Sony höjer priset på Playstation Plus årsprenumerationer

Medlem

Finns bara ett sätt att visa Sony att vi inte accepterar. Säg upp all prenumeration! Tyvärr tror jag delen som verkligen gör det är ganska liten.

Medlem
Skrivet av John7612:

Finns bara ett sätt att visa Sony att vi inte accepterar. Säg upp all prenumeration! Tyvärr tror jag delen som verkligen gör det är ganska liten.

Sa precis upp det faktiskt, tid kvar till årskiftet ungefär men räknar med att "någon ser" att många säger upp det nu.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av John7612:

Finns bara ett sätt att visa Sony att vi inte accepterar. Säg upp all prenumeration! Tyvärr tror jag delen som verkligen gör det är ganska liten.

Iom att Playstation är min primära spelplattform lär jag inte göra det men du har helt rätt i det du skriver. Det har gått lite för bra för Sony länge nu och det gör dem bekväma. Hoppas att MS kan vara en bra motpol som gör att lite händer. Lite som med generationen Xbox360/PS3 som Sony började katastrofalt men återhämtade sig bra från. Konkurrens är det som gynnar oss mest i slutet.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Men blir väldigt intressant att se vad priserna hamnar på i sverige... höjningarna i USA tycks vara högre än UK.
"The service’s annual Essential plan will go from $60 to $80, the Extra plan from $100 to $135, and the Premium plan from $120 to $160". Dvs höjningar med minst 33%.

160 (usd)* 11(till kr) * 1,25(svensk moms) = 2200kr. Får hoppas vi kommer billigare undan än så för premium.

(För den som inte vill chansa så verkar det som man fortfarande kan köpa för de "gamla" priserna :/ )

Medlem

Kör månadsvis av PS+ så jag kan säga upp direkt när jag inte behöver och där ändras iallafall inte priset, än. Är ett ganska stort spelutbud som finns till tjänsten vilket är guld, även fast 90% av spelen är från äldre maskiner... Just nu används det flitigt men när Baldurs Gate 3 släpps så droppar jag det direkt och återupptar inte förens jag är mätt på BG3, vilket känns som det kommer vara ett bra tag!

Skrivet av Fearnox:

Priset ökar inte bara i Sverige utan verkar gälla alla regioner.
Sedan så kan man tycka att inte bara kunderna får dra åt svångremmen utan att företagen kanske också borde räkna med lägre vinster när världsekonomin går dåligt.
Upplever istället att många företag passar på att ta extra betalt utöver inflationen bara för att det är lätt att skylla på den just nu.

Får exakt samma känsla, men det är svårt att veta vad som är vad när man(Jag iallafall haha!) inte har någon bra & mer exakt koll på hur deras verksamhet fungerar.

Så jag blir inte allt för upprörd på det hela då det bara kostar mental energi men samtidigt så försöker jag se igenom det så mycket jag kan och droppa/ändra vanor därefter utan rabalder

Medlem

Blir allt mer sällan att jag köper PS+. De gångerna jag haft det har jag inte hittat allt för mycket av intresse tyvärr. Man får väl förnya med ett år varje Black Friday annars^^.

Medlem

"Less is more? That's impossible. More is more."

Medlem

Saftig höjning! Tycker redan basprenumerationen är dyr för vad man får.

Medlem
Skrivet av Nimin:

Saftig höjning! Tycker redan basprenumerationen är dyr för vad man får.

Ja inte värt det. Molnlagring av saves och onlinespel borde dessutom var en del av plattformen.

Jag tackar för mig och kliver av psn+ nu. Tid kvar tills årsskiftet men hoppas någon reagerar om många kliver av.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av Nimin:

Saftig höjning! Tycker redan basprenumerationen är dyr för vad man får.

Håller med, köpte en PS5 i stort sett för GT7 och vägrar betala för PS+..

Medlem

Haft PS+ länge och tycker det legat på gränsen i pris men inte velat avsluta det ifall suget faller på med spelen man "fått" men nu tycker jag nog att det blir för dyrt när jag ändå så sällan använder det så det kanske är dags att prova andra lagets tjänst ett tag istället.

Köper ju ändå spelen jag är intresserad av till PlayStation eftersom det inte går att spela purfärska släpp så det finns ju egentligen ingen anledning att ha det kvar även om priset inte hade gått upp men nu blev valet enklare.

Medlem
Skrivet av Keneay:

Haft PS+ länge och tycker det legat på gränsen i pris men inte velat avsluta det ifall suget faller på med spelen man "fått" men nu tycker jag nog att det blir för dyrt när jag ändå så sällan använder det så det kanske är dags att prova andra lagets tjänst ett tag istället.

Köper ju ändå spelen jag är intresserad av till PlayStation eftersom det inte går att spela purfärska släpp så det finns ju egentligen ingen anledning att ha det kvar även om priset inte hade gått upp men nu blev valet enklare.

Instämmer. Smärtgränsen är nådd. Jag köper också oftast fysiska spel, gärna begagnat eller till kraftigt reducerat pris.

Medlem
Skrivet av Mariva:

Per månad är det fortfarande inga stora pengar plus att jag alltid brukar förlänga mitt abonnemang runt black friday då det är rea. Höjde till Extra-nivån senast och det erbjuder riktigt många (och bra) spel men hinner tyvärr inte med att spela de jag vill så egentligen var det kanske lite onödigt.
Ändå lite konfunderad över höjningen om det är så att spelförsäljningen har minskat sedan de introducerade sina nya nivåer? Om man ser till antalet prenumeranter tycker man att det borde betala sig ändå men det kan ju skvallra om problemet med att få det att gå runt med prenumerationsmodellen också. Kan ju bero på gammal hederlig girighet också...

Nej, det är inte mycket per månad om man ser det som en enskild utgift! Det är när man börjar stappla abonnemang från olika tjänster som det börjar dra iväg.
Sedan är frågan hur oftar man spelar samt om man tycker man får ut tillräckligt "värde" för det man betalar.

Medlem
Skrivet av Davinchevo:

Märklig väg att gå "för att säkerställa kvalitet" som nämns. Ser man till vad folk säger om gamepass så är det i 90% av fallen att det är prisvärt. De andra 10 handlar om day 1 släpp. Därmed kanske det högre priset motiveras där? Har svårt att se att Sony går tillbaka på tidigare uttalanden om att det inte är aktuellt att släppa sina exklusiva spel direkt på tjänsten. Den som lever får se...

Gamepass har ju ett gäng års försprång med ska man komma ihåg. GP när det lanserades kontra idag är ju rätt stort. Många räknade nog med att sonys variant direkt skulle bli en kopia av GP och det är väl ingen som ärligt kan säga att det är samma värde på PS som GP även fast PS har blivit betydligt bättre än det var vid release. Prishöjningar är alltid känsligt då man kommer få kritik oavsett. Kommer man förlora subs i det korta spannet? Mycket möjligt, det gäller att man isåfsll svarar upp med bra månader av spel för att kunna återfå kunder oxh framförallt få nya kunder.

12
Skriv svar