Inlägg av JackG100

Inlägg som JackG100 har skrivit i forumet

Glass.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Men nu gjorde ju Tango Gameworks Hi-Fi Rush. Bra studio gör bra spel, läggs ner. Svårt att känna sig trygg.

Nu gjorde ju Arkane Austin visserligen Redfall, men innan dess var det ljusare. Var det inte en del snack om att studion inte ens VILLE göra Redfall...?

HiFi Rush hade en peak på steam på typ 6000 spelare, och tappade sin kreativa direktör å skapare, Shinji Mikami... så det kan nog va så att Microsoft helt enkelt inte såg någon positivare utveckling för studion. Varken The Evil Within 1 å 2 eller Ghostwire: Tokyo var ju några större hits. Och Hi-Fi Rush kostade nog rätt mycket mer att göra än Hotline Miami eller Dome Keeper som ligger med liknande peaks å Steam. Så frågan blir väl hur mycket Microsoft värdesätter spelare på sin live service... 3 miljoner "spelare" har ju spelet haft säger de, men hur många av dom fortsatte spela vidare efter att ha provat på.

Finns nog många publishers som hade varit glada om användar-recensioner försvann från steam och steam istället länkade till typ metacritics scores istället. Men det hade ju sugit för oss användare.

Cirkeldiagram kan vara det sämsta sättet att presentera denna informationen på.

Sorgligt ändå att ett spel som byggt upp så mycket goodwill och hanterade serverstrulet i början på bästa sätt går vidare å gör den här katastrofgrodan, sån disconnect mellan kontorsgubbarna på corporate och developers+gamers. Gamedevs tror jag inte vill ha något av den här onödiga skiten inlagt i sina spel, men de måste ju få ihop lönerna så då får de ligga med girigbukarna som inte bryr sig om spelarna som annat än penga-pinatas.

Jon Irenicus kommer alltid vara min bästa bad guy, en tragisk och bruten karaktär på många sätt. Men memes vinner i dagens värld.

Folk va sura när witcher 3 inte såg ut som sitt promotionmaterial också, men har inget minne av att folk gjorde narr av dom som klagade då.

Riktigt kul spel, men behöver mer content. Vet iofs inte om Act 2 lagt till lite mer bossar å variation kanske, men det gick ganska fort att uppleva allt Act 1 hade att erbjuda.

"Sagan om de två tornen och Sagan om de två tornen därefter..."

Skrivet av GustavA:

Det beror väl på vad du menar med säker. I vilket fall så vet jag hur tågen fungerar. Ett motorhaveri eller strömavbrott riskerar inte livet på resenärerna. Dessutom så har du större chans att kliva ur en tågolycka på egna ben, en flygkrasch lämnar du troligen i en liksäck.
Jag orkar inte söka statistik men jag är säker på att andel överlevande från tågolyckor är betydligt högre än hos flygolyckor.

Tror inte en resenär dött pga. olycka i ett Svenskt tåg sen början på 90-talet, så det är väldigt säkert på så vis. Lokförare har det däremot strukit med en å annan.

Skrivet av kebbe:

Så länge G-mans agenda är spekulation medan hans handlingar är goda, det vill säga att rädda huvudpersonen och assistera i att slåss mot Combine, så kan man knappast klassa honom som ond. Spelvärldens motsvarighet till "He's just standing there menacingly".

Kain var med som en skurk också från Legacy of Kain-spelen men storyn där är såpass komplex att han antagligen är mer en hjälte än en skurk.

Sällan jag ser fram emot nya spel, men KCD 2 är definitivt ett av undantagen! Ettan är ett mästerverk, buggigt ja, men det kan man ursäkta när immersionen är på topp och berättelsen medryckande, Hans har ett av de bästa karaktärsarken någonsin också, gick från att vara en dryg jävla översittare till att bilda en genuin vänskap med Henry.

