Inlägg av Fearnox

Inlägg som Fearnox har skrivit i forumet

Lite jobbigt för Sony ifall det var tänkt att driva på försäljningen PS5 Pro.
Kan bli ganska nära nästa Xbox då också, om det nu blir någon mer Xbox i framtiden.

Börjar kännas tveksamt om det ens blir någon nästa generation för Xbox, kanske blir en typ av Windows plattform, typ Games for windows live enhet?

All goodwill och marknadsföring de byggt upp de sedan Phil kom in i bilden är väl i stort sätt uppbränd nu.
Förtroendet för dem är på samma nivå som vid lanseringen av Xbox One, om inte lägre...

Skrivet av baxtex:

Går ju alltid att emulera annars i 4K osv. 🙆‍♂️

Kanske går att modda bättre om det kommer en PC version?

Skrivet av Crank:

Hifi rush genererade inga användare i någon större skala, och MS är bara ute efter en sak och det är antal användare och det spelar ingen roll om det är spel eller parfym typ

Xbox saknade titlar för målgrupp så det genererade med största sannolikhet användare. Det var också en studio som stärker dem i en marknad där de är svaga(Japan), vilket gör beslutet ännu mer konstigt.

Något annat märkligt är också att både Sony och Microsoft är väldigt ointresserade av Nintendos målgrupp, xbox har väl typ noll spel som tilltalar dem, Playstation har få(Sackboy, Ratchet and Clank).

MS borde istället ha stort intresse av att breda sig och inte lägga alla ägg i samma korg. De når du ut till fler användare och tar i slutändan mindre risk. Nu ska de istället konkurrera med en begränsad publik som spelar live-service. Det kan generera mycket pengar, men det expanderar inte marknaden. Det kan också vara väldigt svårt att slå igenom så att folk ens vill byta till just deras live-service spel i en längre tid.

Skrivet av Margy:

Jag misstänker att det kommer förändringar av Game Pass snart.

Kanske gör man ett "sista försök" att få upp siffrorna rejält genom att släppa nästa CoD på tjänsten men om det inte lyckas så tror jag att det kanske blir en ny dyrare nivå för att få spel dag 1.

Det har redan kommit vittnesmål från externa utvecklare att det har blivit betydligt svårare att få in pengar genom Game Pass-avtal än tidigare så mängden nya spel kan nog börja minska inom något år eller så.

Det sker tydligen interna diskussioner nu om CoD ens ska komma till GP. De kommer med största sannolikheten inte få ut lika mycket pengar för det jämfört med att sälja det separat, såsom dem gör nu.

Skrivet av Ribcage:

Undrar hur många som hade skaffat det om inte Bethesda valde att shadowdroppa det på Game pass som de gjorde. Det fick ju en del pr tack vare showcase också.

För inbitna fans som, men det lär knappast ha mainstream appeal.

Skrivet av JackG100:

HiFi Rush hade en peak på steam på typ 6000 spelare, och tappade sin kreativa direktör å skapare, Shinji Mikami... så det kan nog va så att Microsoft helt enkelt inte såg någon positivare utveckling för studion. Varken The Evil Within 1 å 2 eller Ghostwire: Tokyo var ju några större hits. Och Hi-Fi Rush kostade nog rätt mycket mer att göra än Hotline Miami eller Dome Keeper som ligger med liknande peaks å Steam. Så frågan blir väl hur mycket Microsoft värdesätter spelare på sin live service... 3 miljoner "spelare" har ju spelet haft säger de, men hur många av dom fortsatte spela vidare efter att ha provat på.

Yes, men då verkar GP rätt kört. Speciellt med tanke på hur Xbox har beskrivit hur de sett på Hi-Fi rush sedan release.
Tror inte GP överlever på bara live-service spel framöver och det är långt ifrån alla utvecklare aom cill syssla med det. Det är också väldigt liten chans att lyckas med live-service spel.

Skrivet av Tomas Helenius:

Hi-Fi Rush kanske sålde dåligt, och därför la man ner Tango Gameworks. Hyllningar hjälper ju inte om spelet inte säljer nog. Såg nån notis om att det haft 3 miljoner spelare, men det finns ju på Game Pass - de allra flesta kanske lirar där. Jag bara spekulerar, men måste vara hemskt för utvecklarna om det är så: gör ett bra spel men blir offer för en icke fungerande affärsmodell.

Det hade väl också obetydlig marknadsföring?

Kan de inbitna gillar säkert shadow drop, men den större massan kan riskera att inte hänga med då.

