Sony höjer priset på Playstation Plus årsprenumerationer

Robot
Sony höjer priset på Playstation Plus årsprenumerationer

Och avslöjar även spelen som läggs till i september.

#Playstation-plus, #nyhetstips


Medlem

Tycker redan nu att ps+ extra har lite värde att erbjuda i spelväg för mig personligen och med höjningen så kommer jag avsluta prenumerationen.

Medlem

En rejäl höjning. Hoppas det faktiskt leder till att tjänsten blir bättre som dom säger, men det känns ju bara som PR-snack. Brukar själv bara köpa 1 eller 3 månader så blir inte dyrare för mig iallafall. Men man kanske skulle köpa ett år nu innan höjningen kommer.

Ska bli roligt att köra Saints Row på PS5 iallafall, jag tycker spelet är ganska trevligt men frameraten på Series S lämnar en hel del att önska

Skrivet av DieZe:

Tycker redan nu att ps+ extra har lite värde att erbjuda i spelväg för mig personligen och med höjningen så kommer jag avsluta prenumerationen.

Jag som nyligen skaffade PS5 blev faktiskt förvånad över att utbudet var så pass bra ändå. Alla exklusiva titlar jag var intresserad av fanns i princip. Demons Souls, Ratchet & Clank, Final Fantasy 7, Miles Morales, Returnal, Sackboy och kanske någon mer som jag glömmer nu.

Medlem

Befängt. Snart får man väl även betala om man vill ha bra ljud på sina spel. Betalar man inte får man bara midi ljud 😂

Medlem
Skrivet av Påskmust:

En rejäl höjning. Hoppas det faktiskt leder till att tjänsten blir bättre som dom säger, men det känns ju bara som PR-snack. Brukar själv bara köpa 1 eller 3 månader så blir inte dyrare för mig iallafall. Men man kanske skulle köpa ett år nu innan höjningen kommer.

Ska bli roligt att köra Saints Row på PS5 iallafall, jag tycker spelet är ganska trevligt men frameraten på Series S lämnar en hel del att önska

Jag som nyligen skaffade PS5 blev faktiskt förvånad över att utbudet var så pass bra ändå. Alla exklusiva titlar jag var intresserad av fanns i princip. Demons Souls, Ratchet & Clank, Final Fantasy 7, Miles Morales, Returnal, Sackboy och kanske någon mer som jag glömmer nu.

Jo absolut finns det bra spel! Men det finns inget där som riktigt lockar mig, har svårt för att sätta mig ner och spela Single player lir i många fall och tyvärr erbjuds där inte mycket i MP väg som lockar. Sen spelar såklart tidsbrist en stor roll då jag knappt hinner lira mer än 2-3 dagar i veckan haha, man saknar allt tiden då man hade mycket mindre ansvar och måsten ibland

Medlem
Skrivet av DieZe:

Sen spelar såklart tidsbrist en stor roll då jag knappt hinner lira mer än 2-3 dagar i veckan haha, man saknar allt tiden då man hade mycket mindre ansvar och måsten ibland

Det är lätt att känna så när det blir bra spelår.
- D4, BG3 och sen Starfield?!

Jag snackade just med brorsan (vi är båda småbarnsföräldrar). Vi skulle behöva ett sabbatsår så vi hinner med!

Efter en paus svarade han: Eller två.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det är lätt att känna så när det blir bra spelår.
- D4, BG3 och sen Starfield?!

Jag snackade just med brorsan (vi är båda småbarnsföräldrar). Vi skulle behöva ett sabbatsår så vi hinner med!

Efter en paus svarade han: Eller två.

Haha ja, ett år eller två skulle behövas för att komma ikapp! Inte ens hunnit ta tag i BG3 än vilket jag verkligen vill spela och så Starfield på det? Mer stress över missade spel än den höga arbetsbelastningen just nu haha!

Medlem

Hur är det, man behöver fortfarande ps+ för att spela online eller hur var det?

