En achievements-jägares bekännelser

Robot
En achievements-jägares bekännelser

Fredrik rannsakar sig själv: vad är det egentligen som driver honom i troféjakten?

#achievements, #krönika


Releasehästryttare

Jag är i lägret som hatar achivments, de förstör många spel.

Heartstone är värst av de spel jag spelar, du får popups konstant och det finns inget du kan göra för att stänga av dem.

Medlem

Tycker varken bu eller bä om achievements men det är väll kul att dom alltid finns där.
Dock inget jag jagar enkom, jag känner att jag varken har tid eller lust att jaga extra bossar i tex God of war bara för att få en trofé.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

De trophies som poppar när jag spelar - fine. Men har mig veterligen aldrig satt mig ner och jagat dem aktivt.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Playstation - https://psnprofiles.com/Sipmo?order=percent
Steam - https://steamcommunity.com/id/jokkepokke

Jag får inte tiden att spela så väldans mycket, men achievements är viktigt för mig. För mig är achievements lite som en identitetsmarkör på ett sätt. Jag gillar dem här och dem här spelen. Om jag kan köpa ett spel på Switch eller PS4 så köper jag hellre till PS4:an då det finns achievements.

Jag bryr mig inte så mycket om vad andra personer har låst upp för achievements. Det kan dock va kul om man hittar någon vän som redan kört ett spel och sedan försöka låsa upp minst lika många achievements (om inte fler).


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Är också en stolt (och ful?) troféjägare. Tycker det är en kul morot och ger ett mervärde.
Senaste platinum jag tog var i Tiny Tina's Wonderlands. Jäkligt kul spel, speciellt i co-op.

Av de 135 platinums jag fixat så är några lite ovanligare. Driveclub (0.4%), Diablo 4 (0.9%), Sniper Elite 5 (0.6%), Mutant Year Zero (1.7%) och InFamous (1.9%).

Dom två första platinums jag tog var i Fallout 3 och Sega Mega Drive Ultimate Collection på PS3. Back in 2009.

Dock så begränsar jag troféjakten till Playstation. På Steam/Epic skiter jag fullständigt i det.
Och om ett spel är tråkigt så spelar jag ju inte det bara för att få några troféer.

Medlem

Minns att jag tyckte det var riktigt kul när man man köpt sin Xbox 360 och insåg att det fanns achivements, något som var helt nytt för mig (i den tappningen) och jag blev också ordentligt taggad när det en gång i tiden kom till Wow. Numera kan jag tycka att det ges alldeles för många achivements helt i onödan, typ ”Grattis, du har startat spelet”. Achivements ska endast delas ut när man utfört något utöver det vanliga gameplayet, eller klarat någon svår boss osv, inte bara för att spela spelet.

Medlem

Ignorerar själv achievements men hatar det i online spel som gör att folk förstör bara för att få några specifika achievements

Medlem

Jag är neutral. Jag är inte en achievement-jägare. Jag har spel med 2-3% achievements i, och jag har spel som jag hundraprocentat. Första gången jag spelar ett spel skiter jag ofta fullständigt i achievements och spelar bara som jag vill. Om jag verkligen fastnar för ett spel kan det hända att jag går tillbaka och betar av achievements, men då är det inte egentligen för pokalen. Jag ser det mer som en guide till saker jag missade första gången som jag vill uppleva. Men om jag känner mig klar med ett spel struntar jag fullkomligt i om jag missat alla achievements.

Medlem

Fallout 3 var ett av dom första spelen jag spelade med achievements. Tyckte att Psychotic Prankster var så häftigt, tanken att vara en omvänd ficktjuv och plantera en granat i en NPC och se dom explodera var inte något som jag hade ens tänkt tanken på att göra, det var achievements som lärde mig det. Så från början så uppskattade jag achievements.

