Helldivers 2 – Pc-spelarna tvingas att länka sitt steamkonto till PSN

Medlem

Åland RIP.

Tror folk att man läser all information när man köper ett spel? Läser ni hela Terms & Condition när ni köper ett spel eller? För de kommer definitivt börja smyga in det där.

De deaktiverade ju medvetet PSN vid launch för de visste att detta skulle ske och att massvis inte skulle kunna spela. Eftersom det inte finns någon anledningen att inte ha det aktiverat vid start. Enbart för att lura folk.

Ovanstående anledning är varför jag tycker det är fult gjort. Aktivera från början. Folk kan refunda direkt eller inse att de inte kan spela på grund av restriktioner. Försök inte aktivera det några månader sedan när ni cashat in och folk är beroende.

Gör det övertydligt: Du kan inte spela från X länder. Vi kommer kräva PSN vid inloggning.

Att folk jämför detta med en launcher är roligt för det är inte ens jämförbart. Folk kan inte spela ett spel de köpt! Många visste säkert inte ens att PSN är förbjudet i deras land. Speciellt yngre.

Medlem

Ett ytterst fåtal läser ToC. Hur många har läst ToC:n för Steam? Det faktum att Valve i det skriver att man inte köper spel av dem, utan att man prenumerar på dem verkar ha undgått de flesta. En prenumeration som Valve ger sig rätten att säga upp (dvs ta bort spelet du har betalat dem för), av ett antal olika skäl, utan att ersätta "köparen".

De ger sig tex rätten att ta bort spel, utan att som sagt ersätta, om det är då görs mot en större grupp. Så i fallet Helldivers 2, så kan Valve då ta bort spelet från alla som köpt det från de länder där man längre kan köpa det, utan att då, igen, ersätta dem.

---

Påven får förövrigt spela något annat nu.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Steam har nu lagt till restriktioner på vart spelet går att aktivera eller köpa

Bara för att vara tydlig så är det Sony som lagt till detta på Steam, inte Steam eller Valve.

Medlem
Skrivet av Dunder:

En idé är att göra det extremt tydligt att en ansenling mängd spelare snart inte kommer kunna spela spelet de betalar €40 för. En annan idé hade varit att erbjuda alla, eller i alla fall en del, av pengarna tillbaka.

Det är ganska tydligt (särskilt från chefens tweets) att alla inblandade hoppades på att det är något som bara skulle blåsa över, men nu har man blivit lite tagna på sängen istället.

EDIT: Utifrån ovanstående kommentar kanske det går att få pengarna tillbaka, trots allt. De har kanske insett sitt misstag.

Allt du säger bör riktas till Sony. Utvecklaren bestämmer inte plattformar, det gör förläggaren. I detta fallet Sony. Hade de publicerat spelet själva och gjort detta beslutet hade kritiken mot Arrowhead varit befogad. Nu har de varit tydliga sedan dag 1, sedan att folk inte läser Steamsidan innan de köper får stå till dem...

Skrivet av dTexN:

Steam har nu lagt till restriktioner på vart spelet går att aktivera eller köpa

https://i.redd.it/zdl2f4g6yhyc1.png

Det skulle varit så tydligt från dag 1.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fast va visst så ifrån början samt har hela tiden stått på steams sida om spelet att psn krävs.
Du kan även kolla launch trailer så står det i slutet att psn krävs.

Sen uppstod det server strul och kravet togs bort men att det skulle komma tillbaka.

Att folk nu gnäller över något som stått hela tiden är bara larvigt.

Samt så har man sett på forum att där det inte går att ha psn så arbetar dom med en lösning.

Men vi får väl hoppas att Sony slutar släppa spel på pc helt enkelt så slipper folk skapa ett psn konto.

När man köpte spelet på pc och startade det så stod inget om att psn skulle krävas, bara att det var ”optimalt” (vilket jag kommer väl ihåg för jag funderade nån minut på om det var värt besväret att leta upp mitt psn-lösen).
”Optimalt” inte ”måste”
Vad som tidigare har stått i någon reklamfilm är väl egentligen ganska ointressant?

Men problemet är väl egentligen inte det (eftersom plan är gratis) utan att det finns folk som skaffat spelet i länder där psn inte är tillgängligt vilket innebär att dessa människor helt plötsligt inte kommer kunna spela spelet.
Om det sen bara rör sig om en enda spelare i något litet land ingen hört talas om spelar ingen roll, det är jävligt illa av Sony.