Skrivet av Alienshade:

Jag har i princip spelat alla spelen. Men har aldrig varit sugen på att se en film om det. Jag är en gamer och inte en film nörd. Så sånt intresserar mig väldigt lite. Men jag skulle önska mig att nästa Fallout spel blir bra istället för sämre och sämre.

Fallout 1 och 2 har ju ändå rätt mycket kulturella referenser till TV-serier och Film, så det borde ju ändå kunna gå att överbrygga.

Skrivet av Weeks_death:

Vad är egentligen "live service"?
Wiki ger mig väldigt lite; ett spel med fortsatt innehåll, som då finansieras av dlc-släpp eller micro-transactions. De har med World of Warcraft som exempel. Vad skiljer "live service" från ett "vanligt" spel?

När wow kom så snackade man inte om live service; det var/är ett spel som kräver prenumeration.

När jag först hörde termen så tänkte jag bara att det är någon rättslig term för att det inte skulle klassas som "spel" längre:
"-Förbjudet med lootboxes i spel! -ja men det är inget spel, detta är en 'live service'"

Spelar väldigt få spel som ligger i denna kategori, iom de är ganska ointressanta för mig; Vermintide 2 släppte nyss dlc (tror jag), är detta ett spel eller live service då? 😥

Live Service spel är spel som försöker finna en stor spelarbas som ska köpa diverse olika saker till spelet, allt från kosmetiskt material till Xp boosters etc. för att finansiera framtida utveckling och en kontinuerlig inkomst för spelskaparna(aktieägarna). Det brukade vara en ful sak som free2play spel höll på med, men allt eftersom man insett att saker som FUT i Fifa t.ex. kostar extremt lite att implementera men kan generera miljarder i intäkter så har det vuxit sig till att bli en pest på all AAA-utveckling för att stora studios med styrelser som måste se till att öka profiten för deras aktieägare är tvungna att ta beslut som på papperet ska kunna generera stora pengar, snarare än att göra ett bra spel. Kapitalismens baksida.

F1, F:NV, F2, F4, F3, F:T, F:BS, F76

Tycker 1an är fantastiskt, 2an är också bra men blir lite väl "meta" med en hel del *wink wink nudge nudge* nonsens, New Vegas är såklart ett mästerverk, F4 survival mode är rätt kul men storymässigt är det ganska uselt, 3an lyckas väldigt väl med att göra ett öde wasteland som man vill utforska, Fallout Tactics hatade jag back in the day, men tycker ändå det är ett rätt OK spel efter att ha spelat om det för nått år sedan. Av vad jag sett av Brotherhood of Steel så är det rätt värdelöst, F76 är skit.

Personligen har jag alltid avskytt konceptet.

Spelade det när det var nytt, buggigt som fasen men man kan ursäkta buggar i ett spel som försöker, och KCD lyckas verkligen mer än det misslyckas. Ett favoritspel helt klart, få spel lyckas med att få en att känna sig som en riktig grisbonde i början på äventyret. Enda minuset för mig är väl att man blir lite väl mycket mördarmaskin mot slutet om man har ett bra vapen å skillat upp ordentligt.

Shady Song?

Finns en del, men oftast används det för att finansera en vidareutveckling av spelet, som i Path of Exile eller Rust:s fall, eller Last Epoch då. Men ja, det är inte lika genomsyrat som det är i AAA publisher helvetet, antagligen för att det inte är marknadsfolk som sitter å ställer krav på utvecklarna.

Skrivet av pastapapa:

Jag kanske har en föråldrad, eller felaktig, bild av vad en indieutvecklare är, men är inte Last Epoch-studion ganska stor? Sedan är jag tyvärr inte bekant med spelets mikrotransaktioner.

Hur som helst är min poäng att indiescenen för mig inte lider av mikrotransaktioner. Ni får gärna motbevisa mig, men jag har inte stött på det i spelen jag spelat vill jag tro.

Det är en studio som aldrig gjort ett spel, utger det själva och har finansierat det genom kickstarter. Hur mycket mer indie kan det va?