Diskutera – Dina första intryck av Diablo IV

Medlem

Det buggar lite emellanåt... idag så hamnade min gubbe under spelplanen..
hände två gånger, fick teleportera tillbaka till stad, sen har det varit lite släpningar..


signatur

PC Specs: (ASUS Prime Z690-P, Intel Core-i5-12600K, Gigabyte Geforce RTX 3070,
Corsair 32GB DDR5, Corsair RM750, Windows 11 Pro)
Other machines: (Commodore 64, Commodore Amiga 500, Atari 1040STF, Sinclair Spectrum 48k) and consoles (Sega Master System, Sega Saturn, Sega Dreamcast, Nintendo NES, Nintendo Gamecube, Nintedo Switch, Sony Playstation, Sony Playstation 2, Sony Playstation 3, Microsoft XBOX, Microsoft XBOX 360)

Medlem

Tycker spelet är underbart och mycket väl värd Diablo namnet. Oförstående till hur folk kan grina över online play , Träffat massa folk som jag gruppat med addad som friend på BN ingame så vi kan chatta och lira på.

Till er som gnäller på priset lägg ner, tro det eller ej vi som lirar har varit FRUKTANSVÄRT förskonade från prishöjningar. Som exempel Amiga spel 1990 449kr, 499kr, 549kr. Nintendo 700-800kr att D4 började på 7xxkr so what tror inte ni fattar vilka utgifter som ska täckas av spelen idag för löner,ström,hyror osv osv osv har ju inte gått upp sen 90-talet?

Säger bara gillar du serien köp och kör på jag har haft svin kul såhär långt.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Har inte läst något om att det finns några speciella problem med PS5 för D4. Förutom några som skrivit och klagat men det har då visat sig att de suttit på Wifi. Wifi är i princip aldrig rekommenderat för spelande om man vill minska risken för latency

Ja men precis, inte mycket forumposts eller så kring specifikt PS och problem vilket jag tycker är udda. Kör Wifi på datorn också vilket funkar utmärkt, körde även lite i tältet här på campingen över 4G utan några problem alls. Får testa med kabeln när jag kommer hem! Ibland är det ju faktiskt så enkelt, konfigurationen hemma skall dock vara up to task men man vet ju aldrig.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Tycker spelet är underbart och mycket väl värd Diablo namnet. Oförstående till hur folk kan grina över online play , Träffat massa folk som jag gruppat med addad som friend på BN ingame så vi kan chatta och lira på.

Till er som gnäller på priset lägg ner, tro det eller ej vi som lirar har varit FRUKTANSVÄRT förskonade från prishöjningar. Som exempel Amiga spel 1990 449kr, 499kr, 549kr. Nintendo 700-800kr att D4 började på 7xxkr so what tror inte ni fattar vilka utgifter som ska täckas av spelen idag för löner,ström,hyror osv osv osv har ju inte gått upp sen 90-talet?

Säger bara gillar du serien köp och kör på jag har haft svin kul såhär långt.

Alla dessa spelen jag köpte årtionde sedan har fortfarande ett värde, de flesta är till och med värda mer idag än vad de va värde då. Jag kunde också låna ut alla dessa spelen till mina kompisar, sälja de vidare, byta in det i spelaffärer som det fanns massor utav då. Kort sagt spelet jag köpte hade faktiskt ett värde efter jag köpt det. Jag fick också ett fullt spel, men en fin box, manual och allt möjligt.
Om jag nu köper Diablo 4 för 800kr får jag inte ens ett fullt spel och allt innehåll, spelet har 0 värde efter jag "köpt" det och jag kan inte sälja det vidare, låna ut det eller byta det med någon. Och då skall vi inte prata om hur utvecklare inte behöver skapa fysiska kopier, skicka dem till butiker och hela den biten. Sedan det viktigaste är ju att dessa spelföretag tjänar mer...MASSOR MER pengar än någonsin för.
Sen har ju folk mindre pengar än någonsin att spendera idag så förstår inte hur det skall vara en fördel för din argumentation.

Men ja...det är ju synd om Blizzard och deras kapital på 63 miljarder dollar. Får en ju nästan att vilja skänka lite pengar till detta fattiga företag som knappt har råd att skapa spel. Om de inte höjer priset mer kanske Kotick inte har råd att köpa 10 nya yachts nästa år!

