Shadow Tactics- och Desperados III-utvecklaren Mimimi lägger ner

Robot
Shadow Tactics- och Desperados III-utvecklaren Mimimi lägger ner

Shadow Gambit: The Cursed Crew blir därmed deras sista spel.

#Mimimi-games, #nyhetstips


Medlem

Jag spelade aldrig Shadow Tactics men det är alltid tråkigt att se nedläggningar.

Medlem

Hoppas något företag plockar upp dem, alltid tråkigt när utvecklare går under.

International
Man of Mystery

Spelat ( och spelar ) alla deras spel och älskar dem, det är ju verkligen den bästa arvtagaren till de gamla Commandos-spelen

Men, om det är nåt jag förstått med åren är att spelutveckling kan vara väldigt stressande och tärande på relationer så jag förstår om man vill lägga ner med flaggan i topp och göra nåt annat. Hoppas det går bra för alla anställda


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Trist.
En väldigt speciell niche, som inte har någon annan utvecklare. Så tråkigt för de anställda och tråkigt för Commando-like gamers

Medlem

Sjukt trist eftersom jag tänkte att de kunde göra ett riktigt nytt Commandos, men det är väl inte så konstigt att det blev som det blev, det finns nog för lite pengar i allt det här. Speciellt lär det varit så ett tag, eftersom man väljer att lägga ner så snart efter släpp.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Moderator | Testpilot
Skrivet av BlueTeam:

Hoppas något företag plockar upp dem, alltid tråkigt när utvecklare går under.

De la ju dock ned av egen vilja vilket många verkar missa. Möjligen att de fortsatt om de blev uppköpta och fick bättre arbetstider, men det är ju inte för att spelen sålt dåligt de lägger ned


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Shadow Gambit: The Cursed Crew har fått riktigt bra recensioner, men bara runt 4000 som max samtidiga spelare och just nu ungefär 1200 recensioner. Det går gissa sig till ungefärlig försäljning med med de siffrorna. De är inte en indiestudio, utan hade för ett par år sen strax under 40 anställda. Kanske svårt klara sig på den försäljningen.

Medlem

Full förståeligt att dom vill ut branschen och få tid till familj och må bra. Men är det inte lite konstigt att välja att lägga ner och leta nya jobb till anställda istället för att sälja?

Medlem

Shit vad tragiskt. Denna utvecklare är ju kungar av genren. Mycket, mycket tråkig nyhet. Detta hade jag verkligen inte väntat mig att läsa denna morgon.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av Fulci:

Shadow Gambit: The Cursed Crew har fått riktigt bra recensioner, men bara runt 4000 som max samtidiga spelare och just nu ungefär 1200 recensioner. Det går gissa sig till ungefärlig försäljning med med de siffrorna. De är inte en indiestudio, utan hade för ett par år sen strax under 40 anställda. Kanske svårt klara sig på den försäljningen.

Jag tänkte precis så med, troligen så säljer de där spelen på gränsen eller under det och har gjort det en tid. Och de vet att den försäljningen de har nu inte kan driva den här studion längre.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Shadow Gambit: The Cursed Crew har fått riktigt bra recensioner, men bara runt 4000 som max samtidiga spelare och just nu ungefär 1200 recensioner. Det går gissa sig till ungefärlig försäljning med med de siffrorna. De är inte en indiestudio, utan hade för ett par år sen strax under 40 anställda. Kanske svårt klara sig på den försäljningen.

Skrivet av Hipshot:

Jag tänkte precis så med, troligen så säljer de där spelen på gränsen eller under det och har gjort det en tid. Och de vet att den försäljningen de har nu inte kan driva den här studion längre.

Japp, tror jag med. Lägg därtill att deras spel generellt sett inte är slarviga, snarare polerade och ambitiösa projekt vilket får mig att tro att de inte heller vill kompromissa med kvaliteten på spel för att fortsätta, och då kvarstår nedläggning som enda alternativ. Jättetråkigt, men de anställda lär förhoppningsvis inte ha svårt att hitta nya utmaningar på annat håll.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

De la ju dock ned av egen vilja vilket många verkar missa. Möjligen att de fortsatt om de blev uppköpta och fick bättre arbetstider, men det är ju inte för att spelen sålt dåligt de lägger ned

Jo, precis. Dock verkar Desperados 3 ha floppat stenhårt på Steam (ca 300-400k sålda ex) om man jämför försäljningsdata mellan det och deras tidigare alster: Shadow Tactics (drygt 1 miljon sålda) enligt VGInsights.

