The Finals kritiseras för användning av AI-röster

Robot
The Finals kritiseras för användning av AI-röster

Embark Studios själva menar att spelutveckling utan skådespelare inte är slutmålet.

#Ai, #Embark-studios, #The-finals


Medlem

Huh, jag har spelat The Finals ett antal timmar och inte haft en tanke på det, snarare lite kul med udda kommentarer

Medlem

Kanske låter värre om man är amerikan eller britt.

Medlem

Märkte inte alls, och har lirat flera alpha versioner och nu betan. riktigt coolt.

Dom var på en podcast och nämnde fördelarna, ett exempel dom gav var att dom kunde vara agila med ideér, dom kan skapa events osv oerhört snabbt. Fördelen med att kunna skapa upplevelsen och ha rösterna klara på timmar istället för veckor.

Spelet har dessutom inte Story segment så rösterna funkar nog bättre i detta spelet än narrativa upplevelser.

Om jag som slutanvändare får mer content snabbare så är detta en massive win.

Transcript från podcasten:

And the reason that we go this route is that a I Text-to-speech is finally extremely powerful.It gets us far enough in terms of quality and allows us to be extremely reactive to new ideas and keeping things really, really fresh.
So for an instance, if a game designer comes up with a new idea for a game mode, we can have voiceover representing that in just a matter of hours instead of months.We don't have to do temp recordings that needs replacing.And it's just, I think it's we're really coming into like a new dawn when it comes to video game voices.
And if it sounds a bit off, it still blends kind of well with the fantasy of the virtual game show show aesthetically.

Podden: spotify

Medlem
Skrivet av Piigge:

Märkte inte alls, och har lirat flera alpha versioner och nu betan. riktigt coolt.

Dom var på en podcast och nämnde fördelarna, ett exempel dom gav var att dom kunde vara agila med ideér, dom kan skapa events osv oerhört snabbt. Fördelen med att kunna skapa upplevelsen och ha rösterna klara på timmar istället för veckor.

Spelet har dessutom inte Story segment så rösterna funkar nog bättre i detta spelet än narrativa upplevelser.

Om jag som slutanvändare får mer content snabbare så är detta en massive win.

Fast nu antar du ju att Embark talar sanning. Folk med erfarenhet av röstproduktion till datorspel har ju kommenterat kring detta på bl.a. Twitter. Embark vill få oss att tro att de sparar veckor på att spela in röster, när det i verkligheten handlar om timmar, men de har väl antingen det mest ineffektiva ljudproduktionsteamet någonsin i datorspelens historia, eller helt enkelt ljuger för att minska kritiken. Vilket uppenbarligen fungerar med tanke på kommentarer från t.ex. dig som försvarar dem.

Medlem

Yikes, det där lät stiff! Nu vet jag inte ifall jag hade fokuserat på rösterna ifall jag inte hade vetat, men jag hade definitivt inte velat höra det där själlösa babblet efter jag visste om det, och knappt innan heller.

Inaktiv
Skrivet av Kyraal:

Fast nu antar du ju att Embark talar sanning. Folk med erfarenhet av röstproduktion till datorspel har ju kommenterat kring detta på bl.a. Twitter. Embark vill få oss att tro att de sparar veckor på att spela in röster, när det i verkligheten handlar om timmar, men de har väl antingen det mest ineffektiva ljudproduktionsteamet någonsin i datorspelens historia, eller helt enkelt ljuger för att minska kritiken. Vilket uppenbarligen fungerar med tanke på kommentarer från t.ex. dig som försvarar dem.

Självklart tar det bara timmar att spela in själva rösterna. Det är ju arbetet bakom: Hitta rätt röst, låta dem testa, byta ut person, fakturera, komma överens om pris, hitta tid och plats, utrustning, komma på vad de ska säga för vi har bara en chans.

Men att vi ens diskuterar om vad det kostar eller tid låter som ludditer som inte vill förlora sina jobb till maskiner. Jag förstår att det är hemskt att man förlorar sitt jobb, men vi ska inte bli bakåtsträvare. I så fall kan vi väl ta bort alla motorer i spel och göra en unik motor för varje spel eftersom det tar bort massa programmerares jobb.

Att det låter dåligt kan vi däremot diskutera. För det var rätt kass AI röst kvalité på detta.

Medlem

Om AI snart kan ersätta röstisar kommer ju strejk att hjälpa oerhört 😂


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

eld
Medlem
Skrivet av anon_332538:

Självklart tar det bara timmar att spela in själva rösterna. Det är ju arbetet bakom: Hitta rätt röst, låta dem testa, byta ut person, fakturera, komma överens om pris, hitta tid och plats, utrustning, komma på vad de ska säga för vi har bara en chans.

