Snabbkonsolen – Vilka nutida konsoler äger du?

Medlem

PS5. Räcker gott och väl.

Hade en Switch men eftersom jag aldrig spelade på den så såldes den. Det var aldrig några rabatter på Nintendos spel heller, det blev inte så vänligt för plånboken.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag rekommenderar inte att du spelar Breath of the Wild, Tears of the KIngdom och Mario Kart 8 bärbart. Koppla upp till en större skärm.

Spelade faktiskt Breath of the wild och Mario Kart 8 på Wii och då ganska mycket bärbart. Tycker det ändå fungerade ganska bra men det är klart framförallt Breath of the Wild är bättre på större skärm.

Medlem

Startade generationen med en Series S men köpte sen även ett PS5 ganska nyligen. Nu saknas bara ett Nintendo men får se hur det blir med den saken.

Medlem

Ingen av dem. Köpte PS5 för att spela Horizon Forbidden West, men sålde den kort därefter. Tycker inte att det har släppts tillräckligt många intressanta spel den här generationen för att det ska vara värt pengarna.

När jag spelar (inte ofta längre) är det 90% på PC, 10% på PS4.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Danster:

Vilka current-gen-konsoler saknar du på listan?

alltså..det gör jag inte men jag missade ordet "nutida" när jag läste....jag sätter mig ner i båten såatte. ja.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Endast PS5
Eftersom jag har en PC så har jag inte haft någon anledning till att skaffa xbox.
och nintendo har väl inte riktigt det utbudet som tilltalar mig


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

PS5 och Xbox Series X. Försöker spela lika mycket på båda konsolerna, men har spelat mer på PS5:an sedan jag skaffade Xboxen för några månader sedan. Försöker kompensera det nu och klarade nyss ut Yakuza 6 på Series X, nästa spel på tur blir Tell me why och Atomic Heart.

Något jag fortfarande inte har vant mig vid efter att ha spelat Playstation i över 25 år, sitter som "inprogramerat" i mitt huvud, är Xbox kontrollens knappsats...I Yakuza t.ex. behövde jag trycka på X (quicktime), vad gjorde jag som oftast, tryckte istället på A..., då X ligger där på PS-kontrollen. Förhoppningsvis blir jag van vid det, men verkligen inte lätt när hjärnan gör som den gör automatiskt 😂

Sedan har jag aldrig förstått mig på de som säger att de funderar på att sälja sin konsol för att den inte har använts på x antal månader, kan förstå om du har en PC. Man kan tro att vissa betalar hyra för sin konsol och måste därför göra sig av med den. Skulle inte kunna tänka mig sälja någon utav mina förrän nästa generation, när det finns så många nuvarande och kommande outannonserade spel.

Medlem

Xbox series x för atmos (nej ps5 har inte atmos bara atmos kompatibelt Tempest 3D AudioTech) samt dolby vision.

switch för Nintendos spel (Zelda, Mario osv).

Sålt av gaming-PC som ändå var pensionär och sitter hellre med handkontroll i soffan ändå.

Blir en playstation när (om) det kommer nytt the last of us eller uncharted.

Medlem
Skrivet av Danster:

Bara Switch. PS5 ska införskaffas när det släpps lite roligare spel. (GTA VI, Death Stranding 2 m fl)

Förhoppningen nästa GTA kommer på Switchen 2 med, har inte lust köpa en ny renodlat stationär konsol.

Medlem

Switch och en PC. Allt annat känns lite överflödigt

Medlem

Har alla 3 konsoller, Xbox med gamepass är huvudplatform. PC jobbar man med och betalar räkningar samt slösurfar. PC som spelflatform är dyrt och överflödigt.

Medlem

Xbox Series X samt en gammal PS4. Har länge tänkt skaffa en Switch också men redan 2019 eller 2020 började det cirkulera rykten om en uppföljare alt. en pro-modell så jag bestämde mig för att invänta den. Jag väntar fortfarande...

Tyvärr har jag sen varken utrymme eller ekonomi för en fläskig PC så PC-spelande har jag mer eller mindre helt övergivit sedan min förra dator pensionerades, men sett till skicket på många PC-versioner av spel nuförtiden vet jag inte om det är någonting jag borde sakna.

Har historiskt kört både en X-box och en PS-konsol men tid och pengar är inte riktigt vad de en gång var så jag får väl se om jag kompletterar med en PS5 vid tillfälle, skulle vara om det släpps någon riktigt fläskig exklusiv titel. Är till skillnad från många andra inget enormt fan av deras öppna, cinematiska actionäventyr i tredjeperson så hittills är det inget som riktigt golvat mig förutom ev. Demon's Souls-remaken men då är det även bara en remake av något jag redan spelat. Släpps Bloodborne 2 däremot får jag väl sälja någon av knattarna eller börja jobba extra.