Men blev sedan helt fast i achievements-träsket under större delen av 10-talet, speciellt på Playstation (av någon anledning lättare att ignorera på andra plattformar). Även nu när jag har ett nytt spel så är bland det första jag gör att kolla upp acchievements som sedan nöter i bakhuvudet medan jag spelar det, även om jag nu inte lika starkt följer dess impulser om att göra si och så för achievements.

Det är därför det kändes som en sådan befrielse när jag började spela på Nintendo Switch som inte har achievements. Att slippa tänka på skiten är en sådan fröjd och ger en klart bättre spelupplevelse. Att kunna göra vad jag vill göra, istället för att hela tiden vara styrd av vad som krävs för att få achievements. Efter det så har jag även brytt mig mindre om dom på Playstation också, har runt 140 Platinum, och bara en handfull av dom är från dom senaste 2-3 åren, så det känns skönt, har verkligen lugnat ner mig där.

Har jag även en barndomsvän som har över 520 Platinum, men grejen är att han har köpt mängder med extrema skitspel som bara existerar för att ge spelaren en Platinum några minuter senare. Glad att jag aldrig hamnade så djupt i träsket.

Medlem
Citat:

Var sak har också sin plats och i spel som exempelvis Telltales The Walking Dead känns achievements tämligen trivialt. Där kan de hurtiga notifieringarna rentav sticka i ögonen. Bryta berättelsens magi.

Haha, det där känner jag igen. I Season Two fick man 100% bara genom att klara ut spelet. Du har nätt och jämnt flytt undan en zombiehjord med livet i behåll och hör slafset och plågade skrik från din kära vän som är fullt upptagen med att bli mat. Ovanpå detta en glad notis som gratulerar att du har klarat ut kapitel 3.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Tycker det ger mervärde till vissa spel.
Men det som "stör" mig är att en brons-trofé i ett spel kan vara svår medans i ett annat svinlätt att få. Borde vara lite mer jämlik ansträngning att få en trofé. Men förstår att det är svårt.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Redaktör
Ponny
Skrivet av Hanzo:

Playstation - https://psnprofiles.com/Sipmo?order=percent
Steam - https://steamcommunity.com/id/jokkepokke

Jag får inte tiden att spela så väldans mycket, men achievements är viktigt för mig. För mig är achievements lite som en identitetsmarkör på ett sätt. Jag gillar dem här och dem här spelen. Om jag kan köpa ett spel på Switch eller PS4 så köper jag hellre till PS4:an då det finns achievements.

Jag bryr mig inte så mycket om vad andra personer har låst upp för achievements. Det kan dock va kul om man hittar någon vän som redan kört ett spel och sedan försöka låsa upp minst lika många achievements (om inte fler).

Ja, men precis! Identitetsmarkör. Blir liksom som en stämpel jag har kvar i (tänker jag) all tid.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Har ett par gånger försökt ta platinum troféer bara för att testa, och varje gång har det fått mig att avsky det spelet jag tidigare älskade, just för att det plötsligt känns som ett tvång på något sätt. Så det misstaget kommer jag aldrig göra igen!

De enda gånger jag gillar achievements är när utvecklarna vart lustiga och lagt in en för att man misslyckas på något spektakulärt sätt, då förväntar man sig oftast inte den där notifikationen vilket generar ett litet fniss.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Jag jagar inte så mycket längre pga tidsbrist men vill att spelen ska ha achivements/trophies, en av anledningarna till att det känns helt meningslöst att spela något i Nintendos ekosystem då de helt ratat achivements. Borde finnas i alla spel oavsett plattform och så kan utvecklarna enkelt lägga till en toggle där man kan stänga av eller sätta på notifications för achivements.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Jag jagar inte så mycket längre pga tidsbrist men vill att spelen ska ha achivements/trophies, en av anledningarna till att det känns helt meningslöst att spela något i Nintendos ekosystem då de helt ratat achivements. Borde finnas i alla spel oavsett plattform och så kan utvecklarna enkelt lägga till en toggle där man kan stänga av eller sätta på notifications för achivements.

Oj, helt meningslöst? Så du känner inte att spelen i sig är roliga, utan bara achievements?