Nu är det givetvis en viss spekulation, men min poäng var att med en stabil finansiär i bakryggen skulle utvecklaren ha möjlighet att: anställa fler, förbättra arbetsvillkoren, lindra den ekonomiska press och stress som präglar många utvecklare i branschen.

Medlem
Skrivet av pastapapa:

Japp, tror jag med. Lägg därtill att deras spel generellt sett inte är slarviga, snarare polerade och ambitiösa projekt vilket får mig att tro att de inte heller vill kompromissa med kvaliteten på spel för att fortsätta, och då kvarstår nedläggning som enda alternativ. Jättetråkigt, men de anställda lär förhoppningsvis inte ha svårt att hitta nya utmaningar på annat håll.

Håller med, en studio gjort spel med hög kvalité som de själva gillar och tror på. Undrar om det påverkar att de släppt nya spelet mellan BG3 och Starfield, två jättetitlar. Men som andra nämnt är det en också en smal genre. Sen om de var lite slitna kanske alla planeterna stod på rad och de bestämde sig för att bryta upp.

Medlem

Tråkigt.

Det verkar i alla fall som de kan välja att sluta på sina egna villkor istället för att bli tvingade till det. Förhoppningsvis har personalen vetat om detta ett tag och redan kunnat söka nya jobb.

Medlem

Väldigt synd, deras nästa skulle med stor sannolikhet blivit ett nytt Commandos då de fått rättigheterna för några år sedan.

Medlem
Skrivet av bluenephilim:

Spelat ( och spelar ) alla deras spel och älskar dem, det är ju verkligen den bästa arvtagaren till de gamla Commandos-spelen

Men, om det är nåt jag förstått med åren är att spelutveckling kan vara väldigt stressande och tärande på relationer så jag förstår om man vill lägga ner med flaggan i topp och göra nåt annat. Hoppas det går bra för alla anställda

Skrivet av Hipshot:

Sjukt trist eftersom jag tänkte att de kunde göra ett riktigt nytt Commandos, men det är väl inte så konstigt att det blev som det blev, det finns nog för lite pengar i allt det här. Speciellt lär det varit så ett tag, eftersom man väljer att lägga ner så snart efter släpp.

Skrivet av heady89:

Väldigt synd, deras nästa skulle med stor sannolikhet blivit ett nytt Commandos då fått rättigheterna för några år sedan.

Kolla in "War Mongrels" om ni är sugna på ett nytt Commandos :). Jag har bara spelat det i 2 timmar så jag kan inte säga så mycket om det förutom att grafiken är snygg, och att jag har roligt med det än så länge.

Medlem

Väldigt, väldigt trist. Samtliga Mimimi-titlar har varit stora favoriter de senaste åren och i synnerhet Shadow Gambit är ett riktigt bra spel. Hoppas på att någon eller några tar upp fanan!

Medlem
Skrivet av BlueTeam:

Jo, precis. Dock verkar Desperados 3 ha floppat stenhårt på Steam (ca 300-400k sålda ex) om man jämför försäljningsdata mellan det och deras tidigare alster: Shadow Tactics (drygt 1 miljon sålda) enligt VGInsights.

Nu är det givetvis en viss spekulation, men min poäng var att med en stabil finansiär i bakryggen skulle utvecklaren ha möjlighet att: anställa fler, förbättra arbetsvillkoren, lindra den ekonomiska press och stress som präglar många utvecklare i branschen.

Lite synd, Desperados 3 var ju asnice.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Shadow Gambit: The Cursed Crew har fått riktigt bra recensioner, men bara runt 4000 som max samtidiga spelare och just nu ungefär 1200 recensioner. Det går gissa sig till ungefärlig försäljning med med de siffrorna. De är inte en indiestudio, utan hade för ett par år sen strax under 40 anställda. Kanske svårt klara sig på den försäljningen.

Oj vilken flopp.

Påminner så mycket om Logic artists som gjorde Expeditions-spelen och som pga uppgivenhet la om till mobilutveckling, NFTs eller nåt efter att Rome släpptes 2 år sedan.

Det är tight med ett så nischat spel att få in tillräckligt för att livnära 40 utvecklare.


signatur

Memento Mori

1
Skriv svar