Inlägg av Hullken

Inlägg som Hullken har skrivit i forumet

Skrivet av jehuty:

Är det inte bättre att ha en extra tier där man kan betala 10-30kr extra i månaden för att få cod till GP.

Exakt så tänkte jag. Ha med det i Gamepass SuperUltimate, där du får CoD och WoW för typ 30 kr extra.

Skrivet av Piigge:

Man kan ju fantisera lite om vad man själv hade gjort. ifall jag släppte ett spel som sålde 1 miljon exemplar på en dag, så skulle jag nog leta efter möjlighet att delegera och skala upp. men olika folk tänker olika.

Är lite av en dröm åt båda hållen, han kan hålla det litet med bara honom och chilla nu i flera år. eller ride the wave och göra mer snabbare med ett företag och anställda och kanske tillochmed ha flera spel klara under dom kommande åren.

Det finns ju också en liten nackdel med att hålla det tempot. bra spel kommer uppskattas oavsett, men rampljuset är inte riktat åt ens håll med samma styrka för alltid. man måste passa på när det sker.

Påminner mig lite om Valheim när det släpptes, det är fortfarande ett fantastiskt spel och dom gör stora framsteg. men den hysterin kring spelet vid första släppet dog ut en stund efter då det inte skedde något, så dom gick ifrån mega-succé till en succé i zeitgeisten.

Kan bara säga att om jag snubblade in i en flavour of the month release med ett spel jag skapade och alla ögon nu är på mig så skulle jag lägga allt krut på att pumpa så mycket content som möjligt så snabbt som möjligt, håll lågan igång så länge som möjligt. Gamers tappar intresse snabbt annars och går till nästa nya grej.

Ekonomiskt finns det ju inte mycket initiativ till att börja klydda med anställda och "driva företag". Han är ju nu ekonomiskt oberoende för resten av livet. Är man sen inte alls intresserad av att gå från en kreativ spelutvecklare till någon sorts tråkig företagsledare så är det inte så konstigt att han väljer att fortsätta solo.

Jag avskyr själv allt vad "business" är så jag hade gjort som han.

Skrivet av OAKTHYR:

Nu vet jag väldigt lite om det här företaget men jag tänker att dom borde ha råd att själva släppa nästa spel i serien efter två spel som borde ha gått ganska bra.
Eller måste alla spel backas upp av investerare nu för tiden?

Även om de säkert tjänat bra på Moon och Mars så är det lätt att det tickar iväg när man har anställda och kontor. Om nästa projekt tappat styrfarten kanske och 6 månaders arbete kanske måste göras om så är det många miljoner som försvann där.

Hur fasen kunde förresten Relic sabotera det fullständigt lysande Dawn of War till det rena rama skitet som blev DoW 2 och 3?

Skrivet av Anton Q:

Vet inte jag - generativ AI vill generellt ha JÄTTEMYCKET data för att funka bra...
Jag kan ha fel, men jag kan inte se varför det skulle funka bättre eller ge en någon direkt edge att använda sin in-house data VS att använda all data som finns på internet kring detsamma.

Den datan ni genererar in-house är typ inte en droppe i havet jämfört med den som finns att tillgå... Även om ni är sjukt stora.

Riktig generativ AI lär sig inte mycket av självgenererad data, no?
Du behöver REJÄLA datamängder för att den ska bli alls speciellt smart.

Det var nog inte så han menade, utan att de kör en AI-bot MED förträning, men privat så att inga data lämnar företaget.

Ahh... det här bakvända systemet där små skitsaker i mobilspel kostar så sjukt mycket pengar.

Rent logiskt tänker man ju "ahh, ett skin som tagit en dag att ta fram, tja, med en miljon spelare så säljer de väl det då för typ 5 kr." Sen ser man att de alltid tar typ 150 kr+.

Gissningsvis handlar det om att det alltid finns "whales" (fritt översatt: idioter) som köper allt i ett spel, och som är totalt prisokänsliga.

Skrivet av Josef K:

Nej, de är mer en IT-kulturgrej än något amerikanskt. Man har alltid en orealistiskt deadline att hinna till och så närmar den sig och då tycker chefer och aktieägare att man ska ge järnet så man hinner.

