Diskutera – Vad tycker du om Starfield?

Avstängd
Skrivet av RachelW:

Starfield bör, i min mening, helt klart benämnas som ett mainline Bethesda-spel, det är helt genomsyrat av den karaktären, på gott och ont. För det är väldigt Bethesda/creation. Jag har lagt runt 100 timmar nu och kommer lira det ett bra tag till. Det finns mycket som kunde gjorts bättre, men det är ändå ett bra spel, bra optimerat med en jävla massa att sysselsätta sig med. Bra skript och röstskådespelare. Bra gunplay. Sedan kan jag tycka att Bethesda-spel blivit succesivt sämre med åren, både FO4 och Skyrim var, i min mening, sämre än sina föregångare och jag hade gärna sett att man återgått mer till Morrowind-eran med hur rpg elementen utformats, förflyttning i världen och quest-vägledning. Starfield kör ganska mycket på realitet-konceptet vilket är häftigt i teorin men skadar gameplayet lite, som att det tex nedvärderar att faktiskt flyga runt i rymden. 7 eller 8 / 10

Så nu har alltså även optimeringen blivit en subjektiv åsikt.

Vi går en mörk framtid till mötes.

Medlem

Rymddelen är otroligt intetsägande, rentav bortsjabblad. Den första staden är oerhört tom och trist. UI:t känns som om de aldrig provat det själva…

…men fan vad roligt jag har det när jag springer omkring. Vilka otroliga miljöer det är. Vad jag älskar insidan av mitt skepp.


signatur

1338 - One Step Above

eld
Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Så nu har alltså även optimeringen blivit en subjektiv åsikt.

Vi går en mörk framtid till mötes.

För att kunna jämföra optimeringar så behöver man ju jämföra ett dåligt optimerat starfield med ett bra optimerat starfield.

Annars har vi alla bara spekulationer.

Medlem

Det har ingen egen designstil. Allt ser ut som ett generiskt rymdspel utan karaktär. Det finns inte en enda originell tanke bakom den oengagerade grafiska designen. Karaktärsmodellerna ser som de var gjorda för 10 år sen. Dialogen är horribel. UI't skall vi inte ens tala om hur dåligt det är.
De har u princip släppt ett tomt ramverk och sagt: "Moddare, fixa det här så det säljer i all evighet".

Medlem
Skrivet av jonas.m:

Tack för ditt svar, förstår hur du resonerar. Min poäng är dock inte att ett spel enbart ska bedömas på objektiva grunder utan självklart även på subjektiva. Exempelvis hur intressant storyn är, hur bra karaktärerna är. Det bästa vore om en recension baserade sitt betyg på flera olika aspekter där några av dem är mer subjektiva, och några av dem är mer objektiva. Objektiva delar kan exempelvis vara grafik, fysik, AI och subjektiva story, underhållning osv…

Därefter kan man välja att vikta varje aspekt olika tungt, exempelvis kan underhållningsaspekten viktas tre gången så tungt som grafiken osv, men i slutändan får man ut ett mer nyanserat betyg som förhoppningsvis också drastiskt kan minska mängden spel som får dessa skyhöga betyg trots stora brister. Istället skulle medianbetyget ligga runt 5, och det skulle ändå kunna vara ett OK spel.

Vad du tycker om grafik, fysik, AI, subjektiv story och underhållning är helt subjektivt. Kan du sätta "jag tycker" framför något så är det subjektivt.

Medlem

Årets spel, även om det är jämnt mellan både Forbidden West och FM.
Enda tråkiga är att man får sova för lite om nätterna.

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Rymddelen är otroligt intetsägande, rentav bortsjabblad. Den första staden är oerhört tom och trist. UI:t känns som om de aldrig provat det själva…

…men fan vad roligt jag har det när jag springer omkring. Vilka otroliga miljöer det är. Vad jag älskar insidan av mitt skepp.

