Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem

Jag spelar inte så mycket stora feta spel på min Steam deck.
Jag köpte 512gb vetsionen och har tankat ner massa indiespel och packat in emulatorer. Har knappt fyllt halva minnet ens och har nästan för mycket att spela. Hoppar från spel till spel. Ångrar inte att jag köpte största minnet men jag funderar starkt på ett skärmskydd av glas då skärmen får lätt fingeravtryck som inte går bort med den medföljande fiberduken. Det tyngsta spel jag prövat är Doom eternal men då sugs batteriet snabbt och jag gillar inte att behöva ställa ner fps eller grafiken.

Jag har dock fått mer respekt över Nintendo switch nu när jag även kör Steam deck.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Geeks Gaming
Skrivet av robbis:

Nej det är bara cloud som är via xbox.com/play

Ah, attans

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag spelar inte så mycket stora feta spel på min Steam deck.
Jag köpte 512gb vetsionen och har tankat ner massa indiespel och packat in emulatorer. Har knappt fyllt halva minnet ens och har nästan för mycket att spela. Hoppar från spel till spel. Ångrar inte att jag köpte största minnet men jag funderar starkt på ett skärmskydd av glas då skärmen får lätt fingeravtryck som inte går bort med den medföljande fiberduken. Det tyngsta spel jag prövat är Doom eternal men då sugs batteriet snabbt och jag gillar inte att behöva ställa ner fps eller grafiken.

Jag har dock fått mer respekt över Nintendo switch nu när jag även kör Steam deck.

Håller på att köra igenom Cyberpunk på Steam deck, får runt 2h på full laddning. För min del är det ok, har så dåligt med tid att spela dessa dagar, att jag lätt kan klämma in en halvtimme här o en halvtimme där, ladda den medans jag jobbar eller vad som.

Att man bara kan stänga av Steam Deck och sen fortsätta spela där man sluta är helt suveränt just för detta.

Förstår att det inte är för alla men för mig är det helt perfekt!

Annars har jag hoppat tillbaka till äldre spel som jag av en eller annan anledning inte spelat klart, dom brukar man kunna sänka något i fps(45 känns bra) och få ännu lite bättre batteritid av det. T.ex Metal Gear Solid 5 får jag bra batteritid på

Ni no Kuni ger också lång batteritid(6h +)

Har alltid haft respekt för Switch, men jäklar vad jag gillar Steam Deck mer! Kunna pilla med den som en dator osv.

Medlem
Skrivet av piddau:

Håller på att köra igenom Cyberpunk på Steam deck, får runt 2h på full laddning. För min del är det ok, har så dåligt med tid att spela dessa dagar, att jag lätt kan klämma in en halvtimme här o en halvtimme där, ladda den medans jag jobbar eller vad som.

Att man bara kan stänga av Steam Deck och sen fortsätta spela där man sluta är helt suveränt just för detta.

Förstår att det inte är för alla men för mig är det helt perfekt!

Annars har jag hoppat tillbaka till äldre spel som jag av en eller annan anledning inte spelat klart, dom brukar man kunna sänka något i fps(45 känns bra) och få ännu lite bättre batteritid av det. T.ex Metal Gear Solid 5 får jag bra batteritid på

Ni no Kuni ger också lång batteritid(6h +)

Har alltid haft respekt för Switch, men jäklar vad jag gillar Steam Deck mer! Kunna pilla med den som en dator osv.

Har själv inte testat batteritiden speciellt mycket då jag oftast spelar i sängen eller i soffan och har nära till laddare, skall dock på en 12 timmars tågresa upp till norrland om 3 veckor, dock kommer man ju även ha tillgång till ström där så ser egentligen inget problem med dess batteri. Väldigt sällan man spelar på ett ställe där det ej finns tillgång till ett uttag. Så nu ska jag och frugan bara hitta ett bra coop spel som vi kan mysspela på tåget på våra steam decks.

Tar gärna emot tips. Vi har precis klarat ut Tiny Tina och skall ge oss på It Takes Two via xcloud. Vill helst ha något vi kan installera då streaming inte kommer gå så bra på ett tåg


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Snart får jag min 64GB.
Beställde även en 512 ssd från kina nu som landar på totalt 700kr. Även ett minneskort på 512gb som landade på 680kr.

Allt som allt landar min Steamdeck (512gb+512gb) på 5900kr med dagens valutakurs.

