Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

SoL
Medlem

Kört någon timme nu och börjar bli riktigt trött på den där jäkla fiolen som går o bakgrunden hela tiden. Måste jag dras med den genom hela spelet? Det är nästan så att jag överväger att stänga av musiken helt, det skulle vara första gången i ett souls spel..

Medlem
Skrivet av SoL:

Kört någon timme nu och börjar bli riktigt trött på den där jäkla fiolen som går o bakgrunden hela tiden. Måste jag dras med den genom hela spelet? Det är nästan så att jag överväger att stänga av musiken helt, det skulle vara första gången i ett souls spel..

Fiol?

Medlem
Skrivet av SoL:

Kört någon timme nu och börjar bli riktigt trött på den där jäkla fiolen som går o bakgrunden hela tiden. Måste jag dras med den genom hela spelet? Det är nästan så att jag överväger att stänga av musiken helt, det skulle vara första gången i ett souls spel..

Helt tvärtom här, älskar musiken/ambient.

Det byts bakgrundsmusik då och då, när man byter område eller går in i dungeons/catacombs/särskilda event. Annars är det bara stänga av som du skriver.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Gen
Medlem
Skrivet av loerk:

Caelid och områdena till öst är tänkta för level 60 karaktärer med +10-14 vapen typ.

Min Meteorite Staff går inte att uppgradera och hittar knappt några staffs även om jag hittar många dungeons/grottor osv. Inte hittat rustning heller, är lvl 50 och kör fortfarande Astrologers Robe

Skrivet av caracarn:

Tänkte börja spela i morgon och undrar om en renodlad magiker är viable?

Endast spelat Demon souls tidigare (ren str med stor sköld och 2handsvärd) men var alltid sugen på att prova magivägen. Dessutom precis spelat HZ och tycker om att hålla avstånd och dodga.

Dock läst att vissa bossar knappt tar skada av magi och att man generellt gör dålig skada så osäker på om det ens är gångbart...

Renonlad magiker är oftast lättare än melee, tycker jag iaf, då man kan döda det mesta på avstånd. Dock har jag mött några bossar som älskar melee range och då blir det tufft varför summons verkligen hjälper. Sen gör man mer eller mindre samma skada hela tiden så vet inte hur det kommer att funka på högre levels.

Skrivet av SoL:

Kört någon timme nu och börjar bli riktigt trött på den där jäkla fiolen som går o bakgrunden hela tiden. Måste jag dras med den genom hela spelet? Det är nästan så att jag överväger att stänga av musiken helt, det skulle vara första gången i ett souls spel..

Hehe håller med att musiken är lite väl monoton och hade faktiskt inte tackat nej till lite variation. Även om låtarna är bra så är de relativt "enkla" i sitt utförande och blir därför lite tråkiga i längden.

Medlem
Skrivet av loerk:

Obegränsat om du hittar ett item. Men bara Smithing 1 och 2

Finns item som öppnar upp för köp av bättre stenar också

Medlem

Har sett på vissa Youtube-klipp att det är lysande ledtrådar på marken. Hur får man dem?

En fråga, har massor av smithing stones, men när jag försöker uppgradera något vapen som är +2, så står det att det fattas resurser, är det för att smithing stones också har någon nivå? Förstår inte det systemet riktigt.

Min lilla gubbe är på level 80, och det blir roligare när man inte dör stup i kvarten. Men, jag håller med resten av internetz, det är en av världens bästa spel, tänker att det blir nog 300+ timmar på det här. Det är uppfriskande att inte se tags och indikatorer var man ska gå, det är uppfriskande att inte veta vad som finns bakom hörnet. Hela systemet att man kan förlora runor om man gör något fel är genialiskt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

En fråga, har massor av smithing stones, men när jag försöker uppgradera något vapen som är +2, så står det att det fattas resurser, är det för att smithing stones också har någon nivå? Förstår inte det systemet riktigt.

Yes, stenarna kan heta [2], [3] etc. efter vilket betyder olika "levlar".

eld
Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

En fråga, har massor av smithing stones, men när jag försöker uppgradera något vapen som är +2, så står det att det fattas resurser, är det för att smithing stones också har någon nivå? Förstår inte det systemet riktigt.

