Att bli dumpad

Moderator | Testpilot

Det här är alltså en tråd som handlar om hur man hanterar sorgen efter att ha blivit dumpad. Inte en tråd för att diskutera var män hittar sina fruar och hur många partners kvinnor "brukar ha".

Inlägg raderade. Håll er till ämnet och visa respekt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ser att ett par inlägg är raderade, kanske lika bra.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det här är alltså en tråd som handlar om hur man hanterar sorgen efter att ha blivit dumpad. Inte en tråd för att diskutera var män hittar sina fruar och hur många partners kvinnor brukar ha.

Inlägg raderade. Håll er gärna till ämnet och visa respekt.

Helt rätt.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Hur lång tid ska det ta till det går över? Det onda, smärtan. Att träffa någon ny är det endast det som kan få det att gå över? Känns nu som om jag kommer få leva med det, saknaden, för resten av mitt liv. Hemskt.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Tyvärr, för det här är nog inte vad du vill höra just nu, så lär du kanske leva med de här tankarna och minnena i en bra del av ditt liv. Den fina saken är att du kommer att stärkas av det som hänt, tro det eller ej. Alla som spelar kärleksspelet vet att det är ett Ironman-mode. Inga quicksaves, inga reruns och om det går åt helsike så går man liksom bara komma igen och prova med en ny strategi.

Ditt liv är ditt, det finns ingen manual för hur du ska leva det men som så många andra har sagt innan: det blir bättre


signatur

War, War never changes...

Medlem
Skrivet av alias:

Hur lång tid ska det ta till det går över? Det onda, smärtan. Att träffa någon ny är det endast det som kan få det att gå över? Känns nu som om jag kommer få leva med det, saknaden, för resten av mitt liv. Hemskt.

Om du träffar någon ny i ett försök att dämpa sorgen lurar du både dig själv och den du träffar.

Ser att andra redan nämnt det men sanningen är att mest troligt går det aldrig över helt. Att förlora någon eller något, oavsett hur, kan ”skada” för livet.
Det blir garanterat bättre men kanske aldrig ”över”.

Det är så livet är, för dig och alla oss andra och du kan bara acceptera och leva med det.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Tarotikum:

Tyvärr, för det här är nog inte vad du vill höra just nu, så lär du kanske leva med de här tankarna och minnena i en bra del av ditt liv. Den fina saken är att du kommer att stärkas av det som hänt, tro det eller ej. Alla som spelar kärleksspelet vet att det är ett Ironman-mode. Inga quicksaves, inga reruns och om det går åt helsike så går man liksom bara komma igen och prova med en ny strategi.

Ditt liv är ditt, det finns ingen manual för hur du ska leva det men som så många andra har sagt innan: det blir bättre

Nej, tänk om det funnits en quick save som man skulle kunnat gå tillbaks till?! Hoppas jag stärks som du säger och jag letar fortfarande efter manualen till hur man ska leva.. Tack för fint och tänkvärt svar. Uppskattar det.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Soulless:

Om du träffar någon ny i ett försök att dämpa sorgen lurar du både dig själv och den du träffar.

Ser att andra redan nämnt det men sanningen är att mest troligt går det aldrig över helt. Att förlora någon eller något, oavsett hur, kan ”skada” för livet.
Det blir garanterat bättre men kanske aldrig ”över”.

Det är så livet är, för dig och alla oss andra och du kan bara acceptera och leva med det.

Ja så jag förstått det också, min första tanke var att försöka hitta någon annan, kanske för att få henne att känna svartsjuka och dämpa min egen sorg. Förstår nu att det är en desperat sak att göra och att inget blir bättre av det. Tvärtom.
Jo sånt är nog livet, så jävla hemskt. Så känns det nu.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Ja så jag förstått det också, min första tanke var att försöka hitta någon annan, kanske för att få henne att känna svartsjuka och dämpa min egen sorg. Förstår nu att det är en desperat sak att göra och att inget blir bättre av det. Tvärtom.
Jo sånt är nog livet, så jävla hemskt. Så känns det nu.

