Till slut – Football Manager-saves kommer kunna användas i nyare spel

Robot
Till slut – Football Manager-saves kommer kunna användas i nyare spel

Ny spelmotor, damfotboll – stora ändringar på gång framöver.

#fm23, #fm24, #fm25, #football-manager, #unity


Testpilot

Blev glad över nyheten att bära med sig sparfil från föregående spel. Lite trist att lämna en trevlig save bakom sig för att man vill in i det nya spelet ibland. Synd att vi behöver vänta till FM25 för att det ska större förändringar bara.

Medlem

Fan, nu blev jag sugen på att börja spela FM igen, men det går bara inte. Tappar helt koll på både tid och rum när jag dyker ner i det där...Inte spelat sedan FM 18 och lovat sambon att aldrig börja igen, men kul att serien fortsätter att utvecklas och det här med att kunna ta med sina sparfiler är ju en dröm!

Inaktiv

Personligen är det inte något som jag saknat. Även fast jag kan förstå att många önskat det. Jag kommer säkert bära med mig det i framtiden med, när möjligheten väl finns.

Dock tycker jag utvecklingen stagnerat rejält dom senaste åren. Hoppas dom tar tag i allt grundläggande också, inte bara ny grafik och att kunna bära med savefilen och kalla det en ny era.

Hur länge har inte övergångar varit helt sönder? Det är i princip omöjligt att sälja spelare, man får rea ut dom. Att köpa spelare kräver enorma summor oftast. Bara ett exempel av många. Fixar dom inte det kommer lusten att bära med save filen vara betydligt mindre.

Medlem

Det går inte att förklara hur taggad jag är på FM25 just nu!!! FY FAN (Ja jag svär rakt ut) vad spännande det skall bli att se vad dom gör med detta.

Och allt annat också, sparfiler från spel till spel.... yes, yes, YES!!!

Det enda jag eventuellt känner är om det blir värt att köpa FM24... får se hur det säljs in och om jag vågar köpa det när det väl blir dags. Livsfarligt att börja spela, för man tappar all uppfattning om tid och rum

Medlem

Tycker det här låter grymt. De år jag spelat brukar det bli MASSOR spelst en kort tid, sen lite sporadiskt resten av året. Hade velat spela från ännu lägre liga och kriga mig uppåt men hade aldrig hunnit upp på ett år, så att kunna ha det som tidsfördriv över flera år låter guld!

Medlem

Det där med överförbara saves mellan plattformar låter lite som någon typ av mer utvecklad onlineintegration. Vi får väl se om den blir obligatorisk (så småningom) och om de tänker om kring dagens affärsmodell med FM-spel man (om man vill) köper varje år kontra spel man i princip hyr tillgång till.

Medlem
Skrivet av warp:

Det där med överförbara saves mellan plattformar låter lite som någon typ av mer utvecklad onlineintegration. Vi får väl se om den blir obligatorisk (så småningom) och om de tänker om kring dagens affärsmodell med FM-spel man (om man vill) köper varje år kontra spel man i princip hyr tillgång till.

Har inget med always online att göra, men att saves kan syncas mot cloud-saving så man kan spela cross platform beroende på vart man befinner sig finns är ju ingen dum idé.

Läser man deras blogg så handlar det snarare om det faktum att folk har långa karriärer i spelet, och avstår att köpa nästa spel, just pga att man ej kan fortsätta och inte vill börja om på nytt. Detta är känt sedan länge att så är fallet, och löser dom det, så ökar dom ju sin försäljning om fler väljer att då köpa nästa spel.

Dom nämner också att det är ett problem då FM finns att få via game pass bl.a. på xbox/microsoft. Och varje år när nytt FM kommer, så tas fjolårets bort, vilket tyvärr tvingar folk från sina saves och även det vill dom med detta lösa, så dom som kör via game pass, kan spela på med nya versionen, med sina existerande saves.

Alla är inte ute efter att göra ditt liv surt, ibland vill man helt enkelt lösa ett problem många upplever, som även blir en win-win.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Har inget med always online att göra, men att saves kan syncas mot cloud-saving så man kan spela cross platform beroende på vart man befinner sig finns är ju ingen dum idé.

Läser man deras blogg så handlar det snarare om det faktum att folk har långa karriärer i spelet, och avstår att köpa nästa spel, just pga att man ej kan fortsätta och inte vill börja om på nytt. Detta är känt sedan länge att så är fallet, och löser dom det, så ökar dom ju sin försäljning om fler väljer att då köpa nästa spel.

Dom nämner också att det är ett problem då FM finns att få via game pass bl.a. på xbox/microsoft. Och varje år när nytt FM kommer, så tas fjolårets bort, vilket tyvärr tvingar folk från sina saves och även det vill dom med detta lösa, så dom som kör via game pass, kan spela på med nya versionen, med sina existerande saves.

Alla är inte ute efter att göra ditt liv surt, ibland vill man helt enkelt lösa ett problem många upplever, som även blir en win-win.

Vi kan inte göra mer än att spekulera, varken du eller jag vet idag vad de faktiskt kommer göra i slutändan. Det är inte säkert att de själva har den planen 100% spikad ännu.

Att föra över sparfiler från en version till en annan på samma enhet är ett löst problem sedan länge även om få spel väljer att erbjuda det. SI säger att de vill gå längre än så och erbjuda konvertering av sparfiler från en platform till en annan, något som är förhållandevis ovanligt. Med den infrastrukturen är steget till always online kortare, men det är inte säkert att de tar det.

Det ska också bli intressant att se hur övergången till Unity kommer att påverka modbarheten.

Medlem
Skrivet av warp:

Vi kan inte göra mer än att spekulera, varken du eller jag vet idag vad de faktiskt kommer göra i slutändan. Det är inte säkert att de själva har den planen 100% spikad ännu.

Att föra över sparfiler från en version till en annan på samma enhet är ett löst problem sedan länge även om få spel väljer att erbjuda det. SI säger att de vill gå längre än så och erbjuda konvertering av sparfiler från en platform till en annan, något som är förhållandevis ovanligt. Med den infrastrukturen är steget till always online kortare, men det är inte säkert att de tar det.

Det ska också bli intressant att se hur övergången till Unity kommer att påverka modbarheten.

SI har inte löst det problemet sedan tidigare?? Man har aldrig kunnat fortsätta en save från ett tidigare FM i ett nyare FM. Och att säga att det är något man lätt gör samtidigt som man utvecklar och förnyar ett spel, är lättare sagt än gjort. och just därför så få har gjort det.

Medlem
Skrivet av Scream112:

SI har inte löst det problemet sedan tidigare?? Man har aldrig kunnat fortsätta en save från ett tidigare FM i ett nyare FM. Och att säga att det är något man lätt gör samtidigt som man utvecklar och förnyar ett spel, är lättare sagt än gjort. och just därför så få har gjort det.

Det var generellt menat.
Spel* har erbjudit import av tidigare utgåvors sparfiler i decennier. Det är rimligt att säga att det är ett löst problem.

Att dels erbjuda den konverteringen och samtidigt göra det från/mot n antal plattformar samtidigt är en mycket nyare och därmed mindre beprövad utveckling.

*Notera att jag inte skriver SI eller FM i den meningen. Jag skrev inte heller att det är lätt att göra. Det är något du lägger till själv.

1
Skriv svar