Sony befarar att Microsoft kan ge dem trasiga versioner av Call of Duty

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Hehe känns faktiskt lite så.

Det här tolkar jag mer som att Sony oroar sig för att MS ska plantera in buggar i slutet av spelet och på så vis få folk att sälja sin PS och köpa en Xbox. Känns otroligt långsökt. Tror MS tänker köra taktiken: 800+ för att spela på PS eller så ingår det med GP på Xbox.

De kanske kör Rysslandstilen och anklagar alla andra för att göra fulspel eftersom de själva gör det.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av blackidus:

Sony hade 150 pers på plats för The Callisto Protocoll för att fixa optimeringen där. Resterande spel vet vi ju inte.
Men det är ju bara teorier från min sida, men som sagt. Det är ett väldigt suspekt samband mellan dessa deals mellan Sony och utvecklare och prestandaskillnaderna mellan konsolerna som egentligen inte borde finnas där.

Det finns många andra spel där dessa deals inte finns där spelen flyter på lika bra på båda konsolerna. BF2042 (även om det är ett kasst spel överlag) marknadsfördes av Xbox och flyter på fint i 60 fps på båda konsolerna.

Varför är det suspekt? Sony kan ha hjälpt företagaren optimera för PS5 och värre är det inte. Eller försöker du antyda att Sony skulle ha betalat företagen för att göra Xbox versionen sämre?

Medlem
Skrivet av Thane:

Varför är det suspekt? Sony kan ha hjälpt företagaren optimera för PS5 och värre är det inte. Eller försöker du antyda att Sony skulle ha betalat företagen för att göra Xbox versionen sämre?

Finns ju redan bevis för att dem gjort en deal med Activision för att hålla COD borta från GamePass och andra gamemodes som släpps senare till Xbox versionen. Så där har dem ju aktivt gått in och betalat för att Xbox spelare får mindre innehåll i sina spel. Så klart man har sina misstankar om vilka andra sorts deals dem har.

Dem var ju inte direkt pigga på att lämna ut sina dokument till Microsoft under hela den här cirkusen. Men nu måste dem ju lämna ut dokument från 2019 och framåt så det blir spännande att se vad som kan sippra ut där.

Medlem

Rätt löjligt av Sony att antyda att det skulle kunna släppas en buggig version av CoD på deras plattform. Som andra skriver så är det ju inte Sony utan utvecklarna själva som förlorar på det.

Sedan spårar det ut lite (som vanligt) med teorier om att Sony skulle betala för att göra sämre versioner av spelen till konkurrenters konsoler.... Verkar lika långsökt som att det skulle släppas buggiga versioner av CoD till PlayStation om man frågar mig. I fallet Callisto Protocoll har iaf Sony själva gått ut med att de hade många utvecklare inblandade där just för att optimera till PlayStation och då vore det ju konstigt om det inte flöt på bättre där. I de andra fallen kan man ju bara spekulera då vi inte vet.


signatur

PSN: Swede_78

KoP
Medlem
Skrivet av Doed:

Att dom är en direkt konkurrent på konsolmarknaden? Jag menar det är inte så att man behöver tänka särskilt långt och Microsoft själva har ju sagt vid tidigare uppköp att om dom släpper multiplatform så ska xbox-versionen vara bättre. Nu utgår jag från att dom menar kring erbjudanden för produkten i sig då men går så klart att vända på alla möjliga sätt.

Fast det betyder ju inte att dom kommer släppa trasiga versioner av sina spel (som Sony påstår) till andra format, dels för att det drabbar dem själva i form utav dålig PR och dels för att det är dom själva som kommer få spendera tid och pengar på att laga spelen. 🤔

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej hoppas affären inte går igenom.

Hoppas den gör det.

Skrivet av mttbolle:

Alltså, Sony börjar bli riktigt löjliga nu. Tycker MS kan kräva att Bloodborne kommer till Game Pass(PC) om det nu ska gråtas över exklusivitet. Det är lite kul det här med domstolsbeslutet som nu ger MS tillgång till bra mycket mer information än vad Sony först sa nej till. Vilken soppa.

