Playstation Portal har redan sålt slut

Medlem
Skrivet av Ender:

Jo, iofs, men...fast nej, bara Nej.

-Dyrt ska det va och fort ska det gå!
Jag hoppas du förstår att jag driver

Medlem

Folk verkar ha väldans dålig koll på vad det är egentligen. och SONY gör ju knappt ett dugg för att upplysa heller. Tror dom medvetet mörkar vad det EGENTLIGEN är för en produkt.

Det är en trådlös display med integrerade kontroller som endast kan strömma spel på det lokala nätverket. -det är ingen spelkonsoll, det är ingen vanlig tablet, den är värdelös om du inte också har tillgång till en ps5 lokalt.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Portal
Skrivet av Zymac:

Folk verkar ha väldans dålig koll på vad det är egentligen. och SONY gör ju knappt ett dugg för att upplysa heller. Tror dom medvetet mörkar vad det EGENTLIGEN är för en produkt.

Det är en trådlös display med integrerade kontroller som endast kan strömma spel på det lokala nätverket. -det är ingen spelkonsoll, det är ingen vanlig tablet, den är värdelös om du inte också har tillgång till en ps5 lokalt.

Du har rätt i att du måste äga en Ps5 för att använda den dock blir du lite otydlig när du säger lokalt. Det går utmärkt att remote spela vart som helst i världen så länge du har wifi. Men din Ps5 måste vara uppkopplad och din Portal måste vara uppkopplad dock inte nödvändigtvis på samma nätverk.

För min egen del som äger andra portabla maskiner kommer jag att köpa den då jag mest spelar Ps5 och vad jag har sett så här långt är att den här funkar riktigt bra till det sen är tänkt för. Men om man spelar mycket annat eller vill ha en annan frihet då förstår jag att den inte är optimal.

Medlem

Intressant hur en nyhet ang otyget scalpers övergår i dagisbråk. Det var längesen jag läste en så gnällig och förvirrad diskussion på FZ.
Detta är ju en lite udda produkt med både för- och nackdelar. Sony har bl.a. valt bort OLED vilket tar bort mig som potentiell kund.
Glad måndag! 🎉

Medlem
Skrivet av Ducci:

Jag köper all min teknik numera från scalpers, man måste stötta den lilla entreprenören.

Håller med. Kanske man borde införa skattelättnader också för att skapa fler arbetstillfällen? Något sorts avdrag på arbetsinkomst. Vi har ju rut och rot. Lägg till.. Skrot?

Medlem
Skrivet av Gen:

Man har väl förhoppningsvis fortfarande en mancave någonstans trots barn där TV och PS5 får vara ifred

Har inte fixat min mancave i källaren än. Ligger långt ner på priolistan🤣

Skrivet av submariner:

Har ni endast en TV apparat i hela bostaden. Är det inte ni föräldrar som bestämmer över tV eller är det barnen som kör med er. Växte upp på 80-90talet o då var det populärt med två tv apparater i varje familj eller är Sverige som land mycket fattigare nu 2023 än när jag växte upp

Herregud, läser du inte vad jag skriver? Läs en gång till.

Medlem
Skrivet av tvfirma:

Det går utmärkt att remote spela vart som helst i världen så länge du har wifi. Men din Ps5 måste vara uppkopplad och din Portal måste vara uppkopplad dock inte nödvändigtvis på samma nätverk.

Jaha, det är inte vad jag hade hört tidigare, se vad luddigt det är med info


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Hoppas ingen vill ha

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Har man inte en PS5 så kostar den 499usd + Portal 199usd vilket blir 698usd. En SteamDeck kostar 679usd, alltså i stort sett samma pris (19 dollars skillnad). Värdet är enormt mycket högre på en stationär PS5+portal jämfört med en enda SteamDeck.

För oss i Sverige:
En Steam Deck OLED 512GB kostar 579 EUR (drygt 6635kr i skivande stund).
En PS5 under BF nu går på ca 5500kr (rekordbilligt!). + PS Portal 3000kr = 8500kr.

Observera att kostnader för online på köpesspel tillkommer med Playstation på minst 760kr/år (rea-erbjudande)

Så SD 6635kr VS Portal online 9260kr första året med deals på PS.
Ok, en officiell docka vill man kanske till SD. Går på 89 EUR ca 1000kr.
Så 7635kr VS 9260kr för ett år online. Observera att SD kommer komma på rea längre fram och då blir det mer rättvist. För 5 år online med PS5 med BF-priset 2023 760*5 = 3800kr. Inkluderar några spel också.

Medlem

Måste man ha PS5 basenhet för att spela på det?


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Ducci:

-Dyrt ska det va och fort ska det gå!
Jag hoppas du förstår att jag driver

Ja

Medlem

Vet inte om jag hörde en enda fördel med denna över att använda remote play på annan valfri enhet.

https://youtu.be/lEkSOAxrMAQ?si=Aqi8BwoaR01ecoUH

Medlem
Skrivet av Famipan:

För oss i Sverige:
En Steam Deck OLED 512GB kostar 579 EUR (drygt 6635kr i skuvande stund).
En PS5 under BF nu går på ca 5500kr (rekordbilligt!). + PS Portal 3000kr = 8500kr.

Observera att kostnader för online på köpesspel tillkommer med Playstation på minst 760kr/år (rea-erbjudande)

Fast det där är inte priset på SteamDeck i Sverige, det är i EU. Alla våra hokus-pokus skatter ska läggas till först, så du jämför äpplen och päron.

Du behöver inte något medlemskap för köpta spel, det är samma regler som för stationär konsol.