Förstår inte allt vurmande från alla Sonyälskare i detta läge, ett multimiljardföretag som beter sig så här ska ha kritik (detsamma gäller givetvis MS och Nintendo).

Medlem
Skrivet av Trycket:

Åland RIP.

Tror folk att man läser all information när man köper ett spel? Läser ni hela Terms & Condition när ni köper ett spel eller? För de kommer definitivt börja smyga in det där.

De deaktiverade ju medvetet PSN vid launch för de visste att detta skulle ske och att massvis inte skulle kunna spela. Eftersom det inte finns någon anledningen att inte ha det aktiverat vid start. Enbart för att lura folk.

Ovanstående anledning är varför jag tycker det är fult gjort. Aktivera från början. Folk kan refunda direkt eller inse att de inte kan spela på grund av restriktioner. Försök inte aktivera det några månader sedan när ni cashat in och folk är beroende.

Gör det övertydligt: Du kan inte spela från X länder. Vi kommer kräva PSN vid inloggning.

Att folk jämför detta med en launcher är roligt för det är inte ens jämförbart. Folk kan inte spela ett spel de köpt! Många visste säkert inte ens att PSN är förbjudet i deras land. Speciellt yngre.

Det va aktivt vid launch, pc spelare dag ett behövde fixa psn och knyta.
Sen började server strul så vart inaktiverat men med besked att aktivering sker igen.

Har stått på spelets steam sida att psn krävs och kollar man launch trailer så står det också där.

Medlem
Skrivet av Skunke:

När man köpte spelet på pc och startade det så stod inget om att psn skulle krävas, bara att det var ”optimalt” (vilket jag kommer väl ihåg för jag funderade nån minut på om det var värt besväret att leta upp mitt psn-lösen).
”Optimalt” inte ”måste”
Vad som tidigare har stått i någon reklamfilm är väl egentligen ganska ointressant?

Men problemet är väl egentligen inte det (eftersom plan är gratis) utan att det finns folk som skaffat spelet i länder där psn inte är tillgängligt vilket innebär att dessa människor helt plötsligt inte kommer kunna spela spelet.
Om det sen bara rör sig om en enda spelare i något litet land ingen hört talas om spelar ingen roll, det är jävligt illa av Sony.

Förstår inte allt vurmande från alla Sonyälskare i detta läge, ett multimiljardföretag som beter sig så här ska ha kritik (detsamma gäller givetvis MS och Nintendo).

Dag ett så va det krav, sen pågrund av strul så har det stått annat men att det kommer bli aktiverat igen.

Att spelets sålts på pc i ett land där psn inte finns är inte Sonys fel utan steams då det varit tillgängligt där.

Jag vurmar inte för Sony utan för sanningen men tyvärr klarar inte alla av sanningen utan försöker hitta undanflykter.

Men vi ser ju pc spelaren rätta takter nu så bara hoppas Sony slutar släppa spel på pc efter detta.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Dag ett så va det krav, sen pågrund av strul så har det stått annat men att det kommer bli aktiverat igen.

Att spelets sålts på pc i ett land där psn inte finns är inte Sonys fel utan steams då det varit tillgängligt där.

Jag vurmar inte för Sony utan för sanningen men tyvärr klarar inte alla av sanningen utan försöker hitta undanflykter.

Men vi ser ju pc spelaren rätta takter nu så bara hoppas Sony slutar släppa spel på pc efter detta.

Om du vurmar för sanningen, kan du länka källan till att det är Steams fel? Tänker bara ifall Sony missat att informera Steam om vilka marknader som gäller


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av jawik:

Gravt kränkande. Är för lat för att skriva en recensions-bomb, men har i protest sagt upp internet och bilförsäkringen.

🙄

Smart! Jag sa upp mig från jobbet och klippte bibliotekskortet.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Det va aktivt vid launch, pc spelare dag ett behövde fixa psn och knyta.
Sen började server strul så vart inaktiverat men med besked att aktivering sker igen.

Har stått på spelets steam sida att psn krävs och kollar man launch trailer så står det också där.

Menar du att alla som har köpt HD2 köpte det innan det blev inaktiverat? Låter orimligt.

Det stämmer inte att PSN krävdes. Det står att det var "Optional:

"This morning, Sony is drawing fire for changing wording in its PSN linking page from saying that it was “optional” to saying that “some PlayStation games may require you to sign in and link to an account for PSN.” It was quite literally changed within the last 24 hours."
https://www.forbes.com/sites/paultassi/2024/05/04/arrowhead-t...

