Sluta kalla alla gamla spel för klassiker

Sluta kalla alla gamla spel för klassiker

Är Blinx en klassiker? Nej, det är bara gammalt och fortfarande lika uselt som alltid.

ÅHHHHHHHH en sak som stör mig ibland är när man läser speltexter och precis var och vartannat gammalt spel beskrivs som en "klassiker". En favorit-favorit är nyheter om när det dyker upp nya spel på t ex Nintendo Switch Online.

Varenda spel beskrivs som en "klassiker"... NEJ, ibland är spelen bara gamla och retro. De kan vara helt okej, usla eller rätt så hyfsade. Det finns så många fler sätt att beskriva retro-spel på än som klassiker. Vet inte om det här är något just FZ brukar göra sig skyldigt till, men jag tycker att man ser det lite för ofta. Såatteh placera det här i kategorin "IRRATIONELL FREDAGSILSKA" och hoppas ni alla får en schysst helg!

Ambassadör
Xbox

Klassisk trådstart!


signatur

Jump in.

Megadelux

Klassiker enligt saol är ett högt skattat verk.

Inaktiv

Ja, det kan vara störande men jag är så van vid att man kallar äldre spel för klassiker så att jag inte bryr mig.

Men jag blev själv tillsagd för ett tag sedan när jag precis som du använde ordet retro.
Det har ju varit många diskussioner kring när man ska få kalla något för retro och det kan ju skilja sig. Men den här personen sade något som jag egentligen vet men tänker inte på eftersom de flesta på de forum som jag är på använder just ordet retro om äldre spel.

Till saken hör att personen tog upp med mig och tog även fram ordet retro egentliga betydelse för mig.
Det är något man minns tillbaka på, återupplever. Som när man köper nytillverkade möbler som ser ut som på exempelvis 50-talet så är det retro.
Men personen försökte förklara för mig att äldre saker kan aldrig bli retro utan det är först när man återsläpper en äldre produkt som det är retro.
Alltså NES är inte retro enligt denna personen men NES Classic Mini är retro eftersom det är en nytillverkad konsol som liknar en äldre konsol.

Ja, det gav i alla fall mig en tankeställare när jag hörde det.

Medlem
Skrivet av renod:

Klassiker enligt saol är ett högt skattat verk.

Moms på spel ligger väl på 25%, kan ju ses som högt. Så alla spel?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Men personen försökte förklara för mig att äldre saker kan aldrig bli retro utan det är först när man återsläpper en äldre produkt som det är retro.

Håller inte alls med om det där. Retromode t ex, kläder och sånt alltså. Visst tillverkas det nya kläder i samma/liknande stil som på 80-talet, så på så vis återsläppar man en viss stil av kläder som retro. Ok, så långt håller jag med. Men om du går en shoppingrunda på Myrorna eller nåt och handlar en massa kläder som verkligen är från 80-talet och du sedan går runt klädd i dem... Då är det fortfarande en retrostil som du har på gång liksom. Om jag inreder ett rum med gamla möbler, elektronik, planscher, klistermärken osv som verkligen är från 80-talet, då inreder jag ju rummet i retrostil utan några som helst återsläppta produkter inblandade.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Moms på spel ligger väl på 25%, kan ju ses som högt. Så alla spel?

Om man säger "Uppskattat" betyder det att det är högre skattat än 25%?


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Inaktiv
Skrivet av Mortyman:

Håller inte alls med om det där. Retromode t ex, kläder och sånt alltså. Visst tillverkas det nya kläder i samma/liknande stil som på 80-talet, så på så vis återsläppar man en viss stil av kläder som retro. Ok, så långt håller jag med. Men om du går en shoppingrunda på Myrorna eller nåt och handlar en massa kläder som verkligen är från 80-talet och du sedan går runt klädd i dem... Då är det fortfarande en retrostil som du har på gång liksom. Om jag inreder ett rum med gamla möbler, elektronik, planscher, klistermärken osv som verkligen är från 80-talet, då inreder jag ju rummet i retrostil utan några som helst återsläppta produkter inblandade.

