Baldur's Gate 3-patch får spelet att glömma begångna brott, och då blir det snabbare

Robot
Baldur's Gate 3-patch får spelet att glömma begångna brott, och då blir det snabbare

Patch 5 löser bugg från patch 4, släpps i veckan.

#baldurs-gate-3, #larian


Medlem

Stabilt, kommer vänta en tid till innan jag sätter tänderna i detta spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Moderator | Testpilot
Skrivet av Molotov:

Stabilt, kommer vänta en tid till innan jag sätter tänderna i detta spel.

Ingen dum idé. Osäker på hur optimerat det är nu men vid release var det inte top notch så att säga.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Var nära på att köpa det i helgen, men det får vänta någon vecka till.

Medlem

Snart köper man, så fort det rullar ordentligt.

Medlem

Jag blev klar i helgen. Kände direkt för att börja med en ny karaktär. Men jag väntar lite. Det kan bli för mycket av det goda. 😃

Medlem

Det var lätt att lösa själv genom konsollen, men förhoppningsvis kommer det inte tillbaka nu om de löst grundproblemet.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Gen
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ingen dum idé. Osäker på hur optimerat det är nu men vid release var det inte top notch så att säga.

Vad är det för problem ni hörde om/läste om?

Jag lirade det runt nån vecka efter release och har inte haft några nämnvärda prestandaproblem, buggar eller liknande. Visst, lite quicksave/autosave stutter men det handlar om nån sekund när man sparar. Möjligtvis att fps går ner lite någon kort stund vid vissa tillfällen när det är många NPCer på skärmen men tycker fpsen är så hög från början att det inte märks. Är på Act 2 just nu.

Medlem
Skrivet av Gen:

Vad är det för problem ni hörde om/läste om?

Jag lirade det runt nån vecka efter release och har inte haft några nämnvärda prestandaproblem, buggar eller liknande. Visst, lite quicksave/autosave stutter men det handlar om nån sekund när man sparar. Möjligtvis att fps går ner lite någon kort stund vid vissa tillfällen när det är många NPCer på skärmen men tycker fpsen är så hög från början att det inte märks. Är på Act 2 just nu.

Du spelar på PC eller? Jag har spelat på PS5 sedan det släpptes där och har upplevt en hel del buggar och kraschar. Främst i Act 3 men även i dom andra akterna också. En del har blivit fixat i patcher sen dess men en del finns kvar, Några grejer jag fortfarande stör mig på:

¤En AI-companion slutar följa efter, händer rätt så ofta
¤Kameran är otroligt svårhanterad och rent av dålig enligt mig
¤Den kalkylerade chansen att träffa en attack verkar inte stämma för 5 öre

Har inte testat på PC än, kanske är bättre och stabilare där?
Känns dock som att många blundar för alla problem som finns i detta spel.. Undrar hur det hade låtit om utvecklaren hette Bethesda istället för Larian Studios.. Men, är hur som helst ett fantastiskt spel och Larian förtjänar absolut beröm. GOTY för min del. Hållar på att spelar igenom för andra gången just nu.

Gen
Medlem
Skrivet av mr_Miyagi:

Du spelar på PC eller? Jag har spelat på PS5 sedan det släpptes där och har upplevt en hel del buggar och kraschar. Främst i Act 3 men även i dom andra akterna också. En del har blivit fixat i patcher sen dess men en del finns kvar, Några grejer jag fortfarande stör mig på:

¤En AI-companion slutar följa efter, händer rätt så ofta
¤Kameran är otroligt svårhanterad och rent av dålig enligt mig
¤Den kalkylerade chansen att träffa en attack verkar inte stämma för 5 öre

Har inte testat på PC än, kanske är bättre och stabilare där?
Känns dock som att många blundar för alla problem som finns i detta spel.. Undrar hur det hade låtit om utvecklaren hette Bethesda istället för Larian Studios.. Men, är hur som helst ett fantastiskt spel och Larian förtjänar absolut beröm. GOTY för min del. Hållar på att spelar igenom för andra gången just nu.

Japp, spelar på PC. Tråkigt att det är buggigt på konsol.

¤En AI-companion slutar följa efter, händer rätt så ofta
- Har hänt men bara när jag hoppar upp på svårtillgängliga plattformar, aldrig när jag går runt som vanligt.

¤Kameran är otroligt svårhanterad och rent av dålig enligt mig
-Känns som en sådan sak som är lättare att navigera med mus. Har bara hänt en gång att kameran "fastnade" på en död NPC under en strid men bara en kort stund.

¤Den kalkylerade chansen att träffa en attack verkar inte stämma för 5 öre
- Man hade ju velat se vilken roll det blev när man attackerar en fiende Däremot märker jag tydligt skillnaden på 30% chans och 70% chans. Sen måste man väl tänka på vilka buffs/resistances fienden har, lätt att missa det faktiskt.

Som sagt, spelet har aldrig kraschat eller bråkat på något sätt. Läst om prestandaproblem i Act3 som var en uppenbar bugg men det ska vara bättre nu. Håller med om att 1000 fixar per patch är extremt men å andra sidan verkar de fixat en mängd småsaker som man antagligen missar under sin specifika spelsession. Större utvecklare skiter ju i allt smått och tar bara de stora grejerna varför det kan ses som att spelen är "buggfria" när de egentligen inte alls är det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gen:

Vad är det för problem ni hörde om/läste om?

Jag lirade det runt nån vecka efter release och har inte haft några nämnvärda prestandaproblem, buggar eller liknande. Visst, lite quicksave/autosave stutter men det handlar om nån sekund när man sparar. Möjligtvis att fps går ner lite någon kort stund vid vissa tillfällen när det är många NPCer på skärmen men tycker fpsen är så hög från början att det inte märks. Är på Act 2 just nu.

Spelet crashar, dålig FPS/prestanda med tanke på hårdvaran och tredje akten var bedrövlig med just det. Buggar och annat med quests, dialoger och diverse. Bara kolla Digital Foundry eller Patch-listan som var för lång för Steam så kan du se.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

stoppade min playthrough tidigt när jag kom till Act3, då flera karaktärer och situationer ej var som dom skulle vara i min playthrough, folk som nämnde grejer jag inte gjort och tom karaktärer som skulle vara döda var icke det.

Har tydligen blivit bättre men inte bra nog än. Väntar på enhanced/definitive edition innan jag kör igen nu.

Medlem

Jag är sugen på ps5-versionen men har hört att det är prestandaproblem i senare delen av spelet. Stämmer det? Är det fixat?

Medlem

Jag kom av mig pga Cp2077, tror nästan jag börjar om från scratch när jag kört ut CP. Inte ens lämnat act 1 men kört säkert 40h

1
Skriv svar