När till och med Arrowheads Community Manager säger att det är felaktigt och dåligt förstår jag inte varför man argumenterar emot detta:

"Helldivers 2 community manager Spitz drew fire yesterday for seemingly snapping at a player over the issue, saying they should just change their review to negative and move on. But now, while Spitz is walking back his attitude, he’s maintaining he was being serious. You really should change your review to negative on Steam if you want to send a message to Sony. Here’s Spitz:

“I want people to make their displeasure known in a place where it might actually make a difference, Steam reviews and refund requests will do that, angry posting in the Discord won’t. I’m not happy about this decision either.”"

Medlem
Skrivet av Mirage:

Allt du säger bör riktas till Sony. Utvecklaren bestämmer inte plattformar, det gör förläggaren. I detta fallet Sony. Hade de publicerat spelet själva och gjort detta beslutet hade kritiken mot Arrowhead varit befogad. Nu har de varit tydliga sedan dag 1, sedan att folk inte läser Steamsidan innan de köper får stå till dem...

Jag håller inte med, Arrowhead bör absolut ta sin del av kritiken. Att de skulle ha varit tydliga stämmer inte.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Issue:

Om du vurmar för sanningen, kan du länka källan till att det är Steams fel? Tänker bara ifall Sony missat att informera Steam om vilka marknader som gäller

Sony har inga rättigheter att se spelares steam information och se vart dom spelar ifrån.
Det är steam som säljer spelet världen över på steam och där kan Sony inte säga mycket om.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Sony har inga rättigheter att se spelares steam information och se vart dom spelar ifrån.
Det är steam som säljer spelet världen över på steam och där kan Sony inte säga mycket om.

Och i såfall så måste Sony informera Steam om vilka länder som prenumerationer på spelet inte får erbjudas så att de senare kan blockera.

Medlem
Skrivet av Trycket:

Menar du att alla som har köpt HD2 köpte det innan det blev inaktiverat? Låter orimligt.

Det stämmer inte att PSN krävdes. Det står att det var "Optional:

"This morning, Sony is drawing fire for changing wording in its PSN linking page from saying that it was “optional” to saying that “some PlayStation games may require you to sign in and link to an account for PSN.” It was quite literally changed within the last 24 hours."
https://www.forbes.com/sites/paultassi/2024/05/04/arrowhead-t...

När till och med Arrowheads Community Manager säger att det är felaktigt och dåligt förstår jag inte varför man argumenterar emot detta:

"Helldivers 2 community manager Spitz drew fire yesterday for seemingly snapping at a player over the issue, saying they should just change their review to negative and move on. But now, while Spitz is walking back his attitude, he’s maintaining he was being serious. You really should change your review to negative on Steam if you want to send a message to Sony. Here’s Spitz:

“I want people to make their displeasure known in a place where it might actually make a difference, Steam reviews and refund requests will do that, angry posting in the Discord won’t. I’m not happy about this decision either.”"

Wow du letar verkligen efter halmstrån.
Att FAQ ändras sker hela tiden men på spelets trailers och spelets steam sida har det stått att psn krävs. Hur kan det vara svårt att förstå?

Sen att dom fick server problem och tog bort kravet men att det skulle komma tillbaka visar ju bara att pc spelare inte läser saker och ting utan bara klickar sig vidare.

Sen att pc mobben inte klarar av att vänta och se vad som sker med missnöjet utan börjar sprida lögner visar att pc spelare inte förtjänar vissa spel.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Och i såfall så måste Sony informera Steam om vilka länder som prenumerationer på spelet inte får erbjudas så att de senare kan blockera.

Vilket nu har skett men då får Sony skit för det.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Sony har inga rättigheter att se spelares steam information och se vart dom spelar ifrån.
Det är steam som säljer spelet världen över på steam och där kan Sony inte säga mycket om.

Men om Sony har ett krav på att det ska finnas PSN, då kan det inte vara upp till Steam att kolla i vilka länder Sony har PSN. Därför så måste ju Sony meddela Steam i vilka länder de ska sälja spelet. Så återigen, om du vurmar för sanningen kom med en källa eller bevis för att det är Steams fel.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Dag ett så va det krav, sen pågrund av strul så har det stått annat men att det kommer bli aktiverat igen.

Att spelets sålts på pc i ett land där psn inte finns är inte Sonys fel utan steams då det varit tillgängligt där.

Jag vurmar inte för Sony utan för sanningen men tyvärr klarar inte alla av sanningen utan försöker hitta undanflykter.

Men vi ser ju pc spelaren rätta takter nu så bara hoppas Sony slutar släppa spel på pc efter detta.