Edit* släpp en Netflix serie/film och marknadsför ettan inför 2:an 🙂

Skrivet av Majoren:

PC handheld kommer väl aldrig vara speciellt bra alternativ för alla oss som föredrar spelkonsol, de PC handhelds med Windows som finns tillgängliga nu har väl förvisso stark hårdvara, men fungerar knappt då Windows ju knappast är speciellt välanpassad eller användarvänligt. Svårt att se barnfamiljer lägga ut 10k + för "Windowskonsoler". Sen tror jag inte Xbox kommer kunna konkurrera med Switch eller Switch 2, de klarar ju som bekant inte av att utveckla spel Xbox-teamen.

Spelkonsoler är väl egentligen inte speciellt dyrt nu heller om man tog bort Sveriges idiotiska elektronikskatt, med tanke på inflationen har väl priserna egentligen inte stigit sedan PS3. Sen så tror jag inte riktigt på att vare sig EU eller amerikanska myndigheter kommer kunna tvinga ex. Nintendo att släppa sina spel till PC. Det känns bara tramsigt.

Äger du en Deck idag? Jag skulle våga påstå att det är näst intill lika lätt och smidigt att köra SteamOs idag med att bara starta upp och köra ett spel såsom en Switch. Kompabiliteten har också blivit väldigt väldigt hög så behovet av Windows är väldigt lågt och lär blir lägre framöver. Nu har jag väldigt lite intresse för Windows framöver(hoppas i stort sätt det dör), men för de som av någon anledning har det så verkar det som att dem kommer satsa hårt på handheld optimeringar framöver, i alla fall om man ska tro på indikationer från vad T.Ex. Phil Spencer har utryckt senaste tiden.

Vet inte riktigt vad du får 10K ifrån? Deck som nuvarande exempel ligger emellan 3400-6000Kr. Nuvarande Switch 3600 eller 4000(OLED) plus minneskort(som inte Decks 512GB modeller har lika stort behov).

Du kan dock med Deck grotta ner dig för att få tillgång till mer titlar eller optimeringar, men out of the box att starta, köpa och spela är oerhört smidigt. Som jag också poängterade flera gånger så är just inte barnfamiljer målgruppen för denna typ av lösning och det är just där Nintendo är oerhört starka med sina 1st party titlar. Barnfamiljer lär sällan heller köpa en konsol för 3rd party utan det är just där Nintendo är starka med 1st party.

Jag tror nog att de flesta Apple fansen även tyckte att släppa in andra i Apples Ekosystem var tramsigt innan, så det är nog långt ifrån "tramsigt" med tanke på senaste tidens utveckling.
FTC och EU är också betydligt mer aktiva än vad de någonsin varit när det kommer till IT och IT utveckling.
Apple är också ett av världens största bolag med enorma resurser för advokater och lobby, men de har ändå inte lyckats förhindra den här utvecklingen. Visst vill säkert USA hålla sig väl med Japan, men när de till och med ger sig på en av sina egna största bolag så undrar man ju vart gränsen går?
Redan nu är också Emulatorer lagliga, bara att hur de tas fram och hur man får tillgång till spel starkt begränsas av bolagen.
Hur långt bort ligger egentligen en lagändring som tar bort så att detta inte får ske aktivt av bolagen, likt hur det kommer bli med "Right to repair"? Om det blir svårare för Nintendo att begränsa detta så kanske bästa lösningen någon gång i framtiden istället blir att släppa egen butik. I glappet så kan de som köpt spelen lagligt kanske slippa sitta osäkert i en gråzon.

Skrivet av Majoren:

Håller med om att 5k känns dyrt, men det handlar ju mycket om att priset hamnar i paritet med vad konkurrenter kostar. Så länge Switch 2 blir billigare än typ PS5 så kommer målgruppen ändå främst ha Switch 2 att välja på som den billigaste familjekonsolen. Tror dock att det mycket väl kan bromsa den och göra att gamla Switch hänger med länge.

Frågan är bara vilka som är konkurrenterna. Med tanke på vilka spel som säljer bäst på Switch(typ top 54) så känns varken Sony eller Microsoft som deras direkta konkurrenter. Man får gå ända ner till 24 innan 3rd party finns med.

Sony har ett fåtal titlar som konkurrerar(Ratchet and Clank, Sack boy och ett fåtal till) och MS har väl typ inga?
De blir i alla fall till att börja med under ganska lång tid(första 2 åren?) förmodligen sina egna största konkurrenter i och med gamla Switch. Dock så får de stor konkurrens framöver när det kommer till 3rd party/multiplatform, där tekniskt sätt konkurrenterna är väldigt mycket starkare. Då menar jag inte att konkurrenterna kommer sälja bättre då Nintendo har stark 1st party, men för den specifika målgruppen(som inte bryr sig så mycket om Nintendos 1st party) som med största sannolikhet är betydligt mindre så lär det finnas bättre alternativ för ändamålet. Det spekuleras ju också att Xbox släpper bärbart framöver och att Sony förmodligen är villiga att släppa fler titlar till PC. Så PC handheld framöver kan då få det bästa av 3 världar, men det inkluderar såklart inte starka Nintendo titlar och missar en stor målgrupp.