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Spelade faktiskt Breath of the wild och Mario Kart 8 på Wii och då ganska mycket bärbart. Tycker det ändå fungerade ganska bra men det är klart framförallt Breath of the Wild är bättre på större skärm.

Jag har fått sämre syn så jag blir bara frustrerad när jag provat spela bärbart. Sen så blir det ju en helt annan känsla att spela på TV:n Speciellt så mäktiga spel som Zelda.

Medlem

Äger en PlayStation 4 från lanseringsåret. I december bockar den av 10 års trogen tjänst och slår utan tvekan rekord hos mig. Spelar fortfarande på den då och då, har två spel kvar Persona 5 och God of War Ragnarök och sen ser det ut som möjlig pension.

Medlem

Jag äger det som ger mig störst möjlighet att spela allt jag vill spela PS5, Switch, Quest 3 och PC. Om PS fortsätter släppa sina spel på PC kanske jag skippar den i framtiden.

Lite nyfiken på folk som har PC och Xbox känns som att kasta pengar i sjön men finns säkert bra anledningar för det också.

Medlem

Jag kör en blandning av PC, PS5 och Switch. Spelar mest på PS5an men hoppar över till dom andra om det släpps något spel jag vill spela igenom. Typ ett nytt Zelda.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Samtliga, alltid. Har haft turen att kunna ha det så under samtliga konsolgenerationer sedan tidigt 90-tal.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Alla system, men kan inte säga att jag spelar så jäkla mycket på dem

Switch - den står på hyllan i förvarning, för jag emulerar mina köpta spel istället nu
Xbox SX - Blu-Ray spelare och retro spel som Xbox OG och 360
PS5 - Exklusiva spel, finns ju inte så himla många så den används inte alls nuförtiden, bara ser ful ut

Spelar allt annat på min dator.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Alla. Den som får i särklass mest speltid är PC. Sen kommer nog Xbox pga game pass.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag har fått sämre syn så jag blir bara frustrerad när jag provat spela bärbart. Sen så blir det ju en helt annan känsla att spela på TV:n Speciellt så mäktiga spel som Zelda.

Det är som du säger en helt annan känsla på TVn, speciellt för Zelda men jag kan tänka mig att t ex remaken på Zelda Links awakening fungerar bra på bärbart.

Medlem

Jag har Xbox Series X och Playstation 5. PS5 har gått varmast senaste halvåret.

Medlem

Samtliga. Men Xbox används endast för att spela gamla Xbox spel från 360 generationen. Har inte funnits någon xbox release i min intressesfär som inte fungerar bättre på PC och är det ett Konsolsläpp så föredrar jag PS5. Switch har en hel del mer nichade titlar som inte går att hitta på andra konsolplatformar.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Jag äger det som ger mig störst möjlighet att spela allt jag vill spela PS5, Switch, Quest 3 och PC. Om PS fortsätter släppa sina spel på PC kanske jag skippar den i framtiden.

Lite nyfiken på folk som har PC och Xbox känns som att kasta pengar i sjön men finns säkert bra anledningar för det också.

Känner mig manad att svara Med familj, men säkert i övrigt är det fantastiskt med cross-save samt att samma spel oftast kommer till Xbox och pc på gamepass. Jag kan då välja om jag ska spela i soffan eller sitta och "finspela" vid datorn. Och även spela game pass-spel co-op med barnen. Och alternera som jag vill. (I övrigt, Switch + Quest2 och PS4 pro (+Xbox series X+S+One). Lessnade på Sonys betaltjänst, fattigt med spel vid den tiden och har haft diverse hårdvaruproblem med 4-5 PS om man räknar in PS3. Kanske blir en PS5, men det kan bli för många prylar.)

Medlem

Har man en bra gaming-pc är Switch den enda konsol som behövs.

Medlem

signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Xbox series s, Ps5, Switch

Och dator, men den är gammal och klarar inte nya spel längre.

Medlem

Har "bara" en Switch OLED (Zelda Edition) just nu, men har haft Xbox Series X också! Planerar att skaffa PS5 Pro när/om den kommer också!

Avstängd
Skrivet av Lisch:

Bara en PS5 utöver min lagom bra laptop som jag mest spelar Paradox-spel på.

This.

Jag har en gaming laptop som jag enbart spelar Europa Universalis IV på. Annars är det PS5.


signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem
Skrivet av Danster:

Vilka current-gen-konsoler saknar du på listan?

Meta Quest 3 borde ju vara med. Lika mycket "nutida spelkonsol" som Switch.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Förhoppningen nästa GTA kommer på Switchen 2 med, har inte lust köpa en ny renodlat stationär konsol.

Det ryktas ju om att det kommer göra det

123
Skriv svar