Du kan öka antalet npcs i städer och göra städer mer befolkade genom att justera i grafikinställningar.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Jag har haft väldigt kul och det är beroendeframkallande. Men jag vet inte vad jag kommer tänka efter att en genomspelning är gjord. Kommer det kännas uttömt och tomt? Det är möjligt, hoppas inte det. Men det finns en viss klaustrofobisk känsla av att man lever i menyerna och i fast-travlandets cyberspace snarare än i space.

Jag hoppas på någon expansion som introducerar "onda" eller åtminstone mindre moraliska huvudkompanjoner. Nuvarande kompanjoner och egentligen hela världen i sig är så väldans präktig. Det finns ingen faktisk edgighet någonstans, och ingen sexighet (oerhört trista outfits bl.a.). Mycket barnvänligt spel på alla sätt förutom att döda, som vanligt. Det verkar inte funka så bra att spela som ond eller göra piratgrejer etc, som det ändå finns en infrastruktur för. Det kanske kan bli bättre via expansioner/moddar.

Utpostbyggandet kan säkert bli kul men det är väldigt bökigt i byggläget, och inte tillräckligt med faktiska fördelar för ens karaktär att hålla på med utposterna.

Skeppsbygget är kul och ser fram emot att lära mig mer om det. Men allt kring skeppsdelen hade varit roligare om inte striderna alltid varit så scriptade eller random encounter-iga. Typ att man kunde flyga i ganska tom rymd ett bra tag för att plötsligt se ett fiendeskepp. Men så funkar ju inte spelet. Man kastas in i ett scenario där allt redan finns på skärmen.

Jag gillar looten, men så är jag också en grind-älskare. Älskar slumpmässig loot som inte är levellåst och där en level 38-grej känns hopplöst utdaterat när man nått level 40. Så det här är skitbra.

En förutsättning för att jag ska tycka det är roligt med nya genomspelningar är att det ska gå snabbt att ordna de grejer man vill ta hand om i spelet. Snabbt tillskansa sig de prylar och färdigheter man tänkt ut att man vill ha. Det verkar gå bra att levla snabbt om man vill iaf, men kan bli en ännu desto större känsla av fast travel-existens.

Hade gärna sett ännu mer vapen- och rustningsmoddar (och varför har vapenmoddningen så mörk skärm?)

Det är kanske mest en beroendeframkallning som gör att jag har så kul i det, för det är uppenbarligen många aspekter i spelet som jag ogillar. Om man jämför t.ex. Fallout: New Vegas och Fallout 4 så är båda 10/10 för mig men i NV:s fall så älskar jag nästan allting, medan jag ogillar massor av grejer i Fallout 4, men det är ändå så pass kul. Det här kanske blir något liknande som Fallout 4, men är orolig att det inte blir så eftersom saker är så bökiga.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Det har ingen egen designstil. Allt ser ut som ett generiskt rymdspel utan karaktär. Det finns inte en enda originell tanke bakom den oengagerade grafiska designen. Karaktärsmodellerna ser som de var gjorda för 10 år sen. Dialogen är horribel. UI't skall vi inte ens tala om hur dåligt det är.
De har u princip släppt ett tomt ramverk och sagt: "Moddare, fixa det här så det säljer i all evighet".

Jag tycker Starfield påminner mycket om den design vi har sett i Falloutspelen och det om något är väl en egen stil?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Hade tid över de senaste dagarna och spelet var på gamepass så tog och spela 43 timmar

Grunden är rolig och questen är nog på topnivå. Skjutandet är helt okej

Allt annat är från meh till bedrövligt
Som vanligt i bethesda spel miljontals buggar. Har ingen aning hur någon kan klaga på cyberpunk vid release och sen tycka detta är okej.
Ai är helt värdelösa, går in i varandra och stannar och stirrar ut i rymden. Dina companions vet jag inte varför man ens tar med för de hjälper nästan 0
Grafiken är bedrövlig för prestandan. Allt är helt platt i spelet. Detta var ett av det jag blev mest överraskad av.
Trodde jag hade på någon inställning som sänkte grafiken i spelet till low på allt men nej det var så spelet såg ut
Så många laddningar vid helt för många tillfälle. Vet inte hur mycket av detta är deras okunskap eller för att de ska få det att fungera på xbox series s.
UI är bedrövlig fick ladda ner starui det första jag gjorde

Spelar fortfarande tills jag känner mig klar och det slutar vara roligt.

