Diskutera – Har AAA-spel blivit för dyra för sitt eget bästa?

Robot
Diskutera – Har AAA-spel blivit för dyra för sitt eget bästa?

Kostar flera år och miljarder att tillverka – men är resultatet bra?

#diskutera, #spelpris


Medlem

Svårt att säga, jag upplevde Sega Genesis & allt från Nintendo, att spelen idag knappt ökat 30% i ny köps pris gentemot vad vi fick då är egentligen galet. Men men, jag fortsätter köpa spel, oavsett priset, känner jag mig intresserad nog så till stor chans kommer jag ha riktigt kul igenom spelets gång eller så vill jag bara se företaget göra mer spel så köper spelet för att hjälpa till..

Det är svårt att jämnföra spel med varandra och önskas få "samma" mängd eller kvalité för samma pris, men vart eller hur är omöjligt att sätta ett värde på, t.ex Silksong Vs GTA 6 kommer de vara lika? Aldrig, men oavsett pris kommer båda vara riktigt kul för extremt många spelare, och jag vill ha båda, men jag vill också se att företagen överlever i dagens trender av uppsägningar etc


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem

Kan tänka mig att 799-899kr för ett riktigt bra spel är helt fine, men då ska det också leverera.

Problemet är när de kränger spel för 799-899kr och dessutom låser innehåll bakom mikrotransaktioner, det för mig gör att jag inte köper spelet alls. Dessutom känns majoriteten av spelen halvfärdiga där det kan ta månader innan de räddar upp spelet från release.

Då köper jag hellre billigare och riktigt bra spel, t.ex Helldivers 2, för 300kr och får välja om jag vill investera i t.ex Battle Pass eller andra mikrotransaktioner,

Ju dyrare spelen är, desto mer ökar förväntningarna.


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Medlem

Väldigt få spel som motiverar prislappar över 500kr imo. Det finns några men dom flesta AAA-spelen levererar inte mer underhållning än många 100-300kr spel. Man har många ggr mycket bättre spel i dom billigare kategorierna.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag kan tänka mig att betala 900kr för ett AAA spel faktiskt, om det är bra. Köper typ 2-3 såna spel per år, det känns överkomligt. Händer ju också att jag köper ett sånt spel typ nåt år efter att de kommit ut på rea, och då är det ju typ halva priset. Men jag älskar bra indiespel också.

Medlem
Medlem

Tycker var pengarna går för de flesta AAA spel (Cinematics, Voiceacting, Gfx mm) inte gör ett bra spel.

Sen är price/value propositionen ganska dålig för 1000kr för ett spel som bara håller 10-20 timmar.

Längden av spelet är ju inte allt, men det är svårmotiverat att de 10 timmarna skulle vara så pass mycket roligare att det är värt det över något som håller 60+ timmar för lägre pris.

Jag har dock inget emot att betala 70 euro för enstaka spel som ger många timmar av hög kvalité. Dragons Dogma 2 klockade jag 150+ timmar i, det känns värt pengarna, speciellt då replay value, DLC mm lägger till mer.

Jag hade mycket hellre sett fler AA spel i 40 euro prisklassen med mer niche inriktning. Spel som Outward tilltalar mig mycket.
Är mindre brydd om konstanden av spelet för mig som kund och mer brydd om att få ner utvecklingskostnaderna så det finns bättre urval och mer risktagande.

Medlem

Har egentligen inga problem med att betala 750 - 1000kr för ett spel men då SKA det vara fritt från mikrotransaktioner vilket inte är så vanligt idag. Mikrotransaktioner i fullpris-spel är djävulens påfund och bör upphöra som fenomen.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Problemet är väl att vi inte vet om det är ett bra köp före vi har betalat de där 1000 kronorna. De flesta andra produkter vet du innan vad du får för något. Men på det stora hela så tycker jag ändå att priserna är på en ok nivå. Kan nog betala 1500 också om spelet är bra och underhåller mer än en kväll.