För egen del börjar det närma sig smärtgränsen för om det är värt ps+ nu.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Blir inte direkt mycket uppdelat på tolv månader, så runt 70 kr/månaden istället om man köper när det inte är rea, vilket det oftast är på dessa avtal. Lär fortsätta, men kommer inte heller förnya förrän 2025


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Skaffade årsprenumeration förra året för att kunna spela diablo 4 online vilket jag har slutat spela nu. Kommer inte förnya när det går ut. Game Pass får räcka i spelväg för prenumeration.

Medlem

Jag brukar passa på att köpa nytt abonnemang när Sony har sina Days of Play. Då brukar det vara 20% eller 25% rea på dessa årsabonnemang.


signatur

PSN: OAKTHYR

Avstängd

Alla Streaming Företag: "vi måste höja våra priser för att säkerställa kvaliteten, utvecklingen och värdeorden"

Översättning: "Inflationen drabbar även oss, men det är ni som får betala för det"


signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem

Sitter på premium abbonemang och detta är ju en saftig höjning. Mitt går visserligen ut nästa år så vi får se hur mycket bättre det kan bli.
Jag tycker utbudet är bra som det är nu men ska man höja skulle jag nog kräva lite fler spel som släpps direkt vid release.

Medlem

Meddela radikala prishöjningar när Saints Row är månadens PS Plus-spel, vilket skämt...

Nä, nu får det räcka. Jag förnyar inte mitt Premiumabonnemang i år. Och absolut inte en chans att jag pyntar upp 70 europesos per år bara för att få spela online. Tacka vet jag PC, skit på er Sony.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Per månad är det fortfarande inga stora pengar plus att jag alltid brukar förlänga mitt abonnemang runt black friday då det är rea. Höjde till Extra-nivån senast och det erbjuder riktigt många (och bra) spel men hinner tyvärr inte med att spela de jag vill så egentligen var det kanske lite onödigt.
Ändå lite konfunderad över höjningen om det är så att spelförsäljningen har minskat sedan de introducerade sina nya nivåer? Om man ser till antalet prenumeranter tycker man att det borde betala sig ändå men det kan ju skvallra om problemet med att få det att gå runt med prenumerationsmodellen också. Kan ju bero på gammal hederlig girighet också...


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Man börjar onekligen lessna på alla dessa prishöjningar på nästan allt.

Jag rekommenderar att man köper på sig ett år de gånger det är rea oavsett om man har ganska lång tid kvar så slipper man betala fullt pris när abonnemanget löper ut.

Medlem

Märklig väg att gå "för att säkerställa kvalitet" som nämns. Ser man till vad folk säger om gamepass så är det i 90% av fallen att det är prisvärt. De andra 10 handlar om day 1 släpp. Därmed kanske det högre priset motiveras där? Har svårt att se att Sony går tillbaka på tidigare uttalanden om att det inte är aktuellt att släppa sina exklusiva spel direkt på tjänsten. Den som lever får se...

Medlem

Då är det bara att invänta prishöjning på Gamepass också, allt ska upp.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Sista året med PS+ då troligen, kommer inte betala 800kr+ för det.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Gen
Medlem

Kanske ska passa på att köpa ett år Essential och hoppas man får ut något av det.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag brukar passa på att köpa nytt abonnemang när Sony har sina Days of Play. Då brukar det vara 20% eller 25% rea på dessa årsabonnemang.

Jag har köpt på mig flera års koder på black friday så nu har jag PS essential fram till 2025.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

En rejäl höjning. Hoppas det faktiskt leder till att tjänsten blir bättre som dom säger, men det känns ju bara som PR-snack. Brukar själv bara köpa 1 eller 3 månader så blir inte dyrare för mig iallafall. Men man kanske skulle köpa ett år nu innan höjningen kommer.

