Föräldrar stämmer Epic för att deras barn blivit beroende av Fortnite

Medlem

Lustigt.
Har avfärdat Fortnite enda sedan det dök upp, men nu iom den nya Lumen/Nanite uppdateringen i UE5 så tänkte jag att jag åtminstone skulle testa det.

Efter 2min in i matchen stängde jag av och sopade bort rubbet inklusive den fruktansvärda EpicLaunchern.

Inte ens om jag kisar så hårt jag kan... så kan jag ändå inte se varför det här skitspelet är så poppis som det är.
Fortnite har alltid kännts identitetslöst.

Medlem

När man hör på sonen som är 8 år att hans kompisar spelar det redan, ja, då kan man ju ta sig en funderare hur illa det är.

Medlem
Skrivet av Brutulv:

Mycket bra skrivet.

Allt är ju busenkelt teoretiskt. Varför är inte alla reddit IT meme konsulter, pratar 10 språk, proffs på TA på börsen eg. "dåliga föräldrar" jaja.. zzz.

Åter igen, det är uruselt undermåligt att marknadsföra beroende åt minderåriga. Som att bjussa alkoholister på frikort på bolaget, sen tycka det är dåliga människor.

Exakt. Det är som att ha ligister framför en grundskola sälja kokain fritt. Och sedan anklaga föräldrarna att det är minsann deras fel att kidsen knarkar.

Det är väl samma när tobaksindustrin anklagades för första gången. Läkare som vittnade för tobaksföretagen och påstod att rökning minsann är gott för hälsan. Alla ni som inte sett Erin Brockovich, OBLIGATORISK film:

Företag i sig har ingen moral oavsett hur många "hållbara" projekt de stödjer.

PS När ni sett scenen med ett glas vatten så kommer ni tacka mig för filmtipset. Ni som sett den vet säkert vad jag snackar om.

Flakmonkey

Är det inte två olika saker som pratar om i tråden? Dels har vi dem som pratar om att spelet är beroendeframkallande och sen har vi andra som pratar om intäktsmodellen. Stämningen handlar väl om det förstnämnda ändå och ska Epic Games då straffas för att unga (och även vuxna) tycker att det är så pass kul att de försakar andra saker? Är det upp till Epic att lägga in spärrar i spelet så att man inte kan spela det för mycket? Om det gjorde det så skulle väl alla (åtminstone många) skrika på att det är ett jävla överförmyndarsamhälle istället. Här tycker iaf jag att ansvaret ligger på individen och, om det är ett barn, även föräldrarna.

Intäktsmodellen är ju däremot en helt annan femma

Medlem

Borde vara körkort på att bli förälder.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av Sillage:

Borde vara körkort på att bli förälder.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Slutsats
1. Föräldrarna är knäppa som stämmer Epic i det här fallet.
2. Reglera de här faktorerna i spel.

Jag blir så förbannad när jag tänker på alla mobilspel också.

Medlem

Löjligt.

Spelmissbruk finns överallt. Ska man stämma Lotto bolag om man spelar bort sina pengar då?

Föräldrar bär ansvaret i hemmet och ingen annan att skylla på.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det finns en anledning till att det är 13 års gräns på Fortnite. Föräldrar här till barn som är yngre än 13 år och spelar Fortnite. Skäms på er. Skärpning.

Medlem

Så jävla tröttsamt att höra föräldrar som vägrar ta ansvar som förälder. Skaffa inte barn om ni inte är redo att ta ansvar på riktigt, vad fan?

Medlem

Hahaha vafan.

Mina kids spelar Fortnite, båda är under 13 år. Det innebär ju inte att de får spela hur mycket de vill. Sätt gränser så är det inga problem.

Medlem
Skrivet av lonian:

Löjligt.

Spelmissbruk finns överallt. Ska man stämma Lotto bolag om man spelar bort sina pengar då?

Föräldrar bär ansvaret i hemmet och ingen annan att skylla på.

