Inlägg av 413X

Inlägg som 413X har skrivit i forumet

Skrivet av mttbolle:

När jag bytte till Windows 11 för ett par veckor sedan så löste sig alla mina problem med (steam)VR; stuttering bland annat.

Felet som jag tänker på berör fullbody tracking där windows prioriterar ned steamvr processen som hanterar all tracking och gör att den inte följer rörelserna lika bra.

Har Windows 10 fortfarande för att steamvr inte har officiellt stöd än för 11. Vi får se när de löst bakgrundsprocesscpuallokering när man spelar...

Tar emot att ens tänka tanken om att köpa ett VR set när man inte kan uppa sin gamingrig pga halvledarbristen......... som förövrigt väntas vara i flera år enligt Intels chef. :/

Jag hoppas antingen ett kvinnlig Bourne lir eller ett No one lives forever vibe-spel.

Tänk att arbeta med ett projekt i över tio års tid och inte åstadkommit någonting alls. Undrar hur många av dom RSI tycker dom kastat bort sin tid i livet.

Tycker Hitman spelen är lite för komplexa för mitt tycke. Det känns bara som ett dark souls spel där man kör ett ställe om och om och om igen för att komma vidare dock aldrig riktigt nöjd med resultatet heller.

Kommer nog vänta med att spela spelet tills det rätt ut sig. Vill inte att det ska bli som RDR2 på pc för mig. Gick aldrig tillbaka till spelet efter den buggiga inledningen.

Kan inte med gott samvete köpa spelet då det skulle stödja Blizzard. Helt sjukt att man måste behöva resonera så men men

In flames. Fy i gatan va dålig text de har i sina låtar. Jag förstår inte hur det inte funnits någon som pekat ut det för dom. Anders sjunger bara löst sammansatta ord utan varken betydelse eller vikt. Usch vad jag skäms

Det ser... off... ut. Det ser varken ut som det gamla eller någon vidare bra uppgradering från det gamla. Märkligt.

Jag har insett att det enda sättet att ha något som helst inflytande till spelföretag är just pengar och speltid. Så ja, jag spelar inte spel från en större mängd företag som betett sig illa på ett eller annat vis. Jag behöver inte deras produkter utan klarar mig alldeles utmärkt med andra spel.

Tittade på klockan efter tutorialen en timme in för att sen titta på klockan igen 5 timmar senare. Fan.

Jag har varit ganska framgångsrik när det gäller spel under alla mina år. Min nog största bedrift som jag själv egentligen inte värderar så mycket var att jag var rankad 1:a i världen i 2v2 i Starcraft 2 när det var coolt. I Dota 2 lyckades man spöa några proffs i laddern. Men ett av de mäktigaste ögonblicken jag nog varit med om har nog ändå funnits i Arma 3. Jag kan ju modda och sånt där så jag och en annan som ägde en semi-realism klan (realism utan de tradiga sakerna) med över 100 pers, hjälpte till att skapa scenarion där vi kunde leva ut allting från våra vildaste fantasier.

Det som gjorde störst intryck på mig var ett mycket långt scenario där 40 man skulle först inta en by längs vattnet genom landsättning med gummibåtar i mycket tät dimma. Staden var det tänkt att ha trupper med lite förstärkning utanför på motsatt sida. När staden väl var tagen skulle en hela våran styrka pressa vidare och ta 3 till städer där mindre deluppdrag fanns längs scenariot.

Det man ska ha klart för sig är att väldigt mycket av det som programmeras in styrs främst av slumpmässighet. Vi hade mycket logik på AI-beteendet. Fienden täcker varandra och kommunicerar med andra eldgrupper. Utför patruller, gömma sig, växelvisa framrykningar och gör allt möjligt kul. AIn reagerar därför inte alltid som planerat då 40 spelare dessutom kan göra lite vad som helst och fatta beslut som man inte tänkt sig.

Hur som helst, 40 man går i land i tätdimma. ~7 grupper av soldater. Mycket kommunikation för att styra alla eldgrupper rätt in i land så att de dirigeras så att grupperna täcker upp gatorna. Det är stilla. Bara något enstaka skott avlossas kring mitten frontlinjen. Min grupp som jag leder är näst längst ut på kanten pressar över gatan längs stranden och grupperar längs huset. Helt plötsligt rundar en fiende T-90 stridsvagn huset vi står vid in på strandpromenaden och gasar på ned längs vattnet. AI hörde båtarna och detekterade anfallet. Det är en fälla. Helt oskriptat. Totalt kaos utbryter. Alla börjar skriker på alla. Radio går kokobananas. Var fan är våra AT-killar? Upp med raketgevären! De fiende trupperna hade dragit in sig in lite in i staden. Stridsvagnarna som varit placerade på andra sidan stan hade maxat till stranden. En stridsvagn i vardera ände med en stridsvagn i mitten. Samtliga grupper försöker pressa sig in i staden för att undkomma stridsvagnarna. Blodbad uppstår. Förstärkningar på förstärkningar får skickas med gummibåtar för att ersätta alla dött och respawnat i basen. Efter mycket slit lyckas vår grupp dock över förväntan och fullföljer ett av sidouppdraget av att mörda en general som gömde sig. Och tillsammans med de andra till slut ta staden.