Medlem
Skrivet av Katorr:

Märkligt, det är totalt ospelbart för mig på Playstationen medans det funkar galant på PC på samma uppkoppling. Jag har försökt både under primetime och även mitt på dagen med samma tråkiga resultat. Det är lite tråkigt att gå från grafiken på PS5 till lowlowlow jag får köra på macen dessutom...

Gött att höra att ni kan lira ordentligt!

Tack för svaret! Jag blev faktiskt genuint nyfiken då jag ändå tycker det varit hyfsad smidig lansering. Speciellt med Blizzard-mått mätt. Det var som bäst under early access men det är inte oväntat.

Det är långt ifrån perfekt utan det hostar till ibland och någon gång kom ingen av oss ut från stan (samma fenomen fanns i betan också).

Jag vet att min Playstation 5 hatade att bli för varm dock, det brukade ge alla möjliga konstiga fel. Fick flytta min Playstation till ett utrymme där den fick andas lite bättre.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Har inte läst något om att det finns några speciella problem med PS5 för D4. Förutom några som skrivit och klagat men det har då visat sig att de suttit på Wifi. Wifi är i princip aldrig rekommenderat för spelande om man vill minska risken för latency

Ett korrekt uppsatt Wifi strular väldigt sällan. Hela mitt hushåll är uppkopplat via Wifi och visst, det är ett par timmar (läs: för många timmar) med konfiguration för att få det att fungera som det är tänkt. När jag slängde ut allt som heter något med ASUS från mitt hushåll så har det fungerat bättre. Deras grejer (ja, plural) var totalt omöjliga att få stabila oavsett firmware (officiella eller custom), QoS till vissa enheter eller kanalval. Mängder med paketförluster och framförallt paketförluster vid strömning av ljud.

Kabel kräver dock liten eller ingen konfiguration så länge switchportarna är korrekt uppsatta vilket de brukar vara i nästan all utrustning för konsumenter direkt ur lådan.

Medlem

Blev fattig och det var fattigt

Medlem
Skrivet av Surfsvammel:

Jag är level 55 och fått spela en del end game content nu. Många har kommenterar på olika ställen att det är smidigt, allt jobbigt är borta. Man kan använda TP var man vill, behöver sällan backtracka, behöver inte hålla reda på potions etc. Allt är supersmidigt. Det är sant. Men jag frågar mig vad som då finns kvar?

Visst. Kampanjen var enastående, uppdragen och storyn bättre än någonsin. Jag hade fantastiskt kul. Men när man är klar med det finns inte så mycket kvar.

En annan aspekt, som hyllats, men som jag tycker är värdelös är att det inte är så att viss specifik loot endast droppar i specifika dungeons, eller av specifika bossar. Det innebär att jag kan göra om samma dungeon om och om igen i evighet. Samma sak, klicka klicka klicka.
Det hade varit bättre om man fick planera olika dungeons, med olika sammansättningar av grupper, olika typer av bossar som krävt koordination, samarbete etc.

Faktum är att en vän till mig var en av de första till level 100. Han hade spelat samma dungeon om och om igen i tiotals timmar. Han beskrev det efteråt som ”något av det tråkigaste han hade gjort”.

Det enda som finns kvar är ständiga klickandet utan att egentligen behöva bry sig om timing eller liknande. Alla hinder mellan mig och looten är borta, frågan är vad jag egentligen bidrar i det hela. Looten blir en drog som jag nu enkelt har fri tillgång till. Vill bara ha mer och mer loot. Skulle nästan lika gärna kunnat automatisera spelandet helt och bara fått sitta och titta på looten trilla in.
Nu spelar jag Helltides om och om igen. Helt hjärndött, men mer loot.

Jag kommer nog inte spela så mycket mer, och jag tror andra också kommer att tröttna om Blizzard inte gör end game lite mer intressant.

Man MÅSTE inte köra samma dungeon om och om igen. Det finns nåt som kallas valfrihet. Varför körde han samma dungeon om och om igen? För att han valde att göra det, för att han svettigt ville till 100 så fort som möjligt. Som tur är börjar faktiskt inte endgame vid level 100.

Själv har jag grymt kul. Kanske för att jag inte stirrar mig blind på metas eller att optimera levelling speed.

