Tips för att minska EL räkningen.

Avstängd
Skrivet av PeTTs0n:

Två enskilda politikers offentliga debattinlägg = "hälften av Sverige [sic] befolkning"? Ooookej.
Hittar för övrigt inget i dessa inlägg som styrker att effektbrist eller rullande frånkoppling (eller risken för att sådana skall förekomma) skulle vara en "konspirationsteori".

Man hävdar ju att vi inte har någon effektbrist i Sverige. Och hälften röstar ju på den sidan.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Vi har helt enkelt varit för bortskämda med billig el och bara tagit den för givet.
Kommuninvånare kommer dessutom att fortsätta protestera mot nya överföringsledningar och kraftverk i sitt närområde.

Nja, det har väl varit ett tecken på att Sverige haft ett energisystem som fungerat väldigt väl, och att man inte bara kan ta sönder sånt som byggts upp under årtionden utan en genomtänkt plan. Jag förstår att folk protesterar, det finns fortfarande gott om gamla jordbrukstomter och industritomter och liknande, jag förstår inte varför man måste ställa upp kraftverk mitt utanför någons fönster eller skövla ett populärt naturstråk. Men där är väl främst vindkraften boven då man måste ta sån enormt mycket mark i anspråk för den, smartare med mer kompakta kraftverk som bara tar upp en vanlig industritomt.

Trist utveckling om landet måste se ut som ett modernistiskt industriområde överallt.

Skrivet av PeTTs0n:

Det är säkerligen en betydande faktor, samtidigt gjorde luftvärmepumpar också sitt intåg i större antal på den här sidan millennieskiftet och oljepannor byttes ut i den vevan, så viss elförbrukning ökade också. Däremot är bättre isolering och sådant garanterat en viktig del i att minska energiförbrukningen för uppvärmning, det gör en jäkla skillnad!

Jag ser lite annorlunda på det du nämner - jag tycker energieffektivitet nästan är kul att sträva efter, att få likvärdig/så mycket prestanda som möjligt för så lite energi som möjligt.

Jo, jag håller med om att effektiviseringar är något väl värt att sträva efter.
Men det följer också nackdelar, även med täta kåkar. Tycker luften blir äcklig i överdrivet täta hus där enbart mekanisk ventilation är tänkt för luftcirkulationen. Gillar inte uppvärmning i form av halvt stillastående varmluft, jag tycker det är mycket trevligare med en äldre lite dragig kåk med lite friskare/mer utomhuslik luft och strålningsvärme från en eldstad istället för att bara liksom all luft i hela huset är varm. Om du nu hajar vad jag syftar på

Medlem
Skrivet av Soldoktorn:

Jag försöker bara ge er andra råd. Man behöver inte lyssna om man inte vill. Men jag betalar 62öre/kwh i 5 år, hur mycket betalar du?

Javisst, det är säkert många som kan teckna det priset de närmaste 5 åren. Dina "råd" är inte särskilt allmänt tillämpliga, utan med de priser som gäller vid tecknande av fasta avtal i dag så gör du (på någon högst oklar grund) en otvetydig bedömning att det skulle vara rätt att teckna sådana.

För att göra det här lite tydligare: du har inte kompetensen att göra den bedömningen å andras vägnar. Grattis att du fått till ett billigt elavtal, det har jag också (ligger dock på 0,84 i några år till). Det betyder inte att andra ska springa och teckna avtal till höger och vänster baserat på att just du fått till ett bra pris till just dig.

Skrivet av Soldoktorn:

Man hävdar ju att vi inte har någon effektbrist i Sverige. Och hälften röstar ju på den sidan.

Associationsskuld är ett argumentationsfel.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Avstängd
Skrivet av PeTTs0n:

Javisst, det är säkert många som kan teckna det priset de närmaste 5 åren. Dina "råd" är inte särskilt allmänt tillämpliga, utan med de priser som gäller vid tecknande av fasta avtal i dag så gör du (på någon högst oklar grund) en otvetydig bedömning att det skulle vara rätt att teckna sådana.

För att göra det här lite tydligare: du har inte kompetensen att göra den bedömningen å andras vägnar. Grattis att du fått till ett billigt elavtal, det har jag också (ligger dock på 0,84 i några år till). Det betyder inte att andra ska springa och teckna avtal till höger och vänster baserat på att just du fått till ett bra pris till just dig.

Associationsskuld är ett argumentationsfel.

