Skribent
Semmelburgaren

Inledning:

Fettisdagen, eller fet-tisdagen som en del kanske säger är en tradition inom kristendom sedan länge. Jag kan inte säga att jag personligen någonsin reflekterat över kristendom eller dagens betydelse när jag mumsat i mig en eller två semlor (har vi någon som säger fastlagsbulle?) på fettisdagen, men faktum är att traditionellt är det sista dagen innan påskfastan startar. Dagen är rörlig och kan firas mellan 3 februari till 9 mars beroende på när påsken infaller. I år infaller fettisdagen just precis idag 21 februari och kanske har just du hunnit moffat i dig en semla redan.

Från Wikipedia går att läsa att förr i tiden, och även idag i vissa ställen i Sverige så går man "fettisgubbe" - lite på samma sätt som man går runt som påskkärring. Förr i tiden så var den en dag då det inte gick att tacka nej till personer som gick från gård till gård och tiggde mat, men idag är det barn som frågar efter godis. På samma Wikipediasida står även att andra länder firar fettisdag, och även att Mardi Gras karnivalen i New Orleans har fått sitt namn därifrån, vilken var en intressant liten notis jag kanske tar med mig. Mardi Gras betyder alltså fettisdag på franska.

Semlan har utvecklats och gjorts i nya skepnader varje år. Wrapssemla, tacosemla, grodsemla och wienersemla är bara några av alla de olika typer av semla som finns att köpa. I år dock så såg jag en produkt jag inte sett förut och kände att, som den semmelälskare jag är, den måste provas!

Huvudnumret

Nåväl, historielektion och introduktion är avklarad så nu till huvudnumret - Semmelburgaren. 2022 lanserade Burger King sin Semmelburgare och den blev (enligt dem själva) en sådan succé att den sålde slut och i år så har den lanserats på alla Burger King runt om i Sverige. Som en stort fan av burgare och semla så kände jag att det var dags att prova denna godsak. Sagt och gjort så köpte jag hem två stycken igår.

Semmelburgaren levererades i en snygg kartong med tillhörande bestick, men lite tråkigt att det inte var en anpassad kartong för just Semmelburgaren, utan det var Burger Kings standardkartong. Första intrycket kändes ändå rätt bra måste jag säga, tyvärr skulle det inte hålla rakt igenom.

Ingredienser:

  • Lock av kardemummabulle

  • Grädde

  • Brownie

  • Mandelmassa

  • Botten av kardemummabulle

När jag öppnar förpackningen faller lite av min förväntan över Semmelburgaren. Jag är van med reklam, jag är medveten om att saker inte ser ut i verkligheten som de gör på reklamen utan det är "serveringsförslag" eller illustrationer. I fallet med Semmelburgaren är det däremot sådan skillnad att första tanken är om jag ens fått rätt produkt. Ingen topping på locket och grädde som en vit sörja som inte klarar av lockets tyngd.

Min andra tanke är att "det där är inte riktig grädde". Visserligen så hade Semmelburgaren legat i en påse i 15-20 minuter och stått framme 10 minuter innan jag öppnade förpackningen, men riktig grädde smälter inte ner till en vit sörja på den tiden. Jämför med den här semlan, som jag personligen ser som en av de bättre jag ätit. Den hade legat i en bil i 90 minuter sedan kylen 30-35 minuter innan jag åt upp den. Bilden är tagen precis innan första tuggan och grädden har behållit sin form, precis som riktig grädde gör.

OBS Inte en semmelburgare från Burger King

Nåja, åter till Semmelburgaren. Jag väljer att äta Semmelburgaren som en vanlig semla och plockar av locket för att ta min första tugga, att äta den som en hamburgare tror jag hade lämnat en vit rinnande sörja kvar i kartongen och blivit rejält kladdigt. Min första tugga av locket bevisade min tes att det här är någon form av sötad fuskgrädde från burk som inte smakar bra. Locket av kardemummabullen är torr och är sannolikt inte dagsfärsk. När locket är uppätet går jag in på själva huvudrätten, basen med kardemummabulle, mandelmassa och brownie toppad med "grädde".

Även botten av kardemummabullen är tyvärr torr och mandelmassan ganska smaklös och dåligt tilltagen, brownien är däremot god och väger upp för en del av bristerna Semmelburgaren innehar. Vissa tuggor som får en blandning av mycket brownie, en del mandelmassa och lite lite grädde är till och med mycket goda, men den ser ändå inte särskilt aptitlig ut.

Slutsats:

Kan man egentligen ha några förväntningar på en Semmelburgare för 35:- från en snabbmatskedja? Inte så stora, men jag anser att ska man servera någon typ av semla så ska det vara riktig grädde annars kan man låta bli. Är jag då missnöjd över att jag köpte Semmelburgaren för att prova? Nej. Kommer jag köpa den igen? Mycket tveksamt.

Ljuspunkten var helt klart brownien som var god och smakfull och hade det bara varit riktig grädde så hade Semmelburgaren fått ett bättre utseende och smak. Skillnaden från reklambilden och vad som serverades hade dessutom varit betydligt mindre och det hade varit enklare att ha överseende med skillnaderna. Kardemummabullen var torr, men inte så att den inte gick att äta och jag hade gärna haft lite mer mandelmassa.

Min rekommendation blir att just idag på den härliga Fettisdagen så köp dig en riktig semla från ett riktigt bageri, de som stått sedan 23.00 igår natt (enligt bagare som jag pratade med förra året apropå hur mycket de sålde på fettisdagen) och bakat semlor och förberett så vi i Sverige kan trycka i oss miljoner semlor innehållande hundratals ton med mandelmassa och grädde just idag!