Uppdraget fortlöper och vi har tagit staden. Men vi har bara börjat. Dimman lättar och försvinner. Samtliga grupper pressar vidare för att ta nästa stad. Våra helikoptrar kan äntligen börja föra spelare igen och vi får även understöd mot några tuffa mål. Det går bra. Allting börjar gå som på räls. Bra samverkan och vi är ostoppbara. Vi grupperar oss och rör oss mot den tredje staden som ligger något längre bort än tidigare. På vägen till den tredje staden så händer något ofantligt osannolikt. En fiende transporthelikopter kan triggas när några spelare befinner sig inom en slumpmässigt placerad liten logisk-cirkel på kartan som placerats inom en stor logisk cirkel som sträcker sig över hela scenario-området. Helikoptern landar då i närheten av spelare och landsätter 8 fiende soldater. Nu var det bara så att nästan samtliga av dessa möjliga spawn-cirklar (som ska i normala fall är då super utspridda) var precis på det fältet där hela vår styrka pressade fram. Så när vi pressar fram så kommer, vad som är i normala fall kanske 2-3 helikoptrar på ett scenario, inom ett kort intervall upp mot 13 helikoptrar. Kombinerat med att det triggar ju fart på alla AI-gubbar i staden. I inget fall någonsin har plutonen beordrat användande av stridsflyg men nu jävlar vad totalt fucking kaos. Helikoptrar sprängs kors och tvärs som om det vore fucking Die hard. Kulor bara viner. Sjukvårdarna får springa mellan grupp till grupp för att hålla varandra vid liv. Striden pågår så länge och i en sån omfattning att AIn börjar självmantmobilisera trupperna i sista staden(!!!) som gör ett ryck för att kompensera de hundratals AI-gubbar som skrikit att de dör. Efter säkert 90minuter och konstanta taxiflygningar av dödade spelare så vi är inne i den nu tomma tredje staden då. Då plötsligt anfaller AIn med stridsvagnar och trupper som får staden att likna Stalingrad. Stridsflyget skjuter ned en tung attackhelikopter som kraschar rakt in i en av eldgruppernas hus så alla dör. Efter mycket pang pang lyckas vi ändå till slut stå som... överlevare.

Asså, jag har så, så, så många underbara uppdragsminnen från Arma 3, när tusan kommer Arma 4?

Okej, detta påminner om en massa strul jag hade med en gaminglaptop jag köpt (6 månader sen som är snuskdyr). Det som jag fick lära mig var att den specifika laptopen var mycket känslig gällande drivrutiner. Dvs, den var optimerad för att använda sina godkända drivrutiner som försågs från utgivaren. Så hade du exempelvis uppdaterat dina drivrutiner från nvidia så skulle de kanske inte längre vara kompatibla för systemets egna optimeringsprogram osv. Detta "är det mest korrekta" och böka med att lyckas avinstallera drivrutiner till fullo för att sen få de rätta drivrutinerna från utgivarens hemsida.

Men... om du skulle vilja bruteforce:a problemet på ett mindre korrekt sätt så kan du gå runt nvidias restriktion. Men observera att om du säger till windows "använd bara grafikkortet" så kommer du du få en liten prestandaförlust för det lilla men ändå aktiva processorgrafiken (spel kan nyttja båda vid körning). Om jag får gissa så har nvidiamappen placerats i Windows onormala "Microsoft store mapp": WindowsApps. (Vilket är ännu en ännu en indikation av laptopgubbarna att du borde nyttja deras.) Hur som helst, WindowsApps är en skrivskyddad mapp där programmen själva normalt sätt är dom som manipulerar innehållet. Så först kan du kolla om jag har rätt om WindowsApps genom att öppna Nvidia Control panel-> öppna vanliga task manager (ctrl+alt+del) -> Flik: Details ->högerklick på Nvidia Control panel application->Open File Location. Om det inte funkar (för att den är i det svarta hål till mapp som är WindowsApps). Så kan du gå via fliken Details. Mitt processnamn för nvidia control panel är nvcplui.exe. Testa den. Hur som helst, bekräfta att den är där. Sen säger du 'fuck it yolo' högt och högerklickar på C:\Program Files\WindowsApps. Jag tror inte du kan ta bort Read-only rakt av utan du måste sätta att du som användare är ägare för mappen. Det har du säkerhetsfliken till för. Nu vill inte jag fucka ur min stationära så du får gå lite på känsla. Men du vill i så fall försöka sätta din windows-användare till att ha full kontroll med alla rättigheter. Då kan du till slut ändra hur mycket du vill i nvidias inställningspanel. Observera att detta är inte jätte nice till lösning om du skulle tanka malware från microsoft store som då skulle kunna dicka runt med dina nvidia inställningar. Men så länge du inte fifflar runt i mappen i övrigt så tvivlar jag att det ska vara några problem.

