Inlägg av Shamanfox

Inlägg som Shamanfox har skrivit i forumet

Aldrig hört talas om Labyrinthine tidigare, så kikade upp det på Steam. Spelet har fått massa negativa bedömningar efter Steam Awards pga många som inte anser att spelet borde få VR award.

Skrivet av blackidus:

Skulle gissa på att det är spelets NG+ funktion som gjorde att det fick nomineringen.

Håller med om att det kanske förtjänar en nominering för det då det gjort att jag spelat igenom main questen fler gånger än i något annat spel men jag tycker nog ändå inte att det förtjänar att vinna.

För en som inte är insatt i Starfield (gav upp efter 1-2 timmes spelande), vad för NG+ funktion har spelet som skiljer sig från andra spel med NG+?

3 sista sträckorna så hade jag punka på högra framdäcket. Av någon anledning kunde jag inte laga den, var rätt säker på att jag hade reserv valt.

Är ändå rätt nöjd med sista sträckan, kändes som bilen var under kontroll hela vägen, fastän det var regnigt.

Ooh, Japan med F2 Kit Car kommer vara roligt, med tanke på hur sporadiska de känns i kurvorna

Det var/är 100% ett scam det de försökte med.

De är klart att de visste om sitt ekonomiska tillstånd långt innan spelsläppet, de har ju trotsallt arbetat på spelet i 5 år. Då har de budgetrapporter för 5 år (dvs 60 månader) där de kan se trenden när det kommer till deras budget. Även en 15-årig högstadieelev kan göra en graf i excel som redovisar budget med inkomst och utgifter, och kan visa forecasting hur kommander månader skulle se ut gällande ekonomin.

Även med den vetskapen, så bestämmer de sig att släppa spelet för att täcka kostnader/lån som de behöver betala tillbaka.
Först tänkte de inte göra återbetalningar, de gick ju ut med en notis på twitter om att alla intäkter från spelet kommer gå till att betala tillbaka skulder. (se https://twitter.com/FntasticHQ/status/1734265789237338453/pho... första paragrafen). Och om de har skulder, varför ska de då fortsätta hålla servrarna öppna för spelarna, då det är bara onödiga utgifter. Även om de har betalat i förväg X antal månader för att leasa servrar så skulle de säkert kunna förhandla om att få stänga ner de tidigare för en mindre återbetalning.

Sen gällande spelarna som har köpt spelet; alla hänger inte runt twitter eller nyhetssidor, så finns säkert många som är omedvetna om att studion har lagt ner spelet. Utvecklarna kommer ju trotsallt ha servrarna öppna ett tag till. Så studion kommer säkert få en hel del pengar från försäljning av spelet innan det togs bort från Steam. Det är inte så att Valve kommer vägra betala ut till studion bara för att spelet har tagits bort eller för att spelarna skriker "Scam!". Så de kommer få pengar från spelförsäljningarna.

Det jag inte kan förstå, är hur folk kan tycka att det här inte är ett scam? Hur är det inte ett scam att släppa ett spel som är extremt långt ifrån vad som har visats, för att på mindre än en vecka stänga ner studion? De kommer inte patcha spelet, de kommer inte fixa buggar, de kommer göra nada. Lite som att säga att en "Microsoft kundtjänst" från Indien vill att du betalar 500kr för felsökning, som sen visar sig vara ett scam, men om banken betalar tillbaka dig pengarna så är det inte ett scam eftersom du inte förlorat något? (Parallellen är "Microsoft Kundtjänst" > "Fntastic", "500kr" > "Spelkostnaden", "Bank" > "Steam/Valve".)

Återigen, studion visste gott och väl långt innan lansering utav spelet att de kommer behöva lägga ner, men bestämde sig för att oavsett det släppa spelet för att försöka täcka upp en del av skuld/förlusten av utvecklingen. I mina böcker, så är det här ett solklart scam/scamförsök.

Många av spelen i listan har ju mycket kontroversiellt bakom sig, sen tror jag att The Last of Us på listan är nog mer relaterat till TV-serien än själva spelet. Men även den har ju lite kontroversiella saker i år med tanke på PC optimeringen var dålig, om jag inte missminner mig. Känns som att bara få av spelen på listan är med där enbart pga hype.

Jag är nog en av de få som inte blev hypead av trailern. Jag vet inte, har lessnat lite på att så många GTA baseras på "nutid". Sen är nog en del att jag generellt har tröttnat lite på allt Open World spel som släpps nuförtiden.

Kommer försöka undvika nyheter kring GTA 6 tills 2025 så att jag inte gör samma misstag som jag gjorde med CP2077 där man hypeade upp sig för mycket kring allt som lovades och visades, bara för att sedan bli enormt besviken när spelet faktiskt släpptes.