Jo, det har jag.

Skrivet av Majoren:

Nja, det har väl varit ett tecken på att Sverige haft ett energisystem som fungerat väldigt väl, och att man inte bara kan ta sönder sånt som byggts upp under årtionden utan en genomtänkt plan. Jag förstår att folk protesterar, det finns fortfarande gott om gamla jordbrukstomter och industritomter och liknande, jag förstår inte varför man måste ställa upp kraftverk mitt utanför någons fönster eller skövla ett populärt naturstråk. Men där är väl främst vindkraften boven då man måste ta sån enormt mycket mark i anspråk för den, smartare med mer kompakta kraftverk som bara tar upp en vanlig industritomt.

Precis så är det. Tack för att vi får en till nykter röst i diskussionen.

Medlem
Skrivet av Soldoktorn:

Jo, det har jag.

Med tanke på att du uttrycker åsikter och bedömningar som inte riktigt går hand i hand med ex. Svk tvivlar jag på det. Men motbevisa mig gärna! (Vi kom väl fram till att det kanske inte var så bra att hävda saker vi inte har belägg för, så jag tolkade måhända lite för snabbt baserat på det du producerat hittills i tråden. Dina... "medicinska rekommendationer" tyder inte på någon nämnvärd kompetens heller.)
Men här kommer lite råd från några som faktiskt har kompetensen (och uppgiften)!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Avstängd
Skrivet av PeTTs0n:

Med tanke på att du uttrycker åsikter och bedömningar som inte riktigt går hand i hand med ex. Svk tvivlar jag på det.
Men här kommer lite råd från några som faktiskt har kompetensen (och uppgiften)!

Svk har ju bevisligen haft mer fel än vad jag har haft så jag har mer trovärdighet än dem.

Sedan så står det såhär i det du länkade: "Så det finns med andra ord ingen anledning att gå och vänta på rätt tillfälle att teckna elavtal."

Medlem
Skrivet av Soldoktorn:

Svk har ju bevisligen haft mer fel än vad jag har haft så jag har mer trovärdighet än dem.

Sedan så står det såhär i det du länkade: "Så det finns med andra ord ingen anledning att gå och vänta på rätt tillfälle att teckna elavtal."

Ehm... då kör vi det här återigen. Källa på att "Svk har bevisligen haft mer fel än vad jag har haft"?
Tack för skrattet i alla fall!

Tänk på att elavtal omfattar rörliga priser också. Jag tolkade det som att du avsåg ett fast pris - om så inte skulle vara fallet ber jag om ursäkt för att jag misstolkade dig!

Skrivet av Majoren:

Jo, jag håller med om att effektiviseringar är något väl värt att sträva efter.
Men det följer också nackdelar, även med täta kåkar. Tycker luften blir äcklig i överdrivet täta hus där enbart mekanisk ventilation är tänkt för luftcirkulationen. Gillar inte uppvärmning i form av halvt stillastående varmluft, jag tycker det är mycket trevligare med en äldre lite dragig kåk med lite friskare/mer utomhuslik luft och strålningsvärme från en eldstad istället för att bara liksom all luft i hela huset är varm. Om du nu hajar vad jag syftar på

Det håller jag definitivt med om, luftflödet och klimatet inomhus när luften väl blir uppvärmd i en välisolerad lägenhet är inte speciellt roliga. Jag kör därför AC på sommaren, vilket innebär en "liten" höjning av elkonsumtionen. Det är otroligt svårt att vädra/svalka när man bara har fönster i ett väderstreck, och det väderstrecket dessutom är sydväst. Det värmer på bra på sommaren.

Sen kommer vi väl tillbaka till att vi är olika, och vad vi anser vara godtagbar/ej godtagbar komfortnivå varierar. Jag har inga problem att ha 17-18C i lägenheten nu när utetemperaturen börjar gå ner, medan det för andra kan kännas jobbigare. Kostnaden spelar ju säkerligen in i avvägningen dessutom.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Avstängd

Jag vet inte vad som är värst: mina inlägg här inne eller vissa Putinkramare här inne... SHEESH!

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ehm... då kör vi det här återigen. Källa på att "Svk har bevisligen haft mer fel än vad jag har haft"?
Tack för skrattet i alla fall!

Tänk på att elavtal omfattar rörliga priser också. Jag tolkade det som att du avsåg ett fast pris - om så inte skulle vara fallet ber jag om ursäkt för att jag misstolkade dig!