Skulle max satt 6/10 i betyg
Spelet är roligt men det är helt för mycket som känns det kommer från en indie studio som inte har pengar.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Dina companions vet jag inte varför man ens tar med för de hjälper nästan 0

Har du gett dem nya vapen? Annars kör de ju med typ lvl 1-vapen vilket av naturliga skäl inte hjälper så mycket efter ett tag. Jag gillar att springa runt med companion som dels hjälper att dra fienderna uppmärksamhet och även kan bära grejer åt en. Gillar även deras inspel i konversationer osv. Men stor skillnad att ge dem bättre vapen.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Har du gett dem nya vapen? Annars kör de ju med typ lvl 1-vapen vilket av naturliga skäl inte hjälper så mycket efter ett tag. Jag gillar att springa runt med companion som dels hjälper att dra fienderna uppmärksamhet och även kan bära grejer åt en. Gillar även deras inspel i konversationer osv. Men stor skillnad att ge dem bättre vapen.

Ja jag ger dom bra vapen. Problemet är att de är sega eller fastnar någonstans hela tiden. Så när de kommer fram är jag redan klar med att ha dödat alla
Speciellt vid trånga utrymme

Medlem

Jag tycker det är årets spel utan konkurrens ens. Det klagas mycket på saker som jag inte begriper över huvud taget. Att det inte är seamless att tex flyga från planet till planet. Jag tycker det är ASSKÖNT att slippa traggla fram och tillbaka mellan uppdragen. Det blir mycket mer fokus på att faktiskt göra uppdrag än att flyga och det passar mig perfekt. Att flyga på det andra sättet som i no mans sky är kul några gånger men inte när man gjort åtskilliga uppdrag. För mig alltså. Uppenbarligen finns det väldigt mycket folk där ute som gillar den biten. Vill jag flyga så gör jag det i flight simulator. Där tycker jag det är kul.

Något jag tycker får alldeles för lite cred är grafiken. Folk klagar på aniktsanimationer och missar att övrig grafik är mästerlig. Flera tillfällen då jag suttit och bara gapat. Tex i Hopetechs fabrik. Så jäkla snyggt.

Jag älskar spelet och låter det ta tid, läser varenda grej och lyssnar på att dialog. Hoppar man över allt så är det klart att det inte ger samma upplevelse. Inte tyckt något spel varit lika bra sedan Red dead 2..

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Har du gett dem nya vapen? Annars kör de ju med typ lvl 1-vapen vilket av naturliga skäl inte hjälper så mycket efter ett tag. Jag gillar att springa runt med companion som dels hjälper att dra fienderna uppmärksamhet och även kan bära grejer åt en. Gillar även deras inspel i konversationer osv. Men stor skillnad att ge dem bättre vapen.

Jag råkade ge Sam en granat utöver sitt vapen. Det bidrar till spänningen när det flyger granater över rummet. 😁

Medlem
  • Korta loading screens överallt, som förstör inlevelsen

  • Fast travel överallt, som förstör inlevelsen

  • Gunplay är inte alls tillfredsställande

  • Planeterna ser fruktansvärt tråkiga ut, kvantitet över kvalitet

  • Rymdfighterna med skepp känns som att jag spelar ett gammalt arkadspel

Bortsett från allt det, så har jag väl haft lite kul med vissa sidouppdrag (väldigt få). Men det är inte tillräckligt för att hålla mig fast, tyvärr.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Något jag tycker får alldeles för lite cred är grafiken. Folk klagar på aniktsanimationer och missar att övrig grafik är mästerlig. Flera tillfällen då jag suttit och bara gapat. Tex i Hopetechs fabrik. Så jäkla snyggt.