Jag förstår hur du tänker.
Egentligen skulle man fråga Fredrik Lindström om detta. Skulle vara intressant att höra vad han säger eftersom han ändå är väldigt insatt i det med svenska språket och dess betydelse.

Det jag ville få fram med min kommentar annars var att även om något är fel rent språkligt så förstår man ändå vad man menar.
Jag förstår vad man menar när man säger att något är retro även att jag själv blev tillsagd om det, lika väl som jag förstår vad någon menar när de säger att ett spel är en klassiker.
För ett spel behöver ju inte vara varken bra eller dåligt för att man ska kunna räkna det som en klassiker för sin tid.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Håller inte alls med om det där. Retromode t ex, kläder och sånt alltså. Visst tillverkas det nya kläder i samma/liknande stil som på 80-talet, så på så vis återsläppar man en viss stil av kläder som retro. Ok, så långt håller jag med. Men om du går en shoppingrunda på Myrorna eller nåt och handlar en massa kläder som verkligen är från 80-talet och du sedan går runt klädd i dem... Då är det fortfarande en retrostil som du har på gång liksom. Om jag inreder ett rum med gamla möbler, elektronik, planscher, klistermärken osv som verkligen är från 80-talet, då inreder jag ju rummet i retrostil utan några som helst återsläppta produkter inblandade.

Det är ju som det så ofta skrivs när folk har olika åsikter om ett ords betydelse. Ords betydelser utvecklas och ändras genom årtiondena.
Så med ZeldasCastles definition av ordets mening så har hen rätt och du fel. Men om man väljer att använda retro på det viset du (och många andra idag) gör så har du rätt. Så kontentan är väl att båda har rätt och man kan välja att använda det på båda sätten (tycker jag).

F.ö. tycker jag att klassiker kan användas som ett begrepp som innefattar spel från en "gammal", "äldre", "klassisk" era), mycket likt det sätt vi använder begreppet klassisk musik idag mer som en genre än en kvalitetsstämpel.

Inaktiv
Skrivet av Fatherbrain:

Det är ju som det så ofta skrivs när folk har olika åsikter om ett ords betydelse. Ords betydelser utvecklas och ändras genom årtiondena.
Så med ZeldasCastles definition av ordets mening så har hen rätt och du fel. Men om man väljer att använda retro på det viset du (och många andra idag) gör så har du rätt. Så kontentan är väl att båda har rätt och man kan välja att använda det på båda sätten (tycker jag).

F.ö. tycker jag att klassiker kan användas som ett begrepp som innefattar spel från en "gammal", "äldre", "klassisk" era), mycket likt det sätt vi använder begreppet klassisk musik idag mer som en genre än en kvalitetsstämpel.

Bra skrivet!
Jag tog även just nu och försökte googla fram ords betydelse och fann att ordet ”Vintage” rent språkligt passar bättre när man nämner äldre produkter.
Här i Sverige använder vi främst ordet när det kommer till kläder. Vintage är något som är äldre medan retro ska efterlikna det.

De tog även upp retro inom tv-spel där de nämner Virtual Console och exempelvis Gameboy Advance. Anledningen till att de tog med Gameboy Advance måste vara för att man då gjorde något som kallades för NES Classic där de återsläppte äldre NES spel. De tog även upp att nyare spel som försöker se äldre ut har en retrostil.

Medlem

För mig är retrospel 20 år eller äldre. Hit hör bland annat sega megadrive och super-nintendo-eran under tidigt 90-tal.
Jag skulle säga att final fantasy 7, super mario bros 3 och doom 1-2 är klassiker.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

För mig är retrospel 20 år eller äldre. Hit hör bland annat sega megadrive och super-nintendo-eran under tidigt 90-tal.
Jag skulle säga att final fantasy 7, super mario bros 3 och doom 1-2 är klassiker.