Medlem

Tycker själv att priset inte är det stora problemet, även om högre pris minskar antalet spel jag tänker köpa vid eller snart efter release pga min personliga ekonomi. Problemet är att så otroligt många AAA, eller till och med AAAA (!), spel släpps så otroligt ofärdiga med tveksam grafik (alltså de uppnår inte sina egna grafikmål eller den ser väldigt daterad ut), dålig optimering, och mängder av förstörande buggar. Man betalar fullpris, 700-800kr och sen får man en glorifierad Early Access och har man tur fixar de några av problemen.
Sen att många utgivare är giriga och ska försöka klämma ut så många kronor som möjligt genom att låsa saker bakom mängder av mikrotransaktioner och dlc som redan är färdigt innan spelets release känns också skevt när man betalat premium priser som fortsätter att stiga för AAA.
I min mening behöver releasekvalitén bli högre för att motivera det höga priset. Och ju högre pris desto bättre kvalité förväntar jag mig.

Medlem

Finns bara en studio jag skulle lägga 900kr på för ett spel och det är FromSoftware.

Även fast dom gör dunderspel och lätt skulle kunna höja priset har deras spel släppts för 59.99€. Värt att nämna är också utöver att dom ligger kvar på samma pris som tidigare inte har haft en enda mikrotransaktion i deras spel(dom är inte ensamma om detta såklart, men det tillhör tyvärr ovanligheten i dagens AAA-spel).

Vi får väl se vad deras nästa spel kommer kosta, men skulle inte förvåna mig att även det kommer ligga på samma pris.

Dock ska sägas att 900kr är alldeles för högt, vilket spel det än är, enligt mig.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Är nog bara GTA 6 jag kan tänka mig ge över 700spänn för. Nu börjar spelen ligga på 900-1400spänn digitalt och spel på skiva är på väg att dö ut så ja jo blir inte kul o köpa AAA spel i framtiden, speciellt inte till konsol.
Köpte nyss Slay the spire och Maffia 3 på steam för totalt 15,63euro, är mer prisvärt att chansa på sådana köp.

Medlem

Jag har råd men har inte köpt ett spel till fullpris på många år. Jag betalade mer än villigt drygt 5 000 kr totalt sett över åren för World of Warcraft, men som priserna ser ut nu är det inte prisvärt. Jag har istället köpt en fin portfölj med cirka 20 äldre spel där inget spel kostade över 100 kr. Helt rätt satsat!

Priserna behöver sänkas markant.

KoP
Medlem

För egen del har dom inte blivit för dyra, snarare tråkiga och generiska.

Ambassadör
Xbox

Ytterst få spel som jag köper till fullpris. Har en stor backlogg att gå igenom och det är en helt annan upplevelse att spela lite äldre spel som är färdigpatchade och har massor av innehåll. Hade spelen släppts i det skicket så hade jag nog köpt fler direkt på release.


signatur

Jump in.

Medlem

Dra ner grafiken, satsa mer på gameplay och fixa frameraten. Och försök inte tillgodose allas behov

Medlem

Priset är för mig ett mindre problem än hur spelet säljs in. Deluxe-uppgraderingar, DLC, säsongpass och fan och hans moster - jag köper för övrigt i princip aldrig spel till full pris om det inte är Nintendos släpp eller när storspel släpps på GOG.

Medlem

Inte om det är ett spel i klass med baldurs gate 3, då tycker jag att 700 kr är fullt rimligt. Jag tycker inte det är priset som är problemet, det är hur företaget väljer att sälja produkten och dela upp sin spelarbas. Kvaliteten har också sjunkit generellt, speciellt för många AAA-spel.

Jag tycker att betalmodellen som Ubisoft kör med för kommande star wars-spelet Outlaws är minst sagt bedrövlig.
Du måste betala 1200 kr för att få ett uppdrag som borde varit inkluderat i standardutgåvan. Hade man enbart valt kosmetiskt hade jag inte haft något att invänta på, men det är dessutom oerhört stort intervall mellan standard och gold edition, alltså nästan 700 kr mer för ett uppdrag och lite kosmetiskt....

När jag till exempel köpte quake 3 arena julen 99 för 500 kr var det en utgåva med ett komplett spel.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Kan inte motivera priset för ett spel om det ligger på 500 kr ens så...

Sett flertalet utgåvor som ligger över tusenlappen... och funderar varje gång vem tusan som köper dessa?

Ta som exempel The Sims-serien med dess femtioelva expansioner och prylpaket. Vad ligger den samlingen på idag? 5000 kr lite drygt? Helt sanslöst.