Om det är till någon tröst så tänk på att nästan alla omkring dig har gått igenom liknande, och värre, någon eller några gånger.
Och nästan alla klarar sig igenom det.
Och du är ju inte sämre än alla andra


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Om det är till någon tröst så tänk på att nästan alla omkring dig har gått igenom liknande, och värre, någon eller några gånger.
Och nästan alla klarar sig igenom det.
Och du är ju inte sämre än alla andra

Jag förstår, så är det säkert. Har också gått igenom det förut men inte med mitt livs kärlek. För det var/är hon... Kommer klara det, måste klara det.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Vill bara säga Tack till alla som bidragit till den här tråden. Trodde inte det. Ni är alla underbara!


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Har inte haft såna känslor efter att ha blivit dumpad men mådde skit efter jag dumpade mitt ex.
Hade länge ångest över att jag hade gjort mitt livs störta misstag och försökte bedöva ångesten med att festa hela tiden och träffa så många andra tjejer som möjligt.
I efterhand är det inget jag rekommenderar.
Idag hade jag rått mig själv att jobba på mig själv istället för att försöka undvika känslorna, för de fanns ju där så fort jag var ensam.

Prata med nån om du behöver det. Hitta andra grejer att lägga ditt fokus på. Träning, plugga, en hobby eller nåt sånt. Försök ta kontakt igen med de kompisar du tappade under förhållandet.
Jag mådde skit länge men det gick över. Hittade en ny tjej och är nu gift med henne.
Life goes on, pain fades. This too shall pass.

ta hand om dig

Medlem
Skrivet av GulligaG:

Har inte haft såna känslor efter att ha blivit dumpad men mådde skit efter jag dumpade mitt ex.
Hade länge ångest över att jag hade gjort mitt livs störta misstag och försökte bedöva ångesten med att festa hela tiden och träffa så många andra tjejer som möjligt.
I efterhand är det inget jag rekommenderar.
Idag hade jag rått mig själv att jobba på mig själv istället för att försöka undvika känslorna, för de fanns ju där så fort jag var ensam.

Prata med nån om du behöver det. Hitta andra grejer att lägga ditt fokus på. Träning, plugga, en hobby eller nåt sånt. Försök ta kontakt igen med de kompisar du tappade under förhållandet.
Jag mådde skit länge men det gick över. Hittade en ny tjej och är nu gift med henne.
Life goes on, pain fades. This too shall pass.

ta hand om dig

Känns så bekant, har också kommit till insikt med att försöka göra sin partner svartsjuk eller så med andra bara straffar sig själv. Gör det ännu värre. Grattis till dig för att du är lycklig nu och tack som fan för insiktsfullt svar,


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Hur lång tid ska det ta till det går över? Det onda, smärtan. Att träffa någon ny är det endast det som kan få det att gå över? Känns nu som om jag kommer få leva med det, saknaden, för resten av mitt liv. Hemskt.

Självklart känns det så nu.
Alla är ju olika och någon här inne skrev att det aldrig går över, jag håller absolut inte med.
När JAG gjorde slut med mitt ex så mådde jag också skit för man vet inte efter ett tag om man ångrar sig, samma sak när jag blev dumpad, men då hade inte mycket till val att ändra något (vet inte om det är så för dig, men för mig gick det inte)
Du kommer tänka på det ett tag framöver och så fort du är ensam/känner dig övergiven (spelar nästan ingen roll om över vad) så kommer denna känslan bli 100gånger värre (för tillfället).
Efter ett tag så kommer du ge dig ut igen och kanske träffa någon ny, och detta måste inte vara en ny halva, kan vara vänner också, någon/något som ger dig syfte att göra saker, då kommer detta vara som en fis i rymden.

Du kommer klara dig bra, måste ge det lite tid.

Medlem
Skrivet av Lokander:

Självklart känns det så nu.
Alla är ju olika och någon här inne skrev att det aldrig går över, jag håller absolut inte med.
När JAG gjorde slut med mitt ex så mådde jag också skit för man vet inte efter ett tag om man ångrar sig, samma sak när jag blev dumpad, men då hade inte mycket till val att ändra något (vet inte om det är så för dig, men för mig gick det inte)
Du kommer tänka på det ett tag framöver och så fort du är ensam/känner dig övergiven (spelar nästan ingen roll om över vad) så kommer denna känslan bli 100gånger värre (för tillfället).
Efter ett tag så kommer du ge dig ut igen och kanske träffa någon ny, och detta måste inte vara en ny halva, kan vara vänner också, någon/något som ger dig syfte att göra saker, då kommer detta vara som en fis i rymden.

