Helldivers 2 – Pc-spelarna tvingas att länka sitt steamkonto till PSN

Medlem
Skrivet av ZF:

Låter ju i så fall som den största ickefrågan av argumenten det går att ha. Var är detta ens ett problem? Kirgizistan? Antarktis? På en atomubåt..?

Det som de tabbade sig med på riktigt var att det tydligen angavs (luddigt dessutom) som valfritt i TOS att ansluta.

Javisst, allt är valfritt egentligen. Att tanka bilen är valfritt.

20% av alla spelets spelare var en siffra jag hörde, men har inga källor så ta det med lite salt och peppar. Oerhört onödigt oavsett hur många/få det drabbar.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fast kravet va ifrån dag ett men pågrund av server strul inaktiverade dom det.

Bara kolla på steams sida om spelet eller launch trailer så står det att psn krävs.

Det stod att det va ett krav. Men det va inte ett krav.
Så då bevisar de att det inte är något som behövs.

Det är skillnad.

ZF
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag håller med, det är ett helkasst argument, särskilt då det inte ens är ett argument, utan enbart ett konstaterande av fakta. PSN kravet fär Helldivers 2 är INTE samma sak om Microsoft kravet för Sea of Thieves.

För SoT så är ditt Microsoft konto hela din identitet i spelet. Din karaktär är direkt kopplad till ditt konto, du kopplar upp dig och joinar besättningar direkt via ditt konto. Microsofts kontosystem är inbakat i spelets funktionalitet och är inget man kan sätta på och stänga av.

Det betyder dock inte att jag inte tycker att det är ett urkasst system, men det finns en underliggande logik bakom varför det är som det är.

Ja, och nu kan vi konstatera faktumet även gäller för konto och identitet i Helldivers. Bara att låsa tråden.

Det verkar som du fått för dig att det inte behövs servrar som håller koll på hur många skalbaggar du slaktat eller vilken mantel du har på dig där. För varför ska det inte vara unifierat om det nu är så jäkla viktigt liksom. Nu kan de använda ett system och vältra över krånglet på användaren, precis som Microsoft.

Tur att Sony slutat tillverka Windows-datorer, för då hade det säkert snart varit två inloggningar där med. ;D

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Det stod att det va ett krav. Men det va inte ett krav.
Så då bevisar de att det inte är något som behövs.

Det är skillnad.

Då det vart strul med servrar så tog dom tillfälligt bort det men med att det kommer tillbaka.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Då det vart strul med servrar så tog dom tillfälligt bort det men med att det kommer tillbaka.

Och det har inte behövts innan. Så bevisligen så är det inget som behövs.
Så ingenting de behövt implementera.

Hade de krävt (i praktiken) inloggad från början hade det inte varit något problem.
Men nu va det inget krav.

Medlem
Skrivet av ZF:

Låter ju i så fall som den största ickefrågan av argumenten det går att ha. Var är detta ens ett problem? Kirgizistan? Antarktis? På en atomubåt..?

Det som de tabbade sig med på riktigt var att det tydligen angavs (luddigt dessutom) som valfritt i TOS att ansluta.

Javisst, allt är valfritt egentligen. Att tanka bilen är valfritt.

Är ganska många ställen i världen som inte har tillgång till PSN. Att gå via VPN gör att man riskerar att kontot blir avstängt.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fast kravet va ifrån dag ett men pågrund av server strul inaktiverade dom det.

Bara kolla på steams sida om spelet eller launch trailer så står det att psn krävs.

Krav å krav, uppenbarligen fungerar ju spelet och alla funktioner utan ett PSN konto. Så mer en vilja än ett krav, så ser jag på det iaf

Jag köper inte att ett PSN konto ”krävs” men jag köper de aktiverar detta nu då det ändå står vid köp att det ”krävs”. Så att komma och gråta i efterhand för att man inte läst eller chansat är ju ändå löjligt.

Däremot är de ju konstigt att sälja spelet i de regioner där PSN inte ens finns, hur tänkte Sony/Steam där?

