Fragtjuv
Goldeneye 007

För många år sedan, när Nintendo 64 och Tamagotchi, var den hetaste tekniken på marknaden så dök det upp ett spel som kom att förändra min syn på spel och som fick mig att upptäcka en helt ny genre. Golden eye till Nintendo 64 var det första FPS:et som jag spelade igenom och fick mig att ta mig an spel som Doom, Quake 2 och så småningom Half Life-spelen. Frågan är emellertid ifall tiden har varit så snäll mot den här 64-klassikern.

Nostalgi, nostalgi, nostalgi

Redan när den klassiska intromusiken börjar och spelets platta karaktärer svischar förbi så kommer jag på mig själv att sitta med ett fånigt leende på läpparna. Minnena av alla multiplayer-matcher mot vännerna och kämpandet med att klara av en bana på kortast möjliga tid väcks genast till liv. Det här är ett spel jag har lagt många timmar på. Samtidigt sprids en oro, hur står spelet sig idag? Kommer den här genomspelningen bara att leda till besvikelse, kanske hade det varit bättre att låta det vara just ett minne.
Spelet tar sin början på den klassiska banan ”Dam” och det första jag slås av är att spelet ger en känsla av betydligt bättre flyt än vad jag minns. Kontrollen känns också naturlig på Xbox men trots det är jag väldigt över den extremt generös auto-aimen som gör det lättare att pricka fiender även på långt avstånd. Kontrollen kan också upplevas sladdrig, särskilt när den kräver finlir när du måste förstöra larm, kameror eller ”kulsprutetorn” Spelets första bana är en bra introduktion till hur spelet fungerar på såväl lättaste som svåraste svårighetsgraden. Det gör att jag uppmuntras till att spela om banorna flera gånger eftersom svårighetsgraden ”00 agent” kräver mycket mer av mig som spelare. Dels tål fienderna betydligt mer stryk, är fler och uppdragen jag måste utföra för att ta mig igenom banan är betydligt fler och komplicerade, i positiv bemärkelse.

Originella uppdrag men frustrerande labyrinter

Inledningsvis består banorna av enklare uppdrag där det mer eller mindre räcker att ta sig från A till B. Ganska snart tvingas jag emellertid att genomför mer komplicerade uppgifter som att till exempel möta upp dubbelagenter, kopiera Goldeneye-disken, fotografera bevismaterial, förstöra kameror och ta hjälp av spelets bondbrud för att hacka dörrar. Jag upplever att det är de unika uppdragen som är spelets starka sida. Spelet handlar inte om att bara skjuta sig igenom horder av fiender utan fångar istället känslan av att det är en Bond-film jag spelar.

Tyvärr finns det uppdragen till trots ett stort frustrationsmoment kring hur en del banor är designade. Jag får känsla av att jag måste ta mig igenom en labyrint, ”Statue och ”Bunker 2” jag tittar på er, och särskilt på spelets högre svårighetsgrader tvingas jag ibland stanna upp och undra vart fan jag ska ta vägen. När jag hittar lösningen är det snarare av en slump än av logiska anledningar och det blir inte bättre av att det dyker upp fiender till höger och vänster.

Avslutning

Avslutningsvis tycker jag att Goldeneye 007 är ett spel som lever väldigt mycket på mina nostalgiska känslor för spelet. Det har varit trevligt att uppleva det igen men samtidigt så har tidens tand inte varit snäll mot spelet. De främsta frustrationsmomenten är kopplat till den sladdriga kontrollen och den onödigt krångliga bandesignen i en del av banorna. Jag tror att du måste ha en relation till spelet för att verkligen uppskatta det men om du som jag minns spelet med värme så kommer du ha en trevlig stund med denna brittiska agent med rätt att döda.

Goldeneye
3
Bra
+
Härlig nostalgisk känsla
+
Originella uppdrag
+
Roligt att spela om...
-
du har en relation till spelet
-
Emellanåt en sladdrig kontroll
-
Jobbig bandesign
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Skribent

Tycker fortfarande att en av de bästa sakerna Goldeneye gör är hur det hantera svårhetsgraderna. Istället för att bara göra fiender till uber-snipers så får man fler objectives att utföra på banorna. Passar utmärkt när det är ett spionspel och jag fattar inte varför inte fler utvecklare har tagit efter detta i andra spel.