Ska bli roligt att köra Saints Row på PS5 iallafall, jag tycker spelet är ganska trevligt men frameraten på Series S lämnar en hel del att önska

Jag som nyligen skaffade PS5 blev faktiskt förvånad över att utbudet var så pass bra ändå. Alla exklusiva titlar jag var intresserad av fanns i princip. Demons Souls, Ratchet & Clank, Final Fantasy 7, Miles Morales, Returnal, Sackboy och kanske någon mer som jag glömmer nu.

1600Kr vilket blir 135Kr i i månaden känns ganska dyrt. Spelen kommer sällan dag 1 och man får rätt mycket spel för de pengarna ifall man köper typ till halva priset. Med rea så landar det nog på att vara värt det ändå, i alla fall för egen del.

Lite på gränsen, men ändå värt det. Hoppas också på att dem gör tjänsten bättre framöver i så fall.
Jag har kört premium sedan BF förra året, men ligger nog inte mycket över plus för hur mycket jag nyttjat det.

Nackdelen jämfört med GP är såklart att det är få Day1, men fördelen är än så länge att Xbox typ bara har 2 exklusiva spel som ingår i GP som är väldigt bra, medans PS5 har betydligt fler(bland annat dem du nämner.
Kan dock bli intressant konkurrens framöver ifall Xbox lyckas med det som dem påstår nu i och med Starfield, att spelet är startskottet på högkvalitativa 1st party titlar som släpps i ganska högt tempo.

Skrivet av Saurfange:

Befängt. Snart får man väl även betala om man vill ha bra ljud på sina spel. Betalar man inte får man bara midi ljud 😂

Xbox Series X/S systems have supported Dolby Atmos' 3D audio capabilities since the consoles were released in November, while Xbox One has done so since 2017. To use Dolby Atmos through headphones on Xbox consoles or PC, you need to purchase a $15 license.

Så du kan få betala för bättre ljud redan nu

Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Xbox Series X/S systems have supported Dolby Atmos' 3D audio capabilities since the consoles were released in November, while Xbox One has done so since 2017. To use Dolby Atmos through headphones on Xbox consoles or PC, you need to purchase a $15 license.

Så du kan få betala för bättre ljud redan nu

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Medlem

Nu blir jag inte direkt påverkad av höjningen idag, då min Premium går ut 2027. Men denna höjning är ju väldigt rutten. Det är en sak att höja med ett par tior eller en 50-lapp, men upp till 400 kr extra för t.ex. Premium är ju absurt, särskilt när nivån har varit undermålig minst sagt.

Vad är Sonys strategi egentligen, då premiunationsmedlemmarna har plannat ut för både Sony och MS i senaste rapporten från USA? De kommer ju definitivt inte öka på antal medlemmar, snarare tvärtom med förmodligen flera miljoner färre medlemmar till följd. Kan inte heller tänka mig att detta resulterar i att de ökar intäkterna om många lämnar. I bästa fall tjänar de kanske lika mycket med färre användare. Så vad är meningen med höjningen då om vi inte får mer valuta?

Det finns två olika scenarion i mitt huvud:

1) Det enda som kan rättfärda höjningen, är ifall de går ut med att Premium användarna får exklusiva spel dag ett, (Extra får kanske vänta upp till ett år). För just nu känns det befängt att ta ungefär lika mycket betalt som vanliga GP, utan dag ett spel...

2) De har insett att färre köper spel och att tjänsten kannabiliserar försäljningen likt GP. Höjer summan nu så att folk hoppar av och börjar köpa spel igen.

Nej, vi behöver en riktig förklaringen till denna rejäla höjning. Med handen på hjärtan, så känns det som om Sony tar många felsteg, mycket negativt och inte särskilt mycket positivt hittills denna generation med Jim Ryan i spetsen, där allt bara handlar om hur mycket mer pengar de kan ta från folks plånböcker för samma produkter utan att höja valutan du får...

Medlem

Sony räknar nog med en sänkning i prenumeranter då man även meddelat att man slutar rapportera prenumerationssiffror.