För mig är retro spel äldre generationer spel som inte längre säljs nytt i butiker

Medlem

Retrodatorgruppen har jag för mig det skall vara grejjer som är 20+ år gamla det handlar om. Tror definitionen beror väldigt mycket på vem du pratar med, retro i sig är ju ett prefix från latinet för bakåt eller i det förflutna. Så med den tolkningen så kan man ju ha ganska bred definition.

Skrivet av magma:

För mig är retrospel 20 år eller äldre. Hit hör bland annat sega megadrive och super-nintendo-eran under tidigt 90-tal.
Jag skulle säga att final fantasy 7, super mario bros 3 och doom 1-2 är klassiker.

Ja, ~20 år är väl en hyfsad måttstock i mitt tycke för när spel blir retro.

Medhåll om att alla de spelen du räknade upp är stone cold klassiker. Men Bubsy 3D, Gex och Kid Chameleon är det inte.

Medlem

Det verkliga problemet är överanvändandet av "episk", eller "episkt"


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

It's not a lake, it's an ocean

Jag har i och för sig aldrig sett någon kalla Blinx för en klassiker. Men jo, det är väl ett överanvänt uttryck.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Ruffles:

Jag har i och för sig aldrig sett någon kalla Blinx för en klassiker. Men jo, det är väl ett överanvänt uttryck.

Bara en tidsfråga. Ge det fem år till eller så så kommer någon, någonstans att se tillbaka på sin barndom, gråta lite nostalgiskt och kalla Blinx för en klassiker (uughh).

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Sebastian Lind:

Bara en tidsfråga. Ge det fem år till eller så så kommer någon, någonstans att se tillbaka på sin barndom, gråta lite nostalgiskt och kalla Blinx för en klassiker (uughh).

Haha! Jag ser nästan fram emot den dagen. Jag har pyttesmå nostalgiska känslor för Blinx eftersom det var nästan det enda plattformsliret till Xbox som jag kände till. Det fanns liksom inget Mario. Men det var ju långt ifrån ett bra spel.

Jag gjorde generationens sämsta byte när jag bytte mitt Silent Hill 2 mot Blinx med en något förvånad person.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Ruffles:

Jag bytte mitt Silent Hill 2 mot Blinx.

Det finns flera exempel på världshistoriskt dåliga deals. T ex när ryssarna sålde Alaska, eller då Gretzky skickades i exil till Los Angeles. Men Silent Hill 2 mot Blinx... Ja, det tar nog priset.

Medlem

Dom kallas för klassiker för att dom borde förbjudas. Stofiler måste lära sig att Våga Spela Nytt!

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

https://assetsio.reedpopcdn.com/BLINX-SITE.jpg?width=1600&hei...

Är Blinx en klassiker? Nej, det är bara gammalt och fortfarande lika uselt som alltid.

ÅHHHHHHHH en sak som stör mig ibland är när man läser speltexter och precis var och vartannat gammalt spel beskrivs som en "klassiker". En favorit-favorit är nyheter om när det dyker upp nya spel på t ex Nintendo Switch Online.

Varenda spel beskrivs som en "klassiker"... NEJ, ibland är spelen bara gamla och retro. De kan vara helt okej, usla eller rätt så hyfsade. Det finns så många fler sätt att beskriva retro-spel på än som klassiker. Vet inte om det här är något just FZ brukar göra sig skyldigt till, men jag tycker att man ser det lite för ofta. Såatteh placera det här i kategorin "IRRATIONELL FREDAGSILSKA" och hoppas ni alla får en schysst helg!

Roligt att du nämnde just Blinx!
Tänkte att jag skulle testa det för ett litet tag sedan eftersom jag alltid gillat utseendet på spelet men aldrig kört det.
Men jösses vilket skit! Trodde verkligen inte att det skulle vara så här illa. Droppen var när jag plockade upp nån powerup och trots animationen som Blinx gör (som inte går att stoppa), blev jag ändå träffad av någon fiende som fick för sig att skjuta på mig... och fick Game Over.
Verkligen ruskigt dålig kontroll och känsla. Har dock aldrig hört att det ska vara en "klassiker". 😁
Går dock inte förneka att spelets "Shop Theme" är en riktig dänga!

1
Skriv svar