Skrivet av Soulless:

För att de redan kramat ur de pengar de förmår ur den personalen och är inte intresserad av att ge dem något spelrum.

Fast varför ska du ha kvar anställda om du inte har något arbete kvar till dem? 2022 och 2023 har haft varsel på alla hörn och kanter pga flera anledningar.

Att ha kvar personal när du inte har något pågående projekt till dem är bara bortkastade pengar. EA och alla andra spelföretag är inga välgörenheter.

Sen vill jag veta hur du vet ifall de inte redan ha gett så många som möjligt spelrum och när den tog slut så hade de inget annat val än att säga upp resterande?

Jag försöker inte försvara EA här, tycker bara inte om när någon gör massa antaganden och skriker "Evil Corpo!" bara för att. Codemasters har varit länge en bra spelstudio imo, och än så länge så finns det inget som pekar på att varslingen de gjorde nu har något med EA att göra.

Skrivet av Aletheides:

Tycker inte riktigt att Night City är en spelvärld som det går att leva sig in i Väldigt liten till ytan, uppenbart scriptad osv. Så smaken är nog som baken.

Tror nog de flesta spelare kommer fortsätta klicka subway stations och använda dem som fast travel precis som idag. Kanske de testar åka en gång sedan är man nöjd Slöseri med resurser.

Fast vill du vara sån så är det bästa man kan göra för inlevelse i en spelvärld att helt ta bort allt vad fast travel heter. Då upprätthåller man illusionen av storlek och avstånd. Men då kommer du ha folk som klagar på att det är en "walking simulator". Så tydligen kan man få för mycket "inlevelse"

Jag är en sån som undviker Fast Travel så mycket som det går i Open World spel, så denna uppdatering hade jag garanterat gillat. Speciellt med tanke på att de marknadsförde CP2077 med att man skulle kunna åka metron.

Jag borde ha vågat tunea bilen. Hade svårt att kontrollera den med alla bumps på vägarna, så gick inte ett dugg bra. Nästa vecka lär inte gå bättre heller för jag kan verkligen inte spela RWD utan att spinna ur varannan kurva, oavsett hur försiktig jag är med gasen och styrkänsligheten.

Skrivet av JerkerRaner:

Loading time in i skeppet, loading tilme till planet, loading time lämna skeppet, näää tröttnade snabbt på att fastna i loading time simulator.

Detta. För mig spelar det ingen roll hur kort laddningstiden är, utan mer att det blir irriterande när man stup i kvarten tappar flowet för att se en laddningsskärm.

Gick inge bra för mig i Sverige-sträckan alls. Lyckades drämma rakt in i en stolpe som stick helt ensam på väggrenen. Aja, lyckades iaf köra alla sträckor utan DNF så är glad över det

Jag tittar bara i 24fps när det kommer till Film/TV-serier. Hatar "True Motion" funktioner i TVn som försöker artificiellt dra upp fpsen för att få det se mer "smooth" ut. Även filmer som konverterats till 60fps känns fel.

Kanske är att man har sett filmer och TV-serier i 24fps i över 30år så har man fått det inbränt i sig och därmed tycker att något annat känns fel.

Skrivet av Morricone:

Jag håller med om att PS store är dyra men tycker det är löjligt att du inte får vara för stor eller störst, får inte vara för dyr, får inte tjäna för mycket, för då riskerar man att bli stämd.

Är du för populär, för framgångsrik, innehar för stort inflytande blir du tystad. #matrix

Tror det är mer att eftersom Sony har monopol på Digitala marknaden, så de som köpt t.ex. Ps5 Digital har inget annat val än att köpa spel digitalt. Inte så kul att du som en Ps5 Digital ägare måste betala mer pengar för samma spel än t.ex. Ps5 Disc Drive ägare då fysiska kopior kan köpas från flertal olika återförsäljare som har olika priser på spelen.

Hade Sony inte haft monopol på Digitala spelmarknaden för Playstation spel så tror jag inte att någon skulle dra en sånhär stämning.

Skrivet av OAKTHYR:

Samtidigt är det ju ingen som tvingar folk att köpa nya spel vid release. Personligen tycker jag att dom ofta har riktigt bra reor på Playstation store och det är där jag köper majoriteten av mina spel
Däremot tycker jag att det är galet att Sony, Xbox och Steam tar 30% av försäljningssumman rakt av.

Samtidigt om exakt alla skulle vänta på Reor så kommer utvecklarna gå i förlust med spelutvecklingen, och det vill vi ju inte.

P3 hittills efter alla 6 sträckor, är riktigt nöjd med det. Och då var jag ändå bara bekant med S1 sen tidigare.

Körde första sträckan i 6:30.711, är helt nöjd med den tiden. Inte min bästa tid, men relativt nära.

