RPG-veteran hävdar att stora återförsäljare dödade det isometriska rollspelet

Robot
RPG-veteran hävdar att stora återförsäljare dödade det isometriska rollspelet

"Titta, det här spelet vi inte har i lager säljer dåligt."

#Baldurs-gate, #Icewind-dale, #Neverwinter-nights


Releasehästryttare

Diablo 2 satte spiken i kistan för långsamma isometriska RPG.

Medlem

Ja, jag tror snarare att spelarna gick vidare mot snabbare upplevelser.

Men det fanns även en tid då arpgn verkade nästan "slut", innan Torchlight 2 och Diablo 3 t ex, det var ett glapp där på många år då man på något sätt kände att det inte görs sådant här längre.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Devan:

Diablo 2 satte spiken i kistan för långsamma isometriska RPG.

Skrivet av Hipshot:

Ja, jag tror snarare att spelarna gick vidare mot snabbare upplevelser.

Jag skulle säga att vi spelare allteftersom tiden gick, fick fler alternativ. En gång i tiden på 90-talet och i början på 00-talet spelade jag och mina vänner de alternativ som fanns trots genre. Utbudet var inte så stort så att säga.

Idag kan du välja din favorit-genre och enbart spela denna med massor av nya spel varje år. Det betyder inte att långsamma upplevelser och att genren är död, bara att skaran kanske blivit lite mindre.

Plockade upp project zomboid härom dagen vilket är ett relativt långsamt isometriskt spel. Spelet har extremt bra kritik totalt, men även i närtid trots att spelet släpptes 2013. Varför? Jo för de som tycker om den genren spelar spelet, medan andra spelare som väljer bort den sortens spel, spelar andra sorters genre.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

början av 2000 talet började även online blir mera vanligt och typ Everquest men senast WoW had ju också en viss impact på RPG genren?

Redaktör
Ponny

Håller med David Gaider här. Det blev liksom något alla "visste". Lite som att äventyrsspelen var döda, att 2d:n var död pga 3d-spelen, etc. Det är dumt att kollektivt bestämma sig för något. Baldur's Gate 3, Pillars of Eternity, Wasteland, Disco Elysium är några spel som bevisar på motsatsen.

Sedan, gissar jag, lär större drakar inte direkt springa benen av sig för att göra titlar som Baldur's Gate 3. Där får vi förlita oss på eldsjälarna. Synd i så fall, för visst fasen har Obsidian ett fantastiskt Pillars 3 i sig.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Förklara det för Square Enix, turordningsbaserade jrpg istället för Devil May Cry-kopior till jrpg vore trevligt ...

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Håller med David Gaider här. Det blev liksom något alla "visste". Lite som att äventyrsspelen var döda, att 2d:n var död pga 3d-spelen, etc. Det är dumt att kollektivt bestämma sig för något. Baldur's Gate 3, Pillars of Eternity, Wasteland, Disco Elysium är några spel som bevisar på motsatsen.

Sedan, gissar jag, lär större drakar inte direkt springa benen av sig för att göra titlar som Baldur's Gate 3. Där får vi förlita oss på eldsjälarna. Synd i så fall, för visst fasen har Obsidian ett fantastiskt Pillars 3 i sig.

Eller när EA konstaterade att ingen var intresserad av single-player längre. Det kunde ha blivit en sanning för branschen men tur att ingen (eller väldigt få) lyssnade och att dom blev gravt motbevisade.


signatur

PSN: OAKTHYR

Redaktör
Ponny
Skrivet av OAKTHYR:

Eller när EA konstaterade att ingen var intresserad av single-player längre. Det kunde ha blivit en sanning för branschen men tur att ingen (eller väldigt få) lyssnade och att dom blev gravt motbevisade.

Tvi vale! Singleplayer är närapå allt jag är intresserad av.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag är fullt övertygad om att samma princip gäller när det kommer till RTS. Hade man satsat på ett Starcraft 3, Warcraft 4 eller Age of Empires 5 hade det sålt som smör.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Jag är fullt övertygad om att samma princip gäller när det kommer till RTS. Hade man satsat på ett Starcraft 3, Warcraft 4 eller Age of Empires 5 hade det sålt som smör.

Inte helt säkert. Har du sett det här, lätt deprimerande, klippet?

Men med det sagt?
Det är intressant. Jag menar det kommer lite RTS då och då men de vetkar inte slå som förr.
Men samtidigt. Allt måste inte vara AAA mega budget.
Uppenbarligen finns det en nisch för indie och AA titlar som kan täcka upp för vad de stora giganterna inte bemödar sig med.

Medlem

Det är klart att enskilda mikrotransaktioner i ett så pass populärt spel som WoW säljer mer än en expansion till ett - på den tiden - dött spel. I fallet med isometriska rollspel trodde man uppenbarligen att genren var dömd att misslyckas men BG3 med all sin framgång bevisade motsatsen.

Tror det finns potential för RTS att bli stort som e-sport igen oavsett om du är casual eller proffs, särskilt i Asien. Sedan finns det stort intresse för custom games som idag Dota2 tagit över vilket tidigare var synonymt med WC3 och SC2. Likt de isometriska rollspelen måste det nog till att släppas en tung AAA-titel för att väcka liv i det igen.

Men, men.. att Activision/Blizzard på något sätt skulle ta en chansning att göra ett nytt WC eller SC finns dock inte på världskartan längre.

Testpilot
Skrivet av Gill:

Förklara det för Square Enix, turordningsbaserade jrpg istället för Devil May Cry-kopior till jrpg vore trevligt ...

Octopath traveller och Dragon Quest?

Medlem

Osäker på vad den här senare karln egentligen menar i förlängningen. Kanske missförstår, men att någonting är "dött" i allmänhetens och branschens intresse fram tills att någon motbevisar det, det är väl lite så populärkultur fungerar? Saker kommer och går - i spel såväl som i mode, musik, film och så vidare - bara för att sen komma igen fast på ett lite nytt sätt. Det här låter som någonting man ondgör sig över såvida man råkar sitta i den båt som blev kvar på land när vindarna vände.

Han kanske syftar på att det är ett strukturellt problem, att man i spelutgivarled blåvägrar att röra vid någonting som industri-visdomen har förklarat dött, vad vet jag. Så är det säkert, men innovation och nytänkande vad gäller datorspel sker väl oftare på indienivå ändå. Mediet pushas framåt (och gamla koncept får nytt liv) i källarlokaler och i slutprojekt på högskoleutbildningar, inte hos multimiljardföretag. Ingen förväntar sig väl längre att en storstudio som Bethesda ska revitalisera actionrollspelsgenren genom att helt plötsligt göra Elder Scrolls 6 mer svårtillgängligt och RPG-hardcore än Morrowind. Det lär någon annan göra, någon som inte har aktieägare och Microsoft som flåsar dem i örat, och tusentals anställda vars löner hänger på att titeln säljer över tio miljoner.

FM-guru
F.d. Sisyr

Min favoritgenre! Som tur är har vi bl.a. Larian, Owlcat och inXile som burit fanan vidare.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Det är klart att enskilda mikrotransaktioner i ett så pass populärt spel som WoW säljer mer än en expansion till ett - på den tiden - dött spel.

Wings of Liberty är grundspelet, det är inte en expansion. SC2 hette alltså Starcraft 2: Wings of Liberty. Och det hade mindre intäkter än en jävla mikrotransaktions-häst i WoW.

Kan vara det mest deprimerande spelrelaterade klippet jag någonsin sett.

1
Skriv svar