Dålig jämförelse. Ingen räknar med/kräver att tex Forza Motorsport, Gears of War eller Halo ska släpas på PS. Man vet att dessa är exklusiva på Microsofts plattform. Annat när man går och köper upp stora tredjepartsutvecklare.

Medlem
Skrivet av KoP:

Vad grundar dom dessa anklagelser på? Känns mera som grundlös pajkastning. 🤔

Det är väl för att det är så Sony jobbar. Genom sig själv känner man andra.

Flakmonkey

Har svårt att se att det skulle göras planteras in buggar för att en PS-version skulle fungera dåligt, men är det verkligen så svårt att se att Activision skulle lägga ner mer tid på att göra MS-versionen så bra de bara kan medna PS-versionen duger om den är okej? Jag menar de har ju trots allt begränsade resurser, så varför inte lägga mer resurser på det som är mest i deras eget intresse dvs deras egna plattformar.

Så att COD, etc kommer vara bättre optimerat för Xbox ser jag mer eller mindre som en självklarhet, sen om man ska se det som trasiga eller inte är ju en annan femma.

Handlar ju inte heller om att MS skulle vara värre än Sony på något sätt. Sony skulle prioritera på samma sätt och skulle Nintendo så inför samma situation hade de gjort så också. Varför göra en Zelda-version till Playstation, Xbox eller PC som är vida överlägsen det som kommer till deras egna maskin?

Medlem

Men för fan Sony skärp er. Ni är så barnsliga när det gäller detta.

Medlem
Skrivet av stoffe20:

haha sony tappar ansiktet mer och mer börjar bli riktigt pinsamt glad jag sålde mitt ps5.

Skrivet av Molotov:

Jag är glad att jag köpte mitt ps5

Oh ska ni börja slåss, får man vara med?


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Det finns ett tröskelvärde av kvalité för att få släppa ett spel i butiken. Sony håller den högsta standarden för spel, de ställer krav på spelutvecklarna; inga buggiga spel. Microsoft har valt en lägre kvalitetsgräns. Skulle Microsoft optimera ett spel ytterligare för Sony skulle eller skulle de få nöja sig med Microsoft kvalitet?

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det finns ett tröskelvärde av kvalité för att få släppa ett spel i butiken. Sony håller den högsta standarden för spel, de ställer krav på spelutvecklarna; inga buggiga spel. Microsoft har valt en lägre kvalitetsgräns. Skulle Microsoft optimera ett spel ytterligare för Sony skulle eller skulle de få nöja sig med Microsoft kvalitet?

Där sa du något!

Medlem
Skrivet av blackidus:

Finns ju redan bevis för att dem gjort en deal med Activision för att hålla COD borta från GamePass och andra gamemodes som släpps senare till Xbox versionen. Så där har dem ju aktivt gått in och betalat för att Xbox spelare får mindre innehåll i sina spel. Så klart man har sina misstankar om vilka andra sorts deals dem har.

Dem var ju inte direkt pigga på att lämna ut sina dokument till Microsoft under hela den här cirkusen. Men nu måste dem ju lämna ut dokument från 2019 och framåt så det blir spännande att se vad som kan sippra ut där.

Och därför tror du att Sony går in och gör de spelen du nämnde sämre till Xbox? Kanske det bara har varit enklare att optimera spelen för PS5. Men visst, enklare att skylla på Sony istället.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Har Activision egna kontrakt utöver Sony och MS? Låter rörigt.

Gissar på att dom menar att det nya kontraktet Micorosft erbjuder är mer förmånligt än det nuvarande som finns mellan Activision och Sony.

