Manor Lords-utvecklaren kan inte bara anställa fler för att utveckla snabbare

Robot
Manor Lords-utvecklaren kan inte bara anställa fler för att utveckla snabbare

Fans vill ha fler uppdateringar, men det är inte alltid så lätt.

#Manor-lords


Medlem

Gamers som sitter 20 timmar om dagen och sen klagar över innehåll. Ja du.

Medlem

Kapitalister - anställ fler, producera snabbare, sälj så fort som möjligt!

Gnälliga kunder - Nej, vill vi ha underhållning, inte skräp!

ELF
Medlem

Anställ många snabbt och säg sedan upp många snabbt.
Är det det folk vill?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Menar han att det ska fortsätta vara ett solo projekt ?
Fattar att man kanske inte vill dundra in 100 pers workforce.
Men att vara ett devteam är för mig den enda logiska vägen fram, om inte spelet ska ta 10 år+ att färdigställa.

Medlem

Man kan ju fantisera lite om vad man själv hade gjort. ifall jag släppte ett spel som sålde 1 miljon exemplar på en dag, så skulle jag nog leta efter möjlighet att delegera och skala upp. men olika folk tänker olika.

Är lite av en dröm åt båda hållen, han kan hålla det litet med bara honom och chilla nu i flera år. eller ride the wave och göra mer snabbare med ett företag och anställda och kanske tillochmed ha flera spel klara under dom kommande åren.

Det finns ju också en liten nackdel med att hålla det tempot. bra spel kommer uppskattas oavsett, men rampljuset är inte riktat åt ens håll med samma styrka för alltid. man måste passa på när det sker.

Påminner mig lite om Valheim när det släpptes, det är fortfarande ett fantastiskt spel och dom gör stora framsteg. men den hysterin kring spelet vid första släppet dog ut en stund efter då det inte skedde något, så dom gick ifrån mega-succé till en succé i zeitgeisten.

Kan bara säga att om jag snubblade in i en flavour of the month release med ett spel jag skapade och alla ögon nu är på mig så skulle jag lägga allt krut på att pumpa så mycket content som möjligt så snabbt som möjligt, håll lågan igång så länge som möjligt. Gamers tappar intresse snabbt annars och går till nästa nya grej.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Man kan ju fantisera lite om vad man själv hade gjort. ifall jag släppte ett spel som sålde 1 miljon exemplar på en dag, så skulle jag nog leta efter möjlighet att delegera och skala upp. men olika folk tänker olika.

Är lite av en dröm åt båda hållen, han kan hålla det litet med bara honom och chilla nu i flera år. eller ride the wave och göra mer snabbare med ett företag och anställda och kanske tillochmed ha flera spel klara under dom kommande åren.

Det finns ju också en liten nackdel med att hålla det tempot. bra spel kommer uppskattas oavsett, men rampljuset är inte riktat åt ens håll med samma styrka för alltid. man måste passa på när det sker.

Påminner mig lite om Valheim när det släpptes, det är fortfarande ett fantastiskt spel och dom gör stora framsteg. men den hysterin kring spelet vid första släppet dog ut en stund efter då det inte skedde något, så dom gick ifrån mega-succé till en succé i zeitgeisten.

Kan bara säga att om jag snubblade in i en flavour of the month release med ett spel jag skapade och alla ögon nu är på mig så skulle jag lägga allt krut på att pumpa så mycket content som möjligt så snabbt som möjligt, håll lågan igång så länge som möjligt. Gamers tappar intresse snabbt annars och går till nästa nya grej.

Ekonomiskt finns det ju inte mycket initiativ till att börja klydda med anställda och "driva företag". Han är ju nu ekonomiskt oberoende för resten av livet. Är man sen inte alls intresserad av att gå från en kreativ spelutvecklare till någon sorts tråkig företagsledare så är det inte så konstigt att han väljer att fortsätta solo.

Jag avskyr själv allt vad "business" är så jag hade gjort som han.

Medlem

Köper man ett spel i early access så får man bara räkna med att det är fattigt på innehåll och/eller infekterat av buggar. Orka klaga på ett spel i EA, liksom.


signatur

Spana in mina "Chiptunes on Crack"
https://www.youtube.com/c/SwedishWargoat

Medlem

En av anledningarna att jag numera undviker ea spel. Väntar hellre till full release. Hinner bara tröttna på spelet annars.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Ekonomiskt finns det ju inte mycket initiativ till att börja klydda med anställda och "driva företag". Han är ju nu ekonomiskt oberoende för resten av livet. Är man sen inte alls intresserad av att gå från en kreativ spelutvecklare till någon sorts tråkig företagsledare så är det inte så konstigt att han väljer att fortsätta solo.

