Var är mitt dröm-RPG?

Medlem
Var är mitt dröm-RPG?

Jag har en "itch" som jag inte lyckas hitta botemedel till.
Jag letar efter ett RPG måste tillfredställa vissa kriterier.
Ingredieser:

Fantasy
Open world med mycket natur och stora städer.
First och third person vy
Silent protagonist utan backstory förutom den jag skapar själv genom min egen fantasi och mina handlingar i världen.
Skit-as-mycket loot som förändrar min karaktärs utseende, styrka och mina rollspelsmöjligheter - typ spela bonde om jag vill det, eller döds-demon-riddare om jag vill det.
Fokus på immersion men inte realism.
En pacing eller tempo som jag bestämmer - från att döda allt i en grotta till att vandra långsamt genom en tät tyst skog.
Loot igen.

Det närmaste exempel jag själv kan komma på är ES Oblivion.
Där kunde jag spela som jag ville och hitta massor av spännande miljöer, kläder/rustningar och mystiska vapen.
Jag kunde spela som en gammal vältalig revisor som inte vågade sig utanför städerna. En ung bortskämd darkelf-prins som tvingats ut för att lära sig om det verkliga livet bland smutsiga vanliga människor. Eller en vithårig outcast-samurai-orc, med ett mörkt hemligt förflutet, som inte var så bra med folk och städer.

Nu har jag redan spelat sönder det spelet för många år sedan och är väl lite less på the Jankyness av Bethesdas animationer, manus och eh design, ... typ. Eller?...Kanske. Hatkärlek?

Jag har provat många spel, men hoppet är att det finns eller kommer ett spel, som jag har missat, som fyller dessa önskemål.
Har ni några tankar, tips eller förslag?

Medlem

Gothic remaken kanske du redan har koll på? Annars naturligtvis Skyrim eftersom du nämnde Oblivion (men tar för givet att du redan nött det). Sen finns det en hel hög med Aa-rpgs, typ greedfall, eller om du kan tänka dig äldre spel risen, two worlds, dragons dogma, dragon age 1, elex osv.

Men bethesdas spel har den där öppna friheten som inte många andra spel har. Tror det blir svårt att uppfylla alla dina önskemål i något av de mindre aa-spelen. Subscribear på tråden för tips till mig själv också då jag älskar den typen av spel. Annars får du vänta in nästa elder scrolls helt enkelt 😅

Medlem

Det låter väldigt specifikt som du vill ha ett nytt The Elder Scrolls.
Du får nog fila ner lite på kraven för att hitta nya spel.

Utöver Kallibans tips... Monster Hunter, Elden Ring?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Gothic remaken kanske du redan har koll på? Annars naturligtvis Skyrim eftersom du nämnde Oblivion (men tar för givet att du redan nött det). Sen finns det en hel hög med Aa-rpgs, typ greedfall, eller om du kan tänka dig äldre spel risen, two worlds, dragons dogma, dragon age 1, elex osv.

Men bethesdas spel har den där öppna friheten som inte många andra spel har. Tror det blir svårt att uppfylla alla dina önskemål i något av de mindre aa-spelen. Subscribear på tråden för tips till mig själv också då jag älskar den typen av spel. Annars får du vänta in nästa elder scrolls helt enkelt 😅

Ja Jag är nog rädd att du har rätt! Jag får nog lägga mitt hopp till framtiden! ES 6 eller något helt oväntat.
Jag har kikat lite på om Enshrouded kanske kan ge mig en gnutta av det jag längtar efter i iaf exploration och loot. Men jag vet inte. Har du provat det?

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det låter väldigt specifikt som du vill ha ett nytt The Elder Scrolls.
Du får nog fila ner lite på kraven för att hitta nya spel.

Utöver Kallibans tips... Monster Hunter, Elden Ring?

Elden Ring har jag spelat lite, och det är ju fantastiskt, men hmm. Det är lite för deppigt och mörkt för mig just nu. Jag vet inte, men jag vill liksom ha lite mer magical fantasy wonder typ. Om du fattar vad jag menar Fast inte överdrivet. Du har nog rätt. Jag är lite för kräsen! Haha! Men jag hoppas vidare!

Medlem
Skrivet av ottoarg:

Ja Jag är nog rädd att du har rätt! Jag får nog lägga mitt hopp till framtiden! ES 6 eller något helt oväntat.
Jag har kikat lite på om Enshrouded kanske kan ge mig en gnutta av det jag längtar efter i iaf exploration och loot. Men jag vet inte. Har du provat det?

Det har jag inte, men jag brukar försöka hålla mig borta från early access och vänta in riktig release. Om det får bra kritik från de som testar och låter bra på reviews så lär jag testa det när den fulla releasen kommer!

Medlem
Skrivet av ottoarg:

Ja Jag är nog rädd att du har rätt! Jag får nog lägga mitt hopp till framtiden! ES 6 eller något helt oväntat.
Jag har kikat lite på om Enshrouded kanske kan ge mig en gnutta av det jag längtar efter i iaf exploration och loot. Men jag vet inte. Har du provat det?

Om du inte hittar något annat i tråden sen så kanske det kan vara värt att kika lite på moddar för något av elder scrolls-spelen. Exempelvis Morroblivion eller något i den stilen (om du spelar på PC då). Har inte provat det själv dock, men det kan ju vara en tanke om du inte spelat Morrowind och vill ha det något modernare.

Medlem

Det jag inte gillar med Skyrim är hela "Du är Dragon Born" - the chosen one - grejen. det förtar lite känslan av det är jag som styr min berättelse. Av samma anledning gillar jag Fallout 3 bättre än Fallout 4. I fyran har plötsligt en hämnd jag måste utföra och en son jag måste hitta. Därför blev jag också besviken av Cyberpunk. Jag hade hoppats på att jag kunde få rollspela som vem som helst i staden. och att det som hände rent spontant blev den fantastiska berättelse som bara jag hade.
Skyrim har visserligen den fantastiska modden "alternate start" (tror jag den heter) där man kunde rollspela mer öppet om sin roll i världen.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Om du inte hittar något annat i tråden sen så kanske det kan vara värt att kika lite på moddar för något av elder scrolls-spelen. Exempelvis Morroblivion eller något i den stilen (om du spelar på PC då). Har inte provat det själv dock, men det kan ju vara en tanke om du inte spelat Morrowind och vill ha det något modernare.

Ja moddar är absolut ett alternativ. Ett väldigt bra alternativ. Ska kolla upp! Tack

Medlem

Det låter som om The Wayward Realms skulle kunna vara vad du söker. Tyvärr så är det många år kvar tills spelet är färdigt och släpps.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Det låter som om The Wayward Realms skulle kunna vara vad du söker. Tyvärr så är det många år kvar tills spelet är färdigt och släpps.

Detta ser väldigt lovande ut! Och jag hade ingen aning om att det fanns under utveckling. Mkt intressant. Tack för tipset. Wishlistat!

1
Skriv svar