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Force:

Oj, helt meningslöst? Så du känner inte att spelen i sig är roliga, utan bara achievements?

Spelen kan vara roliga men jag ser inget "syfte" i att spela dem om det inte finns något som trackar min progress eller liknande. Jag kan inte bara spela för att det är "kul" utan måste känna att jag progressar, därför jag aldrig lirar single player spel typ förutom rpg's med bra loot system, skills lvls och liknande, eller om det är ett multiplayer spel så måste det finnas ranked där man hela tiden kan klättra och bli bättre. Att spela spel med syftet att bara ha kul känns bortkastat när man kan kombinera både kul och progressa något samtidigt

Medlem
Skrivet av DieZe:

Spelen kan vara roliga men jag ser inget "syfte" i att spela dem om det inte finns något som trackar min progress eller liknande. Jag kan inte bara spela för att det är "kul" utan måste känna att jag progressar, därför jag aldrig lirar single player spel typ förutom rpg's med bra loot system, skills lvls och liknande, eller om det är ett multiplayer spel så måste det finnas ranked där man hela tiden kan klättra och bli bättre. Att spela spel med syftet att bara ha kul känns bortkastat när man kan kombinera både kul och progressa något samtidigt

Måste vara jobbigt att tycka det är "bortkastat" att ha kul, men ja alla fungerar vi olika!
Själv avskyr jag ranked och liknande i spel, det tar bort nöjet helt och hållet.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Force:

Måste vara jobbigt att tycka det är "bortkastat" att ha kul, men ja alla fungerar vi olika!
Själv avskyr jag ranked och liknande i spel, det tar bort nöjet helt och hållet.

Håller med dig. Ibland verkar som att målet är viktigare än vägen för vissa spelare.

Medlem

Jag fastnade aldrig för achievements när jag hade mitt 360 men av någon anledning fick jag ett riktigt hjärnspöke när jag hoppade över till PS4. Jag skapade till och med en ny profil när jag insåg att ett spel jag hade påbörjat hade lagt ner sina servrar vilket gjorde det omöjligt att få platinum. Jag var helt inställd på att vara killen med 100% i alla spel.
Som tur är har jag lyckats bryta den där låsningen i hjärnan och spelar nu mest för att det är kul igen. Visst gillar jag fortfarande känslan av att få en ny platinumtrofé, men det är mer en bonus än ett måste numera.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Över 110 Platinum och nästan 200k i gamescore.

För mig har det tidigare varit som ett beroende. Jag valde tidigare Playstation före en High End PC bara för Trophies, ja jag vet hur det låter.

Nu har jag varit på mentalt rehab och spelar endast på PC och bryr mig mindre om achievement/trophies.

MEN om ett spel finns på GamePass så väljer jag de före Steam av den anledningen.


signatur

|.|

Medlem

Jag tycker att achievements är viktiga i spel. Så pass viktiga att jag inte köper spel som inte har dem. I spel utan specifika mål, som Europa Universalis IV och Crusader Kings III, tillför de ett oerhört stort värde.

Achievements visar på hur mycket jag har spelat ett spel och vad jag har åstadkommit i det. Jag kan titta tillbaka på dem och minnas olika händelser m.m.

De är helt enkelt ett måste.

Redaktör
Ponny

Vill understryka, som i texten, att detta gäller vissa spel. Oftast är det spel jag älskar och jakten brukar ta vid när jag är "klar" med storyn. Alternativt under en omspelning. Huvudsyfte är alltid story i min värld, men troféjakten kommer då och då som bonus. Även om det inte går till överdrift, har t.ex. blott 14 platinatroféer. Kanske är jag en dålig jägare på det viset, men jag jagar så länge lusten tillåter. Pixel-remasters av Final Fantasy är ett bra jakttillfälle!

And don't get me started on spel med multiplayer-läge där multiplayern läggs ner och achievements-möjligheter försvinner ut i intet...


