Microsoft Flight Simulator är utan tvekan ett av de snyggaste spelen vi sett, men det resulterar även i saftiga systemkrav som gör det svårt för många maskiner att hänga med, framförallt i storstäder. Men hjälp är på väg i form av stöd för både DLSS 2.0 och FSR 1.0/2.0 på pc.

DLSS 2.0 är Nvidias AI-baserade uppskalningsteknik, och kan enkelt sagt sägas producera en högupplöst bild som är nästan lika bra som native-upplösning, men med betydligt bättre prestanda. Kruxet är att denna teknik endast fungerar med RTX-kort från Nvidia. AMD har en liknande lösning vid namn FSR som inte använder sig av AI och som dessutom fungerar med alla grafikkort.

I en frågestund med Flight Simulator-utvecklarna säger de att stöd för DLSS 2.0 och FSR 1.0 bör släppas i uppdatering 10 av spelet, som kommer i juli. I dagsläget har de lite problem med DLSS med koppling till animerade texturer och vattenytor, men det håller på att fixas. De jobbar även på att implementera FSR 2.0, men stöd för det lär dröja lite längre.