Gratis spel - Allmän tipstråd

Medlem
Skrivet av Devan:

Hitta inte på egna regler som inte trådskaparen @Sapiens har skrivit ner tack!

"Undvik fee2pay spel, asset flips eller liknande skräp."

Är det inte tydligt nog? Tanken är att det ska vara spel som är gratis men som vanligtvis kostar och inte spel som alltid är gratis.

Releasehästryttare
Skrivet av stjärnsoldat:

"Undvik fee2pay spel, asset flips eller liknande skräp."

Är det inte tydligt nog? Tanken är att det ska vara spel som är gratis men som vanligtvis kostar och inte spel som alltid är gratis.

Igen inget OP skrivit, de spel jag länkar har bra Steam betyg och de finns absolut personer som vill veta av att det finns bra gratis spel som inte har monitärt syfte!

Medlem
Skrivet av Devan:

Igen inget OP skrivit, de spel jag länkar har bra Steam betyg och de finns absolut personer som vill veta av att det finns bra gratis spel som inte har monitärt syfte!

Läs första inlägget i tråden igen, inga free2play-spel.

Medlem
Skrivet av Devan:

Igen inget OP skrivit, de spel jag länkar har bra Steam betyg och de finns absolut personer som vill veta av att det finns bra gratis spel som inte har monitärt syfte!

Det gör det säkert men den här tråden är inte till för det.

Medlem

Eftersom det inte är tydligt utifrån trådskaparen har jag skapat en ny tråd som enbart är till för tips om tidsbegränsade erbjudanden med lite hårdare regler, det går bra att tipsa om samma spel där som här, och tvärt om: https://www.fz.se/forum/trad/454693-gratis-spel-tidsbegransad...

Medlem
Skrivet av ZkilfinG:

Eftersom det inte är tydligt utifrån trådskaparen har jag skapat en ny tråd som enbart är till för tips om tidsbegränsade erbjudanden med lite hårdare regler, det går bra att tipsa om samma spel där som här, och tvärt om: https://www.fz.se/forum/trad/454693-gratis-spel-tidsbegransad...

Tack! Kommer nog följa den tråden istället.

Har alltid kollat denna tråden för spel som kostar men tillfälligt är gratis.

Alltid trott att det var syftet med denna tråden....

Medlem

Vore det inte mer logiskt att starta en tråd där man kan tipsa om bra F2P-spel istället för att starta en till tråd som denna men med hårdare och tydligare regler?

Moderator | Testpilot

Efter att ha snackat med några av er och funderat lite så håller jag med. Tanken med tråden är att tipsa om spel som vanligtsvis kostar - men som nu är gratis. Exempelvis något ifrån GOG, Epic, Steam osv.

Tycker vi fortsätter med den här tråden. Jag ser till att göra en notering i första inlägget om vad som gäller


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Releasehästryttare

Majoriteten har talat! @uberpwnage är du snäll och tar bort alla mina inlägg i denna tråden?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Efter att ha snackat med några av er och funderat lite så håller jag med. Tanken med tråden är att tipsa om spel som vanligtsvis kostar - men som nu är gratis. Exempelvis något ifrån GOG, Epic, Steam osv.

Tycker vi fortsätter med den här tråden. Jag ser till att göra en notering i första inlägget om vad som gäller

Det tycker jag låter vettigt.

Skrivet av Devan:

Majoriteten har talat! @uberpwnage är du snäll och tar bort alla mina inlägg i denna tråden?

Det vore sorgligt faktiskt Devan. Jag har låtit bli att lägga mig i debatten tidigare därför att du alltid postat intressanta titlar jag annars aldrig skulle kommit i kontakt med. De har, så att säga, balanserat på gränsen för vad majoriteten av oss tolkat som trådens funktion.

Insisterar ni på att ta bort Devans inlägg så ser jag gärna att de bryts loss och läggs ihop till en ny "Bra f2p-spel"-tråd.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Releasehästryttare
Skrivet av jonis:

Det vore sorgligt faktiskt Devan. Jag har låtit bli att lägga mig i debatten tidigare därför att du alltid postat intressanta titlar jag annars aldrig skulle kommit i kontakt med. De har, så att säga, balanserat på gränsen för vad majoriteten av oss tolkat som trådens funktion.

Insisterar ni på att ta bort Devans inlägg så ser jag gärna att de bryts loss och läggs ihop till en ny "Bra f2p-spel"-tråd.

Det va en elak kommentar riktad mot mig som fått jättemånga tummar upp i andra tråden, så just nu känner jag mig inte önskvärd på FZ.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Devan:

Majoriteten har talat! @uberpwnage är du snäll och tar bort alla mina inlägg i denna tråden?

Näe de får ligga kvar. Under en lång period så tänkte jag precis som du. Visst att de var "free to play"-spel, men de var väldigt uppskattade och inte "shovelware". Riktigt bra spel helt enkelt.

Samtidigt försår jag resten i tråden som också (och om man läser första inlägget ordentligt så kommer det fram) som vill att fokus ska vara på spel som vanligtsvis kostar pengar - men som här och där finns gratis.

Att sitta och rensa nu i efterhand är onödigt då gamla inlägg i vanlig ordning inte har något "värde" idag ändå, då spelen oftast bara är gratis i en period. Är nog bara bra att brödsmulorna av vad vi kommit fram till finns kvar.

Skrivet av jonis:

Insisterar ni på att ta bort Devans inlägg så ser jag gärna att de bryts loss och läggs ihop till en ny "Bra f2p-spel"-tråd.

