Uppgraderingsplaner: Vad blir nästa bottleneck? (specs i tråden)

Medlem
Uppgraderingsplaner: Vad blir nästa bottleneck? (specs i tråden)

Då jag tänkt satsa på att uppgradera till RTX 4x serien när nästa generations grafikkort (5-serien) kommer ut så är planerna i full gång på ritbordet. För att stilla begäret tänkte jag satsa på en RAM minnes uppgradering för tillfället, då jag tänker att uppgradera från 16gb till 32gb kan vara vettigt.

Vad som sitter i just nu:

MB: Asus Rog Strix B550F Gaming
CPU: AMD Ryzen 5 5600X
GPU: MSI Geforce RTX 3070
RAM: Hyper X Fury 2x8GB som körs i 3600 Mhz
PSU: 850W

RAM-minnena jag tänkte skulle bli en uppgradering är dessa:

RAM-Minnen

Som jag förstår det stödjer mitt moderkort endast DDR4 minnen - Är det DDR5 som gäller nu för tiden? Så för att framtidssäkra kanske även ett nytt MB kommer bli aktuellt när det är dags? Kanske endast är dumt att köpa ett par DDR4 minnen nu och bättre att vänta?

Jag tänker eventuellt att nästa datoruppgradering kommer bli den "sista" - Då det enda krävande jag spelar är Cities Skylines 2, och jag 99% av övrig tid spelar gamla grejer (från 90-00 tal). Att denna dator byggdes ihop mitt i Covid-eländet gör att det smärtar ännu mer i själen att specsen är att betrakta som "gamla" numera, då jag fick hosta upp 12990 för mitt RTX3070.. men det är en annan historia.. Om ändå MB och CPU behöver bytas i samband med GPU bytet tänker jag att det är lika väl att byta ut rubbet och endast behålla lådan?


signatur

"Maranax infirmux" - Cultist

Medlem

Försök håll ut, spara ihop och byt ut hela skiten när det väl krisar, du behöver som du själv säger inte nya grejer för att köra 90-00-tal spel. Ser ut som du har rätt bra burk än idag ändå.

Jag kunde spela Helldivers 2 med i7 7700 och gtx 1080 i 1440p utan större problem, ja med allt på typ lägsta men ändå

1
Skriv svar