Bra recension annars


signatur

"Writer and Fighter"

Fragtjuv
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tycker fortfarande att en av de bästa sakerna Goldeneye gör är hur det hantera svårhetsgraderna. Istället för att bara göra fiender till uber-snipers så får man fler objectives att utföra på banorna. Passar utmärkt när det är ett spionspel och jag fattar inte varför inte fler utvecklare har tagit efter detta i andra spel.

Bra recension annars

Tackar!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Chefredaktör

Tack för fin recension, det här kittlade nostalginerven! ❤️

Fragtjuv
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Tack för fin recension, det här kittlade nostalginerven! ❤️

Ja, visst gör det det! Tack!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Redaktör
Ponny

Håller med om att detta känns "nostalgi, nostalgi, nostalgi". Men det är klart: ibland vill man ju ha det. Och det är fasen en kulturgärning att spelet nu finns tillgängligt så här enkelt.


signatur

En Bamseponny av folket

Fragtjuv
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Håller med om att detta känns "nostalgi, nostalgi, nostalgi". Men det är klart: ibland vill man ju ha det. Och det är fasen en kulturgärning att spelet nu finns tillgängligt så här enkelt.

Ja, det är verkligen en härlig känsla och det är underbart att det är så lätt att få tag på äntligen!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Jag körde igenom det nu när det släpptes på Gamepass och hade en riktigt trevlig stund. Visst, mycket handlar om nostalgi men tycker ändå att själva grunden i spelet någonstans ändå håller. Designen på uppdrag och liknande är ju än idag ofta bättre än många andra spel, det handlar liksom inte om att gubbarna blir bulletsponges utan lägger till mer uppdrag/tid osv. Betyget 3/5 tycker jag känns rättvist för vad det någonstans också är.

Har man dock ingen tidigare relation till spelet så blir nog det här lite kämpigt att ta sig igenom..

Medlem

Fin recension av spelet

Brukar spela goldeneye när vi kör spel kvällar.Då såklart på en n64 och tjock tv. Back in the days brukade vi tejpa en kartongbit mitt på tvn så man inte kunde tjuvkolla på varann när man körde 2vs2.Har så många minnen från detta spel.


signatur

Nes samlare deluxe 712/712
Har alla nes spel som kommit ut i europa och usa

Fragtjuv
Skrivet av Wezper:

Fin recension av spelet

Brukar spela goldeneye när vi kör spel kvällar.Då såklart på en n64 och tjock tv. Back in the days brukade vi tejpa en kartongbit mitt på tvn så man inte kunde tjuvkolla på varann när man körde 2vs2.Har så många minnen från detta spel.

Tack!

Haha! Vilken smart lösning på det problemet.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Kör det för första gången och gillar det skarpt. Har tre missions kvar på 00 Agent. Den härliga bondkänslan gör att det blir en 4/5 för mig.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tycker fortfarande att en av de bästa sakerna Goldeneye gör är hur det hantera svårhetsgraderna. Istället för att bara göra fiender till uber-snipers så får man fler objectives att utföra på banorna. Passar utmärkt när det är ett spionspel och jag fattar inte varför inte fler utvecklare har tagit efter detta i andra spel.

Bra recension annars

Inte bara det. Fienderna reagerar betydligt snabbare samt att du får betydligt mindre ammunitionen av fienden. Sen som grädde på moset finns det ingen armor att tillgå. Lycka till. 😅

Medlem
Skrivet av greb1989:

Jag körde igenom det nu när det släpptes på Gamepass och hade en riktigt trevlig stund. Visst, mycket handlar om nostalgi men tycker ändå att själva grunden i spelet någonstans ändå håller. Designen på uppdrag och liknande är ju än idag ofta bättre än många andra spel, det handlar liksom inte om att gubbarna blir bulletsponges utan lägger till mer uppdrag/tid osv. Betyget 3/5 tycker jag känns rättvist för vad det någonstans också är.

Har man dock ingen tidigare relation till spelet så blir nog det här lite kämpigt att ta sig igenom..

Ja, sen tror jag att många nya spelare kommer känna irritation över att det inte står klart och tydligt HUR du genomför uppdragen.

Medlem

Appropå klumpiga kontroller så har jag testat flera av N64ans spel med olika moderna kontroller genom tiderna. Jag har inte hittat någon som fungerar bättre än "sådär" mot 64-spelen.
Inget annat FPS/TPS-shooter på konsol jag spelat har lyckats få till samma sköna rörelser och skjutprecision som vissa utvecklare (framför allt Rare) lyckades få till på N64an.
Det alternativa kontrolläget där man gick med de gula knapparna såsom de var WASD och roterade/siktade med styrspaken, avstängd autoaim för att kunna headshotta / sikta på avstånd och den utomordentligt skarpa styrspaken (tills den blev utnött), skapade tillsammans precision som nästan kan mäta sig med en modern gamingmus.