Den dyrare varianten som man kan beställde går ensamt på 7500kr.

Rekommenderar er alla att köpa den billiga varianten och uppgradera själv.

Medlem
Skrivet av robbis:

Tar gärna emot tips. Vi har precis klarat ut Tiny Tina och skall ge oss på It Takes Two via xcloud. Vill helst ha något vi kan installera då streaming inte kommer gå så bra på ett tåg

Rekommenderar starkt Tinykin. Väldigt trevligt och mysigt spel som passar alla. Finns på Gamepass också.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Snart får jag min 64GB.
Beställde även en 512 ssd från kina nu som landar på totalt 700kr. Även ett minneskort på 512gb som landade på 680kr.

Allt som allt landar min Steamdeck (512gb+512gb) på 5900kr med dagens valutakurs.

Den dyrare varianten som man kan beställde går ensamt på 7500kr.

Rekommenderar er alla att köpa den billiga varianten och uppgradera själv.

Trevligt, vilket minneskort rekommenderar du?
Med vilket fraktbolag kommer paketet?
Är det hemleverans eller kommer det till ombud eller liknande?

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Rekommenderar starkt Tinykin. Väldigt trevligt och mysigt spel som passar alla. Finns på Gamepass också.

Jo vi har testat det! Inte coop dock... Gamepass går bort då vi inte kan streama på tåget! Tänker inte köpa det igen på steam när det ingår i Gamepass dock, får bli ett soff spel


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Trevligt, vilket minneskort rekommenderar du?
Med vilket fraktbolag kommer paketet?
Är det hemleverans eller kommer det till ombud eller liknande?

Jag införskaffade en sådan https://www.webhallen.com/se/product/346977-Samsung-Evo-Plus-...

Från Kina fraktas det med SpeedPak. Sedan tar väl Postnord över i Sverige. Det bör vara ett väldigt litet paket så bör ju komma till brevlådan.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Jag införskaffade en sådan https://www.webhallen.com/se/product/346977-Samsung-Evo-Plus-...

Från Kina fraktas det med SpeedPak. Sedan tar väl Postnord över i Sverige. Det bör vara ett väldigt litet paket så bör ju komma till brevlådan.

Ah tack. Bra att det är Postnord.
Ogillar UPS och liknande då det blir så krångligt om man inte är hemma.
Valve verkar komma ikapp förhandsbokningarna snart, till Jul lär det väl gå att köpa en direkt.

Medlem

Flyttade över AM2R (Another Metroid 2 remake) från minneskort på datorn till Steam deck via desktop mode. La till spelets exe fil som "Add a Non-Steam game" och vips, Fungerar hur bra som helst på Steam deck. Fantastiskt spel!


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Men vad tror ni om detta då?

Fix the Steam Deck's Biggest Problem!
https://youtu.be/5pZbVks7J_0


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Men vad tror ni om detta då?

Fix the Steam Deck's Biggest Problem!
https://youtu.be/5pZbVks7J_0

Är dom lika bra som han ger intrycket av att dom är vore det kul att testa ett par.
Verkar inte gå att köpa på ett smidigt sätt om man bor i EU dock. Plus kostar typ som ett Deck men
har man haft sin Deck ett tag och känner att man vill uppgradera den bildmässigt verkar
det definitivt som en intressant produkt. Lägger den i min lista av Steam Deck länkar helt klart.

Kollar själv på VibrantDeck plugin just nu till Steam Decken, gör tydligen färgerna mer fylliga och folk verkar väldigt nöjda.
Blir inte en OLED för det men hjälper mot dom något urvattnade färgerna den har original tydligen.

Medlem
Skrivet av lonian:

Men vad tror ni om detta då?

Fix the Steam Deck's Biggest Problem!
https://youtu.be/5pZbVks7J_0

Har inte ens tänkt på det, har dock inget att jämföra med riktigt. Har ingen switch OLED eller OLED tv... men VibrantDeck verkar lite intressant. Som ReShade fast för deck. Värt att testa än att lägga multimycket på ett par brillor.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av lonian:

Men vad tror ni om detta då?

Fix the Steam Deck's Biggest Problem!
https://youtu.be/5pZbVks7J_0

Jag har valt att kickstarta ett liknande projekt, Viture one xr glasses, dom borde skickas ut innan årskiftet, ska bli kul att testa!