Fast det förstör spelet och gör så det känns oseriöst😅

Medlem

Jag kan inte välja rätt upplösning i spelet (4K ultrawide på pc) vilket är extremt irriterande.. Väljer den jag vill ha men spelet växlar bara tillbaka till någon helt annan och låser den sen. Spelet ser även suddigt ut när jag flyttar runt siktet vilket är riktigt jobbigt för ögonen och ger mig huvudvärk efter ett tag. Så för min del är spelet rätt så ospelbart just nu.. Hoppas det kommer någon patch senare som fixar till detta.


signatur
Medlem
Skrivet av Kiske:

Vad du tycker om grafik, fysik, AI, subjektiv story och underhållning är helt subjektivt. Kan du sätta "jag tycker" framför något så är det subjektivt.

Att det delvis är subjektivt gör det inte till ”helt subjektivt” som du skriver. Att testa fysik och annat efter objektiva kriterier är inte särskilt svårt. Om en kula träffar vattenytan utan någon som helst effekt är det inte subjektivt hur det är bra eller dåligt, för att bara nämna ett exempel.

Medlem

Hade förhoppningar om att exploration i detta spel skulle vara mycket bättre, kanske inte i klass med NMS men ändå mer frihet och mindre begränsningar. Rymdskeppsutforkande verkar ju vara obefintligt, och jag hade typ kunnat leva med det, om planetutforskandet var bättre. De fragmentariska utforskandet som verkar vara det gällande känns otroligt utdaterat.

Medlem

Mina intryck är ett väldigt nedgraderat spel i jämförelse med tidigare spel från Bethesda. Många av systemen är nu sämre/enklare, te.x hur dumma NPC's är, hur dåligt det fungerar med stealth, finns många andra saker man kan nämna.
Det är mycket copy/paste, samma person med samma kläder och ansikte finns på många planeter, samma stenar och strukturer ligger på samma ställe också. Det ger ett rent otroligt oengagerat intryck. Vad gjorde alla dessa 400 extra personer som de hade för detta spel kan man ju undra? Hur kan så mycket vara sämre? Färre modeller för träd/gräs än te.x Skyrim (packa upp själva och kolla..), som hade 100 personer som jobbade med det.

Sen att optimeringen bevisligen är skräp hjälper inte. Peter Hines ljuger om att spelet inte har begränsningar alls när det gäller hur man kan gå och utforska en planet, "det är bara att gå" (bevisligen är planeterna begränsade när det gäller detta!), vidare tycks han argumentera som att buggar mer är en feature (och lite roliga) mer än något man måste patcha. Patetiskt.
Todd ljuger i vanlig ordning om att spelet är väloptimerat, så länge du har en bra dator (lol...) Han har fel: https://www.reddit.com/r/Starfield/comments/16ewupt/major_pro...

Skulle ge det kanske 4/10 eftersom detta är ett så stort företag med så många års erfarenhet i branchen, med motorn, med så många som jobbat med det (500 st.). Det finns indieutvecklare där det varit ~1-17 pers som gjort betydligt mer imponerande rymdspel.

Nä, det har verkligen gått utför för detta företag, det finns ingen glöd kvar, ingen innovation, och de kan inte bry sig mindre om någonting verkar det som.

Skribent

Finns väldigt mycket att säga om det här spelet.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Jag kan inte välja rätt upplösning i spelet (4K ultrawide på pc) vilket är extremt irriterande.. Väljer den jag vill ha men spelet växlar bara tillbaka till någon helt annan och låser den sen. Spelet ser även suddigt ut när jag flyttar runt siktet vilket är riktigt jobbigt för ögonen och ger mig huvudvärk efter ett tag. Så för min del är spelet rätt så ospelbart just nu.. Hoppas det kommer någon patch senare som fixar till detta.

Du har bytt i windows först ?


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Har fortfarande väldigt trevligt med spelet, 45 timmar in. Dock önskar jag att det öppnade sig lite nya saker ju längre in man kommer för att hålla det fresh. Det är en bra bas för fortsatt utveckling, hoppas det kommer några riktigt matiga expansioner i framtiden som bygger universumet vidare.