Medlem
Skrivet av alias:

Är så osäker på om man borde köpa det här, generellt så gillar jag inte den här typen av spel och har faktiskt aldrig spelat Diablo förut. När jag hör att det är ett mästerverk så blir jag trots det sugen.. Mycket slantar för mig om jag kommer på att jag hatar det och spelar 20 minuter..

Köper du via battllenet så kan du lämna tillbaka om du inte spelat mer än två timmar

Medlem

Story, gameplay och atmosfär är top notch! Mitt personliga favoritspel hittills för 2023!


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem

Jag har inte lirat D4, men av kommentarerna i tråden så ser spelet ut att ligga på 3.5 till 4 av 5.

Det intryck som jag får gällande spelets nuvarande svagheter:
- Flera som befinner sig i endgame kritiserar att spelet lätt blir enformigt emot slutet.
- Många verkar också störa sig på level scalingen som gör att man aldrig får känna sig kraftfull.
- Några stör sig på UI designen med, såsom att det är svårt att jämföra stats osv.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag har inte lirat D4, men av kommentarerna i tråden så ser spelet ut att ligga på 3.5 till 4 av 5.
Flera som befinner sig eller närmar sig endgame content kritiserar att spelet lätt blir enformigt emot slutet.
Många verkar också störa sig på level scalingen som gör att man aldrig får känna sig kraftfull.
Några stör sig på UI designen med, såsom att det är svårt att jämföra stats osv.

Du vill bara ta upp det negativa?

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Du vill bara ta upp det negativa?

Japp, jag försökte sammanfatta några utav spelets nuvarande svagheter. Att spelet är skitbra ändå är ju uppenbart då kanske 85-95% i tråden skriver om deras positiva upplevelser. Det är inte svårt att hitta 10-15 kommentarer där folk skriver "underbart" och liknande.

För min egen del har jag just köpt Zelda TOTK för 599 kr och då har jag och göra i det spelet.
Jag tänker spela D4 sen till hösten-vintern när spelet förhoppningsvis går att få tag för under 499 kr.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av alias:

Är så osäker på om man borde köpa det här, generellt så gillar jag inte den här typen av spel och har faktiskt aldrig spelat Diablo förut. När jag hör att det är ett mästerverk så blir jag trots det sugen.. Mycket slantar för mig om jag kommer på att jag hatar det och spelar 20 minuter..

Blizzard har en refund policy likt steam, du kan refunda spelet inom 2 timmar speltid eller 2 veckor efter köp (vad som händer först).

Medlem
Skrivet av Zerkish:

Blizzard har en refund policy likt steam, du kan refunda spelet inom 2 timmar speltid eller 2 veckor efter köp (vad som händer först).

Ok, kanske får prova då. Tack.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

jävligt kul, spelat ca 80 tim. Köpt på både pc och playstation för att testa. Hade nog föredragit pc då ja var yngre. Men nu när man är gammal och grå föredrar ja nog ps5an, ligga i soffan och spela är ganska gött. Gillar inte att man måste quest för att låsa upp nightmare och hell. Tänkte de skulle bli tjatigt med dungeons men just nu är de ganska kul om man har en snabb build. Riktigt trist att man måste rida ut till varje "gtotta" tycker inte att de var de bästa beslutet. Finns plats för förbättringar men än har jag roligt.

Medlem

Köpte det på pre release. Så 1100 mindre på kontot. Men det är för tidigt att säga om det var värt det.
Jag har kört rogue sen start och är inte jättenöjd med klassen. Det var för efter 52 levels eller 30 timmar och en unique drop (ett vapen) som öppnade upp flödet på spelstilen. Vilket har gjort klassen väldigt "grindy" enligt min upplevelse. Man har liksom korsat demon hunter och monk från D3 och det kändes precis så. Halvor av två andra klasser. Cool "ninja" klass annars.

Men jag har inte testat de andra 4 klasserna så jag har massa kvar att spela.

Ljudet är kanon framför allt röstskådisarna är 5/5. Lorath särskilt. Får vänta o se vad spelet ger om ett år.

Medlem

Efter D2 tycker jag att D4 är Blizzards bästa spel, faktiskt. Det är svårt att jämföra de med varandra då D4 erbjuder så mycket mer än D2.