Medlem

Finns det några roliga tower defense ni skulle rekommendera till steam deck?

Medlem

Kan varmt rekommendera Moonlight för att streama spel, om man har en bra gaming-rigg.
Red Dead Redemption 2 och Spider-man i maxade inställningar med 60 fps är nästan en religiös upplevelse och även helt utan input latency om man har ett bra hemmanätverk. Magi! Bonus är även att det drar ytterst lite prestanda (CPU, GPU) och därigenom batteri. Istället för 2h för ett tungt spel räcker batteriet i 8h.

Här finns en guide till hur man skapar genvägar per spel för att kunna ha olika kontrollprofiler och box art tillsammans med Moonlight https://louis-bompart.github.io/01-deck-and-moonlight/

Medlem
Skrivet av Gneiss:

Kan varmt rekommendera Moonlight för att streama spel, om man har en bra gaming-rigg.
Red Dead Redemption 2 och Spider-man i maxade inställningar med 60 fps är nästan en religiös upplevelse och även helt utan input latency om man har ett bra hemmanätverk. Magi! Bonus är även att det drar ytterst lite prestanda (CPU, GPU) och därigenom batteri. Istället för 2h för ett tungt spel räcker batteriet i 8h.

Här finns en guide till hur man skapar genvägar per spel för att kunna ha olika kontrollprofiler och box art tillsammans med Moonlight https://louis-bompart.github.io/01-deck-and-moonlight/

Kan man adda Xbox spel i Moonlight? Dom har ju ingen .exe fil


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Går hyffsat snabbt i kön nu! Bokade 256Gb versionen 26-september. GetMyDeck säger "You're 94.59 % of the way there!"
Verkar som dom skickar ut mail torsdagar och måndagar? Kanske måndag då om jag har riktigt flyt?

Medlem
Skrivet av robbis:

Kan man adda Xbox spel i Moonlight? Dom har ju ingen .exe fil

Inte testat det själv än men tror att det är möjligt via Playnite.
Se här för en implementation tillsammans med Moonlight https://github.com/cgarst/gamestream_launchpad

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Går hyffsat snabbt i kön nu! Bokade 256Gb versionen 26-september. GetMyDeck säger "You're 94.59 % of the way there!"
Verkar som dom skickar ut mail torsdagar och måndagar? Kanske måndag då om jag har riktigt flyt?

Kan komma idag. Brukar komma runt 19 tiden.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Kan komma idag. Brukar komma runt 19 tiden.

Hoppas det, läste att dom med 95%+ brukar få den dagen. Håller tummarna!

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Hoppas det, läste att dom med 95%+ brukar få den dagen. Håller tummarna!

Japp. Flyter på riktigt bra för 256 och 512 varianten. Vi som bokat 64 får vänta lite längre. Ligger på 92% idag, får se om mejlet kommer idag eller måndag.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Hoppas det, läste att dom med 95%+ brukar få den dagen. Håller tummarna!

Uppdatera sen. Håller tummarna. En grym maskin.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Uppdatera sen. Håller tummarna. En grym maskin.

Nu är den betald!
Tre dagar från bokning till redo att betalas. Fortare än jag hade trott.

Medlem

Har fått mitt tracking id från parcel i nederländerna. Väntar på en uppdatering nu bara.

Medlem

Jaha! Ett däck på 256GB + ett 512GB kort är nu betalt och påväg. Vad är vettigt att börja med när den anländer? Fixa nyare proton har man ju läst en del om. Värt att mecka med för lite bättre prestanda? Vilken lösning för att emulera spel rekommenderar ni? 16Bit till moderna grejer ungefär, tänker jag (emulatorer kanske inte får diskuteras på fz?)


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Nu är den betald!
Tre dagar från bokning till redo att betalas. Fortare än jag hade trott.

Vad kul! Ja dom har verkligen kommit ikapp bokningarna. Det tog 9 dagar till att jag fick den. Då inräknad med en helg.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Vad kul! Ja dom har verkligen kommit ikapp bokningarna. Det tog 9 dagar till att jag fick den. Då inräknad med en helg.

Verkligen! I helgen blir det att nöta Deck och kanske Linux videos så man är redo hehe.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Verkligen! I helgen blir det att nöta Deck och kanske Linux videos så man är redo hehe.

Japp, det var det jag gjorde innan den kom😂

Skriv svar