Medlem

Jag förstår helt klart oron men att det skulle hända känns ju högst osannolikt.
Det bästa Sony hade kunnat göra i mitt tycke är ju att sätta in ett fett utvecklingsteam som försöker ta fram en direkt konkurrerande spelserie till COD. Visst är det förmodligen inget de kan göra på en handvändning men är det någon som skulle kunna göra det så är det ju Sony. Det hade ju säkerligen tagit sin tid men får de till en riktigt intressant grund så är det ju bara att bygga vidare. Expertisen finns definitivt hos både Bungie och Guerilla exempelvis.

Det kan väl inte vara så jädra svårt!? 🙈

Medlem

Läste detta redan igår under dagen och skakade bara på huvudet. Så jäkla tramsig sandlådesnivå från Sonys sida just nu. Det känns som om de försöker kasta skit på väggen och se vad som fastnar...

Att Activision skulle optimera sina spel bättre till Xbox är ju självklart, samma hade skett om det vore tvärtom, men att de skulle släppa buggiga spel till PS är ju bara ett jävligt löjligt uttalande...Vad skulle Activision vinna på det när största kundbasen finns på PS?

Kan inte den här jävla cirkusen bara ta slut någon gång! För jag skiter fullständigt i om köpet går igenom eller ej, bara vi får ett slut på det...

Medlem
Skrivet av RaXha:

Gissar på att dom menar att det nya kontraktet Micorosft erbjuder är mer förmånligt än det nuvarande som finns mellan Activision och Sony.

Känns väldigt långsökt dock när Sony betalat för att få bättre version av spelet med exklusivt innehåll med mer. Det lär de inte få av MS.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det finns ett tröskelvärde av kvalité för att få släppa ett spel i butiken. Sony håller den högsta standarden för spel, de ställer krav på spelutvecklarna; inga buggiga spel. Microsoft har valt en lägre kvalitetsgräns. Skulle Microsoft optimera ett spel ytterligare för Sony skulle eller skulle de få nöja sig med Microsoft kvalitet?

Känns spontant som struntprat men du kanske har en källa för ditt påstående? Finns gott om buggiga releaser på båda plattformarna.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Dålig jämförelse. Ingen räknar med/kräver att tex Forza Motorsport, Gears of War eller Halo ska släpas på PS. Man vet att dessa är exklusiva på Microsofts plattform. Annat när man går och köper upp stora tredjepartsutvecklare.

Actually 🤓 Just Gears of War utvecklades och ägdes ju under många år av Epic Games och serien publicerades endast av Microsoft. Visst, dom hade säkert betalt för att det skulle släppas exklusivt, men det hade säkert lika gärna kunnat hamna på PS när de begav sig. Det är inte förrän GoW 4 och framåt som Microsoft ägt varumärket och alla rättigheter till spelserien. Men jag förstår vad du menar.

Med det sagt tycker jag det Sony lägger fram här låter extremt långsökt, Microsoft har under de senaste åren haft en inriktning där det verkar som att dom i princip skiter i vilken platform man spelar deras spel på, bara man spelar deras spel. Gamepass streaming, mer släpp på Steam osv tyder alla på detta.

Microsoft är i slutändan ett mjukvaru- och tjänsteföretag och det är alltid där dom tjänat majoriteten av sina pengar, och jag tvivlar på att dom medvetet skulle släppa trasiga produkter till en specifik plattform, om det va deras taktik hade dom ju t.ex. inte fortsatt släppa MS Office och alla dess kringtjänster på Mac heller, men det är ju faktiskt det bäst säljande programpaketet på Mac med hästlängder. 🤷‍♂️

Skribent

Dokumentet är från Cleary Gottlieb, en advokatbyrå som ofta är rådgivare åt Sony. (I Bungie-affären bl.a.)

"Uttalandet" är typiskt jurist-BS för att påvisa risker och skit. Nog för att denna soppan är bisarr, men just denna fadäsen lägger jag mer på Cleary Gottlieb än Sony själva.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det finns ett tröskelvärde av kvalité för att få släppa ett spel i butiken. Sony håller den högsta standarden för spel, de ställer krav på spelutvecklarna; inga buggiga spel. Microsoft har valt en lägre kvalitetsgräns. Skulle Microsoft optimera ett spel ytterligare för Sony skulle eller skulle de få nöja sig med Microsoft kvalitet?