Världen i D4 är så mycket mer livfull med mycket liv och rörelse, ljud, oljud, väsen osv. I D2 fanns inga Jewelers eller Alchemists som det finns i D4, vilket är väldigt trevligt att det finns mer att göra i byn. I D2 fanns en mindre kampingplats med en smed och några till och i D4 har campingen blivit en riktig by.

Väldigt passande dessutom att du som hjälte ska rädda folk eller snarare hjälpa de hitta eller göra saker, allt relaterat till temat, dvs de kan vara förgiftade eller förbannade osv. Visar att folk som lever i Diablos värld lider på olika sätt och vis.

Stridssystemet är väldigt nöjesfullt. Mycket bättre än i D3 eller DI. Ibland känns det som att alla cooldowns varar alltför länge dock.

Jag gillar att man har ett stort överblick över hela kartan och att varje område på så sätt är kopplat till en annan, jämfört med D2 då du bara kunde se ett område i taget. Alla områden var separerade. På kartan ser du exakt vad som händer i världen, var det finns en event, worldboss, dungeon, dina sidequests, och så är det fritt fram att välja vad du vill göra. Coolt. Det är lite långtråkigt att upprepa mycket exempelvis är alla dungeons i princip likadana, eller går ut på samma sak, men med mycket attack power och hastighet kan man snabbt ta sig igenom alla. Diablo är känd för sina återupprepningar, det är del av spelet tyvärr, man behöver köra dungeons och slakta mycket monster för att skaffa sig bra utrustning osv.

Jag tycker att grafiken i D2 var fortfarande djupare än i D4, men helt fantastisk ändå, otroligt bra detaljer och fina miljöer. Man gillar att utforska områden. Jag tycker även att det är fint hur dag blir natt, dvs att ibland får miljöer väldigt mycket ljus, för att sedan övergå till mörker.

Otroligt bra med särskilda zoner för PvP. I D2 kunde man när som helst döda varandra genom en knapptryckning. I D4 finns det särskilda platser som funkar som PvP arenor, vilka ser ut som vilken annan by som helst, bara att de är rödfärgade. Och så behöver du markera dig med blod för att visa att du är redo att slåss. Man kan slåss ensam eller i team.

Det finns mycket att göra för att bygga en bra build, mycket som påverkar, skills, utrustning, uppgraderingar, imprints, quests, paragon boards osv. Det finns flera olika builds att prova för att se vad som funkar bäst för en. Bra med mycket variation. Något mindre bra, som flera andra klagar på också, är att exempelvis som Rogue då, är flera vapen synliga samtidigt. En båge sitter på ryggen medan svärd/kniv håller man i handen. Det vore önskvärt om man som i D2 kunde gömma ett vapen, annars kan det kännas lite rörigt. Det kan finnas ett alternativ att ha alla vapen synliga om man nu tycker att det är snyggt.

Ja, vet inte hur mycket mer jag kan säga, jag har spelat sen early access och tycker om D4 väldigt mycket. Jag är Rogue, lv 68, väldigt nöjd med klassen. Det ska bli kul att se hur säsonger kommer se ut men allt som allt tror jag att det blir spännande. Blizzard har jobbat mycket på detta spel vilket syns.

Älskar musiken!

Och ja, glömde bort det bästa, att man alltid kan gå tillbaka om man gjort fel. Det kostar lite men bättre det än inget.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

- Många verkar också störa sig på level scalingen som gör att man aldrig får känna sig kraftfull.

"Många"? För mig är det enbart positivt. Det gör ju att spelet kan utvecklas över tiden och man kan skapa ny content i spelet oavsett vilket område man befinner sig i. Är det bättre att spelvärlden till 90% består av områden man aldrig mer återvänder till när man har har högre level? (förutom om man levlar en ny karaktär). Det finns andra sätt att känna sig kraftfull på i spelet än att slåss mot fienden som är långt under din egen level. Man får nya abilities, kraftfullare utrustning etc. Man kan ju dessutom välja att stanna kvar i lägre World Tier om man vill känna sig extra stark. Valmöjligheterna är många oavsett vad man väljer för spelstil och vad man gillar.
Scaling har väl funnits i open world spel ganska länge nu?