Jag avskyr själv allt vad "business" är så jag hade gjort som han.

Jupp, han sitter bra oavsett vilket håll han går. chill vs expandera.

vissa 4x entusiaster gillar att bygga Tall och andra gillar at expandera.

phi
Medlem

Jag kan absolut respektera att bara fortsätta på samma bana och utveckla spelet i sin egen takt. Finns ingen anledning att börja skala upp nu om man är ”set for life” och behöva ta den huvudvärken med att driva ett helt utvecklingsteam.

Medlem

Är det ett solo projekt eller ?

Medlem
Skrivet av Hullken:

Ekonomiskt finns det ju inte mycket initiativ till att börja klydda med anställda och "driva företag". Han är ju nu ekonomiskt oberoende för resten av livet. Är man sen inte alls intresserad av att gå från en kreativ spelutvecklare till någon sorts tråkig företagsledare så är det inte så konstigt att han väljer att fortsätta solo.

Jag avskyr själv allt vad "business" är så jag hade gjort som han.

Tyvärr är early access inget annat än business. Självklart kul om ett spel säljer bra och folket bakom får ekonomi att fortsätta men det innebär också ett ansvar att få ut innehåll till de som köpt spelet. Jag menar det är väl hela affärsmodellen med early access?

Sen hur lång tid som är rimlig innan full release kan de lärde tvista om, för mig personligen 2-3 år.

Medlem

Detta handlar återigen om problemet med EA och förväntningar. Han har ingen roadmap. Otydligheten är rätt stor. Osv.
Även om jag håller med tycker jag att han i så fall kan sänka priset. Det är EA och han tar ut $39 (29 på rea). Speciellt när han är 1 manna studio och kommer bli mångmiljonär även med $19 priset.

Ta ut det för $19 spänn då. Personligen tycker jag i princip inget EA ska kosta över $20. Oavsett hur stort eller bra det är. EA skapar så mycket onödig stress och kritik. Ungefär som att släppa en halvfärdig film eller halvfärdig produkt av vad som. Av någon anledning tycker vi det är normalt inom spelbranschen.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Menar han att det ska fortsätta vara ett solo projekt ?
Fattar att man kanske inte vill dundra in 100 pers workforce.
Men att vara ett devteam är för mig den enda logiska vägen fram, om inte spelet ska ta 10 år+ att färdigställa.

Stardew Valley blev ju rätt bra utan att han anställde en enda person?

Medlem
Skrivet av Piigge:

Man kan ju fantisera lite om vad man själv hade gjort. ifall jag släppte ett spel som sålde 1 miljon exemplar på en dag, så skulle jag nog leta efter möjlighet att delegera och skala upp. men olika folk tänker olika.

Är lite av en dröm åt båda hållen, han kan hålla det litet med bara honom och chilla nu i flera år. eller ride the wave och göra mer snabbare med ett företag och anställda och kanske tillochmed ha flera spel klara under dom kommande åren.

Det finns ju också en liten nackdel med att hålla det tempot. bra spel kommer uppskattas oavsett, men rampljuset är inte riktat åt ens håll med samma styrka för alltid. man måste passa på när det sker.

Påminner mig lite om Valheim när det släpptes, det är fortfarande ett fantastiskt spel och dom gör stora framsteg. men den hysterin kring spelet vid första släppet dog ut en stund efter då det inte skedde något, så dom gick ifrån mega-succé till en succé i zeitgeisten.

Kan bara säga att om jag snubblade in i en flavour of the month release med ett spel jag skapade och alla ögon nu är på mig så skulle jag lägga allt krut på att pumpa så mycket content som möjligt så snabbt som möjligt, håll lågan igång så länge som möjligt. Gamers tappar intresse snabbt annars och går till nästa nya grej.

Något jag märkt är att de individer som skapar dessa passion-project som blir succéer, är sällan du och jag. Ta bara Stardew Valley utvecklaren som exempel, han levde på nudlar och drevs av ren jäkla vilja. ALLA andra hade gett upp eller släppt något halvdant i hopp om att få någon inkomst.