Du kommer klara dig bra, måste ge det lite tid.

Hoppas du har rätt! Tror nog det. Önskar det. Tack!


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Jag är kanske sämst på att vara trösterik i sånna här sammanhang, men jag har alltid tänkt att det är bättre för mig att vara ensam än att vara med någon som inte tycker att jag är awesome. Och om någon gör slut så har de ju missat poängen med att du är den du är. Och en sån person behöver du ändå inte i ditt liv ❤️ Kort sagt: Att någon gör slut säger mer om dem än om dig och även om det inte är någon tröst just nu så är det något att komma ihåg

Medlem
Skrivet av Coffeeandrain:

Jag är kanske sämst på att vara trösterik i sånna här sammanhang, men jag har alltid tänkt att det är bättre för mig att vara ensam än att vara med någon som inte tycker att jag är awesome. Och om någon gör slut så har de ju missat poängen med att du är den du är. Och en sån person behöver du ändå inte i ditt liv ❤️ Kort sagt: Att någon gör slut säger mer om dem än om dig och även om det inte är någon tröst just nu så är det något att komma ihåg

Eller hur? Bra sagt.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Hur lång tid ska det ta till det går över? Det onda, smärtan. Att träffa någon ny är det endast det som kan få det att gå över? Känns nu som om jag kommer få leva med det, saknaden, för resten av mitt liv. Hemskt.

Jag lider med dig. Hjärteskorg är smärtsamt och, tyvärr, många gånger långlivat.

Du har rätt i att du kommer att få leva med det, det är det enda sättet. Att glömma eller förtränga går ej. Med det sagt så menar jag inte att lidandet aldrig går över, för det gör det. Men för att så ska ske så måste acceptans finnas. Då kommer du att kunna hantera vad du än känner och lidandet upphör.

För att uppnå acceptans så måste man arbeta med sina tankar och känslor. Älta, tjata, prata. Bry dig inte om folk som tycker att du ältar/gnäller/beklagar dig, bara töm ut skiten. Det finns folk som lyssnar och som har tålamod, hitta och använd dem.

En dag är du trött på dig själv och ditt ältande och det är ett bra tecken. Nu är du nära acceptans.

Jag vet om att många hoppar vidare snabbt som blixten av rädsla för att vara ensamma, och det glädjer mig om det funkar vilket det säkert gör för många. Personligen så ser jag det endast som att man skjuter på problemet (att hantera sina känslor) och det är blott en tidsfråga innan man sitter där igen.

Kämpa på och vet med dig att du alltid kan skriva PM till mig, det spelar ingen roll hur ofta eller vilka tider. Skriv ner vad du känner och skicka. Jag kommer att svara så bra och så fort jag kan.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Det är ett helvete, gått igenom det två gånger och gjort ett litet ''recept'' till framtida mig ifall jag skulle behöva gå igenom det ytterligare någon gång.
Kan dela med mig av det.

  • Gör ditt ex osynligt för dig: Du vet det där ''out of sight, out of mind''
    Ifall ditt ex är aktiv på sociala medier, dölj/blockera dem åtminstone temporärt för att undvika att råka skrapa på såren.

  • Undvik isolation:
    Försök att inte stänga ute vänner och familj.
    Vi människor behöver nära relationer, särskilt i dessa stunder, isolation kan förvärra känslorna. Våga prata ut.

  • Förstå hjärnans bias och falskhet:
    Var medveten om att hjärnan kan vrida sanningen för att återuppleva positiva känslor från förhållandet.
    Undvik att söka tröst i nya förhållanden.

  • Starta ett projekt eller lär dig något nytt:
    Exempelvis, börja programmera eller engagera dig i något som intresserar dig.
    Syftet är att skapa nya mentala banor för att försvaga kopplingarna till ditt ex och gamla förhållandet.

  • Ge det tid:
    Tillåt dig själv att läka över tid och förstå att det inte är något race.
    Både bra och dåliga dagar är normala. Acceptera dem.

