Är du purist?

Releasehästryttare
Är du purist?

Funderar på hur många som skulle kalla sig purister här.

När det gällde Halo tv serien så klagade många till exempel på att den inte va en 1:1 kopia av spelen, själv så tyckte jag att det va skönt att de inte bara kopierade spelet rätt av.

Men med senaste Turtles filmerna/serierna så absolut hatar jag hur de behandlar storyn nu jämfört med 80/ början på 90 talet.

När det gäller spel så är jag väldigt kluven också, jag absolut älskar Deadspace 1-2 men har inte spelat remaken av 1an då jag känner att det är onödigt att spela det då det enbart är en 1:1 kopia med bättre grafik, hade de gjort om spelet något så hade jag varit mer benägen att spela det.

Vad tycker ni om remakes av äldre spel/tv och filmer borde de bara kopiera det gamla med nytt eller är det bättre att de går sin egen väg och skriver om storyn?

Medlem

Jag kan nog vara lite av både och faktiskt, gilla att en remake inte tar sig för stora friheter utan mest moderniserar och piffar upp spel med bättre grafik och kontroll, men kan också uppskatta att de lägger till lite nytt material som kanske inte helt ändrar handlingen men ändå lägger till någonting nytt och eget. Men går de för långt ifrån blir det ju fel och borde kanske bara blivit ett nytt eget spel istället.

Medlem

Det tråkiga svaret är: det beror på... främst då med spel, då jag inte konsumerar särskilt mycket film/serier så kan nog inte uttala mig där.

Jag spelar väldigt mycket Diablo 2 Ressurected. Det är en bra remake med buggfixar, snyggare grafik (kan aldrig gå tillbaka till gamla) och även lite expanderat innehåll. Det är fantastiskt att de har gjort om detta spel som jag älskar och även gjort att yngre gamers kan spela det, utan att ögonen blöder på grund av grafiken eller att man måste dras med buggar som varit sedan 2001. Men hade de ändrat någonting i storyn så hade det ju inte varit Diablo 2 längre...

Om spel som ändå "går" att spela fortfarande släpps med HD-texturer så är intresset mindre från min sida. Då känns det mer som en cash-grab.

Så jag är inte en purist, men ibland är jag det och det kan gå åt båda håll...


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Om det är ett riktigt gammalt spel så kan en renodlad remake vara riktigt nice. Det är nog främst gamla Lucasarts-klassiker jag lirat i i nygjorda versioner och där har storyn inte ändrats något, enbart grafiken och till viss del ljudet. Men där hade det inte riktigt fungerat att ändra i storyn skulle jag tro.

Däremot skulle jag absolut kunna tänka mig att tillägg/nya grejer i andra typer av spel kan fungera, så länge det fångar originalspelets själ och känsla. I film/serier kan jag tycka att det är viktigt att känslan i spelet finns med, och det är det få som lyckas med. Jag hoppas på Fallout-serien nu!

Medlem

Är spelet yngre än 20 år så behövs det enligt mig inga nyversioner.
Gör man film av bok eller spel vill jag ha den EXAKT som förlagan annars blir jag kinkig (såvida inte boken var World War Z som sög som en elektrolux, där var filmen tack vare sin ändringar mycket bättre).


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

I vissa fall så är jag absolut en purist, och det värsta fallet av dom alla är nog Final Fantasy VII. Remaken är en styggelse, om jag ska spela det igen så kommer det bli originalet! Inte för att jag har spenderat tid med att raljera och predika emot remaken, men inombords så är jag verkligen en grinig gammal gubbe *viftar med käppen*

Ett annat spel som fick mig att vifta på käppen är NieR Replicant™ ver.1.22474487139... från 2021 helt enkelt på grund av soundtracket. Trots det i grunden är samma musik i båda spel så är originalmusiken från 2010 bra mycket bättre i mina öron. Musiken spelar ofta stark roll i dessa fall för mig.

Samtidigt ser man ju nu en hel del kommentarer nu för tiden angående den nya Ronja-serien, och jag bryr mig inte, den är säkert bra. Och senaste julkalendern var ju en nyversion av Trolltider och brydde mig inte där heller.

Medlem

Den bästa remake/remaster jag spelat är Diablo 2 Resurrected. De körde på samma motor i grunden, byggde ett helt nytt grafiskt lager ovanpå och sedan har de uppdaterat spelet med buggfixar och balanseringar och liknande som känns perfekta och lika gärna kunde varit patchar till originalet. Då har de lyckats behålla känslan i spelet, ändå förnyat det (tack som FAN för det, trötta meta-builds innan) och gjort det kul att spela igen när nya builds blivit rimliga och fungerande.

Annars beror det nog helt på spelen. Är det spel som jag ÄLSKAT och som åldrats helt okej (exempelvis Diablo 2 som ovan) så är jag nog purist i det läget att för stora ändringar gör att det blir ett nytt spel och då får jag inte nostalgikicken som jag eftersöker när jag spelar remastern. Är det däremot spel som åldrats riktigt jävla dåligt (mekaniskt, exempelvis kontroller eller fysik eller ai osv) så är det ju bättre att de gör om delarna. Ett exempel där skulle kunna vara Morrowind där stridssystemet (enligt mig då) inte åldrats bra alls. Skulle de släppa en remake där skulle jag välkomna förändringar som gör att det känns modernare (liknande de nyare TES-spelen), men där de behåller känslan i världen och uppdragen etc. Det beror på helt enkelt.

KoP
Medlem

Ser gärna att skaparna lägger till nytt material när det kommer till remasters/remakes utav spel och detsamma gäller adaptioner utav spel som blir film.

Känns ju onödigt att göra en rak kopia utav källmaterialet.

1
Skriv svar