Ahh. Men visst är det konstigt att spel som kan utvecklas i 5+år ändå måste ha crunch...

Varför verkar så många spelstudios ha "crunch"? Är det någon amerikansk kulturgrej?

Det finns inget liknande detta i Skåne?

Sannolikt är det så att de som betalar för kosmetiska saker i spel betalar gärna de här summorna. De som säger "varför kostar det inte 20 kr istället" är sannolikt de som 1. inte skulle köpa det oavsett, eller 2. de som skulle köpa för 20 kr och sen inget annat.

Då är det bättre att sälja till de 100 000+ spelare som köper sånt här skit nästan OAVSETT kostnaden. Behöver inte vara miljonärer, kan även vara folk som tycker att 5k/mån är lagom att lägga på sin hobby, och deras hobby är t.ex. D4, eller World of Tanks eller liknande.

Skrivet av anon_326145:

Det är lite svårt att diskutera en sådan sak med en död person så jag säger Charles.

Pff... Spel för galleriet. Hon blir nog tvungen att komma tillbaka från pensionen om Charles dör.

Skrivet av Margy:

Förändringar av Game Pass.[/b]
Möjligen. Många i branschen ser inte att det är möjligt att tjäna pengar på att släppa dyra AAA-spel direkt på en sådan tjänst utan att ha enormt många användare. MS har kanske tyckt det vara värt att att fortsätta trots eventuella förluster så länge tillväxt funnits. De senaste åren verkar dock tjänsten ha "fastnat" någonstans runt 25-30 miljoner och det kanske är dags för en förändring.

Jag har aldrig förstått ekonomin bakom sådana påståenden. 30 miljoner användare som betalar 127 kr (snittet mellan ultimate och xbox-passet, ta det med en gnutta salt) blir liksom 3,8 MILJARDER kr i månaden. 45,7 miljarder kr om året. Som om det inte skulle räcka till att betala servrar och finansiera AAA-spelens basversioner (DLC och mikrotransaktioner osv ingår ju inte i game pass... det är ju här t.ex. som Call of Dutys inkomster genereras).

Skrivet av Majoren:

Inga problem. Sen så är det ju egentligen ingen ekonomisk vinst att köpa en konsol istället för dator, spelen är dyrare, man måste betala månatligen för att få spela online, dyrare tillbehör etc. Går man helt på den något lägre initiala inköpsriset så lurar man sig själv ganska rejält, att köpa en konsol bör handla om tillgången till dess säregna exklusiva spel, för en ekonomiskt vinst med att köpa PS5, Switch eller Xbox Series över en PC är det absolut inte. I stort allt är mycket dyrare på konsol.

Fifa i 4K är inget att höja på ögonbrynen över direkt samma gamla skåpmat-spelserie i några fler pixlar bara

Det är ju iofs sant, spelen är dyrare där. Nu har vi ändå game pass till hela familjen så just det spelar mindre roll för oss.

Men enkelheten ska man inte glömma. Alla är inte datorintresserade och orkar med att strula med datorer. Inte ens jag som är väldigt datorintresserad är särskilt sugen på att komma springande varje gång barnen ska spela något och nån jäkla mic inte fungerar. Det har aldrig någonsin strulat på xboxen. Ingenting alls.

När de ska lana så kan man slänga ner xboxen och en kontroll i en ryggsäck.

Så även utan exklusiva spel finns det fördelar med en konsol, även om man bara ser den som en färdigbyggd dator.

Skrivet av Majoren:

För 6k får man en datorburk som lätt kan köra både Fifa och Fortnite, inga problem. Sen kan jag själv avsky PC/Windows/Steam av andra skäl, men om man köper en konsol för den typen av renodlade multiplattformsspel kan jag tycka det känns rätt bortkastat och det blir definitivt ingen rolig konsol som man förknippar med spel som Fifa eller Fortnite. Jag vill förknippa en konsol med de unika exklusiva spelen, där i ligger mesta av köpvärdet för min del. Det finns ingen bra konsol utan bra exklusiva spel.

För tre år sedan? Köpte den på releasedagen, och då skulle jag äta upp min hatt om du hade kunnat bygga en lika snabb, liten, tyst och sval PC för de pengarna.