För den som är intresserad och se, och vill försöka slå tiden i Time Trial så har jag sparat video på ung. den racingline/cuts jag tar

https://youtu.be/XIB-ErZnS3g?t=128 (Den som är innan timestamp är Shakedown, den råkade komma med också).

Skrivet av gorbatjov:

Men, det är ju precis det de nu gör bara att de kallar det för en remaster..?

Och det är det jag tar problem med det hela; Det är en DLC och inte en Remaster. Det är exakt det som folk klagar på. Det här är ingen remaster, punkt.

Skrivet av Azox:

Win win för företagen, de får försöks kaniner som provar spelen gratis och är villiga att betala för de.

Tror du blandar ihop Steams "Early Access" modell med spelföretagens "Early Release Date" som denna artikel handlar om.

Att få spela ett spel 3-4 dagar innan "officiell" release gör ingen skillnad när det kommer till att testa spel. Day 1 patch kommer vara kompilerad och klar sedan länge inför release-dagen.

Skrivet av Neverwild:

Fortfarande förstår inte folk varför, dom släpper denna för att spelet kommer komma till pc sen.
Finns det ingen ps5 version så kommer folk gnälla att dom prioriterar pc mer.
Kan folk vara så snälla och tänka längre än näsan räcker så slipper vi allt gnäll hela tiden om alla spel.

Fast där håller jag inte med dig.

Jag tror mer på att enda anledningen de släpper en "Remaster" av Part 2 är för att de gjorde bra vinster av Remaster och Remaken av TLOU 1.

Hade de släppt TLOU Part 2 till PC utan någon extra content, eller släppt extra content till nuvarande ägare av TLOU Part 2 som Paid DLC, så hade nog ingen klagat.

Däremot så är det extremt fult att kalla det här för "Remaster" när man ser knappt någon skillnad. Det är pytte lite skarpare och skuggorna verkar vara lite bättre kontrast på. Skillnaden mellan TLOU 1 och TLOU 1 Remaster var mycket större.

Nej, de gör TLOU Part 2 Remaster för 1; få folk att köpa "DLCn", men även att försöka locka nya köpare genom att kalla spelet "Remaster" som om det vore en stor uppdatering till originalet.

Skrivet av anon_332538:

Haha vad roligt att du pratar om ansvar och att de då inte ska köpa det. När en förälder just säger "Vi vill inte betala det här företaget pengar för att spela tidigare". Men då kommer den unga bli utanför i gruppen vilket var min huvudsakliga poäng. Pengarna var sekundärt.

Men jag inser att jag pratar med den nya generationens hyper individualister och att allt ansvar är på individen.

Och du tar inte ens debatten om länder med människor som inte har råd. Tar det som att du inte har något argument där.
Fasen vad man tappar hopp om människor som försvarar giriga företag

Fick du alltid allt som du ville ha när du var ett barn? Vartenda spel, konsol, leksak etc? Du hade aldrig kompisar som fick en produkt som du aldrig fick, eller vice versa?

Jag vet att jag inte fick. Vi hade inte råd med mycket, då föräldrarna var separerade och morsan hade full vårdnadsansvar för mig och min syrra. Fanns massvis med konsoler och spel jag önskade mig när jag var liten, men fick lära mig tidigt att saker kostar pengar och pengar finns begränsad mängd utav. Så istället för att gråta om att inte få alla spel jag ville, så fick jag istället prioritera vad för spel jag ville ha mest, samt ibland vänta på att spelen skulle sjunka i pris. Och alla mina kompisar genom åren förstod det väl. Tror det är extremt få barn som får vartenda spel eller produkt de önskar sig på dag 1.

Många utav spelen jag spelade när jag var ett barn var genom att besöka kompisar som hade spelen istället.

Jag såg ingen på de 3 grundskolorna jag gick på där någon någonsin vart utanför deras kompiskrets bara för de inte hade samma spel på dag 1, eller att de inte hade spelen öht. Samma sak kan jag säga om konsoler, var många i kompiskretsen som hade olika konsoler.

Eller om vi ska snacka om PC så var det ännu värre där, då vissa polare hade för klen dator att spela vissa spel. Speciellt då så var gaming inte stort, så föräldrarna la verkligen inte ner pengar på att köpa end-game datorer. Så istället så fick man nöja sig med spel som kunde spela på datorn man hade, och spel som var för krävande fick man leva utan.

Så varför är 3-5 dagars Early Access ett problem för barn nu för? Har man inte råd med något så har man inte det. Jag tvivlar extremt starkt på att ditt argument om att "barn och ungdomar hamnar utanför kompiskretsen" är ens ett existerande problem när det kommer till att kunna spela ett spel så tidigt som möjligt.