Shigeru Miyamoto tror sig veta varför Pikmin-försäljningen inte "exploderat"

Robot
Shigeru Miyamoto tror sig veta varför Pikmin-försäljningen inte "exploderat"

Svåra och djupa spel, menar legendaren.

#pikmin, #pikmin-4


Medlem

Alltså... Pikmin är för nischat helt enkelt. Spelkonceptet med RTS och pussel är nischat nog som det är och själva stilen på spelen tilltalar dessutom inte de flesta. Ja, jag vet att Pikmin inte är "barnspel" som i för småbarn men nog känns det lite som teletubbies. Så liksom... Vad förväntade Nintendo sig egentligen?


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Efter att gjort fyra spel kommer de på detta. Hade det inte varit smart att göra fyran annorlunda då, så att det tilltalar fler..

Medlem

Kanske är en faktor, men svåra spel har också sin publik. 20 miljoner sålda Elden Ring på ungefär ett år visar det.

Medlem

Köpte hd versionen av 1 och 2 har lika kul med de som jag hade på gamecube. Får se om jag är sugen på 3 och 4 när jag är klar. Kul med lite udda spel och Nintendo bör ha råd att göra spel som inte blir storsäljare.

Inaktiv
Skrivet av Bennii:

Kanske är en faktor, men svåra spel har också sin publik. 20 miljoner sålda Elden Ring på ungefär ett år visar det.

Frågan är om de äger en switch? De jag vet som äger en switch är inte den typen av spelare även om det finns.

----

Konstigt uttalande av honom egentligen. Gör de inga kundanalyser? Borde känna till ens kundbas efter 4e släppet i en serie.

Medlem

Pikmin känns spontant som svårplacerad spelserie, tyvärr, att hitta en bred kundgrupp för.

Unga tjejer är väl t.ex. största målgruppen för Animal Crossing = "pyssla och klä upp sig med söta djur". Det är en ganska stor potentiell kundgrupp som lämnats relativt orörd av resten av spelbranschen om vi bortser som The Sims. Pikmin har ett designspråk som skulle kunna tilltala just den gruppen, men samtidigt så är djuren i spelet inte direkt söta, det är inga fina outfits och spelen ser krångliga och lite trista ut att spela när man kollar på trailers. Det är generellt förbaskat svårt att få strategispel att se skoj ut på en trailer för någon som inte redan är insatt i och gillar strategispel.

Sen verkar ju Pikmin inte pricka rätt på andra stora kundgrupperna heller; unga män och killar.

Känns ju totalt sett lite trist och dystert. Jag vill ju gärna att Nintendo och andra spelutvecklare fortsätter att satsa så här, på olika sorters spel, på att våga prova nytt. Känns tyvärr som att räknar man bort indie-genren så går spelbranshen totalt mer och mer mot bara säkra kort...och tyvärr så är det väl i slutändan vi kunder som gör fel då det uppenbarligen är ganska få spelvarumärken knutna till fåtal genrer som faktiskt skördar större framgång.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Frågan är om de äger en switch? De jag vet som äger en switch är inte den typen av spelare även om det finns.

----

Konstigt uttalande av honom egentligen. Gör de inga kundanalyser? Borde känna till ens kundbas efter 4e släppet i en serie.

Jo, lite så jag tänker. Svårighetsgraden i sig är inget som hindrar spel från att sälja, men gör man svåra spel som ser ut som barnprogram på Switch så kanske man inte riktigt når rätt målgrupp.

Medlem

Förstår inte kritiken om att det ska vara svårt. Klarade ut pikmin 1 i helgen, då det var 20år sedan sist, och klarade ut det på dag 15 om jag inte minns fel. Det var ju bara att provköra en dag och se hur man ska effektivera dagen bäst. Tänk om man kunde göra det i vanliga livet 😃

Medlem

De tre spel som har släppts har alla haft otur att landa på konsoler som sålt 14, respektive 20 miljoner exemplar. Nu för första gången så får serien en chans på allvar med en userbase på 130 miljoner.
Det kommer givetvis inte bli några Mario Party-nivåer men man över 3 miljoner får man se det som en framgång.

Medlem

Jag tror det ligger något i vad ”Akurei” skriver på Gamereactor.

” Tror mycket kan ligga i att serien inte riktigt haft några bra omständigheter att etablera sig riktigt heller- Ettan släpptes som ny IP till Gamecube, som vi alla vet sålde otroligt dåligt. Uppföljaren kom dit den med, samt att en nyutgåva släpptes till Wii, lite sådär i förbifarten och smått obemärkt.

Trean i sin tur, kom till WiiU, som sålde än värre än Gamecube. Pikmin får övervägande bra betyg, och jag tror ärligt talat inte jag hört någon som inte gillat spelen på något vis. I och med releasen på Switch kan det mycket väl komma att ta lite mer fart nu, då användarbasen är bra mycket större och mer fokuserad på spel, och inte titlar som Wii Sports och Wii Fit. Men det är bara mina spekulationer”

Medlem

Pikmin 4 är en riktig besvikelse. Sonen och fästmön var rejält hype:ade för det här släppet. Spenderat mängder med timmar på Pikmin 3 Deluxe och så tar de bort co-op och missions mode i 4:an. Player 2 har reducerats till ett styrkors där man kastar sten. Så besviken har jag inte varit på ett spelsläpp på länge :-

Medlem

Kommer det någon Pikmin 4 FZ recension?

Medlem

Jag har inte hunnit starta upp det ännu, men hoppas de inte gjort spelet lättare! Bara för att. I så fall ge folk easy mode, men låt det inte gå ut för oss som älskar Pikmin.

Något jag undrat över är varför Miyamoto år 2015 sa att Pikmin 4 snart är färdigt när det visar sig nu komma 8 år senare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Releasehästryttare
Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har inte hunnit starta upp det ännu, men hoppas de inte gjort spelet lättare! Bara för att. I så fall ge folk easy mode, men låt det inte gå ut för oss som älskar Pikmin.

Något jag undrat över är varför Miyamoto år 2015 sa att Pikmin 4 snart är färdigt när det visar sig nu komma 8 år senare.

Det är Nintendo vi pratar om och dom ser världen på ett helt eget sätt. 😅

1
Skriv svar