Yep, Smithing stone [1] är en tier 1 smithing stone, så går den siffran upp

blir lite förvirrande då jag själv trodde att den siffran hade något att göra med hur många man hade, men det är som sagt bara namnet, sen behöver man rätt mängd av rätt tier.

Skrivet av eld:

Yep, Smithing stone [1] är en tier 1 smithing stone, så går den siffran upp

blir lite förvirrande då jag själv trodde att den siffran hade något att göra med hur många man hade, men det är som sagt bara namnet, sen behöver man rätt mängd av rätt tier.

Tack, då fattar jag.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Tack, då fattar jag.

Det ska oxå tilläggas att vissa vapen, använder en annan typ av smithing stone som heter "Somber Smithing stone". Även dom kommer i olika tiers. Ska inte svära på det, men jag tror att den typen av smithing stones bara finns i begränsat antal. De merchants jag funnet hittils har bara såld några enstaka. Till skillnad från de "vanliga". Så det gäller att tänka till vilka vapen man vill satsa fullt ut på, och inte uppgradera i onödan så att säga.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Laddemannen:

Annars kan du köpa av hon tanten i Roundtable Castle

jag behöver bell bearings för det! Som jag i nuläget saknar.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Gen
Medlem

Att spelet inte håller en i handen alls är på gott och ont. Jag har tex ännu inte hittat någon information om (eller missat) hur man uppgraderar summons.

Medlem
Skrivet av Gen:

Att spelet inte håller en i handen alls är på gott och ont. Jag har tex ännu inte hittat någon information om (eller missat) hur man uppgraderar summons.

Att man inte blir handhållen ser jag som positivt, förutom på en enda punkt. En journal vilka npc man stött på och dialogen man haft hade varet jäkligt skönt.

Du behöver hitta Roderika och göra hennes quest, så dyker hon upp i Roundhold mitt emot smeden. Hon kan då uppgradera dina summons mot betalning, en typ av växter som jag inte minns namnet på nu. Dom hittar man i alla fall i Catacombs.

Medlem
Skrivet av Albinsson:

Har sett på vissa Youtube-klipp att det är lysande ledtrådar på marken. Hur får man dem?

Jag antar att du menar messages, och dom ser du automatiskt om du kör online!

Dom är inte alltid att lita på, dock…

Medlem
Skrivet av nixpix:

Det ska oxå tilläggas att vissa vapen, använder en annan typ av smithing stone som heter "Somber Smithing stone". Även dom kommer i olika tiers. Ska inte svära på det, men jag tror att den typen av smithing stones bara finns i begränsat antal. De merchants jag funnet hittils har bara såld några enstaka. Till skillnad från de "vanliga". Så det gäller att tänka till vilka vapen man vill satsa fullt ut på, och inte uppgradera i onödan så att säga.

Somber är till för boss-vapnen, alltså dom vapnen du får för att använda boss-soulsen. Sen kanske dom är till för speciella vapen, men inte helt säker.

Medlem
Skrivet av SoL:

Kört någon timme nu och börjar bli riktigt trött på den där jäkla fiolen som går o bakgrunden hela tiden. Måste jag dras med den genom hela spelet? Det är nästan så att jag överväger att stänga av musiken helt, det skulle vara första gången i ett souls spel..

Haha, trodde att jag var helt ensam om det här. FromSofts spel brukar ha episk musik men den jäkeln som filar på sin violin varje gång man rör sig i den öppna världen är man mer än lovligt sugen på att strypa redan drygt 20 timmar in.

Medlem

Jag vet inte om jag är för tidig eller helt enkelt är dåligg, men lvl30 confessor och jag tycker jag först nu börjar få kläm på tekniknich faktiskt kunna döda lite fiender utan att dränera alla resurser.

Inte klarat godrick än men varit nära.
Jag har hittat ett ställe att farma runor på med "skräpmobs" som ör farliga men man kan sneaka upp och få 1100 / kill, känns som jag måste farma där ett tag


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Håller på med ett pussel och måste nog vara helt blind eller så är dessa gömda väldigt bra.