Det håller jag definitivt med om, luftflödet och klimatet inomhus när luften väl blir uppvärmd i en välisolerad lägenhet är inte speciellt roliga. Jag kör därför AC på sommaren, vilket innebär en "liten" höjning av elkonsumtionen. Det är otroligt svårt att vädra/svalka när man bara har fönster i ett väderstreck, och det väderstrecket dessutom är sydväst. Det värmer på bra på sommaren.

Sen kommer vi väl tillbaka till att vi är olika, och vad vi anser vara godtagbar/ej godtagbar komfortnivå varierar. Jag har inga problem att ha 17-18C i lägenheten nu när utetemperaturen börjar gå ner, medan det för andra kan kännas jobbigare. Kostnaden spelar ju säkerligen in i avvägningen dessutom.

Så klart.
Vissa dagar sommartid skulle jag också vilja köra AC. Men inte värt investeringen för min del då det som regel bara är kanske 5-7 dygn per år då det blir "olidligt varmt" här i Sverige. Sen har jag just äntligen flyttat till en lägenhet som inte har fönster i söderläget.
Själv har jag inga problem alls heller med det här med uppvärmning. Men är väl lätt för oss karlar under 60, tycker också 17-18 grader på höst och vinter är helt okej. T.om. mer än okej, jag tycker det börjar gå ned i komfort när det är över 20 grader varmt inomhus. Som det är just idag är perfekt, -14 utomhus och elementen varma men fönstret på glänt, 16 grader varmt inne. De får mer än gärna snåla på värmen till mig, men halva befolkningen är ju dock kvinnor som vill ha bastu inne alla tider på året och dem måste man ju också ta hänsyn till. Undrar dock hur det fungerar just med fjärrvärmen här, vågar inte fråga min hyresvärd. Vill ju helst inte "slösa bort" uppvärmning som ökar hans driftkostnader, men har inte sett till någon form av mätutrustning i lgh heller och elementen känns alltid lika varma oavsett hur jag drar i reglagen, så tror och hoppas på att det inte kostar något extra för fastighetsägaren att jag spiller ut en massa värme på vintern i min bostad då jag ofta har fönstret på glänt

Medlem
Skrivet av Soldoktorn:

Experter? Vilken expert har du lyssnat på för här råder det nämligen ingen konsensus.

Med takt att den svenska elförbrukningen ökar samtidigt som den svenska elförsörjningen inte kommer kunna täcka behovet på flertalet år så kommer elpriset succesivt att öka. Om du tittar historiskt så har det blivit dyrare och dyrare sedan 2019. Du behöver inte vara expert när det räcker med att använda sunt förnuft i det här fallet.

Är du medveten om att svenska elförbrukningen har minskat och inte ökat, och att ny elproduktion byggs ut i rekordfart?

Med tiden, kommer absolut behovet av el öka oavsett. Men med tanke på de enorma investeringar som görs just nu inom elproduktion finns det ingen större risk för långvarig brist i dagsläget.

Skrivet av Soldoktorn:

För att återgå till tråden så ska man teckna ett el-avtal nu och inte vänta på bättre tider. Nästa år blir det dyrare och året efter det ännu dyrare. Jag tecknade mitt förra hösten och är nu safe med 62öre/kwh i 5 år. Det gäller att vara smart och lyssna på råd från de politiker och experter som vågar att se verkligheten och inte de som ljuger för att tillfälligt lugna folket.

Binda till 62 öre smart. Binda 400 öre, inte så smart. Dina rekommendationer är så dåliga att det finns inte.

Medlem

Jag är utomlands på semester till april. Funkar det med. 😜

Skrivet av Zidious G:

Jag är utomlands på semester till april. Funkar det med. 😜

Beror på var du befinner dig.
Det verkar ju vara oerhört trist att befinna sig i Storbritannien just nu.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Beror på var du befinner dig.
Det verkar ju vara oerhört trist att befinna sig i Storbritannien just nu.

Ja jo, tur jag är på betydligt varmare (och billigare) breddgrader.

