Medlem
Skrivet av ompalompa:

Jag har verkligen sett fram emot detta. SWAT4 är ett av mina all-time favoritFPS, tillsammans med Rainbow six-vegas och GRAW2. Jag älskar det långsamma, taktiska tempot och de otroligt livsfarliga eldstriderna.
Men efter att ha kört dom första banorna så gav jag upp spelet efter att ha totalt kört fast på banan i lägenhetshuset. Tror det var bana fem eller sex. Jag är 100% besviken på spelet.

Mitt största problem med spelet är grafiken. Jag är, liksom en del andra, känslig för effekter såsom motion blur, depth of field, ambient occlusion, chromatic abberation, bloom, film grain/fog, och dylika andra saker som gör spelen suddiga... Jag vet inte om det är min hjärna/ögon som inte är som dom ska, eller om jag haft otur med mina par-tre senaste datorer/skärmar och de inte klarar av att återge effekterna som de skall...

Ready or Not kör i alla fall på med massor av alla de effekterna i alla fall, och de går INTE att stänga av, och för mig så gör det så att jag känner mig extremt närsynt och trög i huvudet och klarar knappt av att registrera vad som är en fiende, en tamburmajor eller ett träd innan fienden/tamburmajoren/trädet skjuter ihjäl mig. Såvida de inte är närmare än typ 10 meter eller rör på sig.
Jag har samma problem med grafiken i t.ex. Starfield, Cyberpunk och Dying Light, men där är det inte lika extremt påtagligt i som i detta då ingen av de spelen kräver samma slags reaktionstider..

Det andra stora problemet jag hade är AI-et på teamet. 80% av gångerna är teamet ypperligt duktiga och sköter sig som de ska röja som dom ska. 19% av tiden är de halvkassa, men lyckas mer eller mindre med sina uppgifter om än med mer tur än skicklighet. Men på den resterade 1% gör dom otroligt konstiga/suicidala saker.
Exempelvis I banan med lägenheterna beordrade jag de att gå in och rensa ett rum. Mitt i rummet står en terrorist bakom ett litet hinder. Två i gruppen följer väggen till höger, och två till vänster. Ingen vänder sig mot centret av rummet där terroristen står, nästan helt öppet, i lugn och ro och mördar hela mitt team...
En annan gång skulle teamet gå igenom en T-korsning för att komma till mig som hade smygt före, alla går till höger mot mig, men till vänster hade en terrorist dykt upp och skjuter dom i ryggen med en hagelbössa, en efter en, utan att de vänder sig om...
Och hur många gånger jag gått in i ett rum, blir beskjuten och försöker backa tillbaka genom dörren till skydd, bara för att bli blockad till döds av en teammate som bestämt också vill klämma sig in i rummet, tappade jag räkningen på.

Det finns många andra små problem också. t.ex hur onödigt lång tid det tar att restarta en bana, eller hur drygt det är att byta mellan de olika vapnen för att testa dem.
Men grafik och AI-problemen i sig gör spelet näst intill ospelbart för mig tyvärr.

Fast för nån som klarar av den suddiga grafiken (vilket nog är de flesta) och spelar i multiplayer med ett gäng vänner, så kan jag tänka mig att spelet är riktigt kul.

Angående bloom osv, finns det en mod som gör det mycket bättre enligt mig. Minns inte exakt men tror den heter typ "clear view" eller nåt, sök på nexusmods. Den tar bort många saker och gör att det ser "renare" ut så att säga utan en massa lull-lull


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

Så man kan lira SP i detta?
För oss som varken har eller vill ha vänner, tänker jag. 😅


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Så man kan lira SP i detta?
För oss som varken har eller vill ha vänner, tänker jag. 😅

Japp! Fungerar (mestadels) väldigt bra. Håller på att köra igenom karriärsläget helt själv och det känns mycket som att spela gamla SWAT 3 och SWAT 4. Du har "grupper " (egentligen par) med AI-SWAT med dig som du kan beordra runt etc. Fungerar som sagt mestadels väldigt bra.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Japp! Fungerar (mestadels) väldigt bra. Håller på att köra igenom karriärsläget helt själv och det känns mycket som att spela gamla SWAT 3 och SWAT 4. Du har "grupper " (egentligen par) med AI-SWAT med dig som du kan beordra runt etc. Fungerar som sagt mestadels väldigt bra.

Nice! 😄
Då slår jag nog till på't till nyår. 🎅🏼


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Nice! 😄
Då slår jag nog till på't till nyår. 🎅🏼

Gört! Känns fiende-AI'n för kämpig så kan jag rekommendera "no crack for AI"-modden. God jul!

Skribent

Har skjutit upp att testa detta, men det är väl dags snart. Älskade SWAT 4 när det begav sig, så jag hoppas det här klickar med mig.

Medlem
Skrivet av erazerswe:

Angående bloom osv, finns det en mod som gör det mycket bättre enligt mig. Minns inte exakt men tror den heter typ "clear view" eller nåt, sök på nexusmods. Den tar bort många saker och gör att det ser "renare" ut så att säga utan en massa lull-lull

Han har rätt, satan vad mycket bloom och skit de lassat på med, saknar SWAT 3:s grafik från '99

Medlem

Jag undrar varför alla har börjat kalla datan, eller på engelska CPU, för AI? Har spelen fått artificiell intelligens? Är det ChatGPT som är inbyggt i spelen, eller...? Även old school James Rolfe (AVGN) har börjat säga AI i sina senaste videor. Jag menar inte att göra narr av någon, utan jag är genuint nyfiken - varför börjar vi kalla datan i spel för AI när det inte är AI?

Medlem
Skrivet av Jim128:

Jag undrar varför alla har börjat kalla datan, eller på engelska CPU, för AI? Har spelen fått artificiell intelligens? Är det ChatGPT som är inbyggt i spelen, eller...? Även old school James Rolfe (AVGN) har börjat säga AI i sina senaste videor. Jag menar inte att göra narr av någon, utan jag är genuint nyfiken - varför börjar vi kalla datan i spel för AI när det inte är AI?

Det är ju i princip synonymer, AI är bara ett nyare begrepp för samma sak. AI:n som är programmerad i datorstyrda fiender (och vänner) är lika mycket AI som chattprogrammen. Du får nog läsa på vad AI står för om du nu fått för dig att det just kommit till med chattbotarna.

Medlem
Skrivet av Jim128:

Jag undrar varför alla har börjat kalla datan, eller på engelska CPU, för AI?

Börjat? Det har kallats för det i åtminstone 20-25 år när det gäller datorspel.

Medlem

Slog till nu på rean och jag måste säga att jag är riktigt nöjd Känslan i ljudet/musiken och banorna påminner väldigt mycket om SWAT. Man sugs verkligen in i atmosfären i banorna och vill bara lira mer. Kommer ta långt tid att lära sig att lira bra taktiskt men det är bara roligt. Kör bara SP men tycker det funkar bra med AI:n hittils. Verkar komma DLC med nya banor också så då har man att bita i hehe.

12
Skriv svar