att dra in pengar på spel, kringutrustning och tjänster.