Medlem

Snål-laddar mobilen, powerbank och mina hörlurar på tåget och på jobbet. Försöker ladda batterier minsta möjliga hemma. Funkar bäst med hörlurarna på en laddning av lurarna+asken räcker gott för en hel ledig vecka hemma. Mobilen laddar jag med powebanken, räcker totalt också nästan en vecka då jag försöker slentriananvända mobilen lite mindre för slösurf etc, bättre läsa böcker och dylikt

Ska byta ljusslingan på balkongen, är på spaning i butikerna efter en rimlig solladdad slinga. Fick dessvärre lämna tillbaka en från Clas Ohlson i september då den knappt lyste alls. Visserligen kanske solen inte är så stark om dagarna sept-oktober, men misstänker det beror på att slingan har överdrivet många lampor och en pytte-pytte liten solcell för två AA-batterier.

Tyvärr så verkar de flesta jag hittar vara konstruerade ungefär likadant. Skulle vilja ha tag i någon med lite fler batterier och större solcell. Accepterar ju att de förstås aldrig kommer lysa lika klart som en nätkopplad slinga, men lite bättre känns det som det borde finnas.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Snål-laddar mobilen, powerbank och mina hörlurar på tåget och på jobbet. Försöker ladda batterier minsta möjliga hemma. Funkar bäst med hörlurarna på en laddning av lurarna+asken räcker gott för en hel ledig vecka hemma. Mobilen laddar jag med powebanken, räcker totalt också nästan en vecka då jag försöker slentriananvända mobilen lite mindre för slösurf etc, bättre läsa böcker och dylikt

Ska byta ljusslingan på balkongen, är på spaning i butikerna efter en rimlig solladdad slinga. Fick dessvärre lämna tillbaka en från Clas Ohlson i september då den knappt lyste alls. Visserligen kanske solen inte är så stark om dagarna sept-oktober, men misstänker det beror på att slingan har överdrivet många lampor och en pytte-pytte liten solcell för två AA-batterier.

Tyvärr så verkar de flesta jag hittar vara konstruerade ungefär likadant. Skulle vilja ha tag i någon med lite fler batterier och större solcell. Accepterar ju att de förstås aldrig kommer lysa lika klart som en nätkopplad slinga, men lite bättre känns det som det borde finnas.

Nu är det väl bra med allt som kan minska elförbrukningen om man är villig att görat, men ladda mobilen och en ljusslinga på balkongen är såna minimala förbrukningar att jag undrar varför?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag som bor i hyresrätt har inte gjort mycket mer än att börja vara medveten om den egna förbrukningen mer, bytt ut lampor till LED (sedan många år tillbaka) och undviker att ha saker (typ PS5) på i stand-by. På senare tid har vi börjat ha mindre tänt och att släcka i rum vi inte är i.
Man får ju tänka på att det inte bara handlar om elräkningen, det handlar om hur mycket vår lyxförbrukning sliter på miljön. Ibland tror jag att de vansinniga elräkningarna är lika fantastiskt för miljön som det är förödande för ekonomin, men det är väl tyvärr det lättaste sättet att få folk att tänka efter...genom plånboken.

Gör även andra enkla och självklara saker, som att:
Sopsortera
Köp mindre plast
Köp mindre!
Använd saker du köper längre.
Köp gärna saker som håller längre...inte lika lätt!
Skaffa ett konto på Tradera...begagnatmarknaden är grym för det mesta, och du kan både hitta och göra dig av med saker som du annars kanske är redo att slänga.
Åk lokalt om du kan, men måste du ha bil så kolla på ett miljövänligare alternativ.

Ovan är saker som jag själv gör, men utöver det finns det ju annat (för den som har råd) att handla mer ekologiska produkter osv.

Kom ihåg/tänk på det här:
1. Modeindustrin är egentligen ett djävulens påfund...både för miljön och din plånbok, samt en ren illusion.
2. Även om alla saker ovan inte påverkar din elräkning så mycket så påverkar de tillsammans den globala elproduktionen något oerhört.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Så här i tider med dyrare el så har jag tagit en del steg för att minska min förbrukning (Näpp - inte ett jäkla öre på datorerna, men på allt annat). Ska också passa på att skriva att jag inte bor i ett av krisområdena i söder där priserna ökat dramatiskt, men min elräkning blev nästan dubblerad jämfört med innan årsskiftet (800 kr vs 1400 kr)

Saker jag gjort:

  • Bytt ut lampor till ännu-lägre-energilampor.