Kan också bli intressant framöver om FTC och EU kommer lägga sig i walled garden även gällande konsoler.
Att de nu ligger på bland annat Apple kan ju vara början till något bredare. Xbox vilja att släppa sina titlar på flera system/plattformar kan ju också vara en indikator till att bland annat dem är med och hejar på detta.
Nu när hårdvara har blivit så dyrt så kanske det inte är försvarbart att man ska behöva köpa flera system som tekniskt sätt kan köra samma mjukvara, men är begränsade av vad tillverkaren föredrar för att vinst maximera?

Skrivet av Rhymst:

Kanske dags att göra ett Beat Saber 2.
Spelet börjar bli riktigt jäkla gammalt nu går säkert att göra många förbättringar med dagens teknik.

Lite svårt att föreställa sig ändå, vad ska särskilja på ett sätt som inte en uppdatering skulle erbjuda?
Skulle såklart vara intressant, men pengaflödet finns ju redan i och med att man köper låtar till spelet så incitament för att skapa en 2:a lär också vara mindre där. Spelarbasen för packeten blir då mindre i 2:an under ganska lång tid.

Alternativet är kanske inte att skapa en 2:a utan en spinn-off typ. Något som känns Beat Saber men erbjuder annan gameplay.
Eller att göra 2:an gratis eller väldigt billig och bakåtkompatibel till 1:an om man redan äger 1:an.
1:an skulle då kunna spelas i 2:an med packs:en som man köpt fast att allt nytt kommer till 2:an och då kräver en uppgradering som det inte är ett så värst stort steg ekonomiskt.

Men ska då 2:an kräva Quest 3? Skillnaden i prestanda mellan Q1 och Q2 kanske inte är tillräckligt stort för motivera påtvingat plattformsbyte. Men då är också spelarbasen för Quest 3 än så länge väldigt mycket mindre än för Quest 3 och Quest 2 säljs fortfarande.

Skrivet av jeppe109:

Nintendo är garanterat för ekonomiska för att gå på en processnod under 7nm. Däremot har det väl gått en del rykten om att Samsungs 7nm kan komma att bli den nod Nintendo väljer.

Det mest troliga är 7 eller 8 på grund av priset. Varken Nintendo eller konsumenterna lär vilja betala för mer avancerad nod.
7 verkar dock rätt mycket bättre än 8, så det är mest troligt.

Hursomhelst så är ändå priset ett orosmoment, speciellt med tanke på vad andra system och vad Switch kostar idag. Vad kan en Switch 2 få kosta för att sälja till en stor marknad? Till och med över 5K känns dyrt för målgruppen och Nintendo brukar vilja gå med vinst direkt vad gäller hårdvaran. Nintendo får förmodligen ingen högpresterande hårdvara till magiska priser.

Perfect dark och Starfield var de spelen som fick mig att överväga Xbox en bit in i generationen. Nu känns det dock som hela Xbox har panik och håller på att rasa ihop inifrån.

Hade ändå bilden av att de hade en plan som skulle leda till något stort med början snart och sedan växa sig stark kommande åren, nu så känns allt kortsiktigt och desperat istället.

Återuppliva gamla varumärken och en stark titel i kvartalet som dem utlovat har aldrig verkat mer tveksamt.

Quest har EOL på 4 år och folk tycker att PSVR2 är för dyr...

Vad motiverar egentligen till att skippa stöd för Beat Saber?
Vill ju såklart hoppas på en mer avancerad uppdatering som gör spelet snyggare eller något liknande, men förmodligen så handlar det bara om att sälja ny hårdvara? Quest 1 borde väl vara fullt kapabel till att hantera ett så simpelt spel, i alla fall om de inte tänker göra något drastiskt i spelet, men då hade de förmodligen kallat det Beat Saber 2 eller något liknande.

Ska man vända det till något positivt så får man i alla fall med sig spelet vid uppdatering av hårdvara, så det är väl inte världens undergång direkt. Lite tråkigt för super casuals som kanske bara spelar väldigt ett par rhythm spel och är nöjda där bara, de kanske inte har något behov av att uppgradera. Om Quest 2 håller samma eller liknande EOL så lär det knappas vara värt att satsa på den som budget alternativ istället heller, då lär den dö om ett år eller två :/

Yikes. Finns allstå risk för att den släpps i slutet av nästa år?

Huvud komponenter i den nuvarande hinner då fylla 12-13 år (2012/2013).

Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/XTjUzW46wk8?t=266

Utvecklare kommenterar på PS5 Pro-kraften och hur det kan lyfta spel från vanliga PS5:an.