Medlem
Skrivet av tobbiew:

"Många"? För mig är det enbart positivt. Det gör ju att spelet kan utvecklas över tiden och man kan skapa ny content i spelet oavsett vilket område man befinner sig i. Är det bättre att spelvärlden till 90% består av områden man aldrig mer återvänder till när man har har högre level? (förutom om man levlar en ny karaktär). Det finns andra sätt att känna sig kraftfull på i spelet än att slåss mot fienden som är långt under din egen level. Man får nya abilities, kraftfullare utrustning etc. Man kan ju dessutom välja att stanna kvar i lägre World Tier om man vill känna sig extra stark. Valmöjligheterna är många oavsett vad man väljer för spelstil och vad man gillar.
Scaling har väl funnits i open world spel ganska länge nu?

Jag upplever att dropsen inte riktigt skalar med lvl.
Kan sitta med utrustning 5-10 levlar då jag inte får något som är bättre.
Jag spelade på "veteran" eller vad tusan det nu heter upp till level ~42 sedan hoppade jag ner en nivå då jag tyckte att det tog för lång tid att döda vanliga mobs och att jag fick för mycket stryk av elites.
Det gjorde det även enklare att fullständigt klara av olika events och få bättre loot samt fler obols.

Jag är antagligen bara kass. =P


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Level skalningen är lite tvåeggad. I många fall är den störig som fan av den uppenbara anledningen att men är precis på sin gräns hela tiden (beroende på spec antar jag (Lighting sorc som jag är), men samtidigt finns det också bra saker. Dels kan man röra sig /så vitt jag vet) över hela världen, göra vad man vill utan att ens level är en gräns, och dels kommer gear ha en större inverkan på hur kraftig du kommer vara.
Jag hittade en 2-hands stav igår som ensam radikalt förändrade min styrka (äntligen ett avbrott i det monotona!). Dessutom lär det bli en jäkla skillnad för ens alts som kommer starta med fler skill-points och stats från start och med en arsenal av sparade vapen.

Ett par ytterligare saker:
Riktigt bra röstskådespeleri här, och sidouppdrag som ibland är rörande, tragiska och allt emellan. 5/5.
Storlek på den gemensamma stashen lär ju bli ett problem, och jag undrar vad Blizzards planer är där egentligen.

Medlem

Köpte det men refundade efter 1½ timme då det visserligen flöt bra men CPUn lät som en döende gris.. Trodde en 9600k@5Ghz 16Gb ram och ett 3060ti skulle fixa det utan problem men icke, oavsett inställningar

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Köpte det men refundade efter 1½ timme då det visserligen flöt bra men CPUn lät som en döende gris.. Trodde en 9600k@5Ghz 16Gb ram och ett 3060ti skulle fixa det utan problem men icke, oavsett inställningar

Hahah, har samma cpu och min dator har aldrig låtit så konstigt som när jag spelar d4. Låtet som elektroniskt brus/skrik. Hör dock inte när headset är på


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Köpte det men refundade efter 1½ timme då det visserligen flöt bra men CPUn lät som en döende gris.. Trodde en 9600k@5Ghz 16Gb ram och ett 3060ti skulle fixa det utan problem men icke, oavsett inställningar

Hmm, har du en bra kylare? Kör en Ryzen 5600k som väl är ungefär jämbördig men kör en arctic cooling 360 AIO och har aldrig haft några problem i andra spel.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Hmm, har du en bra kylare? Kör en Ryzen 5600k som väl är ungefär jämbördig men kör en arctic cooling 360 AIO och har aldrig haft några problem i andra spel.

Jodå, minns inte namnet på den dock men var nån Arctic för ca 500kr som funkat fint hittills med låga temperaturer. D4 fick alla 6 kärnor stt jobba i 95-100% konstant när man kom till första staden osv. Antar att det stödjer 8-12 kärnor kanske
@dTexN haha skönt att man inte är ensam

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Köpte det men refundade efter 1½ timme då det visserligen flöt bra men CPUn lät som en döende gris.. Trodde en 9600k@5Ghz 16Gb ram och ett 3060ti skulle fixa det utan problem men icke, oavsett inställningar

Konstigt. Jag kör utan några ljud överhuvudtaget på en 3060Ti 1080p på Ultra inställningar.

CPU: Intel i9-9900k (4,7Ghz) GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB. RAM: 32GB HyperX Fury DDR4 2666 C15. SSD: Kingston Fury Renegade M2 2TB SSD. Moderkort: ROG MAXIMUS XI HERO

Sitter i ett Fractal Design Define S chassi (ljudisolerat chassi från FD) och är luftkylt via en Noctua NH-D15S Med dubbla NF-A15 140mms fläktar samt att chassit har 3st NF-A14 140mms fläktar i front samt 1st NF-A14 140mms fläkt bak. I stort sett ljudlöst förutom ett litet sus från fläktarna oavsett belastning.