De får ligga kvar Om @Devan vill göra en sådan tråd hade jag inte haft något emot det, eller om han vill fortsätta med sin "Steamspel"-serie han höll på med ett tag - #3962153.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

zel
Medlem
Skrivet av Devan:

Det va en elak kommentar riktad mot mig som fått jättemånga tummar upp i andra tråden, så just nu känner jag mig inte önskvärd på FZ.

Jag har också alltid uppskattat dina poster i denna tråd. Det skulle vara tråkigt om de försvann.

Håller med jonis om att en "Bra f2p-spel"-tråd annars skulle fungera.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Devan:

Det va en elak kommentar riktad mot mig som fått jättemånga tummar upp i andra tråden, så just nu känner jag mig inte önskvärd på FZ.

Sedan vill jag göra ett separat inlägg och säga att du absolut är önskvärd. Nog för att dig och mig inte alltid varit överens, men vad du bidragit till FZ i stort är 99.9% bara bra saker. Som nämnt ovan gillade jag Steamspel-trådarna du gjorde förut. Rent allmänt har dina tips alltid varit riktigt, riktigt bra. En hel drös med spel jag aldrig hade hittat av egen kraft.

Såhär i efterhand är det mitt fel som inte riktigt förstått feedback som kommit in gällande den här tråden, men i samma veva gick folk aldrig riktigt in på djupet om vad som var "fel" heller - och där byggdes det bevisligen upp frustration.

Jag läste reglerna, tyckte dina inlägg passade, och när jag skrev detta till folk som hörde av sig var det som att de bara gav upp. Skriver inte detta för att lägga skuld på någon, men jag fick tyvärr ingen insyn i vad som folk faktiskt tyckte inte passade i den här tråden.

Du är grym. Fortsätt med det du alltid gjort, men skapa kanske en egen tråd eller egna trådar som förut?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har inget aggro mot någon, ogillar bara när folk sätter sig på tvären mot uppenbara fakta. Den här tråden är till för att spara pengar, F2P kan jag hitta själv. Har jag postat om F2P? Ja, men det var för att jag inte visste att det var ett sådant, men försöker undvika det.

De spel som normalt kostar pengar brukar ha en viss minimum av kvalitet, F2P har det inte. Ta t.ex. Death Stranding som gavs bort, ett AAA game, sån kvalitet i spel är sällsynt som F2P.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ichinin:

Har inget aggro mot någon, ogillar bara när folk sätter sig på tvären mot uppenbara fakta. Den här tråden är till för att spara pengar, F2P kan jag hitta själv. Har jag postat om F2P? Ja, men det var för att jag inte visste att det var ett sådant, men försöker undvika det.

De spel som normalt kostar pengar brukar ha en viss minimum av kvalitet, F2P har det inte. Ta t.ex. Death Stranding som gavs bort, ett AAA game, sån kvalitet i spel är sällsynt som F2P.

Med tanke på att jag själv tolkade det precis som Devan så tycker jag inte att det var så "uppenbar fakta" som du nämner. Därtill så har spelen som han och andra länkat ändå (efter användarrecenioner) haft en hög kvalité. Inget shovelware som sagt.

Nog om det dock. Nu går vi åter till topic och delar spel som man vanligtsvis betalar för men som av olika anledningar en period kan vara gratis. Typ Steam, GOG, Epic och liknande tjänster


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Eftersom det var jag som tog initiativet till att starta den andra tråden vill jag bara säga att jag tycker att den lösning som det blev är den bästa!

Medlem

@Devan Du är definitivt önskvärd! Tänk inte ens så, i mina ögon tillhör du kärnan av FZ:s medlemmar. Vissa reagerar lite klumpigt bara, och många av oss uppskattade verkligen dina inlägg.

Skrivet av ZkilfinG:

Eftersom det var jag som tog initiativet till att starta den andra tråden vill jag bara säga att jag tycker att den lösning som det blev är den bästa!

Instämmer!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Hell Division gratis på GoG https://www.gog.com/en/game/hell_division

Verkar vara rätt kasst dock och endast nedsatt 8kr…

Medlem

Folk blir aldrig nöjda...
Ligger i människans natur..

Jag gillar Devans tips iaf 👍

Medlem
Medlem

Tillfälligt gratis på GoG Ancient Enemy https://www.gog.com/en/game/ancient_enemy

Medlem
ZF
Medlem

Gratis spel och F2P är inte samma sak tycker jag.

F2P betyder ju oftast att de är helt eller delvis uppbyggda runt IGP. Vilket i praktiken inte gör dem gratis, eller ens billigare i längden än fullprisspel.

Sen finns det ju också ganska ambitiösa "vanliga" spel som helt enkelt vanligtvis är gratis av olika skäl. Nedlagda studios, studentprojekt, gratis som promo för en uppföljare.

Så det kanske snarar borde finnas tre trådar isåfall. För att krångla till det hela optimalt.

Medlem
Medlem
Medlem

Veckans gratisspel hos Epic.

Train Valley 2

Medlem

Elder Scrolls Online och Murder by Numbers är veckans Epic game store Gratis

Medlem

Råkade av en slump se att "Dungeon of the Endless", som jag haft på önskelistan i evigheter, är -100% just nu!

https://store.steampowered.com/app/249050/Dungeon_of_the_ENDL...


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Homeworld Remastered Collection och Severed Steel är gratis på Epic Games fram tills den 3 aug.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skriv svar