Nope, stod ingenstans när jag köpte det att det var ett krav.
Som jag skrev: ”optimalt” var ordet som användes (vilket skiljer sig markant från EA, UBI och andra utvecklare som direkt skriver att ett konto hos dessa krävs).
Stod ingenstans ifrån jag köpte spelet tills jag var inne i spelet att psn någonsin skulle krävas.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Vilket nu har skett men då får Sony skit för det.

Ja, om de inte har gjort så tidigare, så är det rättfärdigat att de får skit.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Wow du letar verkligen efter halmstrån.
Att FAQ ändras sker hela tiden men på spelets trailers och spelets steam sida har det stått att psn krävs. Hur kan det vara svårt att förstå?

Sen att dom fick server problem och tog bort kravet men att det skulle komma tillbaka visar ju bara att pc spelare inte läser saker och ting utan bara klickar sig vidare.

Sen att pc mobben inte klarar av att vänta och se vad som sker med missnöjet utan börjar sprida lögner visar att pc spelare inte förtjänar vissa spel.

Haha du kallar det halmstrån när man länkar till en FAQ där de medvetet ändrat sin text som är högst relevant? När Community Managern går ut och klagar och massvis inte kan spela?

Jösses du bor på en annan planet.
Tänker inte bemöda mig att prata mer med en blind fanboy för det är det värsta jag vet.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Men vi ser ju pc spelaren rätta takter nu så bara hoppas Sony slutar släppa spel på pc efter detta.

Tyvärr är det ju enda sättet att få stora företag att lyssna och tycker Sony att det är jobbigt att få kritik för att dom varit otydliga/gjort fel så får dom väl ge fasiken i att släppa sina spel på pc (vilket är deras förlust då det är förhållandevis enkla pengar) eller skärpa sig!

Sen tycker jag att review-bombing är fel väg att gå för fel företag drabbas i det här fallet. Och många gånger är pc-communityt jävligt gnälliga för inget alls men den här gången håller jag med dom.

Medlem
Skrivet av Skunke:

Sen tycker jag att review-bombing är fel väg att gå för fel företag drabbas i det här fallet. Och många gånger är pc-communityt jävligt gnälliga för inget alls men den här gången håller jag med dom.

Fast nu har ju faktiskt en av Arrowheads egna community managers faktiskt uppmanat folk till at review-bomba spelet.
https://www.videogamer.com/news/helldivers-2-devs-tell-the-co...

Medlem

När jag startade upp H2 första gången fick jag ett fett meddelande om att ett PSN konto krävdes men att man kunde skippa det om man ville (för tillfället). Så jag länkade. No big deal. Detta meddelande är jag tämligen säker på att ALLA fått när dom startat H2 för första gången.

Sedan verkar detta kollektivt glömts av och nu skyller man på DEVs? Spelare måste ta sig själva på mer allvar och se till eget ansvar när man aktiverar, installerar eller inhandlar ett spel.

Att sedan SONY lätt kunnat fortsätta skita i PSN konto kravet är en annan sak och det får stå för dom - vilket enligt mig är ett scum-ass beslut från deras sida att tvinga in det när det så uppenbart fungerat fin-fint utan och att avsaknad av PSN närvaro enbart lett till en mega succé.

Men ser man till sociala medier så har ju folk uppenbara problem med läsförståelse och det blandas hej vilt vem som är ansvarig - så länge inget ansvar kommer till spelarens egna förmåga att ta till sig 3 textrader i ett spel.

Det är alltid någon annans fel...

Medlem

Två saker jag lärt mig av denna "kontrovers" är följande:

1. Folk som köper saker på steam läser uppenbarligen inte beskrivningen och de krav som finns. Jag undrar hur den yngre generationen hade klarat av att köpa PC-spel för 25-30 år sedan där man var tvungen att lusläsa hårdvarukraven för att ens kunna starta spelen.

2. Influencers och streamers består till stor del av hycklare. Har sett ett flertal klaga på PSN-kravet samtidigt som de glatt spelar Minecraft, ett spel som mig veterligt faktiskt infört ett krav på ett tredjepartskonto i efterhand.

Med det sagt vill jag påminna folk om att inga dylika konton är någonsin till för att göra ditt liv som användare enklare, det gäller Sony, Microsoft, Epic, Google, Apple osv. Dylika kontot existerar för företagens vinning, inte din. Om ni vill bli av med skiten, sluta köpa produkter som kräver arbiträra konton.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fast nu har ju faktiskt en av Arrowheads egna community managers faktiskt uppmanat folk till at review-bomba spelet.
https://www.videogamer.com/news/helldivers-2-devs-tell-the-co...