  • Fokusera på självutveckling:
    Läs böcker, utveckla nya färdigheter och lär känna dig själv på djupet.
    Använd breakup-perioden som en möjlighet till personlig tillväxt.

  • Lita på att det blir bättre:
    Tro på att det kommer att bli ljusare dagar framöver.
    Med tiden kommer dåliga stunder att minska i frekvens och intensitet.

  • Endgame:
    När du når en punkt där du inte tänker på ditt ex regelbundet, kommer du att känna dig lättad.
    När du är redo att träffa någon ny, kommer du att vara tacksam för de lärdomar du fått från det föregående förhållandet och din personliga tillväxt som breakupet gett.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Tänkte på det, det kommer låta som ett väldigt konstigt tips men ger det ändå bara för att för det hjälpte mig.

Men om du känner att du inte har någon att prata med (det är alltid bättre att prata med någon i verkligheten än på internet, man får ut känslorna på ett helt annat sätt) så brukar de flesta tjejer i överlag vara väldigt lätta att prata med om man bara vågar söka kontakten på ett bra sätt och inte verka för på som att man vill försöka ragga på dem. Inget ont om killar då jag själv är en, men vi kan fan vara sämst på att ventilera med öga mot öga.

Gick till den ekonomiansvarige på mitt jobb och chansade på att bjuda ut henne på lunch och testade att öppna upp mig på ett smidigt sätt, vi hade typ aldrig pratat innan, mest hej osv. men jag har alltid fått bilden av att hon verkade vara en vettig tjej.
Men glad är jag för det, mådde väldigt mycket bättre efter det då hon visste exakt vad hon skulle säga och vi fortsatte även ha kontakt efter det, så fick även en till kompis på köpet.

Jag är själv inget fan av psykologer för det känns bara konstigt att prata med dem och de kan inte vara så personliga direkt, så detta var det bästa valet för min del.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag lider med dig. Hjärteskorg är smärtsamt och, tyvärr, många gånger långlivat.

Du har rätt i att du kommer att få leva med det, det är det enda sättet. Att glömma eller förtränga går ej. Med det sagt så menar jag inte att lidandet aldrig går över, för det gör det. Men för att så ska ske så måste acceptans finnas. Då kommer du att kunna hantera vad du än känner och lidandet upphör.

För att uppnå acceptans så måste man arbeta med sina tankar och känslor. Älta, tjata, prata. Bry dig inte om folk som tycker att du ältar/gnäller/beklagar dig, bara töm ut skiten. Det finns folk som lyssnar och som har tålamod, hitta och använd dem.

En dag är du trött på dig själv och ditt ältande och det är ett bra tecken. Nu är du nära acceptans.

Jag vet om att många hoppar vidare snabbt som blixten av rädsla för att vara ensamma, och det glädjer mig om det funkar vilket det säkert gör för många. Personligen så ser jag det endast som att man skjuter på problemet (att hantera sina känslor) och det är blott en tidsfråga innan man sitter där igen.

Kämpa på och vet med dig att du alltid kan skriva PM till mig, det spelar ingen roll hur ofta eller vilka tider. Skriv ner vad du känner och skicka. Jag kommer att svara så bra och så fort jag kan.

Tack Freakon, väl sagt. Vad fint.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av dTexN:

Det är ett helvete, gått igenom det två gånger och gjort ett litet ''recept'' till framtida mig ifall jag skulle behöva gå igenom det ytterligare någon gång.
Kan dela med mig av det.

  • Gör ditt ex osynligt för dig: Du vet det där ''out of sight, out of mind''
    Ifall ditt ex är aktiv på sociala medier, dölj/blockera dem åtminstone temporärt för att undvika att råka skrapa på såren.

  • Undvik isolation:
    Försök att inte stänga ute vänner och familj.
    Vi människor behöver nära relationer, särskilt i dessa stunder, isolation kan förvärra känslorna. Våga prata ut.

  • Förstå hjärnans bias och falskhet:
    Var medveten om att hjärnan kan vrida sanningen för att återuppleva positiva känslor från förhållandet.
    Undvik att söka tröst i nya förhållanden.