Men att vi ens diskuterar om vad det kostar eller tid låter som ludditer som inte vill förlora sina jobb till maskiner. Jag förstår att det är hemskt att man förlorar sitt jobb, men vi ska inte bli bakåtsträvare. I så fall kan vi väl ta bort alla motorer i spel och göra en unik motor för varje spel eftersom det tar bort massa programmerares jobb.

Att det låter dåligt kan vi däremot diskutera. För det var rätt kass AI röst kvalité på detta.

Just nu kan vi ju även diskutera huruvida de ens kommer få släppa sitt spel på steam.

Medlem

Förstår verkligen lockelsen med detta, men tycker verkligen det är synd. Det är jättemånga mindre röstskådisar som inte alla får jobb längre, vilket känns som en tråkig utveckling. Är väl bara en tidsfråga innan vi inte har några skådespelare alls längre, bara för att spara pengar.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Om det går så mycket snabbare så kan jag tänka mig att AI-röster kan vara bra att använda som prototyper för att mappa upp dialoger, men 99% av AI-skapade röster låter monotona och tråkiga, så det är absolut inget jag skulle vilja ha i en slutprodukt.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Nu har jag inte spelat än The Finals så det här är bara lite funderingar. I såna här fall kan jag tycka att det är helt ok att använda AI. Alltså när det är ett PvP och man kanske bara ska slänga in några kommentarer som karaktärerna säger lite slumpmässigt under matcherna. Å andra sidan om det ska vara en del storydrivet innehåll som hänger ihop med att det är ett fiktivt futuristiskt TV-program så kan det ju vara trevligt att i alla fall hyra in en eller ett par återkommande person som ska spela kommentator eller liknande. Tänker att det kan vara svårt att fejka någon sorts kemi mellan AI karaktärer samt att AI kanske nödvändigtvis inte har den bästa komiska tajmingen.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Jag måste säga att det låter riktigt bra, imponerande teknik!

Medlem

Måste vara skönt att slippa ha med skådespelare att göra. Ai blir ju bara bättre så tror inte röstskådespelare har många år kvar i spelbranschen.

Skrivet av anon_332538:

Självklart tar det bara timmar att spela in själva rösterna. Det är ju arbetet bakom: Hitta rätt röst, låta dem testa, byta ut person, fakturera, komma överens om pris, hitta tid och plats, utrustning, komma på vad de ska säga för vi har bara en chans.

De slipper ju även eventuellt tjafs som det blev för ett tag sen med bajonetts kvinnan. Kanske blir så i framtiden om man köper en för billig ai. 😛 Men just nu tror jag inte ai rösten börjar sprida rykten på sociala medier.

Medlem

Var väl inget fantastiskt resultat men hade nog inte gissat på att det var en AI-röst om jag inte visste. Så det är väl iofs ett stort steg framåt i sig.

Edit:Stort steg framåt för AI-röster alltså, så klart trist för de som riskerar jobbet.

Medlem

Hyffsad överanvändning av "lättskriven skräptext" + speedad AI röst. (= profit)
Vart trött på ordb..pruttandet redan innan halva videon var över.. bara jag?
(än värre när en till prata i mun bakom, gissar det var original-röstinspelning de inte idats ta bort).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

En sak fattar jag inte, alltså, det är väl människor som skrivit dialogen? Det är väl ingen AI som bara pratar hur som helst?
Jag hade aldrig gissat att det var "ai" som pratade, det låter ju ok, det är bara väldigt det som sägs.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Om det är text to speech ai är det imponerande, anade bara att det var någon form av voice changer eller tungt mixande som användes för att få till rösterna

Medlem

Även om det låter lite halvkasst i exemplet ovan är jag absolut positiv till utvecklingen. AI är ett fantastiskt verktyg för soloutvecklare som varken har tid eller pengar för röstskådespelare.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Fast nu antar du ju att Embark talar sanning. Folk med erfarenhet av röstproduktion till datorspel har ju kommenterat kring detta på bl.a. Twitter. Embark vill få oss att tro att de sparar veckor på att spela in röster, när det i verkligheten handlar om timmar, men de har väl antingen det mest ineffektiva ljudproduktionsteamet någonsin i datorspelens historia, eller helt enkelt ljuger för att minska kritiken. Vilket uppenbarligen fungerar med tanke på kommentarer från t.ex. dig som försvarar dem.

Har ingen anledning att tro att dom ljuger, och att anställa/leta/sätta upp/koordinera osv och allt som krävs för att spela in tar nog längre än ett par timmar, tar nog ett par timmar om man har dom på kontoret och man har ljudstudio on-premise, men då vart det ganska dyrt. Om ett företag kan spara massor med pengar och tid så tror jag bara vi gamers gynnas i längden. om några röstskådespelare blir av med jobbet så är det kostnaden för framgång. Många fabriksarbetare var nog fett sura när automatisering av deras jobb skedde, men vi har alla gynnats i längden.