Är vid Chelona's Rise, södra platån i Liurnia, ska hitta 3 wise beasts igen, har hittat 1 vid klippkanten, tror jag blir galen! Vill inte ta till någon hjälp(än) dock, bara skriver av min frustration lite. Funderade på om det är någon specialare att man bara ser dom vid olika tider på dygnet, morgon/dag/natt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte om jag är för tidig eller helt enkelt är dåligg, men lvl30 confessor och jag tycker jag först nu börjar få kläm på tekniknich faktiskt kunna döda lite fiender utan att dränera alla resurser.

Inte klarat godrick än men varit nära.
Jag har hittat ett ställe att farma runor på med "skräpmobs" som ör farliga men man kan sneaka upp och få 1100 / kill, känns som jag måste farma där ett tag

Välkommen till gänget. Har själv farmat där i timmar...

Medlem
Skrivet av maq777:

Välkommen till gänget. Har själv farmat där i timmar...

Haha.
Jag råkade dö där med nästan 100k runor.
Skulle gå och plocka upp dom men råkade ramla över kanten ner för stupet och dog...
Det var dom runorna... 😱🤯


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Haha.
Jag råkade dö där med nästan 100k runor.
Skulle gå och plocka upp dom men råkade ramla över kanten ner för stupet och dog...
Det var dom runorna... 😱🤯

Galet.... Vad samlade du till, eller varför hade du inte spenderat dem på t.ex. uppgraderingar?

Medlem
Skrivet av maq777:

Galet.... Vad samlade du till, eller varför hade du inte spenderat dem på t.ex. uppgraderingar?

Tänkte samla ihop en bunt för att sen levla och köpa uppgraderingar i ett ist för att göra allt eftersom... vilket inte var så smart


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

SoL
Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Haha, trodde att jag var helt ensam om det här. FromSofts spel brukar ha episk musik men den jäkeln som filar på sin violin varje gång man rör sig i den öppna världen är man mer än lovligt sugen på att strypa redan drygt 20 timmar in.

Jag vet! Blir vansinnig på den öppna världens konstant monotona bakgrundsmusiken :/

Det är en sak som jag har uppskattat hos deras tidigare spel, att det inte är någon bakgrundsmusik när du utforskar. Du hör för det mesta bara fotstegen och rustningen som skramlar för att sedan kliva in till en boss och möts av episk orkester, det är kontraster! Jag kan ju inte tänka mig ett elden ring utan boss musik så jag får nog helt enkelt bita ihop. Önskar bara att det fanns ett val där det går att stänga av bakgrundsmusiken

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tänkte samla ihop en bunt för att sen levla och köpa uppgraderingar i ett ist för att göra allt eftersom... vilket inte var så smart

Been there, ingen ide å samla. Ha koll på vad nästa lvl kostar å teleporta tillbaka till grace direkt när man har xpen!

Samma med bossar... slå ALDRIG det där extraslaget, du vet att du inte borde, men han är ju öppen för ett slag till.... pang död igen för femtioelfte gången...

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Samma med bossar... slå ALDRIG det där extraslaget, du vet att du inte borde, men han är ju öppen för ett slag till.... pang död igen för femtioelfte gången...

Det där känns igen från alla souls spel man spelat.
Ändå så gör man det om och om igen, speciellt när man har 2-3 slag kvar innan bossen är död.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte om jag är för tidig eller helt enkelt är dåligg, men lvl30 confessor och jag tycker jag först nu börjar få kläm på tekniknich faktiskt kunna döda lite fiender utan att dränera alla resurser.

Inte klarat godrick än men varit nära.
Jag har hittat ett ställe att farma runor på med "skräpmobs" som ör farliga men man kan sneaka upp och få 1100 / kill, känns som jag måste farma där ett tag

Var ligger detta farmingställe om man får fråga?

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Poppade några bloody fingers igår och besökte andra spelares världar som invader. Första gången jag gör det och jag måste tyvärr erkänna att jag fick blodad tand!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Förresten! Vad sägs om att vi gör ett group password för oss på FZ?


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Förresten! Vad sägs om att vi gör ett group password för oss på FZ?

Kör! Vad innebär det?
Var det att man såg varandras messages, eller kan man co-opa och invadea varandra också?

Skriv svar