Och som en sista liten grej så ogillar jag allt sånt här med att länka konton, oavsett vem som gör det.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Skulle va skoj om Call of duty på Playstation kräver att du skapar ett Xbox account , haha

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Öh det här gör ju Ubisoft och EA på sina spel som finns på Steam att man måste länka till deras.

Jo kanske.. men varför ska man förstöra något som redan är så lyckat? Nu kommer spelarna lämna detta spel.

Skrivet av Gaara:

Skulle va skoj om Call of duty på Playstation kräver att du skapar ett Xbox account , haha

Ptja, Sea of Thieves behöver ett MS-konto så det är väl inte otänkbart.
https://gamerant.com/sea-of-thieves-ps5-microsoft-account-req...

ZF
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Är ganska många ställen i världen som inte har tillgång till PSN. Att gå via VPN gör att man riskerar att kontot blir avstängt.

<Uppladdad bildlänk>

Ser inga områden någon vill spela mot i normala fall. Hade detta gällt något annat hade säkert många här jublat.

Hursomhelst så behöver man inget VPN för att skapa ett PSN i en annan region. Kartan anger bara var det inte är officiellt tillgängligt. Alltså finns det inga hinder i de områdena heller. Funkar Steam så kan man göra ett PSN-konto också.

Och är man i Nordkorea och därmed redan använda VPN även för Steam så blir det ju ändå ingen praktisk skillnad liksom.

Däremot kan det möjligen vara mot någon TOS. Vilket förvisso vore rätt ironiskt. "Tack för köpet, var god bryt mot våra regler!"

Men jag har då aldrig haft några problem med konton i andra regioner.

Verkar som att man kan refunda om man så önskar även om du spelat mer än 2 timmar.

Medlem

Hade varit skönt om allt bara gick på personnummer och. BankID. Men det är säkert problematiskt på något vis.

Själv spelar jag spel jag gillar måste jag ha ett jobbigt konto så skapar jag skiten. Tyvärr så det blivit att vara spelare nu för tiden 😕.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag skrev inte att det var utvecklarnas val eller fel, jag skrev att det var dåligt hanterat, vilket det absolut har varit. Det går inte att snacka bort.

Hur ska utvecklaren hantera det? De postade en länk där du kunde ta upp det med Sony - de som tog beslutet.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Hur ska utvecklaren hantera det? De postade en länk där du kunde ta upp det med Sony - de som tog beslutet.

En idé är att göra det extremt tydligt att en ansenling mängd spelare snart inte kommer kunna spela spelet de betalar €40 för. En annan idé hade varit att erbjuda alla, eller i alla fall en del, av pengarna tillbaka.

Det är ganska tydligt (särskilt från chefens tweets) att alla inblandade hoppades på att det är något som bara skulle blåsa över, men nu har man blivit lite tagna på sängen istället.

EDIT: Utifrån ovanstående kommentar kanske det går att få pengarna tillbaka, trots allt. De har kanske insett sitt misstag.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Verkar som att man kan refunda om man så önskar.
<Uppladdad bildlänk>

Oh fasen va najs, undrar om det går vid 350timmar oxå^^

Medlem
Skrivet av omgponies:

PSN finns inte ens i alla länder. Länder som kan köpa HD 2 på steam.
Visst det finns sätt att ändå skaffa PSN konto men det blir lite av en gråzon.

Sony har på direkt fråga svarat.att.de som inte kan skapa konto pga av att psn inte finns i deras region kan välja en annnan utan risk för att bannas. Ska se om jsg hittar länk till den källan

Medlem
Skrivet av FutileDoor:

Sony har på direkt fråga svarat.att.de som inte kan skapa konto pga av att psn inte finns i deras region kan välja en annnan utan risk för att bannas. Ska se om jsg hittar länk till den källan

Fritt fram att skapa psn-konto vart man vill nu då?
Skulle vara najs att komma åt japanska PSN utan att behöva tänka på TOS.

ZF
Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Hade varit skönt om allt bara gick på personnummer och. BankID. Men det är säkert problematiskt på något vis.

Själv spelar jag spel jag gillar måste jag ha ett jobbigt konto så skapar jag skiten. Tyvärr så det blivit att vara spelare nu för tiden 😕.