Nice.

Frågan är ju då om det är krav från Augusti att spel kör PS5 Pro mode eller om även kommande titlar får köra bara Enhanched?
Sedan också om GTA 6 såklart i så fall nöjer sig med bara Enhanched eller om de har tillräckligt högt tryck på sig att ändå köra Pro mode.

Bra i vilket fall att få det bekräftat(inte officiellt såklart) att det handlar om 2 olika lägen då tidigare läckor varit väldigt otydliga med vad som gäller. De fick det att framstå som att det kvitta vad utvecklarna gjorde med Pro så länge som PSSR var med, men nu så verkar det istället handla om två klassificeringar.

Skrivet av eld:

Det är fortfarande mycket snabbare än att vänta på att Bethesda ska bli färdiga med es6

Yepp🥕👍

Skrivet av rmpyro:

Skulle gissa på inxile och obsidian sammarbetar med nästa spinoff på fallout. Båda ägs av Microsoft. Sen när bethesda är färdiga med Elders Scrolls så börjar dom med fallout 5.

Hade varit nice, men frågan är om Obsidian hinner med det just nu då Outer worlds 2 redan är utannonserat.

Självklart så vill i stort alla se dem göra ett nytt FO, men kanske inte så realistiskt att dem börjat eller håller på med det just nu. Kanske att spelet skulle kunna vara i extremt tidigt skede och börjar få fokus direkt efter outer worlds 2, men det är inte säkert att Todd och Xbox är villiga att vänta så länge.

Skrivet av Ralf:

Om 20% av nuvarande spelarbas köper den första året, så skulle Nintendo krossa rekordet för sålda konsoler.

Skulle tro att dom vore väldigt nöjda med om 12-13% av spelarbasen plockar upp en.

Frågan är då bara vart gränsen går för mjukvara eller feature för att få med en större skara på tåget och länge dessa 20 potentiella % kan hålla försäljningen vid liv tills dess att den lyckas skapa ett bredare intresse.

Alla dessa 20% kanske inte är precis day1 heller.

Sedan så är det inte 20% av alla switch konsoler utan köpare jag menar, finns rätt många som äger mer än en konsol också nu.

Skrivet av Flugsaft:

Vill inte vara sån men satan vad jag stör mig på kinda funny.. subben försvann direkt när Colin sluta

Han passade inte in där, bättre att han skapade en egen kanal istället.

Jag upplever dock att både IGN och KFG har blivit väldigt tråkiga.
IGNs Playstation poddar/rapportering är i stort sätt värdelös och KFG diskussion är ofta så mainstream så att man blir trött i huvudet eftersom man redan vet nästan exakt vad dem kommer tycka eller säga.

Jag lyssnade på nästan alla KFG program förut, men nu blir oftast 1-2 i veckan.
Xbox Gamecast är nog bäst även fast att jag inte ens äger en Xbox.

Skrivet av SeniorGamer:

"problemet" för Nintendo är att många av deras köpare inte är regelrätta gamers, de är ofta helt vanliga familjer som tycker det kan vara roligt att spela någon gång ibland eller som fick tips om att Switch var en bra konsol till barnen. De är inte så beroende av att ha den senaste tekniken, och förstår inte varför de ska köpa en ny konsol som verkar se ut och fungera som den gamla.
Har Switch 2 inte någon ny rolig funktion så tror jag att det kommer bli en segstartad release. De måste verkligen få till bra releasespel och tajma släppet till julhandeln om de ska lyckas.
I längden kommer de dock säkert att sälja ganska bra, många Switch-ägare kommer ju vilja köpa ny konsol någon gång inom de närmsta åren.

Kommer Switch 2 ha Oled? För mig är det verkligen en dealbreaker! Köper inte en LCD igen!

Jag är också ganska säker på att den absolut största målgruppen är prispressade föräldrar.
Vilket då kan leda till att Switch 2 blir väldigt svår att sälja de första åren.

Jag tror också att Switch sålde extra bra i början eftersom att Wii U sålde dåligt och att rätt många köpare kände att det gått tillräckligt lång tid för att införskaffa en ny konsol till familjen. Den lyxen har inte Switch 2. Vad ska de då locka med för att en stor målgrupp ska känna att det är värt uppgradering? Vågar de ens ha några exklusiva Switch 2 titlar de första åren eller blir det som med Xbox och Playstation där de inte vågar exkludera en extremt stor spelarbas?

Ska bli spännande att se hur de tacklar lanseringen, lite bättre grafik lär ju knappast få den att flyga av hyllorna.
Men om tillexempel 20% av nuvarande spelarbas ändå är en köpstark grupp så kanske det räcker för att ge en tillräckligt bra försäljning första året, sedan så kan de börja rulla ut någon exklusiv titel och öka takten över tid.