Ah se där, det hade jag missat

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

När jag startade upp H2 första gången fick jag ett fett meddelande om att ett PSN konto krävdes men att man kunde skippa det om man ville (för tillfället). Så jag länkade. No big deal. Detta meddelande är jag tämligen säker på att ALLA fått när dom startat H2 för första gången.

Men ser man till sociala medier så har ju folk uppenbara problem med läsförståelse och det blandas hej vilt vem som är ansvarig - så länge inget ansvar kommer till spelarens egna förmåga att ta till sig 3 textrader i ett spel.

Det är alltid någon annans fel...

Som jag skrev innan: jag fick att det var ”optional”, stod inget om att det krävdes (eller skulle krävas).
Nu länkade jag mitt ändå (med tanken om att det kanske skulle kunna komma cross-progression i framtiden).
Reagerade ändå på just ”optional” då det inte framkom vilka eventuella fördelar det skulle ge mig (cross-save, trophys osv).
Så nej: inga ”tre textrader jag inte kunde ta till mig” för min del iallafall.
Men jag skulle väl kollat runt på alla sidor på nätet och ringt och frågat Sony innan för dom kan ju tydligen inte göra fel..

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fast nu har ju faktiskt en av Arrowheads egna community managers faktiskt uppmanat folk till at review-bomba spelet.
https://www.videogamer.com/news/helldivers-2-devs-tell-the-co...

Grymt! Jag instämmer med utvecklarna, den här situationen har Sony själva skapat och får därmed rätta till. Ifall de inte rättar till det så blir jag väldigt avig inför typ alla multiplayerspel som Sony kan tänkas släppa på PC.

Tar och lägger till citatet här:

Skrivet av Spitz:

“Players making their displeasure known through reviews, refunds etc. gives us more pull in the discussions with Sony. They don’t read our Discord. It hurts to see the game’s popularity suffer in ratings, but discussions are ongoing and our team is on the side of the players in this fight. It’s unrealistic to expect people to make PSN accounts in different regions to get past the account linking requirement. We’re aware of that. Discussions are ongoing.”


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av almblad:

Haha, så roligt mmm review bombing is the shit

Köpte mitt Helldivers 2 via HumbleBundle, stod inget om att det krävs ett PSN konto för att spela, enbart att Steam var ett måste. Frågade om pengarna tillbaka på grund av det helt plötsligt krävs ett PSN konto, fick pengarna tillbaka.

Hade ändå tröttnat på spelet, så det slutat skitbra det här

Jag köpte via gamebillet som är en äkta keyseller, stod ingenting om att det krävs något ps-konto heller på deras sida, (står fortfarande inte i skrivande stund). Hade man kunnat undvikit detta? Ja, det tror jag. Allt fungerade ju och folk var glad samt nöjda.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Kommer aldrig ihåg att jag länkade något konto, gjordes säkert första gången jag loggade in i februari .Hoppade in nu och spelade som vanligt. Alla ubisoft, rockstar,XBOX EA -spel m.m kräver ett konto, aldrig hört maken på gnäll. Trist om dom som är regionslåsta dock men att folk gnäller i t,ex sverige är märkligt.

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Kommer aldrig ihåg att jag länkade något konto, gjordes säkert första gången jag loggade in i februari .Hoppade in nu och spelade som vanligt. Alla ubisoft, rockstar,XBOX EA -spel m.m kräver ett konto, aldrig hört maken på gnäll. Trist om dom som är regionslåsta dock men att folk gnäller i t,ex sverige är märkligt.

Det är väl bra att folk säger ifrån när dem inte tycker om något. Bra för Sony om inte annat så dem kan förstå vad kunderna vill ha.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Nä Sony är inte gudar och jag har kritiserat dom flera gånger. Dock kan ditt hat inte se något annat.

Vi alla vet och du också att du hatar Sony av någon anledning.
Samt också folk som säger sanningen då den svider i dina ögon så det gör ont.

Skulle vara nyttigt för dig att släppa ditt hat, kanske behöver du prata med någon om det.

Hat är ett starkt ord... jag skulle mer säga att jag är besviken på dom😊

Jag tycker det är sorgligt att dom blivit så usla denna generation när dom var så otroligt bra under ps4a generationen.

Roligt också att du ser dig själv som en sanningssägare 😂
Läste att Steam ger refunds nu pga detta. Så antar att dom hatar Sony.

Skriv svar