Problematiken ligger möjligen i att de flesta länder inte har ett såpass smidigt system. Eller ett ens liknande system alls i många fall. Japanerna kanske fortfarande kan ta med sig floppydisken till banken.

Så "kontohantering" är åtminstone en grej som fungerar väl i Sverigesoelet.

Medlem
Skrivet av Ctrl:

Är ganska många ställen i världen som inte har tillgång till PSN. Att gå via VPN gör att man riskerar att kontot blir avstängt.

<Uppladdad bildlänk>

Inga ryssar? Fan vad bra! Fler spel borde kräva att länkas med PSN!

ZF
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fritt fram att skapa psn-konto vart man vill nu då?
Skulle vara najs att komma åt japanska PSN utan att behöva tänka på TOS.

Har det alltid varit. Enda begränsningen är att du inte kan koppla icke japanskt kreditkort till det.

Medlem
Skrivet av Dunder:

En idé är att göra det extremt tydligt att en ansenling mängd spelare snart inte kommer kunna spela spelet de betalar €40 för. En annan idé hade varit att erbjuda alla, eller i alla fall en del, av pengarna tillbaka.

Det är ganska tydligt (särskilt från chefens tweets) att alla inblandade hoppades på att det är något som bara skulle blåsa över, men nu har man blivit lite tagna på sängen istället.

EDIT: Utifrån ovanstående kommentar kanske det går att få pengarna tillbaka, trots allt. De har kanske insett sitt misstag.

Fast det ansvaret måste väl ändå ligga på utgivare som i detta fallet är Sony?

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fritt fram att skapa psn-konto vart man vill nu då?
Skulle vara najs att komma åt japanska PSN utan att behöva tänka på TOS.

Jag har haft amerikanskt PSN sedan 10 år tillbaka utan problem, "bor" i en byhåla i Oregon, så att jag slipper betala tax. Har dock inte använt den på många år sedan den svenska kronan blev skit. Brukade t.o.m köpa billigare playstation presentkort via den amerikanska amazon med samma adress i Oregon. Sedan spelade jag spelen som vanligt via min svenska PSN.

Medlem
Skrivet av Thane:

Fast det ansvaret måste väl ändå ligga på utgivare som i detta fallet är Sony?

Vilket ansvar? Mina två idéer som tog sekunder att filura ut?

Nej, jag kan inte hålla med om att utvecklaren kan friskriva sig allt ansvar.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Ptja, Sea of Thieves behöver ett MS-konto så det är väl inte otänkbart.
https://gamerant.com/sea-of-thieves-ps5-microsoft-account-req...

Hahaha självklart är vi redan där ^^

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Ptja, Sea of Thieves behöver ett MS-konto så det är väl inte otänkbart.

Då dom flesta som någon gång ägt en dator eller mailadress redan har ett MS -konto så behöver man inte skapa nåt nytt för Xbox-spel, det är bara att logga in med den befintliga.

Sen är det oavsett vad man tycker, ett dåligt beslut att inte skapa det, då Xbox nu är den största utgivaren av spel till Playstation.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Skrivet av Ac3 Toni:

Då dom flesta som någon gång ägt en dator eller mailadress redan har ett MS -konto så behöver man inte skapa nåt nytt för Xbox-spel, det är bara att logga in med den befintliga.

Sen är det oavsett vad man tycker, ett dåligt beslut att inte skapa det, då Xbox nu är den största utgivaren av spel till Playstation.

Varför är det dåligt att koppla ett PSN-konto till Steam men samtidigt bra att koppla sitt MS-konto?
Båda alternativen borde ju rimligtvis vara lika bra eller lika dåliga.

Medlem

Vart riktar vi kanonerna efter den här "krisen"?

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Varför är det dåligt att koppla ett PSN-konto till Steam men samtidigt bra att koppla sitt MS-konto?
Båda alternativen borde ju rimligtvis vara lika bra eller lika dåliga.

För att Microsoft är snälla och Sony dumma såklart.

Medlem

Steam har nu lagt till restriktioner på vart spelet går att aktivera eller köpa


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Skriv svar