Bara för att spelmissbruk finns överallt så måste man inte påskynda effekten som man t.ex. gör med loot boxes osv.

Detta handlar inte främst om att föräldrarna har det yttersta ansvaret, vilket jag håller med om, utan det handlar om vilken sorts spel och spelmekanismer vi ska ha riktade till barn.

I i likhet med mycket annat i dagens samhälle har svensken svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Vad många in den här tråden inte riktigt tänker på är att det finns många föräldrar som är riktigt usla föräldrar och det är därför vi har lagstiftningar på åldersgränser med mera, just för att skydda barnen. Det är inte barnens fel att föräldrarna inte sätter gränser. Här måste man gå in och lagstifta.

Ja, föräldrarna har det yttersta ansvaret, definitivt. Fast vi behöver också ha lagstiftningar som begränsar barns spelande i likhet med redan existerande lagstiftning. På så vis kan man också kräva ut ansvar från föräldrar rent juridiskt sett.

Frågar du mig personligen så är beting rent jäkla förkastligt och borde förbjudas. Det är till 99% designat att mjölka människor som är speltorsk. I mina ögon är beting värre än pyramidspel och andra scams. En stor skam att detta drivs i statens namn via svenskaspel. Fast det är egentligen off-topic.

Medlem
Skrivet av rågkuse:

Slutsats
1. Föräldrarna är knäppa som stämmer Epic i det här fallet.
2. Reglera de här faktorerna i spel.

Jag blir så förbannad när jag tänker på alla mobilspel också.

Ett bra exempel hur man kan faktiskt hålla två tankar i huvudet samtidigt. Inte alla som klarar det i dagens samhälle tyvärr.

Medlem
Skrivet av Razken:

Lustigt.
Har avfärdat Fortnite enda sedan det dök upp, men nu iom den nya Lumen/Nanite uppdateringen i UE5 så tänkte jag att jag åtminstone skulle testa det.

Efter 2min in i matchen stängde jag av och sopade bort rubbet inklusive den fruktansvärda EpicLaunchern.

Inte ens om jag kisar så hårt jag kan... så kan jag ändå inte se varför det här skitspelet är så poppis som det är.
Fortnite har alltid kännts identitetslöst.

Känns som en stor del av hajpen för kidsen är alla skins de säljer. Allt från Batman till Star Wars. Jag håller dock med jag ser inte heller tjusningen med spelet.

Vart är föräldrarnas ansvar, låter som det gått för långt finns enkla lösningar att begränsa internet åtkomst och andra lösningar idag


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem

Tycker det är alldeles för många här som tjafsar om saker som är helt irrelevant till fallet som artikeln handlar om. Det stämningen handlar om är explicit att föräldrarna tycker att ungarna spenderar för mycket tid på spelet, att själva gameplayet är för roligt/beroendeframkallande.

- "The plaintiffs say their children would forgo sleeping, eating and showering because they were hooked on the game."

Att det är föräldrarna här som bär det yttersta ansvaret, och inte spelföretaget, är rätt glasklart. Det är föräldrarnas ansvar att se till att deras barn går och lägger sig, äter och duschar, och ingen annans. Och om jag inte har helt fel så finns faktiskt parental controls, även på enheter med iOS och Android, vilket gör det möjligt föräldrar att begränsa vilka appar som finns installerad på mobilen osv.

Vill också påpeka att bli uppslukad/hooked av ett spel är inte detsamma som spelberoende. Vem som helst kan bli så uppslukad av en aktivitet att timmarna lätt rinner iväg, och plötsligt så har man missat middagen, eller upptäcker att det nu är morgon istället för kväll. Och detta är inget unikt för dataspel, även böcker kan få läsaren att bli minst lika uppslukad. Vet själv hur det är att krypa ner och läsa en spännande bok vid 8-9 snåret på kvällen, och inte lägga sig förräna 5-6 på morgonen, för att man inte kan lägga ifrån sig boken utan att veta hur berättelsen slutar.