  • Starta ett projekt eller lär dig något nytt:
    Exempelvis, börja programmera eller engagera dig i något som intresserar dig.
    Syftet är att skapa nya mentala banor för att försvaga kopplingarna till ditt ex och gamla förhållandet.

  • Ge det tid:
    Tillåt dig själv att läka över tid och förstå att det inte är något race.
    Både bra och dåliga dagar är normala. Acceptera dem.

  • Fokusera på självutveckling:
    Läs böcker, utveckla nya färdigheter och lär känna dig själv på djupet.
    Använd breakup-perioden som en möjlighet till personlig tillväxt.

  • Lita på att det blir bättre:
    Tro på att det kommer att bli ljusare dagar framöver.
    Med tiden kommer dåliga stunder att minska i frekvens och intensitet.

  • Endgame:
    När du når en punkt där du inte tänker på ditt ex regelbundet, kommer du att känna dig lättad.
    När du är redo att träffa någon ny, kommer du att vara tacksam för de lärdomar du fått från det föregående förhållandet och din personliga tillväxt som breakupet gett.

Fina tips. Tack för det


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Haha, aa exakt. Skulle verkligen inte vilja vara i din sits och ha detta tankesätt, väldigt mycket man förlorar på att se tjejer så.
Men men, alla är olika.

Det första man saknar från en tjej när det tar slut är deras blick, samtalen med dem och deras skratt.. inte deras gäggväck.

Fr0gg0 så sant, "missade" det vidriga inlägget som tur är men vad du säger är så det är. Det man hade tillsammans, det otroligt fina, roliga o.s.v.
Det sexuella är så klart en del i det men inte allt, långt ifrån.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Du kan ju trösta dig med att du har åtminstone fått uppleva det fina innan dumpningen då.
Undertecknad har varken sett det ena eller det andra, och det är vad det är.
Finns ju ett välkänt talesätt om inte annat.
Det är bättre att ha älskat och förlorat än att inte ha älskat alls.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av alias:

Fr0gg0 så sant, "missade" det vidriga inlägget som tur är men vad du säger är så det är. Det man hade tillsammans, det otroligt fina, roliga o.s.v.
Det sexuella är så klart en del i det men inte allt, långt ifrån.

Vet inte om det fyller någon funktion men jag ser på sex i en relation som kryddan till en måltid. Det är klart att en sås eller en biff smakar bättre med salt och peppar, men utan så går det ju fortfarande att äta och man blir mätt och näringen är densamma.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Du kan ju trösta dig med att du har åtminstone fått uppleva det fina innan dumpningen då.
Undertecknad har varken sett det ena eller det andra, och det är vad det är.
Finns ju ett välkänt talesätt om inte annat.
Det är bättre att ha älskat och förlorat än att inte ha älskat alls.

Förstår hur du menar men nu tänker jag att det kanske skulle varit bättre att det inte alls hade hänt.. Jag vet inte. Samtidigt skulle jag absolut inte velat vara utan det. Hade sluppit det som gör så ont men hade missat det fina...
Du kommer få uppleva kärlek, jag vet det. Kommer till dig när du minst anar det.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Freakon:

Vet inte om det fyller någon funktion men jag ser på sex i en relation som kryddan till en måltid. Det är klart att en sås eller en biff smakar bättre med salt och peppar, men utan så går det ju fortfarande att äta och man blir mätt och näringen är densamma.

Bra analogi Freakon, viktigt, absolut. Det är en del av ett förhållande men inte allt.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Är så tacksam för alla svar, hjälper mig faktiskt. Tack!


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Förstår hur du menar men nu tänker jag att det kanske skulle varit bättre att det inte alls hade hänt.. Jag vet inte. Samtidigt skulle jag absolut inte velat vara utan det. Hade sluppit det som gör så ont men hade missat det fina...
Du kommer få uppleva kärlek, jag vet det. Kommer till dig när du minst anar det.

Ja det är säkert tudelat! Ingen lek.
Nä man lever väl på hoppet, förhoppningsvis.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av alias:

Är så tacksam för alla svar, hjälper mig faktiskt. Tack!

Glädjande!

Vi är med dig hela vägen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

123
Skriv svar