Medlem

Nej. Spelpriserna har knappt utvecklats sedan 80 talet

Ambassadör
Xbox
Skrivet av magma:

Inte om det är ett spel i klass med baldurs gate 3, då tycker jag att 700 kr är fullt rimligt. Jag tycker inte det är priset som är problemet, det är hur företaget väljer att sälja produkten och dela upp sin spelarbas. Kvaliteten har också sjunkit generellt, speciellt för många AAA-spel.

Jag tycker att betalmodellen som Ubisoft kör med för kommande star wars-spelet Outlaws är minst sagt bedrövlig.
Du måste betala 1200 kr för att få ett uppdrag som borde varit inkluderat i standardutgåvan. Hade man enbart valt kosmetiskt hade jag inte haft något att invänta på, men det är dessutom oerhört stort intervall mellan standard och gold edition, alltså nästan 700 kr mer för ett uppdrag och lite kosmetiskt....

När jag till exempel köpte quake 3 arena julen 99 för 500 kr var det en utgåva med ett komplett spel.

Ubisoftspel är ju lite speciellt dock. Du kan ju spela Star Wars Outlaws (Ultimate Edition) för 180kr via Ubisoft+.


signatur

Jump in.

Medlem

Spelintresset växer i rasande takt och försäljningen slår nya rekord var och varannan månad. För bara ett par år sedan räknades AAA-spel som succé om de bröt miljongränsen i försäljning, idag når de enkelt 10 miljoner medan nischade indie-spel enkelt når miljonförsäljning. Finns ingen som helst grund för höjda spelpriser, någonting som stärks av att alla dessa stackars utgivare och utvecklare trots ”förlegad prisbild” gör rekordvinst år efter år.

Spel idag är dyrare, utspädda med utklippt innehåll som DLC, har lägre produktionsvärden (gissa varför online co-op och live sevice är vanligare än Uncharted) och kostar mer. Ytterst få spel är värda att köpa till fullpris och även med de som på förhand verkar gå tillbaks till glansdagarna (t.ex. Dragon’s Dogma 2) får man vara försiktig så att inte press och influencers sopat allt modernt skräp under mattan i utbyte mot fördelaktiga tidiga intryck.

Medlem

Kvalite som brister, borde fokusera mindre på fancy tech bara för att.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Ja, speciellt. ps5 spel för 900..nä 529 e mitt max

Medlem

Utvecklingstiden är det värsta i branschen idag.
Exempel:

GTA 3 - 2001
Vice City - 2002
San Andreas - 2004
GTA 4 - 2008
GTA 5 - 2013
GTA 6 - 2025(?)

Så nästa del i GTA blir lagom till pensionen för de som är födda på 90-talet.

Priset är struntsamma om kvalitén är bra. Här är det tur att steam har sitt "öppetköp"


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av joejjeman:

Ja, speciellt. ps5 spel för 900..nä 529 e mitt max

Väl avrundat tak där.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Utvecklingstiden är det värsta i branschen idag.
Exempel:

GTA 3 - 2001
Vice City - 2002
San Andreas - 2004
GTA 4 - 2008
GTA 5 - 2013
GTA 6 - 2025(?)

Så nästa del i GTA blir lagom till pensionen för de som är födda på 90-talet.

Priset är struntsamma om kvalitén är bra. Här är det tur att steam har sitt "öppetköp"

Och 70-talisterna lär aldrig se något mer GTA. De får se till att njuta ordentligt nästa år och dra ut på det. 1 timma i månaden eller så.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ubisoftspel är ju lite speciellt dock. Du kan ju spela Star Wars Outlaws (Ultimate Edition) för 180kr via Ubisoft+.

Precis, det är så jag tänker göra. Jag tycker bara det är synd att de mer eller mindre använder denna metod för att locka in folk att binda sig på en prenumeration. Men visst, det är billigare att bara köra på en månad.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Väldigt sällan jag betalar fullpris för ett spel numera. Man vet ju att spelet kommer ligga på halva (eller ännu lägre) efter bara ett par månader. Känns lite som att det är den nivån de egentligen sätter priset efter då halva priset plötsligt ligger på knappa 400kr… vilket var ett normalt fullpris för inte så länge sedan.

Medlem

Det har blivit totalt helt jävla vedervärdigt. Det finns en anledning till varför så många AAA-spel kraftigt reas ut efter bara några månader, eller dumpas på någon prenumerationstjänst. Spelen suger kamelballe.

Skriv svar