KoP
Medlem
Skrivet av Force:

Förstår verkligen lockelsen med detta, men tycker verkligen det är synd. Det är jättemånga mindre röstskådisar som inte alla får jobb längre, vilket känns som en tråkig utveckling. Är väl bara en tidsfråga innan vi inte har några skådespelare alls längre, bara för att spara pengar.

När pengar ska in så åker själen ut. 😔

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Fast nu antar du ju att Embark talar sanning. Folk med erfarenhet av röstproduktion till datorspel har ju kommenterat kring detta på bl.a. Twitter. Embark vill få oss att tro att de sparar veckor på att spela in röster, när det i verkligheten handlar om timmar, men de har väl antingen det mest ineffektiva ljudproduktionsteamet någonsin i datorspelens historia, eller helt enkelt ljuger för att minska kritiken. Vilket uppenbarligen fungerar med tanke på kommentarer från t.ex. dig som försvarar dem.

Det är väl självklart man sparar massa tid på att ha en dator röst?

Du kan inte allvarligt tro något annat? Om röstskådespelarna säger annat så blåljuger de

Man måste i förtid bestämma exakt vad som ska spelas in. Man måste hitta någon med rösten som man tycker passar. Denna person kan bara komma specifika tider och dagar. Man ska bestämma vad det ska kosta etc etc etc
Och om det blir fel eller man behöver ändra en liten sak så ska du starta igång hela visan igen.
Allt detta tar otroligt lång tid.

AI röst? Anpassa en röst, skriv vad man vill ha när som 24/7 och ändra på det när du vill 24/7
En person kan göra allt detta hemma i sina kallingar. Ingen inspelningstudio, ingen extra artist att ta hand om och betala

Medlem

De kan försöka kämpa mot den här utvecklingen och jag förstår att dom gör det. Men till slut kommer det bli så att AI kommer ta över väldigt många av de jobb som finns idag. Något som ligger nära i tiden som jag tänker på är exempelvis fotomodeller, det finns redan idag riktigt imponerande AI genererade bilder där man snabbt och enkelt kan skapa bilder exakt så som man vill ha dom.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Man sparar SJUKT MYCKET TID, om jag kunde skicka en text till speech to talk som lät bra så skulle jag helt skita i att anlita voice actors på företaget... MEEEEEEN, fördelen med att ha en person som gör rösterna på riktigt är att de både fixar "fel" och att de lägger lite själ och personlighet i det. Fast jag gissar att text to speechsaken kommer vinna i längden här, kanske redan i nästa projekt om det är ett par år bort.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det här är att leta efter nått att gnälla på, spelet är gratis och inte ens klart.
-lugna ner sig lite

Gen
Medlem

Det låter riktigt bra för att vara AI, ljusår bättre än Microsoft Sam
Håller dock med om att det är synd om röstskådisarna.

Medlem

Inget som slår en bra röstskådis, men helt klart en bra basic röst. Perfekt för mindre företag som annars hade inte kunnat ha en röst eller text spel som nu kan ha ett val till ai uppläst text.

Medlem

Att bli påtvingad att anställa röstskådisar till sitt projekt är väl värre än att använda AI i sig.
Speciellt för mindre utvecklare som redan har en svår ekonomisk ekvation att lösa.

Men det spelar mindre roll vad vi tycker eller tänker. Detta kommer bli standard framöver.

Medlem

Som en person som faktiskt jobbar med sånt här, finns det en super simple lösning som är branschpraxis, Något som Embark redan gör i alla sin utvecklingsled.

Precis som när man använder tillfälliga object, textures, musik och så vidare. Kan man utan problem använda all AI genererat ljud som place holder. Sen låta en faktisk röstskådis spela in allt som ska behållas tills dess att dom släpper spelet. Dvs låta AI göra allt "grovjobb" innan.

Jag tar förgivet att Embark jämförde två siffror, ett excel för en månad med röstskådis(60.000kr per person), ljudinspelnings studio (500-1000kr/timmen), kvalificerad personal som redan är i deras team(60.000kr per månad/per person)*. Mot en person som sitter i några timmar och förmodligen jobbar hemifrån**.

I en perfekt värld finns det plats för både AI och HI***. Glöm inte heller, detta är INTE något som utvecklarna har bestämt, det kommer uppifrån.

*En förmodlig summa på 150,000-200,000kr.
**En förmodlig summa på 10,000kr (På tio timmars jobb).
***Human intelligence.

Förstår inte varför folk helt plötsligt gråter sig röda i ögonen så himla mycket om att "folk förlorar jobben" på grund av innovationer. Var fanns samma läppar hängda när robotar ersatte mycket verkstadsfolk?

Så nej, jag tänker inte känna någon specialsympati.

När folk gör så, så känner jag lätt förakt och tänker "jag hoppas de alla blir ersatta" men så inser jag att det finns bra folk också.

12
Skriv svar