Skrivet av Hullken:

Jag känner en som jobbar på en av de största spelhusen i Sverige som jobbat med nätverkskod i ÅRATAL. Alltså bara nätverkskod i nästan 10 år. Hur mycket pengar har inte det kostat? Och då är det dessutom fler än han som jobbar med bara nätverkskod. Tänk 3-4 personer med 35-45k i månadslön i 10 år, för nätverkskod.

Borde inte nätverkskod vara något som typ... redan är ordnat på ett väldigt effektivt sätt som går att återanvända för nästan alla spel i världen?

Jag höll på att skriva ett ganska utförligt svar i denna fråga då jag arbetar med kommunikation, bitramar och bitsekvenser. Men ja, du har rätt. Det finns definitivt delar som en systemutvecklare kan ösa ganska mycket tid när det gäller vad man faktiskt ska sända och var/hur data skall sparas. Men att kränga så pass mycket tid på en sån sak finner jag märklig.

Något som alltid förvånat mig som programmerare, utbildad spelutvecklare och mångårig hobbyspelutvecklare är just frågan till *varför* kostar det så fruktansvärt mycket? Det är självklart att det kostar första gången man skapar ett spel... Men det andra eller tredje? Asså, man implementerar inte saker som antialiasing mer än 1 gång. Jätte många tekniker implementeras endast 1 gång för det finns inte många andra sätt att göra dom på (förutsatt att man inte är dålig utvecklare). Nya tekniker (naturligtvis inte alla) som måste uppfinnas görs många gånger av forskare som bara lyfts in i en spelmotor. På samma sätt, hävdar jag, att enorm mängd andra verktyg både kan och bör återanvänds. Återanvändning av gamla assets är inget fel heller så länge det ser snyggt ut och passar någelunda. Om allt detta inte vore fallet skulle jag direkt beskylla inkompetens oavsett ur djärvt det än må låta. När det gäller innovationer inom områden, som exempelvis, uppdatera en spelmotor så har man ju misslyckats totalt om man inte modulerat upp spelmotorn så allting annat inte förstörs.

Så... innehållet. Bygga assets och bygga banor. Det är sen gammalt. Det kan ta lite tid. Men det är ju den enkla biten. Där kan man ösa folk som knappt kan programmering för att få till det gameplay man vill att spelaren ska spela.

Så nja, jag köper inte riktigt detta. Affärsmodellen kan må väl vara ohållbar pga priset men jag tror orsaken bygger mer på företagets strukturer och tillvägagångssätt. Om det betyder att man måste göra kortare spel för att upptäcka företagets brister och människor så får det väl vara så.

Va mycket glans de satt på bilarna.

Jag tror Bohemia Interactive är ett väldigt dåligt skött företag sedan väldigt lång tid tillbaka.

Jag är taggad på ett Assassins creed spel men har inte spelat ett på mycket, mycket länge så jag ser mycket fram emot att leva rövare och gjuta blod.

Skrivet av mrFluffy:

Du vet om att böckerna släpptes 1954 och har varit relavanta sedan dess? George R.R. Martin har ju starkt influerats av Lord of the rings när han skrev/skriver sina böcker.

Mycket väl medveten men du missar poängen totalt. För det är väl klart att gamla saker agerar grund till nya berättelser och inspirerar till att skapa nytt. Men det är ju det detta spelet inte gör. Det trampar ju på samma gamla hjul genom att återanvända en karaktär vars berättelse redan berättats. Vi vet från start till slut från inte bara Gollums liv men trots allt hela "världen" i Sagan om ringen. Så återigen, varför inte låta sig inspireras och skapa ett nytt Midgård? Formatera om den existerande Midgård eller göra ett helt nytt, det spelar ingen roll. För i slutändan handlar det helt och hållet om lathet från studions sida.