"Is a Playstation Plus membership required to use Playstation Portal Remote Player and Playstation Remote Play?
No, using PlayStation Portal™ Remote Player and PlayStation® Remote Play does not require a PlayStation Plus membership2. If you are using Remote Play to play a game that requires a PS Plus membership to access multiplayer, then you would need to have an active membership to access that game’s multiplayer features."

Medlem
Skrivet av krislevin:

Måste man ha PS5 basenhet för att spela på det?

ja


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Folk verkar ha väldans dålig koll på vad det är egentligen. och SONY gör ju knappt ett dugg för att upplysa heller. Tror dom medvetet mörkar vad det EGENTLIGEN är för en produkt.

Det är en trådlös display med integrerade kontroller som endast kan strömma spel på det lokala nätverket. -det är ingen spelkonsoll, det är ingen vanlig tablet, den är värdelös om du inte också har tillgång till en ps5 lokalt.

Man kan enkelt säga att det är en handkontroll till ps5 som har en inbyggd skärm. Fast du får inte två olika bilder utan samma.

Den kunde hetat ps5 screen controller eller Dualsence screen, eller varför inte Ps5 gamepad


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Fast det där är inte priset på SteamDeck i Sverige, det är i EU. Alla våra hokus-pokus skatter ska läggas till först, så du jämför äpplen och päron.

Du behöver inte något medlemskap för köpta spel, det är samma regler som för stationär konsol.

"Is a Playstation Plus membership required to use Playstation Portal Remote Player and Playstation Remote Play?
No, using PlayStation Portal™ Remote Player and PlayStation® Remote Play does not require a PlayStation Plus membership2. If you are using Remote Play to play a game that requires a PS Plus membership to access multiplayer, then you would need to have an active membership to access that game’s multiplayer features."

Åh fan, glömde momsen och miljökatten. Huga!

Någon som vet vad 512GB OLED kostar i Sverige? Vad har ni som beställt betalat?

Angående online så menar jag alltså extra onlinefunktioner i köpesspel på PS-plattformen som helhet. Online i köpesspel kräver PS+ vilket motsvarande Steam inte kräver.
PS Portal kräver mycket riktigt inte PS+ för att fungera i grunden.

Medlem
Skrivet av lonian:

Man kan enkelt säga att det är en handkontroll till ps5 som har en inbyggd skärm. Fast du får inte två olika bilder utan samma.

Den kunde hetat ps5 screen controller eller Dualsence screen, eller varför inte Ps5 gamepad

Fast den verkar inte fungera som en extern handkontroll på enbart bluetooth utan kräver alltid internetuppkoppling.
Så kanske snarare en ”Online/Wifi Controller with built-in Display/Screen”

Medlem

En tanke runt Scalpers är att Sony måste ju vara medvetna om när efterfrågan kommer bli mycket större än utbudet.

Det hade varit intressant att se om de då kunde reservera en del av dessa enheter och sälja dem själva till högst bjudande men donera mellanskillnaden till välgörenhet. (Eller användas för att sänka priset på produkterna när tillgången matchar efterfrågan igen. Eller användas för att öka produktionen för att snabbare nå balans mellan tillgång/efterfrågan).

Om de donerar till välgörenhet så hade de kanske kunnat branda tex konsoler med typ ”Rädda regnskogen PS5 branding” som säljs så också.

Vi konsumenter får betala lika mycket som med Scalpers (det aktuella marknadsvärdet) men överskottet går iaf till en bra sak.

Eller rabatterar priset för de som inte kan betala extra för att få produkterna tidigt.

Men bara vetskapen om att Scalpers kommer få konkurrens av Sonys officiella ”auktioner” borde göra det lite mindre lukrativt kan jag tycka.

Om jag fick välja att köpa en efterfrågad produkt till marknadspris av tillverkaren där 2-3000 av priset går till välgörenhet eller köpa motsvarande produkt på tradera till samma pris där 2-3000 går till en Scalper så hade jag valt det tidigare alternativet.

Med det sagt så var det ganska mysigt när man hängde här för 3 år sen och vi klagade på Scalpers och hjälpte varandra med tips när nya PS5 batchar släpptes. Det var ett tips härifrån forumet som ledde till att jag kunde haffa en från cdon som levererades dagen innan julafton. Det blev en välsignad jul 2020 tack vare FZ forumet och alla som hjälptes åt att tipsa här

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Fast det där är inte priset på SteamDeck i Sverige, det är i EU. Alla våra hokus-pokus skatter ska läggas till först, så du jämför äpplen och päron.

Jag vet inte vad du menar? Köper du en steam deck idag från steam så är det enda du betalar priset du ser på steam, vilket idag är mellan 370€ och 680€ beroende på modell du vill ha, det tillkommer INGA fler avgifter varken frakt, o.s.v., Moms är redan i priset du ser på steam.

Dessutom går steam decks för ca 3000 kr begagnat idag om man är sugen på att gå den vägen.

Medlem
Skrivet av robbis:

Tror inte den går att remota över internet, så nu får du släpa rymdskepp och en till device. Ovärt

Ja, det går.

Medlem
Skrivet av PixelNoise:

Ja, det går.

Om man vill ha 100ms extra fördröjning utöver de redan 150ms som man har över wifi hemma.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Har inga problem med att scalpers köper upp dom bryter inte mot någon lag. Däremot har jag sagt i flera år att Sony borde reservera minst 1 av varje ny Playstation produkt till sina kunder om man beställer via sitt Playstation konto. Det hade inte varit svårt och det hade varit bra kundservice.

Medlem
Skrivet av lonian:

Man kan enkelt säga att det är en handkontroll till ps5 som har en inbyggd skärm. Fast du får inte två olika bilder utan samma.

Den kunde hetat ps5 screen controller eller Dualsence screen, eller varför inte Ps5 gamepad

-En sony wii u controlpad

123
Skriv svar