Det stämmer ju dock inte med verkligheten där cyberpunk släpptes på både ps och xbox för att sen tas bort just för att det var i dåligt skick.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Känns spontant som struntprat men du kanske har en källa för ditt påstående? Finns gott om buggiga releaser på båda plattformarna.

Man hör det från spelutvecklarna, jag lyssnar på flera podcast från spelutvecklare, kan inte säga vilken. Praktiska exempel är när spel tas bort från Sonys butik men är kvar hos Microsoft. Tex Cyberpunk 2077 (ett Microsoft investerat spel).
Valve har förövrigt sagt att de inte vill sätta ett kvalitets krav för Steam Deck likt konkurrerande konsoler, istället har de infört en fyragradig skala där tre nivåer är hur dåligt spel fungerar (playable, unsupported, unknown).

Tänk vad bra spel vi hade haft om fler butiker ställde krav på att sälja en färdig produkt?

Skrivet av RaXha:

Actually 🤓 Just Gears of War utvecklades och ägdes ju under många år av Epic Games och serien publicerades endast av Microsoft. Visst, dom hade säkert betalt för att det skulle släppas exklusivt, men det hade säkert lika gärna kunnat hamna på PS när de begav sig. Det är inte förrän GoW 4 och framåt som Microsoft ägt varumärket och alla rättigheter till spelserien. Men jag förstår vad du menar.

Med det sagt tycker jag det Sony lägger fram här låter extremt långsökt, Microsoft har under de senaste åren haft en inriktning där det verkar som att dom i princip skiter i vilken platform man spelar deras spel på, bara man spelar deras spel. Gamepass streaming, mer släpp på Steam osv tyder alla på detta.

Microsoft är i slutändan ett mjukvaru- och tjänsteföretag och det är alltid där dom tjänat majoriteten av sina pengar, och jag tvivlar på att dom medvetet skulle släppa trasiga produkter till en specifik plattform, om det va deras taktik hade dom ju t.ex. inte fortsatt släppa MS Office och alla dess kringtjänster på Mac heller, men det är ju faktiskt det bäst säljande programpaketet på Mac med hästlängder. 🤷‍♂️

Ahh, där ser man!

Håller med! Skulle lagt till i mitt förra inlägg att jag inte heller tror att Microsoft med flit hade gjort en sämre version för PS, låter långsökt som du säger.

Medlem

Sony: senaste konspiratoriska twittertrollet!

Medlem

Vadå, är det någon som har en Cod version som INTE är trasig?

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Dålig jämförelse. Ingen räknar med/kräver att tex Forza Motorsport, Gears of War eller Halo ska släpas på PS. Man vet att dessa är exklusiva på Microsofts plattform. Annat när man går och köper upp stora tredjepartsutvecklare.

Nu var det väl ingen jämförelse jag tänkte på, mer en åsikt ur min röv då jag finner hela kalaset löjligt samt vill ha Bloodborne till PC, behövde klaga lite antar jag. Heh.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Känns väldigt långsökt dock när Sony betalat för att få bättre version av spelet med exklusivt innehåll med mer. Det lär de inte få av MS.

Kanske, men jag vet inte vad han annars skulle mena med uttalandet. 😅

Medlem

Har ni bevis att Sony själva har sagt detta?
Så det inte är som allt annat som dyker upp om Sony att oj det va visst inte sant.

Då vi alla vet att senaste 3 åren har det kommit mycket skit mot Sony och 98% av allt har varit felaktigt.

Så har Jim eller nån hög Sony chef sagt detta?
Har ni inte besked om det så hur ska vi veta att detta stämmer?

Medlem
Skrivet av RaXha:

Kanske, men jag vet inte vad han annars skulle mena med uttalandet. 😅

Jo nä, håller med dig 😁

Skriv svar