Skrivet av dTexN:

Hahah, har samma cpu och min dator har aldrig låtit så konstigt som när jag spelar d4. Låtet som elektroniskt brus/skrik. Hör dock inte när headset är på

Låter som det som brukar kallas "coil whine". Spoltjut. Allas öron hör inte dessa frekvenser men man har otur om man fått en komponent som har spoltjut. Vissa reklamerar komponenter om de får en sådan.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Låter som det som brukar kallas "coil whine". Spoltjut. Allas öron hör inte dessa frekvenser men man har otur om man fått en komponent som har spoltjut. Vissa reklamerar komponenter om de får en sådan.

Aldrig fått lära mig identifiera hur coil whine låter, så mycket möjligt. Dock är det inga höga frekvenser ifall det var det du tänkte på med att alla inte hör.
Det låter som en tystare eltandborste typ 😁


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Aldrig fått lära mig identifiera hur coil whine låter, så mycket möjligt. Dock är det inga höga frekvenser ifall det var det du tänkte på med att alla inte hör.
Det låter som en tystare eltandborste typ 😁

Finns många exempel videos. Här är en som är 10 år gammal men tydligt exempel.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Alla dessa spelen jag köpte årtionde sedan har fortfarande ett värde, de flesta är till och med värda mer idag än vad de va värde då. Jag kunde också låna ut alla dessa spelen till mina kompisar, sälja de vidare, byta in det i spelaffärer som det fanns massor utav då. Kort sagt spelet jag köpte hade faktiskt ett värde efter jag köpt det. Jag fick också ett fullt spel, men en fin box, manual och allt möjligt.
Om jag nu köper Diablo 4 för 800kr får jag inte ens ett fullt spel och allt innehåll, spelet har 0 värde efter jag "köpt" det och jag kan inte sälja det vidare, låna ut det eller byta det med någon. Och då skall vi inte prata om hur utvecklare inte behöver skapa fysiska kopier, skicka dem till butiker och hela den biten. Sedan det viktigaste är ju att dessa spelföretag tjänar mer...MASSOR MER pengar än någonsin för.
Sen har ju folk mindre pengar än någonsin att spendera idag så förstår inte hur det skall vara en fördel för din argumentation.

Men ja...det är ju synd om Blizzard och deras kapital på 63 miljarder dollar. Får en ju nästan att vilja skänka lite pengar till detta fattiga företag som knappt har råd att skapa spel. Om de inte höjer priset mer kanske Kotick inte har råd att köpa 10 nya yachts nästa år!

Har du tittat på eftertexterna av ett modernt spel idag. Det sjuk många fler personer som ska ha lön jämfört med spelen du köpte för årtionden sen.
Trodde aldrig eftertexterna i Diablo IV skulle ta slut.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Köpte det men refundade efter 1½ timme då det visserligen flöt bra men CPUn lät som en döende gris.. Trodde en 9600k@5Ghz 16Gb ram och ett 3060ti skulle fixa det utan problem men icke, oavsett inställningar

Det finns lite trådar om det på Diablo forumet om det nu är samma som jag haft vilket var då och då så maxa fläktarna sig själva och låter som fasiken. Det ser ut att ske när du har inventory uppe och när du pratar med npcer som har fullt animerade porträtt som blacksmithen, jewelcrafter och så. GPU användning,watt och allt maxar när du har uppe något av dessa sen sjunker ner när du spelar vanligt eller är på din map eller UI områden som inte har dessa animerade bitar, typ kör du upp inventory maxar den sen hoppar du över till spirit boons tex så sjunker det direkt. Någon sa dom hade liknande problem i SC2? Något om att porträtt eller delar av UIn som karaktären var i en annan fps än resten av spelet, dålig koll på detaljerna.

Jag körde på MSI afterburn och sänkte power limit till 75 och satte fps på 115 och background fps på 70 per rekommendation från forumet. Har lugnat sig med fläktarna iaf får la se om dom löser det, enligt tråden kollar dom på det men vi får se hur snabba dom är med en fix till det.

Skriv svar