  • Lärt mig stänga av TV apparaterna innan jag somnar (står annars på hela natten)

  • Ställt om ljusstyrkan på TVn som är kopplad till min mediadator, minskat med hela 60W (från 131W)

  • Glömmer nästan alltid att släcka lampan på toan så lågenergi lampor där också. Står nu på 24/7, men till lägre kostnad

  • Kapar av någon minut på mikron när jag värmer mat. 1000W x 1 minut är inte obetydligt förbrukning. Min airfryer drar mer: 1300W.

  • Mätt upp strömförbrukningen med en effektmätare. Insåg att en fin lampa jag ärvde efter föräldrarna drar 230W(!), den blir nu förpassad till historien ASAP.

  • Flyttat laddare och strömförsörjning till extern USB backup disk till ett grenuttag med strömbrytare. De är ju inte igång så ofta så finns ingen orsak att ha dem igång hela tiden.

  • Stäng av VR Fyrarna till min HTC Vive, slår på dem när jag behöver dem istället.

Visst, vissa saker ovanför kanske inte drar sådär jättemycket, "men många bäckar små..."

Men, nu vill jag veta, vad har DU gjort för att spara in på Elförbrukningen/räkningen?

Dela med dig av dina tips!

Har du något tips på vad för mätare som jag kan köpa för att mäta elen? Har två förstärkare som alltid står på stand by som jag vill mäta och se så de inte drar för mycket. Någon annan får gärna tipsa. Men se till att ni har egen erfarenhet av grejen bara.
Tack för alla tips.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nu är det väl bra med allt som kan minska elförbrukningen om man är villig att görat, men ladda mobilen och en ljusslinga på balkongen är såna minimala förbrukningar att jag undrar varför?

En tjugolapp per år kostar det ungefär idag att ladda mobilen hemma, den vill man ju spara in på

Ljusslinga ansluten till uttaget och igång varje dag vid skymning är ju desto dyrare. Kostar nästan en tia per månad, över hundra kronor per år..

Medlem
Skrivet av MRZnr1:

Har du något tips på vad för mätare som jag kan köpa för att mäta elen? Har två förstärkare som alltid står på stand by som jag vill mäta och se så de inte drar för mycket. Någon annan får gärna tipsa. Men se till att ni har egen erfarenhet av grejen bara.
Tack för alla tips.

Typ någonting sånt här:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

De mäter inte 100% rätt hela tiden, de se t.ex. inte temporära effektspikar och sånt som under någon sekund drar mycket ström, men ger övertiden en bra "feeling" för hur mycket en pryl drar. Köp någon som kan addera effekten över tiden hur mycket energi en sak drar och ha på den 24h så du får ett siffra på hur många KW/H en sak drar per dygn.

När jag sist kollade (hittade inte min mätare som jag köpte för flera år sen, men hittade sen) så var alla energimätare slut i hela landet, nu verkar de finnas några på lager i alla fall.

Du kan även läsa på baksidan/undersidan av en pryl hur mycket energi en sak drar. Köpte en ljusstake och den drar 21w: 7 x 3w enligt beskrivningen.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Typ någonting sånt här:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

De mäter inte 100% rätt hela tiden, de se t.ex. inte temporära effektspikar och sånt som under någon sekund drar mycket ström, men ger övertiden en bra "feeling" för hur mycket en pryl drar. Köp någon som kan addera effekten över tiden hur mycket energi en sak drar och ha på den 24h så du får ett siffra på hur många KW/H en sak drar per dygn.

När jag sist kollade (hittade inte min mätare som jag köpte för flera år sen, men hittade sen) så var alla energimätare slut i hela landet, nu verkar de finnas några på lager i alla fall.

Du kan även läsa på baksidan/undersidan av en pryl hur mycket energi en sak drar. Köpte en ljusstake och den drar 21w: 7 x 3w enligt beskrivningen.

Tack för tipset. Jag får mejla och fråga vilken av produkterna som räknar ut priset på 24h automatiskt.
Vi fick en ny elmätare på elcentralen monterad av vattenfall i månaden också. Men jag vet inte om den har några funktioner som hjälper till. Men man kan iaf logga in på mina sidor och se den dagliga förbrukningen.

Quake-konnässsör
Skrivet av MRZnr1:

Har du något tips på vad för mätare som jag kan köpa för att mäta elen? Har två förstärkare som alltid står på stand by som jag vill mäta och se så de inte drar för mycket. Någon annan får gärna tipsa. Men se till att ni har egen erfarenhet av grejen bara.
Tack för alla tips.