Börjar bli dags att slopa månadskostnad för onlinespelande. Kan alla aktörer på PC kan konsolerna.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Känns som många här har missat att vi befinner oss i ett läge med hög inflation (och dessutom en krona som försvagas mot andra valutor.) Generellt säger man att kronans värde räknat i inflation grundat på KPI har tappat ~25% i värde de senaste 24 månaderna. Det innebär alltså att något som för 2 år sedan kostade 100kr och idag kostar 125kr är exakt lika dyrt (i real-kostnad). Det är "bara" kronans värde som minskat. Dvs för att det skall bli ökning i kostnad så måste prisökningen alltså vara större en inflationen. Man måste ju räkna in att bolag utsätts för samma inflation/värdeminskning. Både löner såväl som utgifter följer ju samma värdeförändringar. Räknar vi dessutom produkter som vi "importerar" genom att köpa i utländsk valuta så blir skillnaden ännu större pga nedgången i valutan. Räknat mot dollarn så har SEK tappat nästan 25% på två år. Viktigt att tänka på är att valutakurs != inflation (även om de påverkar varandra). Men det blir lite av en "dubbelsmocka" när det gäller priser satta i SEK.

Medlem

Mycket pengar för extremt lite innehåll.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Känns som många här har missat att vi befinner oss i ett läge med hög inflation (och dessutom en krona som försvagas mot andra valutor.) Generellt säger man att kronans värde räknat i inflation grundat på KPI har tappat ~25% i värde de senaste 24 månaderna. Det innebär alltså att något som för 2 år sedan kostade 100kr och idag kostar 125kr är exakt lika dyrt (i real-kostnad). Det är "bara" kronans värde som minskat. Dvs för att det skall bli ökning i kostnad så måste prisökningen alltså vara större en inflationen. Man måste ju räkna in att bolag utsätts för samma inflation/värdeminskning. Både löner såväl som utgifter följer ju samma värdeförändringar. Räknar vi dessutom produkter som vi "importerar" genom att köpa i utländsk valuta så blir skillnaden ännu större pga nedgången i valutan. Räknat mot dollarn så har SEK tappat nästan 25% på två år. Viktigt att tänka på är att valutakurs != inflation (även om de påverkar varandra). Men det blir lite av en "dubbelsmocka" när det gäller priser satta i SEK.

Priset ökar inte bara i Sverige utan verkar gälla alla regioner.
Sedan så kan man tycka att inte bara kunderna får dra åt svångremmen utan att företagen kanske också borde räkna med lägre vinster när världsekonomin går dåligt.
Upplever istället att många företag passar på att ta extra betalt utöver inflationen bara för att det är lätt att skylla på den just nu.

Är verkligen Sonys kostnader för PS5 högre nu än den var när konsolen släpptes för 3 år sedan?
Med tanke på att lagringsenheter är nere under typ en 3djedel(Firecuda 530 1TB kostade ca 3000Kr vid lanseringen 2021, ligger nu på ca 1000Kr, 2TB finns för 1449Kr) av vad dem kostade då så tvivlar i alla fall jag på att totalkostnaden skulle ha gått baklänges och typ dubblerats för övriga komponenter sedan dess. Tekniken är knappast färsk idag jämfört med 2020.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Befängt. Snart får man väl även betala om man vill ha bra ljud på sina spel. Betalar man inte får man bara midi ljud 😂

Jag tror snarare att MIDI-ljud är något många av oss gamlingar hade betalat extra för

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Priset ökar inte bara i Sverige utan verkar gälla alla regioner.

Mjo, hög inflation är något som vart ett (mer eller mindre) globalt fenomen.

Skrivet av Fearnox:

Upplever istället att många företag passar på att ta extra betalt utöver inflationen bara för att det är lätt att skylla på den just nu.

Och det håller jag med om. Men just därför är det bra att hålla koll på siffrorna och vad som är rimligt.

12
Skriv svar