Sedan är det så MYCKET mer som tillkommer när du väl skall anställa och ha personal. Nu är det inte längre bara du, och hur du vill göra, utan nu skall du följa arbetslagar, betala avgifter, och vara ansvarig för de du anställer. Helt plötsligt kan du INTE sitta och fokusera på din passion att utveckla ett spel utan extern press och stress.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Något jag märkt är att de individer som skapar dessa passion-project som blir succéer, är sällan du och jag. Ta bara Stardew Valley utvecklaren som exempel, han levde på nudlar och drevs av ren jäkla vilja. ALLA andra hade gett upp eller släppt något halvdant i hopp om att få någon inkomst.

Sedan är det så MYCKET mer som tillkommer när du väl skall anställa och ha personal. Nu är det inte längre bara du, och hur du vill göra, utan nu skall du följa arbetslagar, betala avgifter, och vara ansvarig för de du anställer. Helt plötsligt kan du INTE sitta och fokusera på din passion att utveckla ett spel utan extern press och stress.

Jupp förstår, vissa tycker dock att det där extra som tillkommer är kul. e nog en smaksak. Jag personligen skulle inte nöja mig med den succén, utan skulle jaga mer och snabbare. och att få ett företag + anställda och allt vad det innebär skulle vara ett kul nytt äventyr. vem vet ett par år senare kanske man har Manor lorlds x 5 och ännu mer succé. Men så klart man kan ju också vara nöjd med finansiell säkerhet för alltid och en mer chill vardag. e nog majoriteten som skulle vara klara där.

Medlem

Behövs väl inte anställa någon alls. Anlita några frilansare för att göra texturer och assets på beställning, så att han själv kan arbeta med kod.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Är det ett solo projekt eller ?

Nej. Men det är coolt att marknadsföra det så.

Greg är skaparen och han bestämmer, men det finns ett team som hjälper honom.

FM-guru
F.d. Sisyr

Hooded Horse känns som en oerhört sympatisk utgivare, som dessutom har en högkvalitativ katalog av indiespel de hjälpt.

Skrivet av Gaara:

Är det ett solo projekt eller ?

Det var ett soloprojekt fram till 2020-21 nånstans. Sedan dess har han såvitt jag förstått det outsourcat en del arbete tack vare pengarna han har fått in via framför allt MegaGrant-stipendiet som Epic tillhandahåller.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Menar han att det ska fortsätta vara ett solo projekt ?
Fattar att man kanske inte vill dundra in 100 pers workforce.
Men att vara ett devteam är för mig den enda logiska vägen fram, om inte spelet ska ta 10 år+ att färdigställa.

Skrivet av Scream112:

Stardew Valley blev ju rätt bra utan att han anställde en enda person?

Håller med Scream, vi såg ju hur snabbt Star Citizen med oändligt med Kickstarterpengar (typ) blev färdigt... eller hur var det nu...

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Hooded Horse känns som en oerhört sympatisk utgivare, som dessutom har en högkvalitativ katalog av indiespel de hjälpt.

Det var ett soloprojekt fram till 2020-21 nånstans. Sedan dess har han såvitt jag förstått det outsourcat en del arbete tack vare pengarna han har fått in via framför allt MegaGrant-stipendiet som Epic tillhandahåller.

Oh grymt, imponeras ofta av soloprojekt

Medlem
Skrivet av brewitz:

Håller med Scream, vi såg ju hur snabbt Star Citizen med oändligt med Kickstarterpengar (typ) blev färdigt... eller hur var det nu...

Äh just star citizen/squadron42 är ju två spel, och det är ju ändå frankensteins monster i gamingvärlden, från början helt galen horizont utav vad man vill göra och i sin märg ett helt banbrytande koncept kontra exakt alla spel som existerar.
Squadron 42 ska ju dock vara feature complete nu, så det händer ju grejer och ser skitballt ut och ser ut att ha högre kvalite än dom flesta aaa titlarna, lätt värt den där femhundringen för 10 år sedan.

Men jag var väl medveten om att det var en vision jag köpte in mig på för 10 år sedan.
Manorlords är inte och petar i samma bollhav direkt.

Men vi såg ju hur snabbt typ factorio blev färdigt, vad tog det 4 år kanske med gradvis uppskalning utav ett devteam.
Och jag läste nu att han manor lords deven sa att långsam uppskalning var nyckeln i pc gamer intervjun så det är ju bra.

Tippar väl på att manorlords tar 3-4 år att bli färdigt, men om nu utvecklaren skulle gå ut imorn och säga att han ska gå full patte chris roberts autism på manorlords, ta den tid det tar. Så tänker jag inte säga emot.

Det är snarare när spel bara stagnerat som typ project zomboid, bara devblogs och typ updates vartannat år som det börjar kännas meh.

1
Skriv svar