Kan ta och titta på en CLM1000-Standard, kostar cirka 4 400SEK (ink. moms) på Elfa. Max effekt är 4424 Watt, (max. 16A) så den ska klara det mesta när det gäller enfasig anslutning. Minsta effekten, enligt deras produktblad är 0.5 watt som den kan mäta pålitligt, detta har jag inte kollat upp dock

Ställde in så att jag fick ut på vad min dator kostade att vara igång i 24 timmar under en helg då man kan ställa in tariff kostnaderna i själva enheten. Det som också är skönt med enheten är att den är med sladd, så man kan använda den på en mer bekvämare arbetshöjd än om allt är fast vid eluttaget.

Utvecklarna för CLM1000 heter Christ Electronic Systems, ifall någon vill kolla upp mer. Finns i fyra olika versioner, Home, Standard, Professional och Professional Plus. Skulle rekommendera Standard om man skulle vara intresserad av denna typ.

Mäter följande:

  • Instantaneous real power [W]

  • min. and max. of Instantaneous real power [W]

  • Voltage [V]•min. and max. of Voltage [V]

  • Current [A]•min. and max. of Current [A]

  • active energy (consumption) [kWh]

  • active energy /24 hours [kWh]

  • consumption costs [€]

  • consumption costs /24 hours [€]

  • Tariff adjustment [€]

  • test time [hh:mm]

  • rate of time over Stand-By threshold [%]

  • time over Stand-By threshold [hh:mm]

Medlem

Jag har en 130 kvm villa + 50 kvm varmgarage, byggt 1975. Luftvärmepump, braskamin och direktverkande el. Beläget i Umeå så elområde 2. Vi blev lite tagna på sängen i mitten av november när priset stack i väg.

Vi har sänkt temperaturen inne men det är ganska ojämnt fördelat. Det är fyra av totalt typ 12-13 st elradiatorer som går när det är kallt och en i garaget. Några rum blir ganska kalla beroende på vädret.

Vi eldar som fan.

Snabba duschar.

Har gjort plats i garaget för bilen. Det är en Tesla och det är väldigt bekvämt att bara avisa den från elnätet eller batteriet för den har ordentligt med värme att köra på med men sådant beteende är ju inte varför vi skaffade elbil.
Jag ställde värmen i garaget på fem grader och nu är bilens förbrukning på ”sommarsiffror” åtminstone på väg till jobbet.
Problemet är som många vet att fem grader inte är tillräckligt för att torka en bil så funderar på att kallställa garaget och bara ha värme i förrådsdelen, måste bara flytta sånt som kan frysa.
Då blir garaget som en lite bättre carport men bara rutorna inte fryser så kan jag åka till jobbet utan att förvärma.

Bilens laddning planeras till minst dåliga tidpunkt. Såväl som disk och tvätt. Har ingen torktumlare.

Har försökt att vara lite aktiv med ventilationen som styrs med en femstegstrafo men det gäller ju att komma ihåg.

Har provat lite olika smågrejer också med mycket oklart utfall. Därtill hör att dra för gardinerna (vi hade -26-27 några nätter i rad så goda råd var dyra) men med lite längre gardiner så sabbades nog luftens rörelse kring radiatorerna, jag har skottat upp snö mot grunden runt huset och dragit ur apparater. Tror dock jag kan ha mina stackars apparater utan att förlora på det så länge jag har direkt elvärme.

Funderar på bergvärme nu i år med konvertering till vattenburet och allt. Det har inte burit sig förut men luftvärmepumpen är från 2008 så det är dags att investera så lika bra att undersöka alternativen. Bor dessutom i ett lokalt kallhål med ofta 3-5 grader lägre temp än Umeå enligt väderprognosen. Million dollar question är vilket elpris man ska kalkylera med.

Medlem
Halverat elen..

Stängt av allt med onoff knapp istället för standby, solceller sedan 10 år tillbaks, så vet att de möjligen ger mig en telefonladdning om dagen vid grått väder. Badar dock i el vid mars och frammåt dagtid..
Golvvärme av och har dörrar öppna för ventilation. Luftvärmepump restaurerad och rengjord, mycket mer effektiv efter det. Installerat kamin för "rekreations" eldning (tolkas valfritt) vilket räddat oss nu innan vintern när det blev minusgrader och begränsat ungarnas skärmtid. Även min egen. Använder paddor istället för tv.

Bor i område 4, 120kvm 2 plans hus, rörlig månads.