Jag skulle säga att det knappast går idag heller. Med motsvarande prestanda alltså. Den kör trots allt Fifa i 4K och Fortnite vet jag inte upplösningen men den har allt på max med raytracing.

Men nu låter det som att jag hackar på dig kanske, det är inte min mening. Jag förstår att du gillar grejen med exklusiva spel, det är kanske som känslan förr när man köpte en super nintendo och visste att du och polaren som körde mega drive skulle ha totalt olika spel (med få undantag) att spela.

Men just nu iaf bryr jag mig inte och skulle mest bli irriterad om det visade sig att nä... det spelet får du inte spela utan att köpa en ny konsol.

Skrivet av Majoren:

Det skapar mervärdet och identiteten hos konsolen. Sen om man bara spelar Fortnite kan jag förstå om man inte bryr sig i exklusiva titlar, men då finns det väl ingen riktig poäng egentligen att köpa nått annat än en dator, speciellt då både Xbox och Playstation saknar den unika arkitekturen/funktionaliteten som Nintendos Switch har med dess hybridformat.

De spelar väl Fifa också.

Men för 5 700 kr fick du ingen rolig dator för tre år sedan, och definitivt inte en knäpptyst snabb jäkel stor som två mjölkpaket som ALDRIG någonsin strular eller krashar och som lirar perfekt med kontroll och TV.

DET är mervärdet med en konsol för mig, sen skiter jag i om det är Xbox eller PS (utöver just nu då att jag inte gillar kontrollerna på PS).

Skrivet av Majoren:

Jo fast lite så är det ju, en konsol utan exklusiva spel blir rätt menlös. Skulle idag inte ens överväga att köpa Xbox, och fortsätter Sony i liknande led och släpper Playstation-titlarna på PC, då kommer jag nog inte överväga köpa Playstation igen heller...

Men varför tycker du så?

Köpte en Series X när den kom ut för att ha en kraftfull konsol i vardagsrummet för mig och barnen. Köpte Xbox istället för PS eftersom jag avskyr PS-kontrollerna. Sen spelas det ändå bara Minecraft och Fortnite.

Jag förväntar mig allt från Activision Blizzard som day 1 på game pass. Kan tänka mig att testa Diablo 4 lite.

Bara det inte blir onödigt krångligt att planera och bygga saker och svårt att få överblick osv. så välkomnar jag detta! Älskar ettan.

Hoppas på Game Pass?

Wooo! Och till game pass också, fan vad nice!

Skrivet av Aletheides:

Fast efter att ha läst Steams föreslagna riktlinjer så handlar detta om upphovsrätt i grunden. Vi tycker inte det är censur idag när spel som stjäl assets som skapats av någon annan bespottas. Men när det görs via en mellanhand, AI, så är det OK? Det finns idag ingen proprietary AI som inte tränats på upphovsrättsskyddat material eller som tränats på material som andra skapat efter att fråga dem om lov.

Vill man använda AI som ett verktyg i spelutveckling så måste man kontrollera vad för material verktyget är tränat på och det kommer dröja innan det finns AI med helt rent material som inte kostar licens. Nej Chat GPT/OpenAIs Dall-E image genererings tjänst är inte ren från skyddat material. Chat GPT har tränats på i princip hela det publika internet utan att fråga någon om lov.

Så helt rätt av Valve. 14 åringarna som skapar innehåll får förlita sig på det traditionella sättet, sin egen talang, istället för att snylta på andras.

Nej så var det tidigare, att Valve kände sig osäkra på upphovsrätt och AI, och då ville de att man skulle redovisa att man hade rätten till all träningsdata.

Nu är det så att du kan använda vilken modell du vill, det enda Valve bryr sig om är:

1. Att slutresultatet som du använder på Steam inte bryter mot upphovsrätten (Typ det är captain america).
2. Att Valve friskriver sig från hela klyddet med AI-modeller och upphovsrätt och istället lämpar över det på utvecklarna.

Sen är det i praktiken ändå 100 % omöjligt att avgöra vilken modell (och vilka träningsdata den använt) som använts för att generera en bild. Det viktiga är slutresultatet.