Visst är det kul att uppleva gamla nostalgiminnen igen, men utan den fantastiska 64-kontrollern så har det inte varit samma sak

KoP
Medlem

Spel med 3D-grafik åldras ju sällan bra. Spel med handpixlad grafik förblir dock oftast odödliga.

Medlem

Bra recension. Personligen tycker jag man måste se spelet för vad det var och gjorde då för att göra det rättvisa. Bandesigen är något som faktiskt hyllades då och var väldigt unikt just för att banorna byggdes för att vara intressanta utrymmen i första hand, dvs. man hade inte uppdrag och start/slutpunkter osv med i kalkylen från början av många banor (kan såklart vara hel galet men där och då). Därför fanns mycket extra rum osv, kanske inget man hoppar till idag men då var det lite mer "verkligt" jämfört med mycket annat.

Vad jag har hört ska väl denna remaster ändå fått en hel till kritik kring tillvägagångssättet för att lyfta 3dn till nuet, man kan se artefakter osv som var omöjliga att se ens för utvecklarna av originalet. Den versionen som aldrig släpptes till live men som läckte ska vad jag förstår göra tex sånt som banorna mer rättvisa.

Medlem

Bra recension.

Själv har jag inga problem med kontrollen eller uppdragsstrukturen, tycker spelet håller kanon än idag, även om en del banor på secret och 00-agent väl får sägas är extremt svåra med dagens mått mätt. Om det inte vore för nyversionerna har manuella sparningsmöjligjeter. Tror t.ex. inte jag idag skulle orkat ta mig igenom Control på 00-agent om det inte vore för man kan spara före och efter Natalya tragglat med datorn

Medlem

Kan tipsa om Goldeneye Source, https://www.geshl2.com/

Ser ut som man minns det, dvs inte alls som det var. Kul på LAN också.

Fragtjuv
Skrivet av Majoren:

Bra recension.

Själv har jag inga problem med kontrollen eller uppdragsstrukturen, tycker spelet håller kanon än idag, även om en del banor på secret och 00-agent väl får sägas är extremt svåra med dagens mått mätt. Om det inte vore för nyversionerna har manuella sparningsmöjligjeter. Tror t.ex. inte jag idag skulle orkat ta mig igenom Control på 00-agent om det inte vore för man kan spara före och efter Natalya tragglat med datorn

Tack.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Fifan körde det på N64 för typ 6 år sen igen.. Typ 3 FPS har spelet


signatur

subterranean homesick alien

Avstängd
Skrivet av Anton Q:

Fifan körde det på N64 för typ 6 år sen igen.. Typ 3 FPS har spelet

Det gäller ju att titta ner i marken så att man får fler FPS.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Det gäller ju att titta ner i marken så att man får fler FPS.

Protips


signatur

subterranean homesick alien

Fragtjuv
Skrivet av CosmicPunch:

Det gäller ju att titta ner i marken så att man får fler FPS.

Ja. Det är en smart lösning.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Skribent
Skrivet av PGR1985:

Inte bara det. Fienderna reagerar betydligt snabbare samt att du får betydligt mindre ammunitionen av fienden. Sen som grädde på moset finns det ingen armor att tillgå. Lycka till. 😅

Jo, de ändrar ju lite sånt också men i regel på den tiden var bara svårhetsgraderna så att fienderna bara tog mer stryk och blev världsmästare på skytte. Så att faktiskt ändra andra saker var unikt och är väl lite det fortfarande?

Med det sagt är 007-svårhetsgraden SVÅR!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Spelade detta som barn som fasen! Problemet var att ingen av oss kunde engelska ännu så så fort man provade secret agent så blev allt jättesvårt för man fick gissa vad uppdragen Var hela tiden Hahaha!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Man minns verkligen hur kul man hade med detta på N64!
Hem till kompisar efter skolan och bara nöta multiplayer med 4 spelare med splitscreen.
Goa tider

Fragtjuv
Skrivet av CliQue-SinneD:

Spelade detta som barn som fasen! Problemet var att ingen av oss kunde engelska ännu så så fort man provade secret agent så blev allt jättesvårt för man fick gissa vad uppdragen Var hela tiden Hahaha!

Känner igen det där!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

1
Skriv svar