Och känga mot de som säger att vi blivit bortskämda, och skall anpassa oss:självklart skall vi energi nog, det är ju för bövelen en del av grunden och en direkt förutsättning för att driva ett modernt samhälle.

Avsaknaden av baskraft (kärnkraft) utan substitut i sydsverige OCH gasproblemen i Europa i kombination med elmarknaden som är direkt dysfunktionell när det inte garanterat finns en överproduktion och dessutom inte är transparant (som tex aktiemarknaden eller någon annan marknad där man kan se vem säljare och köpare är) är alla faktorer som påverkar och accelererar problemen med priserna och inte bara det ena eller andra.

Medlem

Är det någon som arbetar inom större industri och har någon insikt i om de bryr sig om att spara energi alls? Jag vet att det finns stora företag inom metall och naturligtvis serverfarmar som konsumerar en jäkla massa energi. Där borde det finnas potential att spara mycket.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Är det någon som arbetar inom större industri och har någon insikt i om de bryr sig om att spara energi alls? Jag vet att det finns stora företag inom metall och naturligtvis serverfarmar som konsumerar en jäkla massa energi. Där borde det finnas potential att spara mycket.

Well, industrisektorn har minskat sin elanvändning rätt kraftigt de senaste 20 åren i alla fall.

Tillverkningsindustrin förbrukade 57 119 GWh år 2001, och 46 297 GWh år 2021.
Som jämförelse har hushåll gått från 36 065 GWh år 2001 till 37 946 GWh år 2021.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Släckt alla lampor .tvättar i tvätt stugan .hand diskar .energi läge på datorn . Funderar på stänga av kylskåpet och utnyttja kylan ute


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

Släckt alla lampor .tvättar i tvätt stugan .hand diskar .energi läge på datorn . Funderar på stänga av kylskåpet och utnyttja kylan ute

Hahaha, fan inte ens kylskåp alltså? Snart ska väl tidningarna skriva att man varit bortskämd för att man tidigare haft råd att köpa en stol att sitta på hemma

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Well, industrisektorn har minskat sin elanvändning rätt kraftigt de senaste 20 åren i alla fall.

Tillverkningsindustrin förbrukade 57 119 GWh år 2001, och 46 297 GWh år 2021.
Som jämförelse har hushåll gått från 36 065 GWh år 2001 till 37 946 GWh år 2021.

Låter bra. Hushållen har gått ner 7% från 2021 till 2022, vilket borde ha fört ner förbrukningen till 35289 GWh isf:
https://www.dn.se/ekonomi/fortsatt-minskning-av-elforbrukning...

Samtidigt har befolkningen ökat med 1.556 miljoner från 8.896 miljoner (2000) till 10.452 miljoner (2022), det är en ökning med 17.5%.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Är det någon som arbetar inom större industri och har någon insikt i om de bryr sig om att spara energi alls? Jag vet att det finns stora företag inom metall och naturligtvis serverfarmar som konsumerar en jäkla massa energi. Där borde det finnas potential att spara mycket.

Det är samma som överallt annat. Släck lampor och stäng av sånt som inte används.
Se till att underhållet fungerar så luft mm inte står och läcker i onödan.
Industri, serverparker mm drar ju energi av en anledning.
Man kan ju inte bara stänga av för att spara, det är ju lika med lägga ner verksamheten.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Låter bra. Hushållen har gått ner 7% från 2021 till 2022, vilket borde ha fört ner förbrukningen till 35289 GWh isf:
https://www.dn.se/ekonomi/fortsatt-minskning-av-elforbrukning...

Samtidigt har befolkningen ökat med 1.556 miljoner från 8.896 miljoner (2000) till 10.452 miljoner (2022), det är en ökning med 17.5%.

Yes, det är positivt att se att möjligheterna att spara finns.
Har inte statistik på hur mycket tillverkningsindustri vi har i Sverige (varken absolut eller per capita, och jag känner att jag inte riktigt orkar gräva fram någon), men det kan ju vara en imponerande utveckling där också.

Pratade med en släkting som driver ett företag inom industri (20 anställda) om det på jul, och bara belysningsbyte till LED i den branschen kan bli en rätt stor skillnad - att gå från lysrör i en hel verkstadslokal till LED med motsvarande ljusmiljö (han nämnde att de nu kan ha halva belysningen släckt och få ut likvärdigt ljus i lokalen dessutom) var tydligen en högst märkbar besparing.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skriv svar