Däremot så ta gärna chansen att prova Semmelburgaren själv medan du kan, den serveras nämligen bara februari ut innan Burger King tar bort den ur sortimentet.

Semmelburger
2
Tveksamt
+
Brownien
-
Inte riktig grädde
-
Snålt med mandelmassa
-
Relativt torrt bröd
Det här betyder betygen på FZ
fp
Medlem

Ser ut som raklödder, jag tror jag hoppar över att testa.

Testpilot

Tack för att du tog en för laget jag håller mig nog till den mer klassiska semlan trots allt!

KoP
Medlem

Ser ut som att Burger King har använt sig utav spritsgrädde, den brukar smälta väldigt snabbt. 🤔

Medlem

Känns som en sak som skulle kunna bli bra om det inte vore för att den är från Burger King

Medlem

Alltså semla är semla, allt annat är trams.
Semelburgare från Burger king ja vad kan man vänta sig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Alltså semla är semla, allt annat är trams.
Semelburgare från Burger king ja vad kan man vänta sig.

Ah, en sann purist!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Semlor är det sista jag skulle köpa hos mögelfantasterna på Burger King.

Medlem

"The power of christ compels you!"

Tack för att du bekräftade vad man befarat. Stöttar hellre en lokal aktör och äter en mer traditionell Semla.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Skribent
Skrivet av KoP:

Ser ut som att Burger King har använt sig utav spritsgrädde, den brukar smälta väldigt snabbt. 🤔

Precis! Något liknande sån där som finns i gasbehållare i kyldisken. Extra sötad också. 😬

Skrivet av Molotov:

Alltså semla är semla, allt annat är trams.
Semelburgare från Burger king ja vad kan man vänta sig.

Den frågan ställde jag mig också, och var för nyfiken för att inte söka reda på svaret. 😅

Skrivet av doversund:

"The power of christ compels you!"

Tack för att du bekräftade vad man befarat. Stöttar hellre en lokal aktör och äter en mer traditionell Semla.

Varsegod, och du har helt rätt! Prisskillnad på cirka 10 kronor om jag ser bageripriser här i Uppsala, och det tycker jag det är värt för att få en riktig semla. Fast som sagt, det var intressant att prova på den här semmelburgaren också. 😀

Medlem

Såg den idag när jag gick förbi BK och utvärderade den på 5 millisekunder, gick sen till ICA och köpte 2 semlor istället. Den här gången med mandelmassa istället för sockrad tandkräm. Skulle inte ha något mot att pröva med choklad.

Medlem

Funderade på att prova men den såg lite nasty ut. Tack för review

Medlem

0 semlor för mig... Gjorde 21.000 inatt så jag är nöjd.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Blev bjuden på gymmet innan, kändes lite fel men sänkte den jäveln efter springpasset.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Fyfan vad vidrig den såg ut, jag är verkligen inte en semelfacist, men där gick det nog lite över gränsen.

Själv bakade jag egna klassiska semlor, äter inte med het vägg för att jag är en civiliserad männsika.


signatur

IDKFA

Medlem

Årets 12:e semla gick ned idag. Vad gör man inte för att hålla sig i form?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Ah, en sann purist!

Det enda rätta. Att tumma på regler och definitioner får bara verkligheten att bryta ihop!


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av robbis:

0 semlor för mig... Gjorde 21.000 inatt så jag är nöjd.

Du är en sann hjälte!


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Tror jag fått i mig tre semlor i år, ingen idag men finns någon nybakad imorgon så ska jag dra en.

Bara inte en semla från burger King 😱

Skribent
Skrivet av Kyrre:

Funderade på att prova men den såg lite nasty ut. Tack för review

Skrivet av Kyrre:

Funderade på att prova men den såg lite nasty ut. Tack för review

Skrivet av mrFluffy:

Fyfan vad vidrig den såg ut, jag är verkligen inte en semelfacist, men där gick det nog lite över gränsen.

Själv bakade jag egna klassiska semlor, äter inte med het vägg för att jag är en civiliserad männsika.

Jag tror den ser betydligt trevligare ut om man äter den på restaurangen. Den där jäkla "grädden" som smälter snabbt som gör att den ser rätt udda ut. Hade jag vetat om att det var fuskgrädde så hade jag tagit en bild på restaurangen för att se hur den sett ut direkt från köket så att säga, kanske sett betydligt bättre ut då?

Medlem
Skribent
Skrivet av robbis:

0 semlor för mig... Gjorde 21.000 inatt så jag är nöjd.

Kung! 👍

Medlem

Ska man ge den en ärlig chans så är det på restaurang man måste äta. Köpte också hem en, lät den ligga i kylen, sen när jag tog ut den fanns det ingen grädde kvar. Bara en "hinna" på brownien och på locket.
Hörde av BK att dom får in bröden med mandelmassa från fabrik, sedan lägger dom på brownien och sprutar på grädde. Därav att dom ofta är slutsålda eller har man "otur" så får man det sista brödet från en 2-3 dagar gammal leverans.

Skulle dock vara gott med en semla med en slice Frödinge kladdkaka istället för BKs variant.

Medlem

Nog att semlor är sjukt vidriga, men wtf?


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

När de inte ens får det att se gott ut på reklambilden så är det fan illa.

Tor
Medlem
Medlem

Ett djävulens påfund, vart är världen på väg...

Medlem

signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Är väl uppe i runt 20st i år skulle jag tro, 4st av dem igår

Medlem

Fettis-dagen heter det väl? Dagen då alla får tjocka sig och vräka i sig kaloribomber?

12
Skriv svar