Är det GOTY? Nja, jag tror inget spel 2023 har någon chans mot sensationen, det extraordinära BG3.
Men personlig är det fortfarande ett ja


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Jag tycker det är årets spel utan konkurrens ens. Det klagas mycket på saker som jag inte begriper över huvud taget. Att det inte är seamless att tex flyga från planet till planet. Jag tycker det är ASSKÖNT att slippa traggla fram och tillbaka mellan uppdragen. Det blir mycket mer fokus på att faktiskt göra uppdrag än att flyga och det passar mig perfekt. Att flyga på det andra sättet som i no mans sky är kul några gånger men inte när man gjort åtskilliga uppdrag. För mig alltså. Uppenbarligen finns det väldigt mycket folk där ute som gillar den biten. Vill jag flyga så gör jag det i flight simulator. Där tycker jag det är kul.

Något jag tycker får alldeles för lite cred är grafiken. Folk klagar på aniktsanimationer och missar att övrig grafik är mästerlig. Flera tillfällen då jag suttit och bara gapat. Tex i Hopetechs fabrik. Så jäkla snyggt.

Jag älskar spelet och låter det ta tid, läser varenda grej och lyssnar på att dialog. Hoppar man över allt så är det klart att det inte ger samma upplevelse. Inte tyckt något spel varit lika bra sedan Red dead 2..

Själv sitter man här och hundrar hur i hela världen någon kan jämföra Starfield med Read dead 2 .. kom igen

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Själv sitter man här och hundrar hur i hela världen någon kan jämföra Starfield med Read dead 2 .. kom igen

Precis den känslan jag får när det jämförs med no mans sky 😅

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Själv sitter man här och hundrar hur i hela världen någon kan jämföra Starfield med Read dead 2 .. kom igen

De har väl ganska många likheter? Mer än no mans sky och bg3 som andra jämför det med.

Medlem

Alla svagheter och styrkor har redan tagits upp i tråden flera gånger, men jag måste tillägga hur otroligt irriterande det är att man får sidouppdrag på löpande band. Flera gånger har jag fått ett uppdrag för att jag råkade höra 2-3 ord i en mening när jag sprang förbi någon som pratade. Jag kan förstå att uppdrag aktiveras om jag själv väljer att interagera med någon NPC, men att springa förbi dem? Kom igen.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Lvl 60 uppe i 100+ timmar. Jag gillar det! Visst det är inte balanserat.. man blir op väldigt snabbt samt att main quest uppdragen är rätt tråkiga emellan åt men storyn gilla jag skarpt!

Vanguard questen var grymma! Min favorit faktion.

Synd att man knappt får flyga sitt skepp..

Är inne på NG+ o slaktar allt på very hard. Rymdstriderna blir ja ägd på dock.

8/10. Spelet är bättre än fallout men sämre än skyrim i mitt tycke.

Medlem

För mig är det bra. Jag tycker för min egen del och ingen annans del, att det här är ett av de bästa spelen jsg spelat. Börjar längta lite till new game plus som öppnar upp ett hav av möjligheter. Det här spelet för mig är en riktig rpg sandbox. Jag kan göra vad jag vill i detta spel. Smugglare, pirat, bounty hunter, utforskare, bygga en farm, där jag kan odla och ha alien djur. Tänker på alla moddar sen. Som kommer ta allt det här till en ny nivå.

Men jag vill ha quality of life grejer. Ett sätt att ha koll på sina resurser överallt. Låta mig få inreda mitt skepp som jag vill, utan att det återställs och sllt hamnar i min skepp cargo.

Ett par buggar här och där att fixa. Annars har jsg bara stött på stor bugg, jag fastnade i min landningsplatta i min utpost.

Jag har jätteroligt med spelet. Jag skulle åka tillbaka till min utpost och lasta av resurser. Nu är jag nån annanstans och hjälper nybyggare att laga saker och jaga pirater. Vad hände? Jag skulle bara flyga till min utpost och dumpa cargo?

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Själv sitter man här och hundrar hur i hela världen någon kan jämföra Starfield med Read dead 2 .. kom igen

Jämförde personen spelet med red dead 2? Eller vad missade jag här.

Skriv svar