Medlem

Jag kan tänka mig att det är 3 karens som stämmer.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tycker det är alldeles för många här som tjafsar om saker som är helt irrelevant till fallet som artikeln handlar om. Det stämningen handlar om är explicit att föräldrarna tycker att ungarna spenderar för mycket tid på spelet, att själva gameplayet är för roligt/beroendeframkallande.

- "The plaintiffs say their children would forgo sleeping, eating and showering because they were hooked on the game."

Att det är föräldrarna här som bär det yttersta ansvaret, och inte spelföretaget, är rätt glasklart. Det är föräldrarnas ansvar att se till att deras barn går och lägger sig, äter och duschar, och ingen annans. Och om jag inte har helt fel så finns faktiskt parental controls, även på enheter med iOS och Android, vilket gör det möjligt föräldrar att begränsa vilka appar som finns installerad på mobilen osv.

Vill också påpeka att bli uppslukad/hooked av ett spel är inte detsamma som spelberoende. Vem som helst kan bli så uppslukad av en aktivitet att timmarna lätt rinner iväg, och plötsligt så har man missat middagen, eller upptäcker att det nu är morgon istället för kväll. Och detta är inget unikt för dataspel, även böcker kan få läsaren att bli minst lika uppslukad. Vet själv hur det är att krypa ner och läsa en spännande bok vid 8-9 snåret på kvällen, och inte lägga sig förräna 5-6 på morgonen, för att man inte kan lägga ifrån sig boken utan att veta hur berättelsen slutar.

Ja det känns lite som att föräldrarna vill att spelskaparna ska göra tråkigare spel så att ungarna ska sluta spela och gå ut för att leka kurragömma i stället.

Växte själv upp på tiden då spel var jäkligt svåra så man blev less tillslut, men så körde man också samma spel i något år innan man mötte slutbossen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Avstängd

Med andra ord, förälder skjuter ifrån sig föräldraransvaret. -_-

Geeks Gaming
Skrivet av ChrizHawk:

Med andra ord, förälder skjuter ifrån sig föräldraransvaret. -_-

Nja, det är nog en förenkling.

Citat:

Three parents from Quebec sued Epic Games, which is based in the U.S., alleging that the game's creators deliberately designed the Battle Royale iteration of Fortnite to be "highly addictive" and that Fortnite caused their minor children to suffer psychological, physical, and financial harm.

För mig låter det mer som att man anklagar spelet för att vara direkt utformat för att rikta sig till att göra unga sinnen beroende av upplevelsen.

Sen kan ju även det vara fel men med tanke på hur lite vi faktiskt vet om det hela så kan det ju finnas en viss del sanning i oron 🤷‍♂️

Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Nja, det är nog en förenkling.

För mig låter det mer som att man anklagar spelet för att vara direkt utformat för att rikta sig till att göra unga sinnen beroende av upplevelsen.

Sen kan ju även det vara fel men med tanke på hur lite vi faktiskt vet om det hela så kan det ju finnas en viss del sanning i oron 🤷‍♂️

Absolut, men till syvene och sist är det förälderns ansvar, oaktat om kritiken är befogad eller ej.

Geeks Gaming
Skrivet av ChrizHawk:

Absolut, men till syvene och sist är det förälderns ansvar, oaktat om kritiken är befogad eller ej.

Absolut, men frågan är som sagt inte om det är föräldrarnas ansvar eller ej, frågan som kommer upp är ju mer om det är okej för företag att göra vinst på barns psykiska ohälsa genom att medvetet konstruera produkter som utnyttjar detta (om nu där finns en grund för anklagelserna stämningen presenterar)?