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag har aldrig aktivt jagat achievements men tycker att det är trevligt när de dyker upp.

Har en platinum på Playstation, och den fick jag i ett linjärt spel där den enda insatsen som krävdes var att spela igenom spelet, typ.

Det jag uppskattar mest är att trophys och achievements läggs ihop i en total pott/gamerscore, som ger en fingervisning i hur mycket man själv och vänner spelar spel. Av just den anledningen har jag ofta valt bort tredjepart-spel till Switch och valt att spela på PS5, där ens insats, precis som krönikören skriver, förevigas på ett annat sätt.

Medlem

GIllar inte jaga efter dem.

-Vissa spel tvingar dig att köra igenom ett spel flera gånger om du vill ha achievements.

-Vissa achievements är så lätta att missa så du måste köra en guide för att fixa 100% utan att slösa oändligt med tid på lösa det själv i vissa spel. Spela ett spel med en guide är inte kul.

-Många achievements är extremt tråkiga och är saker som är utanför ditt normala spelsätt, som typ "stå på ett ben och skjut ihjäl 10monster samtidigt med X vapen"

Enda spel jag kan komma på som har "bra" achievements är Diablo 3, räcker med levla upp alla gubbar till max lv och klara spelet med dem, o göra några andra normala grejer så har du 100%

Medlem
Skrivet av Force:

Måste vara jobbigt att tycka det är "bortkastat" att ha kul, men ja alla fungerar vi olika!
Själv avskyr jag ranked och liknande i spel, det tar bort nöjet helt och hållet.

Tycker givetvis inte det är bortkastat att ha kul Men jag har inte kul i spel om det inte känns som att jag gör framsteg, blir bättre osv. Då finns det liksom inget syfte med att spela för mig personligen, men så är jag driven av framsteg och att göra progression inom olika saker i livet överlag hehe.

Medlem

Använder alltid achievements som mål i Paradox-spelen. Blir enklare och roligare att ha något mål att arbeta mot.

Medlem

Brydde mig när jag var yngre tävlade lite med vänner. Men nu är det inget jag lägger någon vikt vid. Mest störande när de kommer upp, borde väl stänga av notisen men glömmer alltid.

Medlem

Har alltid tyckt trophies/achievements varit kul sedan Xbox introducerade det med Xbox 360. Men först på senare år är det något som jag aktivt brytt mig om. Går alltid för 100% completion, något som i de flesta fall gjort att jag uppskattar spelen mer. Såklart finns det spel man undrar varför man gav sig in på. Men än oftare spel som jag tidigare förmodligen gett upp på efter någon timme men som jag istället kommit att uppskatta desto mer efter att jag blivit klar.

https://psnprofiles.com/aCCzTaurin

Medlem

Började jaga troféer för runt 7 år sedan när en polare ryckte med mig på beroendekarusellen på PS4. Dessförinnan var det aldrig något jag brydde mig om, än mindre på PC, men sedan 2015 har jag nog platinum och 100% på nästan alla de spel jag köpt till Playstation. 100% tillkom som ett extra beroende ganska snabbt när man ser hur något är 68% färdig eller så... det svider liksom lite i ögonen och än mer om DLC läggs till så man går från att ha 100% till att bara ha 80% completion eller liknande. (Elden Ring anytime now..)

Hursomhelst finns det gott om exempel på ruskigt dåligt implementerade trophies, inte minst när det kommer till Multi-Player och rena slumpen, så sånt undviker jag så gott det går. De får gärna vara svåra, riktigt svåra, men det ska inte vara 1000h grind för en armor, någon slump i mp, eller för den delen hanterat som "Mein Leiben" i Wolfenstein NC. (att behöva plöjja ett spel på 15h i en sittning med mellansekvenser som inte går att skippa och där du är död på någon mikrosekund från ett misstag är inte ens en riktigt svår trofee, det är ett dåligt skämt från utvecklarna)

Håller på med Lies of P just nu vilket är en fantastiskt välgjord Souslike.

123
Skriv svar