Pikmin 3 Deluxe (nyversion av trean) är Pikmin-seriens bästsäljare, och då har spelet bara sålt i 2,23 miljoner exemplar. Jo, vi säger "bara" då det är Nintendo vi har att göra med, vars egna spel inte sällan säljer i absurda mängder. Titta bara på Mario Kart 8 Deluxe med sina 53 miljoner.

Pikmin 4 släpptes i fredag (FZ-recensionen läser du under morgondagen) och Shigeru Miyamoto tror sig ha svaret på varför Pikmin-försäljningen aldrig "exploderat". Kort sagt tror legendaren att spelens upplägg är för svårt. Det säger han i en utvecklarintervju på Nintendos webbplats.

Vi har haft tre spel i serien, från Pikmin till Pikmin 3, och jag har alltid undrat: "Varför har de inte exploderat mer i försäljningen även fast de är så roliga att spela? Varför tycker spelarna att de är så svåra?"

Det är just det svåra Miyamoto ringar in. Både vad gäller kontroller och djupet i gameplay. Han hoppas Pikmin 4 ska hitta en större publik medan Nintendo försöker omforma det som är "svårt" till "intressant". Döden är en faktor i Pikmin och risken finns att de färgglada små krabaterna dör på löpande band. Miyamotos tips är att praktisera japanska "Dandori". Vilket handlar om att planera och effektivisera på förhand. Det kan vara en väg framåt.

Liksom det faktum att Nintendo implementerat förändringar och tutorials.

Om det räcker? Tja, Opencritic-snittet för Pikmin 4 är alldeles lysande 88.