Medlem

Kan man stämma spelutvecklarna raven software för att man spelade SoF2 mycket som ung? Pokemon röd utvecklarna, cs 1.6 (ugh men vet att många spelade det väldigt mycket), vissa får det hela med att fastna framför ett spel att låta som något väldigt nytt. Sedan skulle jag knappast påstå att det hela med att använda psykologi inom det hela är nytt, många utvecklare har ju garanterat, väldigt länge gått efter att få något att klicka i ens huvud.
Men för att stämma in i kören, folk kan inte hantera sina ungar. Staten får sätta en lag på hur mycket barn ska få spela. Bort med saker som tobak, alkohol, svenska spel, kaffe (vissa kan inte hantera koffeinet). Så blir allt bra. Sunshine, lollipops... Bör också förbjuda godis förstås.


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Känns som att många missar poängen lite. Det handlar, som en del redan påpekat om och om igen, inte om att det inte är föräldrarnas ansvar i slutändan. Det handlar inte om det. Men liksom, det finns en anledning till att det är 18 års åldersgräns på tobak och alkohol. Enligt samma logik som vissa visar i den här tråden så borde det inte vara det? För varför ha 18 års åldersgräns på tobak och alkohol EGENTLIGEN? Borde det inte vara föräldrarnas ansvar att se till så att deras ungar inte super och röker?


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Om spel som Fortnite är medvetet och avsiktligt konstruerade på sådant sätt att skapa beroende hos mindre barn så borde detta ses över helt klart. Det finns liksom också en anledning till varför man i Sverige stiftat lagar specifikt om marknadsföring till barn.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

KoP
Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Känns som att många missar poängen lite. Det handlar, som en del redan påpekat om och om igen, inte om att det inte är föräldrarnas ansvar i slutändan. Det handlar inte om det. Men liksom, det finns en anledning till att det är 18 års åldersgräns på tobak och alkohol. Enligt samma logik som vissa visar i den här tråden så borde det inte vara det? För varför ha 18 års åldersgräns på tobak och alkohol EGENTLIGEN? Borde det inte vara föräldrarnas ansvar att se till så att deras ungar inte super och röker?

Gränsen på både tobak och alkohol har väl till stor del med att göra med att ett barns organ (lungor, hjärna med mera) inte är fullt utvecklade och tar större skada vid inmundigande utav alkohol/tobak än om en vuxen gör det. Därför bör inte barn bruka alkohol och tobak.

Medlem
Skrivet av KoP:

Gränsen på både tobak och alkohol har väl till stor del med att göra med att ett barns organ (lungor, hjärna med mera) inte är fullt utvecklade och tar större skada vid inmundigande utav alkohol/tobak än om en vuxen gör det. Därför bör inte barn bruka alkohol och tobak.

Men man skulle likaså kunna säga att det är föräldrarnas sak att ta ansvar för sina egna ungar när det gäller alkohol och tobak. Varför behövs åldersgränser och lagstiftning när föräldrarna själva borde kunna sätta gränser för sina barn?


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

1. Föräldrarna måste bli bättre.
2. Spel måste sluta att designas kring FOMO och MTX.

Medlem

😄


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Känns som att många missar poängen lite. Det handlar, som en del redan påpekat om och om igen, inte om att det inte är föräldrarnas ansvar i slutändan. Det handlar inte om det. Men liksom, det finns en anledning till att det är 18 års åldersgräns på tobak och alkohol. Enligt samma logik som vissa visar i den här tråden så borde det inte vara det? För varför ha 18 års åldersgräns på tobak och alkohol EGENTLIGEN? Borde det inte vara föräldrarnas ansvar att se till så att deras ungar inte super och röker?

Exakt. Det är föräldrarnas ansvar på familjenivå att uppfostra sina barn, men samhället måste också ta ansvar. Precis som det har gjort genom att förbjuda tobak till minderåriga så borde samhället ställa upp och begränsa hur företag kan skapa och marknadsföra beroendeframkallande produkter till barn. Jag menar, till och med vi vuxna har svårt att värja oss, nästan varenda person är mobilberoende i någon utsträckning. Små barn är helt chanslösa. Och tyvärr, om man ska dra det lite till en spets, alla barn har inte bra föräldrar, ska barnen straffas för det?

Skriv svar